ניסוח הסכם גירושין על ידי עורך דין

הסכם גירושין הינו אלטרנטיבה לניהול הגירושין במסגרת בית משפט. כך, בני הזוג יכולים להחליט בעצמם על תנאי הגירושין שלהם, ולא להפקיד את ההכרעה הנוגעת לנושאים העדינים ביותר בחייהם בידי שופט. יש מספר תחומים שחשוב מאוד להסדיר במסגרת הסכם הגירושין. מאמר זה יפרט מה הסכם גירושין צריך לכלול, ולמה יש צורך בניסוח הסכם הגירושין על ידי עורך דין. 

 

מהו הסכם גירושין?

הסכם גירושין הינו חוזה משפטי שנערך בין זוג שמתגרש. במסגרת הסכם הגירושין, הזוג המתגרש מחליט החלטות שונות הנוגעות לחיים בנפרד כמו הסכמי משמורת, מזונות, חלוקת הרכוש ועוד. באמצעות הסכם גירושין, הזוג יכול להחליט יחדיו בנוגע לעתידו, מבלי לערב את בית המשפט. 

את הסכם הגירושין נהוג לערוך בליוויו של עורך המתמחה בדיני משפחה ובגירושין. באמצעות ליוויו של עורך דין, הזוג יכול להיות סמוך ובטוח כי ההסכם מקיף דיו ומכסה את כל התחומים הרלוונטיים, ומספק הגנה משפטית עבורם, עבור ילדיהם ועבור נכסיהם בצורה מקסימלית. 

 

למי הסכם גירושין מתאים?

הסכם גירושין אינו מתאים לכל זוג – הוא מצריך מידה מסוימת של אמון, הדדיות והתחשבות, כיוון שבלי תכונות אלו הזוג יתקשה להגיע להסכמה משותפת ולא יוכל לכתוב הסכם שמקובל על שניהם. בני הזוג צריכים לשאוף להגיע לעמק השווה, ולשם כך עליהם להיות ביחסים טובים ולרצות לשתף פעולה. 

לכן, שבמקרה ששני בני הזוג מסוכסכים מאוד, ייתכן כי הם יתקשו להגיע להסכמה בנוגע לסוגיות הרגישות ביותר בחייהם – ילדיהם, נכסיהם וכספם. במקרה שישנה אלימות ממשית בין בני הזוג, עדיף להימנע מסיטואציה שעשויה לעורר יחסי כוחות בעייתיים. במקרה כזה, עדיף שבני הזוג יתייצבו בפני בית משפט, כך שבן הזוג הבעייתי יקבל סנקציות על התנהגותו האלימה.

 

מה הסכם גירושין כולל?

ישנם כמה תחומים שנהוג להסדיר בהסכם גירושין, כך שיכלול את כל התחומים הרלוונטיים לחייו של הזוג:

 

חלוקת רכוש

זוג נשוי צובר רכוש רב במהלך שנות נישואיהם – כסף, ריהוט, רכבים, נכסים ועסקים. לצד זאת, זוגות צוברים גם חובות ומשכנתאות. לכן, כאשר זוג נשוי בוחר להתגרש, עליהם לחלק את כל החובות והרכוש שצברו. אחרת, הם יימצאו את עצמם נאבקים בבית משפט עוד שנים רבות. 

על פירוט הרכוש והחובות הנחלקים בין הזוג המתגרש להיות מקיף ומפורט ככל האפשר. כך, הזוג יימנע ממחלוקות עתידיות. עם זאת, חלוקת רכוש אינה פשוטה, ואם הזוג מתקשה להסכים בנושא, ניתן להיעזר בעורך דין שמתמחה גם בגישור גירושין על מנת לסייע לזוג להגיע לפשרה. 

הסדרי משמורת ודמי המזונות

כאשר בני הזוג המתגרשים הם הורים לילדים, יש נושאים רבים שיש להסדיר בתחום. בראש ובראשונה, על ההורים להסדיר את הסדרי המשמורת. ישנם שני סוגים של משמורות – משמורת משותפת ומשמורת יחידה. 

במשמורת משותפת, שני ההורים חולקים את נטל הטיפול בילד באופן זהה, והילד מחלק את זמנו בין ביתם של ההורים. לשם כך, יש צורך בשיתוף פעולה נרחב – על ההורים לגור בסמוך אחד לשני. לכן, על אף שהם התגרשו, חייהם עדיין כרוכים זה בזה כל עוד הילד קטין וזקוק לטיפולם. הם לא יוכלו להעביר את הילד לחו"ל או אפילו לעיר אחרת ללא הסכמת ההורה שני, ולדבר זה יש השפעה על כל נדבך בחייהם – קריירה, זוגיות ועוד. 

אפשרות נוספת הינה משמורת יחידנית, שבמסגרתה אחד מההורים הוא ההורה המשמורן. ההורה המשמורן הוא ההורה שמטפל בילד במלוא הזמן, ואילו ההורה השני רק זוכה להסדרי ראייה קבועים מראש. 

החלטה בנוגע למשמורת תשפיע באופן ישיר על דמי המזונות – ברוב המקרים, כאשר אחד ההורים (לרוב האם) הוא ההורה המשמורן, ההורה השני נושא בדמי המזונות. עם זאת, עם השנים משמורת משותפת נהייתה יותר ויותר מקובלת, אך עדיין נותרה סיטואציה אבסורדית בה הגבר עודנו נושא בכל דמי המזונות. 

בהתאם לכך, לאחרונה נקבעה פסיקה חדשנית בבית המשפט העליון לפי הורים שנוטלים חלק זהה בגידול הילד ומרוויחים שכר זהה, יחלקו את דמי המזונות ביניהם שווה בשווה. פסיקה זו הינה חשובה מאוד וסביר להניח שנתחיל לראות את תוצאותיה בקרוב. 

 

התייחסות לבעיות עתידיות 

גם אם בני הזוג נפרדו בתנאים טובים, עליהם לקחת בחשבון שייתכן ובעתיד יתקלו בסוגיות חדשות. על מנת להימנע מסכסוכים משפטיים, מומלץ כי הזוג ינסח בהסכם הגירושין את האופן שבו הם רוצים להסדיר בעיות ביניהם בעתיד – קבלת ליווי מעורך דין, מגשר, פנייה לבית המשפט ועוד. 

 

מדוע יש צורך בניסוח הסכם גירושין על ידי עורך דין?

קודם כל, חשוב להדגיש שלמסמך גירושין יש תוקף משפטי מחייב, ולכן יש לו השפעה משמעותית על ההווה והעתיד של הזוג המתגרש. לכן, אין להקל ראש בכתיבתו, ויש להשקיע בו מחשבה רבה.

בהתאם לכך, הצעד האחראי ביותר שתוכלו לעשות הוא להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום דיני המשפחה על מנת שינסח את הסכם הגירושין. עורך דין הינו איש מקצוע אשר מכיר היטב את הדינים המסועפים והמורכבים הנוגעים לדיני הגירושין. כאשר אתם נעזרים בעורך דין, אתם יודעים כי עומד לצידכם משפטן אשר מטרתו היא אחת ויחידה – לסייע לכם לנסח הסכם גירושין מקיף ומפורט, אשר יקיף את כל התחומים הרלוונטיים לחייכם.

בנוסף, קבלת ליווי משפטי מידי עורך דין מיומן תבטיח כי הסכם הגירושין יהיה מותאם לאורח חייכם הייחודי. עורך דין מנוסה יידע להצביע על הנושאים שעליכם להסדיר בהסכם, אשר בלעדיהם אתם עשויים למצוא את עצמכם נאבקים בביהמ"ש לעוד שנים רבות. 

בבואכם לשכור את שירותיו של עורך דין לענייני משפחה, ודאו כי הוא מומחה בתחומו. יחד עם זאת, ודאו כי הנכם מרגישים בנוח עם עורך דינכם – היעזרות בעורך דין סימפטי תעודד שיח פתוח יותר ותקל על שיתוף הפעולה ביניכם, אשר כמובן יוביל לתוצאות יותר טובות. אפשרות נוספת הינה שכירת שירותיו של עורך דין המתמחה גם בגישור משפחתי ובגישור גירושין, כך שלצד ניסוח הסכם הגירושין עורך הדין יוכל לסייע לכם לקבל החלטות משותפת בצורה הטובה ביותר. 

אם אתם או אחד מיקיריכם עתיד לעבור גירושין, משרד עורכת הדין הלנה שמחי מזמין אתכם ליצור עמנו קשר בהקדם. עורכת הדין שמחי מתמחה בדיני משפחה וגירושין ובעלת ניסיון ומומחיות רבה בתחום הגישור בין בני זוג מתגרשים. נשמח לעמוד לשירותיכם ולסייע לתקופת הגירושין להיות קלה ונעימה ככל האפשר. 

ניסוח הסכם גירושין על ידי עורך דין
ניסוח הסכם גירושין על ידי עורך דין

שאלות ותשובות - ניסוח הסכם גירושין על ידי עורך דין

הסכם גירושין  שנערך על ידי עורך דין הוא חוזה בעל תוקף משפטי, שבו זוג שמתגרש יכול להחליט על אלמנטים משמעותיים בחייו לאחר הפרידה – כמו חלוקת הרכוש, משמורת על ילדים, מזונות ועוד.

ניסוח ההסכם על ידי עורך דין נדרש על מנת לערוך הסכם מקיף הכולל את כל האלמנטים המהותיים להמשך חייו של הזוג המתגרש, וזאת מבלי להזדקק להתערבות בית המשפט בהחלטה וליצירת סכסוך משפטי בין הצדדים.

הסכם גירושין מומלץ בעיקר לזוגות מתגרשים שיוכלו להגיע להסכמות ביניהם, מבלי להסלים את המצב ביניהם ולפתח סכסוך משפטי. עורך הדין אמנם יסייע בהשכנת שלום בין הצדדים, אך נדרשת מידה של רצון טוב והתחשבות בין הצדדים.

הסכם הגירושין יכלול הסדרה של חלוקת הרכוש, הסדרי משמורת הילדים, דמי מזונות ועוד.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader