נישואים אזרחיים

נישואים אזרחיים הם נישואים הניתנים על ידי המדינה בהיותה סמכות חילונית ולא דתית. במדינת ישראל לא קיימת אפשרות לנישואים אזרחיים, אך כן יש הכרה בנישואים אזרחיים במדינה זרה לצורך רישום כנשואים בארץ. עוד על ההליך, השלכותיו, מה עושים במקרה של גירושין וכיוצא מזה, לפניכם.

 

מעמד נישואים אזרחיים במדינת ישראל

כאמור, מדינת ישראל אינה מכירה בנישואים אזרחיים. כיום, בכל הנוגע לנישואים וגירושים, לדין האישי -הדתי מעמד עליון כך שאזרחים ישראלים יכולים להינשא רק בהתאם להוראות הדין הדתי החל עליהם, כשיהודים יכולים להינשא רק באמצעות בית הדין הרבני אשר פועל על פי  כללי ההלכה היהודית.

 

מתי יבחרו בני זוג להינשא בהליך אזרחי

היות ונישואין בארץ יכולים להיעשות רק בהתאם לדין הדתי, עניין זה יוצר בעייתיות  שכן בישראל קיימים אזרחים רבים אשר אינם מוכרים כיהודים על פי ההלכה ולכן אינם יכולים להינשא בארץ. בנוסף  אין אפשרות  נישואין של אנשים בני דתות שונות, נישואין חד מיניים אינם מוכרים בישראל משום שאף דין דתי אינו מכיר בהם וגם פסולי חיתון או אנשים שאינם מעוניינים להינשא על פי כללי הדת מסיבות אידיאולוגיות מבקשים להתחתן באופן אזרחי, מקרים אלו מובילים זוגות לבחור להתחתן בהליך אזרחי אשר אינו נעשה בארץ אך מוכר בה.

 

נישואים אזרחיים בחו"ל

בשל העדר האפשרות של נישואים אזרחיים בארץ וההכרה של מדינת ישראל בתעודות נישואים מחו"ל לצורך הרישום, בשנים האחרונות הולך וגובר מספר הזוגות אשר בוחרים להינשא בחתונה אזרחית בחו"ל ובאמצעות תעודת הנישואים להירשם כנשואים בארץ, על מנת לקבל את כלל הזכויות המוענקות לבני זוג נשואים. ההכרה בנישואים אלו למעשה מתגברת על מגבלות הנישואים בארץ ומאפשרת נישואים לאנשים המעוניינים בכך אך אינם רוצים או יכולים לעשות זאת בארץ בהתאם לדין הדתי . 

 

היתרונות והחסרונות בנישואים אזרחיים

כאמור, נישואים אזרחיים הם פתרון לאנשים אשר אינם יכולים או אינם רוצים להינשא על פי הדין האישי בארץ.

 

היתרון בנישואים אזרחיים

היתרון בנישואים אזרחיים הוא בהיותם מענה ראוי לרישום נישואים באופן רשמי בארץ באופן ההולם והמתאים לבני הזוג. כאשר בני זוג נישאים בחתונה אזרחית במדינה זרה ונרשמים כנשואים בארץ הם מקבלים את מלוא הזכויות של זוגות נשואים בארץ, לעומת זוגות הפונים למוסד הידועים בציבור ואינם זכאים למלוא הזכויות של נשואים.

 

החיסרון בנישואים אזרחיים

החיסרון בנישואים אזרחיים, שכן בני הזוג אינם נחשבים מבחינה דתית לנשואים ולכן אינם כפופים לכללי ההלכה היהודית. כך למשל, במקרה של סכסוך בין בני הזוג לא תהיה לאישה אפשרות לתבוע דמי מזונות מבעלה. כמו כן, נישואים אזרחיים מחייבים נסיעה לחו"ל והוצאות בגין מסמכים משפטיים שונים אשר מוסיפים עלויות להליך.

 

הליך רישום נישואים אזרחיים

על מנת להירשם כנשואים בארץ לאחר טקס החתונה האזרחית בחו"ל, אחד מבני הזוג צריכים לגשת למשרד הפנים באזור המגורים יחד עם המסמכים הבאים: תעודת זהות ודרכונים של בני הזוג, תעודת הנישואים המקורית אשר ניתנה מהרשות המוסמכת במדינה הזרה בה נישאו בני הזוג.

התעודה צריכה להיות חתומה בחותמת אפוסטיל (Apostille) המהווה אישור בינלאומי לכך שמסמכי הנישואים בעלי תוקף משפטי. את החותמת מקבלים הזוג באמצעות מרשות ממשלתית במדינה בה נישאו או על ידי בית המשפט שם. מאחר ותעודת הנישואין כתובה בשפה זרה היא צריכה להיות מתורגמת ומאושרת על ידי נוטריון.

ככל ובני הזוג יהיו מעוניינים לבצע שינוי בשם המשפחה בתעודת הזהות עליהם יהיה להביא תמונה מעודכנת. חשוב לציין שהליך הרישום אינו דורש תשלום אגרה כלשהי.

 

הליך גירושין בנישואים אזרחיים

פרט מעניין הוא, שזוגות רבים המתחתנים בהליך אזרחי בחו"ל נדרשים בכל זאת להתגרש בבית הדין הרבני למרות שלא התחתנו דרכו. ההליך אותו הם מעוניינים לעבור שונה מעט, שלא כמו אצל זוגות שהתחתנו דרך הרבנות, לא יהיה עליהם להוכיח את קיומה של עילה הלכתית לשם קבלת הגט ועליהם רק להגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני ולהביע את רצונם להתגרש.

כאשר מדובר על זוגות בני דתות שונות, למשל נישואי תערובת כאשר רק אחד מבני הזוג יהודי, בני הזוג לא יפנו לבית הדין הרבני שכן הוא אינו מכיר בנישואין שלהם. זוגות אלו יצטרכו לעבור הליך של 'התרת נישואים' הנעשה באמצעות הגשת בקשה לבית המשפט לענייני משפחה.

 

ידועים בציבור

קיימת מעין חלופה לנישואים במדינת ישראל באמצעות מוסד הידועים בציבור. מדובר למעשה על בני זוג אשר חיים ומנהלים מסגרת משפחתית משותפת אך אינם נשואים זה לזו. באמצעות הגדרת בני זוג כידועים בציבור המדינה מאפשרת להחיל עליהם זכויות וחובות אותם היא מעניקה לזוגות נשואים. זהו למעשה פתרון חלופי לזוגות אשר אינם רוצים או יכולים להינשא במדינה על פי חוקיה הנתונים לדין האישי – דתי .

עם השנים, הקריטריונים לקביעת ההגדרה של ידועים בציבור התרככו, והמצב המשפטי כיום מאפשר להכיר בזוגות כידועים בציבור בהוכחה של מספר תנאים המעידים על קיום חיים במשותף. חשוב לדעת שעדיין קיימים נושאים מעטים בהם ההכרה בידועים בציבור אינה מלאה. כמו כן, ההכרה בידועים בציבור אינה אוטומטית וכרוכה לרוב בהתדיינות עם גורמים רבים ונדרש ליווי משפטי מקיף בתחום.

מומלץ למעוניינים להינשא בנישואים אזרחיים לפנות לעורך דין מומחה לענייני משפחה לשם סיוע וייעוץ בתחום. פנו עוד היום לעורכת הדין הלנה שמחי לקבלת ליווי מקצועי ובקיא בנושא!

נישואים אזרחיים
נישואים אזרחיים

שאלות ותשובות - נישואים אזרחיים

נישואים אזרחיים הם נישואים הניתנים ומאושרים על ידי המדינה, ועל ידי סמכות חילונית למעשה שלא כדרך הרבנות הדתית. מאחר ובמדינת ישראל הסמכות על הנישואין היא הרבנות והדת, לא קיימים נישואים אזרחיים בישראל, אלא רק בחו"ל.

למעשה בעוד ובישראל לא ניתן להתחתן בנישואים אזרחיים, כן ניתן להתחתן בחו"ל ולאחר מכן לקבל הכרה כמעמד של נשואים בישראל. זוגות רבים בוחרים להתחתן בחו"ל בנישואים אזרחיים, ובהמשך להירשם עם תעודת הנישואין הזו כנשואים בישראל.

היתרונות של נישואים אזרחיים הם שאלה מספקים אפשרות הוגנת ונוחה להתחתן ולהירשם בארץ כנשואים ללא צורך בחתונה דתית ורישום ברבנות. נישואים אזרחיים מספקים לזוג הנשוי את כל היתרונות ש לכל זוג אחר שהתחתן בישראל כדת וכדין.

הבעייתיות בנישואים אזרחיים היא שהם דורשים נסיעה לחו"ל והליך בירוקרטי של מסמכים משפטיים שונים לצורך הרישום בחו"ל ולאחר מכן בארץ. בנוסף מאחר ובני הזוג לא נחשבים לנשואים מבחינה דתית, הם לא כפופים להלכה היהודית ולא יקבלו מזונות במקרה של סכסוך.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader