עורך דין מזונות

כולנו מכירים את דמי המזונות כנושא נפיץ ורגיש, הנתון למחלוקת אדירה. מדובר בנושא שמציף רגשות רבים, ופעמים רבות מעלה אי נעימויות רבות ואפילו סכסוכים בקרב ההורים. חשוב להיעזר בעורך דין מיומן בעת קביעת המזונות, על מנת לאפשר הליך נעים יותר ויעיל יותר.

 

מזונות ילדים

דמי המזונות הם הסכומים הכספיים הנדרשים מההורים על מנת לדאוג לצרכיהם של ילדיהם, עד הגיעם לגיל 18. במקרה שבו ההורים אינם חיים יחדיו, כמו במקרה של הורים גרושים, פרודים או הורים במסגרת הסכם הורות משותפת, מחויב ההורה שאינו ההורה המשמורן לשלם את דמי המזונות.

בשל ההבניות החברתיות כיום וחזקת הגיל הרך, ברוב המקרים ההורה הנדרש לשלם דמי מזונות זה האב, היות והאם היא לרוב ההורה המשמורן, המחזיקה במשמורת יחידנית על ילדיהם. בשל העובדה שההורה המשמורן דואג לכל צרכיו של ילדיו ומקדיש שעות טיפול ארוכות, יתבקש ההורה השני לשלם מזונות.

 

כיצד נקבעים מזונות ילדים?

המזונות בישראל נקבעים על פי הדין הדתי. כאשר הדין הדתי אינו מחייב במזונות, או שהאדם אינו כפוף לדין מסוג זה, המזונות ייקבעו בהתאם לחוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות), הריהו החוק האזרחי.

ישנן שתי דרכים מרכזיות באמצעותן ייקבע סכום המזונות – בדרך הראשונה, ההורים יחליטו בעצמם על גובה המזונות. אם מדובר בזוג שנפרד או התגרש, הם יסכימו עליו במסגרת הסכם גירושין או הסכם פרידה.

אם מדובר בגבר ואישה שאינם במערכת יחסים זוגית אחד עם השנייה, ומביאים יחדיו ילד לעולם, הם יכולים לקבוע את גובה המזונות במסגרת הסכם הורות משותפת. את הסכם הגירושין או הפרידה יש להגיש לידי בית המשפט לענייני משפחה, שיוכלו לוודא כי עקרון טובת הקטין מתקיים בהסכם זה.

הדרך השנייה לקביעת סכום מזונות היא באמצעות תביעה למזונות לבית המשפט לענייני משפחה. בית הדין הרבני עשוי גם הוא להיות כתובת רלוונטית, במידה שהוא מטפל בהסכם הגירושין. גובה המזונות נקבע בהתאם למצבם הכלכלי של הצדדים, הכנסתם וזמן המשמורת שכל צד לוקח על עצמו.

רף המינימום לתשלום מזונות עבור ילד אחד עומד על 1,250 ₪ בחודש, אך עשוי לרדת במקרה שיש יותר ילד אחד במשפחה.

יש לשלם מזונות ילדים עד הגיל בו מסיימים תיכון או עד גיל 18, ולאחר תקופה זו יש לשלם שליש מדמי המזונות עד שהילד מסיים את שנת השירות, השירות הצבאי או השירות הלאומי.

 

מזונות במשמורת משותפת

כאמור, על פי הדין היהודי והדין הרווח בישראל, האב משלם את דמי המזונות. עם זאת, עם השנים השתנה התא המשפחתי הודות להתקדמות הנשים במעלה ההיררכיה הקרייריסטית והשינויים בתפקידים מגדריים שמובילים למעורבות מוגברת של האב בחיי הילד.

פועל יוצא מכך הוא שמשמורות משותפות נהיות פרקטיקה יותר ויותר מקובלת, ועל כן תשלום מלא של דמי המזונות על ידי האב עשוי להצטייר כצעד לא הגיוני ביחס לכך שפערי השכר הצטמצמו והעובדה שחלק מהאבות מטפלים מחצית מהזמן בילדים.

לאור הנסיבות המתפתחות, קבע בית המשפט העליון תקדים משמעותי ב- 2017 לפיו הורים שנוטלים חלק שווה בגידול הילדים ומרוויחים שכר זהה יכולים להתחלק בדמי המזונות. תקדים זה מעלה ציפייה לכך שבשנים הקרובות דיני המזונות עשויים להיקבע בהתאם לשכרם של הצדדים ולזמן המושקע בטיפול בילדים.

 

 

הוצאות הנכללות בדמי המזונות

סכום המזונות כולל את כל הצרכים ההכרחיים לרווחתו של הילד ולטיפול בו, וביניהם ההוצאות על מזון, ביגוד, חינוך וגן ילדים, רפואה דחופה, ביגוד, לינה ותיחזוק מקום המגורים. לרוב, ההורה החייב בדמי מזונות יהיה מופקד על תשלומים אלו.

עם זאת, צרכים שאינם הכרחיים, כמו טיולים, בילויים, חוגים, פעילויות פנאי ועוד, נהוג לחלק בין שני ההורים.

בנוסף לדמי המזונות, מתבקש ההורה שמשלם מזונות לשלם גם דמי מדור, שלעיתים הם מגולמים בדמי המזונות ולעיתים לא. דמי המדור מהווים תשלום עבור חלקם של הילדים בבית ההורה המשמורן, וכוללים חשבונות, שכר דירה, תחזוקה ועוד.

הסכום של דמי המדור שמשלם ההורה נקבע בהתאם למספר הילדים – ברוב המקרים נמצא כי ההורה שאינו ההורה משמורן יתבקש לשלם 30% מסכום דמי המדור כאשר יש ילד אחד, 40% מסכום דמי המדור כאשר יש שני ילדים, ו- 50% מסכום דמי המדור כאשר יש שלושה ילדים או יותר.

במקרים חריגים פסיקה זו עשויה להשתנות בהתאם למצב מגוריו של ההורה המשמורן, אם למשל ההורה מתגורר בבית שבבעלותו.

 

מזונות בדין העברי

כאמור, בית הדין האישי (הדתי) הוא בית הדין שמנחה את נהלי תשלום המזונות. הדין העברי מחלק את סכום דמי המזונות לפי גילאי הילדים:

 

מלידה ועד גיל שש

מלידה ועד גיל שש, האב חייב לשלם מזונות מלאים. מצבו הכלכלי אינו רלוונטי, גם אם הוא ירוד מאוד.

 

מגיל שש ועד גיל חמש עשרה

מגיל שש ועד גיל חמש עשרה, דמי המזונות של האב כוללים את הצרכים ההכרחיים של הילד, ואת ההוצאות בגין הצרכים הלא הכרחיים ההורים יחלקו.

 

החל מגיל חמש עשרה

החל מגיל חמש עשרה, על ההורים לחלוק את ההוצאות בהתאם להכנסותיהם. על אף אלו, בית המשפט לענייני משפחה עשוי לקבוע מזונות שישולמו עד הגעתו של הילד לגיל 18.

 

הסתייעות בעורך דין לענייני משפחה

כידוע, מחלוקות משפחתיות בגין מזונות עשויות להיות מכוערות מאוד, המיוחד כאשר בני הזוג המתגרשים אינם בקשר טוב. מדובר בסיטואציה רגישה מאוד שמצריכה כלים מיוחדים לגישור בין הצדדים ובקיאות רבה בדיני המשפחה.

לכן, הסתייעות צמודה בעורך דין לענייני משפחה עשויה להיות הצעד הנכון עבורכם. עורך דין מנוסה לענייני משפחה עשוי לקדם את האינטרסים שלכם בצורה משמעותית ולצפות תרחישים עתידיים אפשריים שמצריכים התייחסות בהסכם הגירושין ובדמי המזונות.

כמו כן, עורך דין מיומן יידע להצביע על פתרונות אפשריים לפשרה בין הצדדים על מנת שתהליך קביעת המזונות יעבור בצורה החלקה ביותר וללא סכסוכים מיוחדים, כך שכל הצדדים – ובמיוחד הילדים – יהיו מרוצים.

מלבד זאת, היעזרות בעורך דין לא מיומן או קביעת דמי מזונות ללא סיוע של עורך דין כלל עשויות להיות בעלות השפעה הרסנית על העתיד.

על אף שהליך הגירושין הקשה והרגשות השליליים שעולים על פני המים יוצרים את התחושה ש"צריך לסיים עם זה כבר", אך לדמי המזונות יש משמעות משפטית וכלכלית ענקית ועל כן יש להתעקש בכל מחיר על קבלת דמי מזונות ראויים, למען עתיד ילדיכם.

עורכת הדין הלנה שמחי מזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדה על מנת ליידע אתכם על אפשרויות הפעולה שעומדות לפניכם.

חשוב שתכירו את כל מה שהחוק יכול להעניק לכם ותיעזרו באשת מקצוע, על מנת שתוכלו להבטיח הליך גירושין קל יותר, עם תוצאות שיבטיחו לילדיכם אורח חיים הולם.

עורך דין מזונות
עורך דין מזונות

שאלות ותשובות - עורך דין מזונות

דמי המזונות הם הסכומים הכספיים אשר אחד מבני הזוג נדרש להעניק לשני לאחר גירושי הזוג, במסגרת קביעת בית המשפט והסכמי הגירושין שנחתמו על ידי בני הזוג.

מזונות ילדים נוגעים לסכומים הכספיים הנדרשים מההורה כדי לסייע בנטל הכלכלי של טיפולו עד הגעתו לגיל 18. במקרה בו ההורים לא חיים יחד ולאחר גירושין, ההורה שלא מסייע במשמורת ובנטל הכלכלי היומיומי יהיה חייב לרוב בדמי מזונות כדי לתת את חלקו.

עורך דין מזונות הוא עורך דין לענייני משפחה אשר בקיא בעולם המזונות ובקיא בו. עורך דין מיומן יוכל לסייע בפתרון בעיות שונות סביב המזונות וההסכמה עליהם, ודרך נסונו יוכל לסייע לקדם את האינטרסים שלכם.

סיוע של עורך דין מזונות שאינו בקיא בתחום או חתימה על הסדר מזונות ללא ייעוץ של עורך דין מקצועי, עלולה לסכן אתכם ולהיות בעלת השפעה הרסנית על העתיד ועל ההוצאות הכלכליות שלכם מאחר ומדובר בהסכמים משפטיים בעלי תוקף מחייב.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader