הסדר חוב מזונות אישה

לעיתים גברים ניצבים בפני שפל כלכלי שמונע מהם לשלם את דמי המזונות כראוי. כאשר הדבר נעשה בתום לב ולא בזדון או מרמה, ישנם מספר צעדים שהם יכולים לנקוט על מנת לקבל הקלה בחובותיהם או פטור מלא. חשוב מאוד לדעת כי אלו לא ניתנים בקלות בשל משמעותם האדירה של מזונות האישה לחייה וליכולתה להתקיים בכבוד, ועל כן יש להכיר היטב את הדין ואת אפיקי הפעולה העומדים בפניכם.

 

מה משמעות מזונות אישה?

מזונות אישה הם מזונות הניתנים לאישה נשואה כדין שאינה גרה עוד בבית בעלה, אך נישואיהם טרם הסתיימו על פי חוק. בתקופה זו מחויב הבעל לשלם מזונות לאשתו ובכך להבטיח כי לא תיפגע כלכלית מן הפרידה עד שהיא תושלם באופן סופי.

מזונות האישה נקבעים בבית הדין האישי: לדוגמא, זוג יהודי הנשוי כדת משה וישראל רשאי לגשת לבית הדין הרבני ולקבל פסק דין לפי הדין העברי. זוגות מעורבים, חסרי דת או זוגות שדתם אינה מוכרת בארץ רשאים לגשת לבית המשפט לענייני משפחה על מנת להגיש תביעה למזונות אישה.

בנוסף, כל זוג דתי החפץ בכך יכול לגשת לבית המשפט לענייני משפחה במקום לבית הדין האישי של דתו.

האישה לא תהא זכאית למזונות אישה במקרה שבגדה בבעלה או עזבה את ביתם המשותף ללא הצדקה מובהקת. כמו כן, מרגע התרת הנישואין באופן רשמי, האישה אינה זכאית עוד לדמי המזונות.

בית המשפט מייחס חשיבות רבה למזונות אישה, בדומה למזונות ילדים, כיוון שאלו מסתמכים עליהם על מנת להתפרנס. לכן, אי תשלום מזונות על ידי הגבר – גם אם הדבר נובע מאוזלת יד הכלכלית ולא מכוונת זדון – נתפס בחומרה רבה ועלול לגרור צעדים משפטיים או פתיחת תיק תביעה בהוצאה לפועל.

 

חוסר יכולת לעמוד בתשלומי מזונות האישה

לעיתים זה קורה – הגבר אינו יכול לעמוד עוד בסכום שנקבע לו בפסק הדין. במקרה זה, ישנם מספר אפיקים שהוא יכול לפנות אליהם על מנת להסדיר את חובו:

פריסת חוב בהוצאה לפועל

תיק המזונות בהוצאה לפועל נפתח על ידי האישה ומטרתו לחייב את הגבר לשלם את חובותיו הכספיים. מרגע פתיחת התיק לגבר יש עשרים ימים, המהווים ימי אזהרה, לשלם את חובו. אם אינו משלם את חובו בימים אלו, הוא ייאלץ להתמודד עם סנקציות חמורות לרבות הגבלות כלכליות, צו איסור יציאה מהארץ, עיקולים ועוד.

במקרה זה, לגבר יש מספר אפשרויות. הוא רשאי לערער על פסק הדין שקובע את גובה המזונות, ועל מנת להימנע מסנקציות מצד הוצאה לפועל הוא רשאי לבקש עיכוב ביצוע של פסק הדין מבית המשפט או להגיש בקשה לעיכוב הליכים מהוצאה לפועל.

בנוסף, הוא רשאי לבקש פריסת חובות להוצאה לפועל בגין טעמים מיוחדים, כמו פיטורים או קושי כלכלי לא צפוי. על מוסד ההוצאה לפועל לחקור את הוצאותיו של החייב ולבחון האם בקשתו מוצדקת. פעמים רבות, מוסד ההוצאה לפועל יתנה את קבלת פריסת החוב בתשלום של דמי המזונות במשך חודשיים רצופים.

כאמור, פריסת חוב מזונות לא תינתן בקלות רבה, אלא אם בית המשפט ורשם ההוצאה לפועל יגיעו למסקנה כי האב אינו יכול לפרנס את עצמו באופן מינימלי אלא אם יבצע פריסת חובות.

 

 

הפטר חוב מזונות במסגרת חדלות פירעון

במסגרת דיני חדלות פירעון, ניתנת האפשרות לפטור את החייב מכל חובותיו או חלקם, מתוך ניסיון לשקם את החייב ממצבו הכלכלי הירוד ולשלבו בחזרה בחברה כאזרח מן השורה. שיקום חייב ומתן הפטר לחובותיו נעשה בכפוף לסנקציות מחמירות ולדיווח תקופתי על כל הוצאותיו.

בדרך כלל, לא ניתן הפטר חובות על חוב מזונות, בשל חשיבותם בסבסוד חיי המשפחה התלויה במזונות אלו. עם זאת, לאור האג'נדה הטמונה בחוק חדלות פירעון החדש, במקרים חריגים ביותר יינתן הפטר חובות על חוב מזונות, כמו במקרים בהם האישה הזכאית למזונות במצב כלכלי טוב או במצב שבו החייב מבוגר מאוד או במצב בריאותי ירוד.

 

היעזרות בעורך דין המתמחה בדיני משפחה

התמודדות עם חוב מזונות שאין ביכולתכם לשלם הוא אינו דבר שעליכם לעבור ללא עורך דין. בהיותכם חסרי הכשרה משפטית וחסרי היכרות קרובה עם עולם ההוצאה לפועל, אינכם מודעים לכל האפשרויות שלכם ועל הזכויות שלכם. יש מספר אפיקים שאתם יכולים לנקוט בהם על מנת להסדיר את חובכם, וחשוב להיוועץ עם עורך דין על מנת לדעת באיזה אפיק לבחור.

בנוסף, ייתכן ויש צורך בערעור על פסק הדין בגין סכום המזונות שעליכם לשלם. במקרים רבים יש תפיסה לא הוגנת באשר לתפקיד הבעל לממן את אשתו גם כאשר מצבה הכלכלי בכי טוב והיא אישה עובדת ואמידה. ייתכן וערעור על פסק הדין והצגת העובדות החדשות בשטח באמצעות עורך דין מיומן עשוי לסייע לכם לשנות את סכום המזונות אליו אתם נדרשים.

לסיכום, אין תחליף לידע משפטי וניסיון – היעזרות בעורך דין מיומן אינה רק חשובה על מנת לפתור את בעיותיכם המיידיות, אלא גם על מנת למנוע מכם לבזבז משאבים כספיים ונפשיים מיותרים בעתיד על ערעורים חוזרים ועתידות נוספות.

לכן, בבואכם להעסיק עורך דין, ודאו כי צרכיכם האישיים והאינטרסים שלכם במקום הראשון, וכי אתם נעזרים באדם עם ניסיון רב והבנה מיטבית של עולם המשפט.

עורכת הדין הלנה שמחי מזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדה על מנת לקבל ליווי אישי ומקצועי בהתמודדותכם עם חובות שנוצרו בשל מזונות אישה. משרדנו מתמחה בדיני משפחה וישמח לייעץ לכם ולהעניק לכם ליווי משפטי על מנת להבטיח כי תקבלו את כל מה שהחוק יכול להציע לכם.

הסדר חוב מזונות אישה
הסדר חוב מזונות אישה

שאלות ותשובות - הסדר חוב מזונות אישה

מזונות אישה הם מזונות ותשלומים אשר הבעל נדרש לשלם לאשה במקרה בו הנישואים עוד לא הסתיימו, אך האישה כבר לא גרה עוד בבית בעלה. מטרת המזונות היא לוודא שבתקופת הפרידה הזו האישה לא תיפגע כלכלית.

חוב מזונות אישה נוצר במקרה בו נקבע בבית הדין שמוטלת על הבעל חובה לשלם סכום מסוים באופן חודשי לאישה, אך הוא לא עומד בתשלומים ונפער לו חוב.

כאשר נקבע לאדם לשלם מזונות לאישה אך הוא לא עומד בנטל הכלכלי ונפתח לו חוב, יש כמה דרכים להסדיר ולהתמודד אתו. ראשית ניתן לפרוס את החוב בהוצאה לפועל, שנית לקבל פטור מהחובות במסגרת חדלות פירעון, ועוד.

התמודדות מול חוב מזונות אישה הוא לא עניין פשוט להסדרה וחשוב ומומלץ לקבל ליווי של עורך דין לענייני משפחה, אשר מכיר את התחום מקרוב, מודע לזכויות ולאפשרויות שלכם, ויכול לעזור להסדיר את חובכם ולפתור את המצב.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader