חישוב מזונות במשמורת משותפת

הורים רבים בוחרים במשמורת משותפת, על מנת שלא לתת לגירושין להפריד בין הילדים להוריהם, ולאב בפרט. משמורת משותפת מעלה צרכים חדשים עבור ההורים ועבור הילדים, ובין היתר מצריכה דיון חדש באשר לגובה המזונות שעל ההורים לשלם. כל הפרטים במאמר.

 

משמורת משותפת

כאשר בני זוג שהינם הורים לילדים מחליטים להתגרש, עליהם להחליט בהסכם הגירושין כיצד יחלקו את נטל הטיפול בילדים. במשך שנים רבות הייתה תפיסה כי האם היא המטפלת העיקרית, אך עם חלוף השנים נשים החלו להתקדם בשוק התעסוקתי וגברים החלו להיות מעורבים יותר בגידול הילדים, דבר שהוביל לכך שמשמורת משותפת נהייתה יותר פופולרית.

במשמורת משותפת, נטל גידול הילד הוא זהה – כלומר, ההורים מחלקים ביניהם את הטיפול בילד באופן שווה, והילד עובר בין בתיהם, זאת בשונה ממשמורת יחידנית בה הילד גר אצל הורה אחד בעוד ההורה השני זוכה להסדרי ראייה מוגדרים מראש.

למשמורת משותפת יתרונות רבים וחסרונות רבים – מצד אחד, היא מאפשרת לשני ההורים לנהל קשר איכותי וקרוב עם ילדם, להיות מעורבים בחיי היומיום שלו ולהנות מגידולם.

מצד שני, מדובר בהסדר שאינו פשוט לביצוע – לשם יצירת משמורת משותפת מתפקדת וטובה, על ההורים לשתף פעולה באופן מלא בכל אספקט של חייהם, לרבות שמירה על קרבה גאוגרפית בין הבתים והתאמת הקריירה וחייהם האישיים למצב זה.

חשוב לדעת שעל אף קיומה של משמורת משותפת, בשל חזקת הגיל הרך, כל ילד מתחת לגיל שש שהוריו אינם מסכימים על חלוקת המשמורת ביניהם יועבר למשמורת יחידנית אצל האם עד לגיל שש. זאת, כמובן, כל עוד האם אינה אם מזניחה או אם מתעללת.

 

דמי המזונות

דמי מזונות הם כספים שההורים מחויבים לשלם על מנת לכלכל את צרכיהם הבסיסיים של ילדיהם, כמו לינה, מזון, ביגוד, חינוך (לרבות גן ילדים) וטיפול רפואי.

בהתחלה, בשל הנטייה הכללית למשמורת יחידנית של האם, האבות שילמו את דמי המזונות. לאחר גבירת הפופולריות של המשמורת המשותפת, נוצר מצב אבסורדי בו גברים עדיין משלמים את דמי המזונות על אף ששני ההורים חולקים באופן שווה בנטל הטיפול בילדים.

 ישנם תשלומים שמראש מחולקים באופן שווה בשווה בין ההורים, כאשר הם נוגעים לצרכיו הלא דחופים של הילד, כמו חוגים, בילויים, מתנות, חופשות, שיעורים פרטיים ועוד.

 

 

כיצד מחושבים מזונות במשמורת משותפת

לנוכח ההתפתחויות בתחום המשמרות, בית המשפט העליון פסק ב- 2017 תקדים חשוב לפיו בית המשפט צריך לנקוט בשוויון כאשר הוא מכריע על גובה תשלומי המזונות במשמורת משותפת.

במקרה בו שכרם של ההורים זהה ושני הצדדים לוקחים חלק זהה בנטל הטיפול ביחד, יוחלט כי דמי המזונות יתחלקו בין הצדדים שווה בשווה, כי אחרת האב לא יוכל לעמוד בנטל בכלכלי.

בפועל, הלכה זו טרם חלחלה אל החברה הישראלית ורק כעת ניתן לראות לאט לאט את ניצניה. עדיין גברים רבים משלמים את כל דמי המזונות בעצמם גם כאשר הם מגדלים את ילדם במשמורת משותפת.

כעיקרון, הסכום המינימלי בדמי המזונות הוא 1,250 ₪ לחודש לילד אחד, כאשר הוא אינו כולל את דמי המדור (תשלום עבור לינת הילד ואחזקת הלינה) והוצאות חריגות.

כאשר המזונות משולמים עבור יותר מילד אחד, בתי המשפט נוטים להפחית מסכום זה פר ילד. כאשר הילד מגיע לגיל 18 ו\או מסיים את התיכון, יש לשלם שליש מדמי המזונות עד שהוא מסיים את שירותו הצבאי או האזרחי.

 

 חישוב מזונות בהסכם גירושין

לזוגות בהליכי פרידה וגירושין יש אופציה נוספת מלבד פנייה לבית המשפט לענייני משפחה ו\או לבית הדין הדתי, וזו יצירת הסכם גירושין. הסכם גירושין הוא הסכם שבו מוסדרים החלטותיהם של ההורים בקשר לחייהם ולחיי ילדיהם לאחר הגירושין, לרבות חלוקת רכוש, חלוקת המשמורת, גובה דמי המזונות ועוד.

הסכם גירושין מתאים בעיקר לזוגות שפתוחים לשיח הדדי ומתחשב, ומוכנים להתפשר על מנת להגיע לעמק השווה ולהימנע מהגעה לבית המשפט.

ככל הנראה, זוג מסוכסך שאינו בעל תשתית מספיקה של אמון וסולידריות, יתקשה להגיע להסכמות ויאלץ לפנות לאפיקים המקובלים.

 במסגרת הסכם הגירושין, ההורים יוכלו להחליט בעצמם על גובה המזונות, בהתאם להכנסותיהם, חלוקת המשמורת, צרכיהם של ילדיהם וכו'. באמצעות הסכם הגירושין, ההורים יוכלו לקבל החלטה משותפת שמתאימה לשניהם באשר לגובה המזונות.

הסכם גירושין יש לערוך בליווי עורך דין המתמחה בדיני משפחה על מנת להעניק למסמך תוקף משפטי מחייב ולקבל ייעוץ באשר לתוכנו של ההסכם ולנושאים שיש להסדיר. מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בגישור ובגישור בין זוגות מתגרשים בפרט, על מנת שיסייע לכם לנהל שיח מכבד ואכפתי, אשר שם דגש על טובתם של הילדים.

 

ליווי בידי עורך דין המתמחה בגירושין

כאמור, ליווי בידי עורך דין הוא חיוני לא רק אם אתם מעוניינים בהסכם גירושין, אלא גם אם אתם בוחרים לנהל את גירושיכם במסגרת בית המשפט.

באמצעות סיוע של עורך דין, תוכלו להבטיח כי רצונותיכם מקבלים ביטוי משפטי וכי אתם נעזרים במומחה על מנת לקדם את הצרכים שלכם ושל ילדיכם.

בבואכם לשכור את שירותיו של עורך דין, ודאו כי אתם נעזרים בעורך דין סימפטי ואמין – מומחיותו בתחום כמובן גם היא חשובה מאוד, אך לא פחות חשוב מכך להעסיק עורך דין שתחושו בנוח לחלוק איתו פרטים אישיים, כך שתוכלו לשתף עולה באופן מיטבי.

זכרו כי העומד על הכף הוא הקשר שלכם עם ילדיכם, ולכן חשוב שלא תתפשרו בהשגת עורך הדין הטוב ביותר. משרדה של עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה ובגירושין בפרט, ובעל הצלחות רבות בתחום. נשמח להעמיד לטובתכם את הצוות המשפטי המיומן שלנו, ולתת לכם ליווי משפטי מן הדרגה הראשונה. 

חישוב מזונות במשמורת משותפת
חישוב מזונות במשמורת משותפת

שאלות ותשובות - חישוב מזונות במשמורת משותפת

לאחר הגירושין, בני הזוג צריכים לבצע מספר החלטות בדבר החלוקה בניהם וכן במיוחד בדבר חלוקת המשמורת על הילדים. משמורת משותפת, היא אחד מן האופנים וסוגי המשמורת על הילדים שזוגות מנהלים לאחר הגירושין, שכולל למעשה חלוקה שוויונית ונטל שווה בגידול הילד.

דמי מזונות הם כספים ותשלומים שאחד ההורים צריך לשלם להורה השני, כדי לקחת חלק בנטל הכלכלי של גידול הילדים המשותפים לאחר גירושין. דמי המזונות נקבעים בהסכמי הגירושין וגובהם נמדד בהתאם לכל מקרה ובהתאם לסוג ההכנסות של ההורה וסוג המשמורת.

במשמורת מלאה בה רק הורה אחד נושא בנטל הכלכלי, דמי המזונות אכן נדרשים אך במשמורת משותפת שני ההורים נוטלים בנטל הכלכלי באותה מידה ואין צורך במזונות, אך במקרים רבים בכל זאת ישנם דמי מזונות שמחושבים בכל מקרה ונקבעים בבית המשפט.

דמי המזונות נקבעים בהסכם הגירושין ובדיונים בבית המשפט, ולאחר מכן משפיעים משמעותית על חייכם ועתידכם. ליווי של עורך דין לענייני משפחה וגירושין ידאג שיוכל לדאוג לאינטרסים שלכם הוא קריטי וחשוב, ויכול להוציא אתכם עם התוצאות המיטביות, שיכבידו על הכיס שלכם כמה שפחות.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader