משמורת משותפת ללא מזונות

רבים חושבים כי דמי המזונות, שמטרתם לסבסד את צרכיו של הילד המשותף, מוטלים אך ורק על האב. כבר שנים רבות שזו לא ברירת המחדל, ולמעשה ניתן לראות הורים רבים שחולקים משמורת משותפת ללא מזונות ונושאים שווה בשווה בנטל הטיפול בילדים ובעלויות גידולם. עם זאת, למשמורת משותפת ללא מזונות ישנם תנאים, ולא בכל מקרה ההורים יוכלו לחלוק ביניהם את עלות גידול הילד. 

 

מהם דמי המזונות?

במדינת ישראל, הורים מחויבים לדאוג לכל צרכיהם של ילדיהם. כאשר ההורים מתגרשים, עליהם לחלק ביניהם את עלויות הטיפול בילד. דמי המזונות הם כספים שנועדו לשלם על צרכים הכרחיים בלבד, כמו מזון, לינה (לרבות הוצאות תחזוקה), ביגוד, חינוך (לרבות גן ילדים) וטיפול רפואי. 

צרכים שאינם הכרחיים כמו בילויים, מתנות, שיעורים פרטיים ועוד, לרוב יחולקו בין שני ההורים ולא יגולמו בדמי המזונות, אלא אם ההורים יחליטו על זאת בעצמם. 

דמי מזונות הם חלק בלתי נפרד מגידול ילד, ולכן המדינה רואה בחומרה רבה סירוב לשלם מזונות. אי עמידה בחובת המזונות עשויה להניב סנקציות קשות כמו עיקולים, קנסות ואפילו מאסר. 

 

מהי משמורת משותפת?

כאשר הורים לילדים מתגרשים, עליהם להחליט על סוג המשמורת אשר יגדלו את ילדם במסגרתה. ישנם שני סוגים של משמורת – משמורת משותפת, שהינה הנושא המרכזי של המאמר, ומשמורת יחידנית. 

במסגרת משמורת יחידנית, ההורה המשמורן מטפל בילד במשרה מלאה ואילו ההורה השני נפגש עמו רק במסגרת הסדרי ראייה קבועים מראש. בדרך כלל, ההורה שאינו ההורה המשמורן נושא בתשלום דמי המזונות, שהרי ההורה השני לקח על עצמו את נטל הטיפול בילד. 

במשמורת משותפת, לעומת זאת, שני ההורים לוקחים חלק שווה בטיפול בילדם. בהתאם לכך, הילד מתגורר אצל שני ההורים, ומחלק את זמנו בין שני הבתים. משמורת משותפת נהייתה מקובלת בעיקר בשנים האחרונות, וזאת מכמה סיבות – ראשית, נשים אינן נדרשות עוד להיות המטפלות היחידות בילדים, ומשתלבות יותר באקדמיה ובשוק העבודה. 

לצד זאת, גברים רבים בוחרים להיות אבות מעורבים יותר ואכפתיים יותר, ולוקחים על עצמם חלק נרחב יותר בטיפול בילדם. 

היות ומשמורת משותפת נהייתה מקובלת יותר רק בשנים האחרונות, דמי המזונות במסגרת משמורת משותפת טרם הוסדרו עד תום. בשנים האחרונות נוצר מצב אבסורדי בו שני ההורים חולקים בנטל הטיפול בילד, אך רק האב נושא בדמי המזונות.

האם משמורת משותפת ללא מזונות היא אפשרית?

לפני מספר שנים, בית המשפט העליון קבע בפסק דין מכונן את ההלכה לפיה הורים לילדים מעל גיל שש אשר מטפלים בילדיהם במסגרת משמורת משותפת יחלקו את תשלום דמי המזונות ביניהם, כל עוד שניהם מרוויחים שכר דומה. פסק דין זה טרם עיצב לחלוטין את הסדרי המזונות במשמורת משותפת, אך ככל שעובר הזמן ניתן לראות יותר ויותר פסקי דין שניתנים ברוחו, ועל כן ניתן להניח שתוך מספר שנים נראה את ניצניו ביתר שאת. 

עם זאת, חשוב לזכור שפסיקת בית המשפט העליון מדגישה כי בני הזוג יוכלו לחלוק את תשלום דמי המזונות כל עוד מרוויחים שכר דומה. אם אחד ההורים משתכר סכום גבוה מאוד ואילו השני לא, ייתכן מאוד כי בית המשפט יעדיף להטיל את המזונות על בן הזוג האמיד, גם אם הוא מגדל את ילדו במשמורת משותפת עם הילד השני.

אם כך, כן – משמורת משותפת ללא מזונות היא אפשרית. בני הזוג אכן יכולים לחלק את העלויות הכספיות ביניהם ודמי המזונות אינם צריכים להיות מוטלים על הורה אחד בלבד. אם הזוג רואה לנכון לקיים משמורת משותפת על הילדים לאחר גירושיהם, הם לא צריכים להמתין לפסק הדין של בית המשפט, אלא יכולים לנסח זאת בעצמם בהסכם גירושין.

 

קביעת מזונות בהסכם הגירושין 

לא כל גירושין חייב לעבור בבית המשפט – אם בני הזוג נמצאים ביחסים טובים מספיק, ופתוחים לנהל שיח הדדי ומתחשב, הם יכולים להחליט בעצמם על תנאי הגירושין ורק להביא את הסכם הגירושין לאישורו של בית המשפט. כך, הם חוסכים משאבים נפשיים וכלכליים רבים, ומקלים מאוד על הליך הגירושין. 

בהסכם הגירושין, על בני הזוג המתגרשים לפרט את כל התחומים הרלוונטיים לחיים שלאחר הגירושין כמו הסדר המשמורת, חלוקת הרכוש וכמובן – חלוקת דמי המזונות. באמצעות הסכם הגירושין, ביכולתם להיות גמישים יותר בהסדרי המשמורת והמזונות וליצור הסדר ייחודי שמתאים למשפחתם ולאורח חייהם. 

הסכם גירושין אינו מתאים לכל זוג מתגרש. על מנת להצליח לנסח יחדיו את תנאי הגירושין, הזוג ייאלץ לשבת יחדיו זמן ממושך ולשתף פעולה על מנת להגיע לעמק השווה. לכן, הסכם גירושין אינו מתאים לזוג מסוכסך מאוד שיתקשה להגיע להסכמה. במקרה כזה, מוטב להעביר את דיוני המשמורת לבית המשפט.

 

ההמלצה שלנו – היעזרו בעורך דין ומגשר גירושין

חשוב להבין כי גם בני זוג סובלניים אשר נמצאים במערכת יחסים טובה יתקשו לנסח הסכם גירושין לבדם, שהרי במסגרתו עליהם להתפשר על הנושאים היקרים ביותר לליבם – הקשר שלהם עם ילדיהם, כספיהם ונכסיהם. לכן, בבואכם להתגרש מבן או בת זוגכם, שקלו בחיוב להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום הגירושין.

באמצעות עורך דין גירושין, תוכלו להבטיח כי הסכם הגירושין הוא מפורט ומקיף דיו על מנת לספק הגנה משפטית משמעותית עבורכם ועבור שגרת חייהם של ילדיכם. כמו כן, עורך דין גירושין המתמחה גם בגישור משפחתי וגישור גירושין יוכל לסייע לכם לנהל שיח פתוח ושוויוני, אשר באמצעותו תוכלו להגיע להסכמה מהירה יותר בתהליך נעים יותר. 

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בתחום הגירושין ומוסמכת כמגשרת גירושין. משרדנו ישמח לעמוד לשירותכם על מנת שנוכל ללוות אתכם בהליך הגירושין ולהבטיח כי ההליך מתנהל במהירות וביעילות המקסימלית, וכי טובת ילדכם נשארת במקום הראשון.

משמורת משותפת ללא מזונות
משמורת משותפת ללא מזונות

שאלות ותשובות - משמורת משותפת ללא מזונות

כאשר בני זוג מתגרשים, עליהם להחליט כיצד תהיה המשמורת על ילדיהם. במידה והוחלט על משמורת משותפת, הורים לילדים מעל גיל שש נדרשים לחלק את דמי המזונות ביניהם כל עוד הם מרוויחים שכר דומה.

כן. פסיקת בית המשפט העליון שניתנה לפני כמה שנים אפשרה מצב בו נטל דמי המזונות לא יוטל רק על הגבר, כל עוד ההורים מבצעים משמורת משותפת על ילדיהם וכל עוד הם מרוויחים שכר דומה.

לא. בעבר היה נהוג שרק הגבר הוא זה שמשלם דמי מזונות, אך היה גם רווח שהאם היא זו שנמצאת עם הילדים. עם השנים הורים החלו להעדיף משמורת משותפת על פני יחידנית, ולכן נדרש גם עדכון בחלוקת דמי המזונות.

את הסדרי המשמורת המשותפת וחלוקת דמי המזונות מומלץ לעגן בהסכם גירושין, שנוסח על ידי עורך דין כדי להימנע ממריבות עתידיות.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader