עורך דין הקטנת מזונות

לעיתים קרובות, דמי המזונות מהווים נטל כלכלי של ממש על האב שמתקשה לעמוד בתשלומים. ישנם מקרים מסוימים בהם ניתן לבקש הקטנת מזונות על מנת להקל על מצבו הפיננסי, על מנת לבחון את אפיקי הפעולה הפרושים לפניכם, יש להיוועץ עם עורך דין הקטנת מזונות מיומן המתמחה בדיני המשפחה. זאת, כמובן, רק כאשר הדבר לא יוביל לפגיעה כלכלית בילדים.

 

מהם דמי מזונות?

דמי המזונות הם כספים שנועדו לכסות את ההוצאות הכלכליות הכרוכות בגידול ילדים. כספים אלו נקבעים במעמד הגירושין, ומשולמים לרוב על ידי הגבר.

בעבר, כמעט בכל המקרים של גירושין, האם הייתה ההורה המשמורן וקיבלה על עצמה את נטל הטיפול בילדים, בעוד האב זכה להסדרי ראייה קבועים.

ככל שעובר הזמן, הדינמיקה בין המינים ובין ההורים לילדיהם משתנה – האימהות אינן נחשבות עוד כמטפלות הכשירות היחידות, ורבות מהן סוללות את דרכן מעלה בשוק העבודה, בעוד אבות מבקשים לגלות מעורבות גבוהה יותר בחיי ילדיהם ובגידולם.

פועל יוצא מכך, הוא עליית הפופולריות של משמורת משותפת. בשונה ממשמורת יחידנית, בה הורה אחד (לרוב האם) לוקח על עצמו את הטיפול העיקרי בילד, במשמורת משותפת שני ההורים מטפלים באופן שווה בילדים ומבלים עמם זמן זהה.

על אף שינוי זה, טרם חל שינוי בדמי המזונות וגברים רבים עוד משלמים את כל דמי המזונות, על אף שמגדלים את ילדיהם במסגרת משמורת משותפת.

ב- 2017, בית המשפט העליון קבע שכאשר ההורים מגדלים את ילדיהם זמן זהה ומרוויחים שכר זהה, הם יכולים לחלוק בכל ההוצאות הכרוכות בגידול ילד.

עם זאת, תקדים זה עדיין לא נתן את אותותיו במשפט הישראלי, וגברים רבים עוד משלמים מזונות מלאים על אף שמגדלים את ילדיהם באופן זהה לגרושתם.

 

האם ניתן להפחית את דמי המזונות?

ככלל, ניתן לערער על פסק הדין של הרבנות או של בית המשפט לענייני משפחה על מנת להפחית את דמי המזונות. לשם כך, יצטרך האב להוכיח שאין צורך במזונות כה גבוהים, אם בגלל היות האישה בעל הכנסה גבוהה או נכס (כמו דירה שקיבלה בירושה), מצבו הכלכלי הקשה או בהיותם משמורנים משותפים.

חשוב לדעת כי פסק הדין שהוזכר לעיל אינו חל רטרואקטיבית. כלומר, אבות שנקבעו להם דמי מזונות גבוהים במסגרת משמורת משותפת, לא יוכלו לערער על גובהם לאחר שפסק דין זה ניתן.

אבות רבים עתרו לבית המשפט מאז 2017 בגין הרצון להקטין את המזונות, אך כמעט כולם נדחו על בסיס רצונו של בית המשפט לקדש את עיקרון סופיות הדיון ולמנוע סכסוך משפטי שעשוי לפגוע בטובת הילד.

גברים שמעוניינים להקטין את המזונות שהם משלמים במסגרת משמורת משותפת יכולים לעתור לבית המשפט, אך עליהם לקחת בחשבון שהקטנת מזונות תינתן במקרים חריגים מאוד, שההורים לא היו יכולים לצפות בעת חתימה על הסכם הגירושין, כמו שינוי משמעותי מאוד בהשתכרות אחד ההורים.

 

קבלת סיוע על ידי עורך דין הקטנת מזונות

אם טרם התגרשתם באופן סופי

מומלץ מאוד להיעזר בעור דין המתמחה בדיני משפחה על מנת למנוע מזונות שאינם הוגנים מלכתחילה.

עורך דין מיומן שמכיר היטב את החוק יוכל לחתור למזונות נמוכים יותר, שמייצגים באופן יותר הולם את מידת הטיפול של האב בילדיו, ואת מידת הכנסתו לעומת הכנסתה של האם. במידת הצורך, יעתור עורך הדין לבית המשפט על מנת לערער על גובה דמי המזונות שנקבעו ולדרוש סכום נמוך יותר.

אפשרות נוספת היא היעזרות בעורך דין מגשר על מנת ליצור הסכם גירושין בין ההורים, על מנת להימנע מהגעה לבית המשפט. הסכם גירושין הוא הסכם שכולל את כל ההחלטות של ההורים באשר לחלוקת הרכוש, משמורת וגובה דמי המזונות.

עם זאת, הסכם מסוג זה אינו מתאים לכל הזוגות – הוא מתאים בעיקר עבור זוגות בעלי תשתית של אמון ואכפתיות, שיוכלו להתחשב זה בזה ולהתפשר על מנת להגיע לעמק השווה. הסכם כזה בהחלט לא מתאים לזוגות מסוכסכים, שיתקשו מאוד להתפשר.

 

אם אתם גרושים באופן רשמי וגובה דמי המזונות כבר נקבע

מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין מנוסה שיוכל לעזור לכם לעתור להפחתת דמי המזונות. כאמור, במקרה של משמורת משותפת רק שינוי משמעותי כמו ירידה דרסטית בהכנסה יכול לשנות את פסק הדין שניתן לפני 2017.

במקרה בו האם מחזיקה במשמורת יחידנית, האב יכול לעתור לבית המשפט על מנת לבקש הקטנת מזונות עקב מחלה, מצב כלכלי קשה ואפילו הבאת ילד נוסף לעולם.

 

ביטול דמי המזונות עקב פשיטת רגל  

בשל חשיבותם של דמי המזונות לכלכלת הילדים והאישה, רק לעיתים נדירות מאוד המזונות יבוטלו בשל מצב כלכלי קשה.

עם זאת, במקרים מסוימים וחריגים מאוד, האב יכול לקבל הפטר על חובותיו שנובעים מאי תשלום דמי מזונות.

אמנם גם בהליכי חדלות פירעון (פשיטת רגל) רשות ההוצאה לפועל או בית המשפט אינם נוטים למחוק את החובות הקשורים בדמי מזונות, אך הדבר אפשרי כאשר החזרת החובות תהא כרוכה בחוסר יכולתו של הגבר לפרנס את עצמו באופן מינימלי.

חשוב לדעת שבמקרים אלו לא יבוטלו דמי המזונות העתידיים, אלא רק יימחקו כל חובותיו של הגבר שנבעו מאי תשלום מזונות.

בין אם אתה אב שמעוניין להקטין את חובותיו או שאת אם שזקוקה לייצוג משפטי בהליך הקשור למזונות, משרד עורכת הדין הלנה שמחי מזמין אתכם ליצור קשר על מנת שנוכל ליידע אתכם על זכויותיכם ולהעניק לכם סיוע משפטי במידת הצורך.

משרדנו מתמחה בדיני משפחה ובמזונות בפרט, וישמח להעמיד לשירותכם את הצוות המשפטי המיומן שלנו, על מנת שתוכלו לדאוג לכם ולילדכם לעתיד כלכלי ראוי.

עורך דין הקטנת מזונות
עורך דין הקטנת מזונות

שאלות ותשובות - עורך דין הקטנת מזונות

דמי המזונות הם כספים של אחד ההורים לשלם להורה השני במקרה בו ההורים התגרשו, וכעת על שניהם לשאת בנטל הכלכלי של גידול הילדים עד הגעתם לגיל 18. מטרתם היא לדאוג כי על שני ההורים מוטלת האחריות הכלכלית באופן שווה ככל הניתן.

דמי המזונות אשר נקבעו בפסק הדין ועל ידי בית המשפט, הינם קבועים ויש להם תוקף משפטי מחייב. עם זאת, דרך ערעור יחד עם עורך דין לענייני משפחה ומזונות, ניתן לטעון כי יש צורך בהפחתה והקטנה של דמי המזונות, ולקבל לכך אישור.

כאשר כבר נקבעו המזונות, הם נעשו זאת לאחר דיון ממושך והחלטה מבוססת של בית המשפט בהתאם למצב הכלכלי של המשפחה. לכן, ביטול דמי המזונות הוא חריג במיוחד, אך ניתן לעיתים על רקע מצב כלכלי קשה והפטר על חובות המזונות הקודמים.

הגשת ערעור ועתירה לקבלת הקטנה והפחתה של דמי המזונות, חייבת להיות מקצועית ומעולה ככל הניתן, כדי להגביר את הסיכויים לאישור הבקשה. לאחר שבית המשפט כבר קבע דמי מזונות, הוא לא ממהר להסכים להפחתתם ולערעורים בנושא, וחשוב שיהיה עורך דין בעל ניסיון לצדכם.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader