עילות גירושין לבעל בדין העברי

תביעות גירושין אשר מוגשות לבית הדין הרבני חייבות להיות מנומקות ולעמוד באחת מן העילות לגירושין על פי הדין העברי. בית הדין הרבני פועל על פי ההלכה היהודית והדין העברי אשר אינו מאפשר את פירוק נישואין בקלות אלא מצריך עמידה ופירוט של סיבה מספקת על מנת לאפשר לבני הזוג להתגרש. כך למעשה, בעל אשר מעוניין להתגרש באופן חד צדדי צריך לספק לבית הדין הוכחה של קיום אחת מן העילות הקבועות בדין העברי. עוד על עילות הגירושין לבעל בדין העברי, לפניכם:

 

עילות גירושין

עילות גירושין נצרכות במקרה שבו רק אחד מן הצדדים מעוניין לפרק את קשר הנישואין ולהתגרש, בעוד הצד השני מתנגד לסיום הגירושין. על פי הדין העברי נימוק של חוסר רצון ועניין בבן הזוג השני או מצב שבו בני הזוג אינם מסתדרים יותר אינו מהווה סיבה מספקת המאפשרת להתחיל בהליך גירושין, אלא רק סיבות מסוימות יכולות להביא לתביעת גירושין על ידי בן הזוג השני.

על כן, על מנת לאפשר לו להתחיל בהליך הגירושין ולנסות להכריח את הצד השני אליו, הדין העברי קובע חובת עמידה במספר עילות גירושין.

חשוב לדעת כי העילות הן מסועפות ועל מנת להוכיח את קיומה של כל אחת מהעילות יש לעמוד בדרישות שונות ומחמירות, דבר אשר עושי להיות מורכב בשל הפרשנויות השונות לסוגים שונים של התנהגויות ומעשים שונים ומחלוקות שונות הקיימות בדין העברי. לגבר ולאישה עילות שונות לגירושין הנובעות מחיובים שונים אשר מוטלים על כל אחד מבני הזוג.

 

החלוקה של עילות הגירושין

קיימת חלוקה לשתי קטגוריות של עילות הגירושין: סוג אחד הן עילות אובייקטיביות לגירושין, אשר אינן קשורות להתנהגות של הצד השני וסוג שני הן עילות סובייקטיביות אשר קשורות להתנהגות של הצד השני.

 

עילות אובייקטיביות לגירושין מצד הגבר

התגלות של מומים ומחלות אצל האישה

במקרה שבו התגלו מומים אצל האישה או מחלות כלשהן, כגון מחלת נפש מתפרצת וכו' אשר מונעים תפקוד תקין שלה במסגרת הנישואין או מום באיבר המין אשר מונע ממנה לקיים יחסי מין תקינים. זאת, כל עוד מדובר במומים אשר היו קיימים עוד בטרם הכניסה לנישואין ושהבעל לא ידע על קיומם בזמן זה, על הבעל יהיה להוכיח כי הוא לא ידע לפני הנישואין על היותם של המומים.

ככל והמומים נוצרו לאחר הנישואין, לבעל לא תהיה עילה לגירושין, למעט מקרים חריגים.

עקרות האישה

אם לאחר 10 שנות נישואין האישה הינה עקרה ולא מצליחה להרות, הדבר ישמש כעילת גירושין לבעל.

 

עילות סובייקטיביות לגירושין

אישה אשר גורמת לבעלה לעבור על דת משה

כאשר האישה מובילה את בעלה לעבור עבירות מסוימות, כגון כאשר היא מקיימת עמו יחסים בהיותה בנידה, כאשר היא מאכילה אותו באוכל לא כשר מבלי שידע וכו'. האדם יצטרך להוכיח כי הוא לא מעוניין בכך: למשל, בעל אשר אינו שומר כשרות לא יכול להשתמש בעילה שהאכילה אותו אוכל לא כשר.

 

אישה אשר עוברת על הדת היהודית

אישה אשר מתנהגת בפריצות, מתלבשת ומתנהגת בחוסר צניעות, מקללת, מעליבה או מכה את הבעל. על הבעל להוכיח שהתנהגות האישה היא רציפה ואין מדובר במעידות חד פעמיות, אלא התנהגות מתמשכת מתוך כוונה לפגוע.

 

אישה נואפת

כאשר האישה 'זנתה תחת בעלה': כאשר אישה נשואה קיימה יחסי מין עם גבר אחר. עילה זו מחייבת בהוכחות מדויקות על קיומו של המעשה. ברגע שהדבר מתברר על הבעל אסור להמשיך ולחיות עם אשתו והוא צריך לתת לה גט: האישה אסור על בעלה ועל בועלה. בהליך גירושין זה האישה מפסידה את שווי כתובתה ואת זכאותה למזונות מצד בעלה.

 

מעשה כיעור של האישה

פעמים בהם לא קיימת הוכחה חד משמעית שהאישה הלכה וקיימה יחסי מין עם גבר אחר, אלא מספיק להראות כי היא ביצעה מעשים אשר יש בהם חשש חמור וכבר כי היא קיימה יחסי מין עם אחר. גם זו עילה לגירושין מטעם הבעל, אך במקרה זה הגבר אינו מחויב להתרחק מאשתו ולהתגרש ויכול במידה ויבחר להמשיך ולחיות איתה.

 

אישה מורדת

אישה מורדת היא אישה אשר מסרבת לקיים יחסי מין עם בעלה לתקופה העולה על שישה חודשים, ולמרות שבעלה מזהיר אותה ('מתרה בה'). הדבר מהווה עילה מבוססת לגירושין.

 

הוכחת העילות בבית הדין

כאשר הבעל מגיע לבית הדין ומגיש תביעה לגירושין מפרט הוא את עילת הגירושין ועליו לפרט את העבודות אשר מהוות עילה של כל מקרה ולהביא לכך תימוכין: להוכיח באמצעים שונים ומסמכים. הדבר הוא הכרחי שכן במידה ואין הוא יעמוד בנטל ההוכחה בית הדין עשוי לדחות את התביעה שלו לגירושין.

הוכחת עילת גירושין היא קריטית בהגשת תביעת גירושין, על מנת להתכונן טוב להליך ולמידע נוסף, פנו לעורכת הדין הלנה שמחי לייעוץ משפטי מקצועי, מנוסה ומהימן בתחום דיני המשפחה והגירושין.

עילות גירושין לבעל בדין העברי
עילות גירושין לבעל בדין העברי

שאלות ותשובות - עילות גירושין לבעל בדין העברי

עילות גירושין הן סיבות מקובלות אשר בית הדין מכיר בהם ומתחשב בהם, כאשר רק אחד מבני הזוג מעוניין להתגרש והצד השני לא. רק בעת קיומן של הסיבות הללו, ישנה סיבה מספקת מבחינת בית הדין הרבני לפירוק הנישואין. לגבר ואישה יש עילות שונות לפירוק הנישואין.

מדובר בשני סוגים שונים של עילות אשר מקובלות בבית הדין הרבני. עילות אובייקטיביות אינן קשורות להתנהלות האישה, וסובייקטיביות כן קשורות ונובעות מהתנהלותה.

בעל בדין העברי יכול לעתור לגירושין גם כאשר אשתו לא מסכימה במקרה בו מתקיימת אחת מהעילות הבאות – האישה עקרה לאחר 10 שנות נישואין של ניסיונות, האישה סובלת ממומים או מחלות, האישה לא מקיימת מצוות, האישה נואפת, ועוד.

בעת העתירה לגירושין וההצבעה על עילות הגירושין, הבעל נדרש להוכיח ולהביא תימוכין לטענות, כמו מסמכים שונים. מדובר בהכרח שאם הבעל לא יעמוד בו, בית הדין עשוי לדחות את בקשת הגירושין.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader