עקרות כעילה לגירושין

גם בישראל ב- 2021 בני זוג יהודים צריכים להראות עילת גירושין כאשר הם מעוניינים להתגרש, כאשר אחת הבולטות בהן היא עילת העקרות. מאמר זה יסביר על עקרות כעילה לגירושין, על הזכויות והחובות של הצדדים בהליך ועל האלטרנטיבות העומדות בפניהם.

 

גירושין בבית הדין הרבני 

דיני הגירושין והנישואין בישראל עבור יהודים מתקיימים תחת סמכותו של בית הדין הרבני בלבד. לכן, כל ההליכים הקשורים לנישואין וגירושין צריכים לעבור תחת מבחן הלכתי ולעמוד בו על מנת לקבל אישור.

בין היתר, בני זוג יהודים שמבקשים להתגרש, צריכים להציג עילה המקובלת על בית הדין הרבני. אחרת, גירושיהם לא יאושרו.

גירושין בבית הדין הרבני, כידוע, מתנהלים בצורה כזו – על הגבר להעניק גט ועל האישה לקבל אותו. כל עוד הזוג לא מבצע שלבים אלו, הגירושין לא יתקיימו. כמו כן, יש להראות עילה שעונה על דרישותיו של בית הדין הרבני. 

תופעה נפוצה מאוד, לצערנו, היא התופעה של סרבנות גט. סרבנות גט מתקיימת כאשר הגבר מסרב להעניק לאישה גט. במקרה כזה, האישה תישאר עגונה עד שהגט יינתן, והיא לא תוכל לנהל מערכת יחסים שמוכרת על ידי ההלכה. 

במקרים כאלו, בית הדין הרבני אינו יכול להכריח את הגבר לתת גט, אך הוא יכול להשתמש באחד האמצעים שלרשותו על מנת לגרום לו לוותר. בין היתר, הוא יכול להטיל עליו צו איסור יציאה מהארץ, לשלול את רישיון הנהיגה שלו, לאסור עליו לעבוד כעורך דין, לעקל את רכושו ועוד.  

 

עקרות כעילה לגירושין – האמנם?

 

העילות המקובלות לגירושין מתחלקות לשני תחומים

 

עילות אובייקטיביות

עילות אובייקטיביות הן עילות שמתארות מצב נתון שאחד מבני הזוג נתון בו, כמו עקרות, מומים שמונעים קיום יחסי מין ואימפוטנציה.

 

 

עילות סובייקטיביות

עילות סובייקטיביות, לעומת זאת, הן עילות שמתארות התנהגות של בן או בת הזוג אשר פוגעת בבן הזוג השני, כמו סירוב לקיים יחסי מין, בגידה, אלימות ממושכת והתמכרות לסמים או לאלכוהול. 

אם כך, ניתן לראות כי עקרות היא אכן עילה לגירושין. אין זה דבר מפתיע, שהרי פרו ורבו היא מצווה מרכזית בדת היהודית, כחלק מהרצון להמשיך את השושלת ואת המסורת של העם היהודי.

גבר ואישה שאינם יכולים להביא ילדים לעולם מונעים מבן או בת זוגם לקיים את המצווה החשובה הזו. 

 

מדוע יש צורך בעילה לגירושין?

כאמור, לא ניתן להתגרש ללא עילה לגירושין. אחרת, בית הדין הרבני לא יאשר את הגירושין ולא יאפשר מתן גט. במקרים כאלו, סביר להניח שהזוג יתבקש לעבור הליכים לשלום בית.

 

עקרות של הגבר

במקרה בו הגבר הוא העקר, אשתו תוכל להגיש בקשה לבית הדין הרבני על מנת לקבל גט, בשל העילה לפיה הגבר סובל מפגם או מום שפוגעים בפוריותו.

על מנת שבקשתה לגט תתקבל, עליה להוכיח באמצעות אסמכתאות רפואיות כי הגבר עקר לחלוטין ואין ביכולתו להביא ילדים, גם אם יבצע טיפולי פוריות, וכי היא מעוניינת בהבאת ילדים בעולם. 

במקרה בו הגבר ידע כי הוא סובל מבעיית פוריות טרם החתונה ולהסתיר זאת מאשתו, הנישואין יותרו לא גט בטענת "קידושין בטעות". זאת, כאמור, רק בכפוף לכך שהגבר ידע זאת מראש.

אם ידיעה זו התגלתה לו רק לאחר הנישואין, הם יאלצו לעבור בערוצי הגירושין המקובלים. 

 

עקרות של האישה 

אם האישה היא זו שעקרה במערכת היחסים, הגבר יוכל להגיש בקשה לגירושין בשני מקרים – בעיית אי פוריות תצמיח עילה של מומים, בעוד בעיה של עקרות שנמשכת מעל לעשר שנים תצמיח עילה של עקרות. 

אם האישה ידעה זאת מראש ולא סיפרה לבעלה בטרם נישואיהם, הגבר יוכל להגיש בקשה לגירושין ואף לא לשלם לה את דמי הכתובה, אליהם התחייב ביום בו התחתנו. 

 

ליווי משפטי בהליך הגירושין 

בשל אופייה הייחודי של מדינת ישראל, רבים מאיתנו מוצאים את עצמם עוברים בשעריו של בית הדין הרבני, גם אם איננו דתיים לפי ההלכה או אפילו מסורתיים. מכך יוצא כי גם חילונים גמורים צריכים להגיש בקשה לגירושין באחת העילות המוכרות אם ברצונם להתגרש בבית הדין הרבני. 

על אף שכל התהליכים הרשמיים של הגירושים בין בני הזוג נעשים במסגרת בית הדין הרבני, ניתן להעביר חלק גדול מן ההליכים לבית המשפט לענייני משפחה, כמו תביעות הנוגעות למזונות, משמורת על הילדים, חלוקת רכוש ועוד. 

אם גבר או אישה חשים כי הם נפגעים מן ההליכים שנעשים בבית הדין הרבני במהלך הגירושין, מומלץ מאוד כי ייפנו לעורך דין המתמחה בדיני משפחה וגירושין.

 

מה תפקידו של עו"ד בנושא?

עורך דין המיומן בתחום יוכל לסייע להם לעבור את ההליך בצורה הטובה ביותר, תוך הגנה מירבית על זכויותיהם.

למשל, עורך דין יוכל לסייע לאישה לקבל את כתובתה גם כאשר יש איום על מימושה, והרי כתובה מעניקה לאישה אופק כלכלי חשוב לאחר הגירושין ולכן מומלץ להילחם עליה. 

הליך גירושין בדרך כלל אינו נעים במיוחד, ובמיוחד כשהוא נובע מעקרות של אחד מבני הזוג, אך ניתן לעבור אותו בצורה מתורבתת, מהירה ויעילה. משרד עורכת הדין שמחי מתמחה בדיני משפחה ככלל וגירושין בפרט, וישמח לעמוד לשירותיכם על מנת שתוכלו להתגרש בצורה הנעימה ביותר, תוך שמירה מקסימלית על רצונותיכם, ערכיכם וכבודכם.

עקרות כעילה לגירושין
עקרות כעילה לגירושין

שאלות ותשובות - עקרות כעילה לגירושין

לפי בית הדין הרבני וחוקיו, עילות לגירושין הן סיבות ומניעים אשר רק בקיומם, ניתן לקבל אישור לבקשת גירושין, במקרה בו רק אחד מבני הזוג מעוניין בגירושין. הצד שמעוניין להתגרש צריך להוכיח שמתקיימת אחת מהסיבות המקובלות לעילות גירושין.

העילות של גבר ואישה לגירושין הן שונות. קיימות עילות אובייקטיביות לגירושין, אשר אינן קשורות להתנהלות הצד השני בזוגיות כמו מומים ומחלות שונות שפיתח בן/בת הזוג, וכן עילות סובייקטיביות שקשורות להתנהלות הצד השני כמו התרחקות שלו מהדת, אלימות, ועוד.

עקרות אישה, תיחשב עילה לגירושין ממנה מבחינת הדין הרבני, כאשר היא לא הצליחה להביא ילדים במשך 10 שנים, או כאשר ידוע על בעיית פוריות, שנחשבת למעשה לעילה של מום ופגם.

עקרות היא אכן עילה לגירושין אך רק בעת מענה לתנאים המקובלים, ובאופן שונה ממצבים של עקרות האישה. עקרות גבר תיחשב עילה לגירושין ממנו, כאשר ישנה אסמכתא רפואית שהגבר סובל מעקרות והוא לא יוכל גם בעתיד להביא ילדים.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader