עריכת הסכם גירושין וחשיבות ההליך

לבני זוג העומדים בפני הליך גירושין עומדת האפשרות לערוך ביניהם הסכם גירושין, בו הם יקבעו את הדרך בה הם מעוניינים לפרק את הקשר הזוגי ולהחליט על האופן בו יעשו זאת. הליך עריכת הסכם גירושין הינו משפטי ומהווה תחליף להתדיינויות בבתי המשפט ומאפשר לצדדים לקבוע בעצמם, תוך שיתוף פעולה את אופי הגירושין ותנאיו.

 

החשיבות בעריכת הסכם גירושין

הסכם גירושין מאפשר לצדדים לגבש הבנות והסכמות הדדיות בעניינים השונים הקשורים להליך פירוק הקשר הזוגי ביניהם. ההסכם למעשה 'עוקף' את התביעות וההתדיינויות הרבות בבתי משפט אשר כרוכות בלחצים, זמן יקר ועלויות רבות. הסכם גירושין צופה את העתיד וקובע את שלל הדברים הנוגעים לסיום הזוגיות בדרך של שיתוף פעולה בין הצדדים, תיאום ציפיות, וביטוי הולם לרצונותיו של כל צד.

 

למי מתאים הסכם הגירושין?

הסכם גירושין מתאים לזוגות המצויים בהליך פירוק הזוגיות אשר מסוגלים לנהל את ההליך ביניהם בדרך של הסכמה ושיח הדדי מכבד. רק כאשר קיימת  תקשורת נעימה וחיובית בין בני הזוג, הם יוכלו לערוך ביניהם הסכמות ולקבוע יחד את הדרך בה יפרקו את נישואיהם. כאשר הצדדים מפגינים עוינות אחד כלפי השנייה ואינם מסוגלים לתקשר ביניהם, הם לא יוכלו להסדיר את הפירוק בדרך כזו של שותפות ואמון ויצטרכו לפנות לבית המשפט כדי שהוא ינהל ההליך ויקבע את תוצאותיו.

 

מה כולל הסכם גירושין?

הסכם הגירושין קובע את אופן פירוק הזוגיות בכמה היבטים מרכזיים:

חלוקת רכוש

חוק יחסי ממון קובע חלוקה שווה של הרכוש המשותף של בני הזוג וכולל את כל הרכוש שצבר כל אחד מבני הזוג במהלך הנישואין. בהסכם גירושין עורכי הדין עורכים רשימה של כל הרכוש שבבעלות בני הזוג, בודקים איזה חלק ממנו נצבר במהלך שונות הנישואין ואיזה לפניו, ומסדירים את חלוקת הנכסים ביניהם. במידה וקיים הסכם ממון בין הצדדים, הסדר הגירושין יפעל בהתאם אליו. הנכסים המודברים בהסכם כוללים את דירת בני הזוג, רכבים, חשבונות, זכויות פיננסיות, עסקים שבבעלותם וכדומה. 

ילדים

בהסכם יקבעו ענייני המשמורת על הילדים: האם בני הזוג יחלקו משמורת משותפת על הילדים, או יקבעו הסדרי ראיה. בנוסף ההסכם יקבע את שיעור המזונות הבסיסי לילדים והיקף התוספות שבו, את הדרך בה יחנכו את הילדים, מקומות המגורים של ההורים, החלטות בנושאים חשובים הנוגעים לילדים ועוד. בכל אחד מהנושאים יקבעו הצדדים את הדרך בה יכריעו בכל בעיה או קושי שיעלה מול הצדדים, מתוך הבנה בסיסית שההסכם אינו יכול לצפות כל תרחיש, אך לפחות ינסה להתוות כיצד יפתרו מחלוקות עתידיות.

סידור ענייני הגט

הגירושין עצמם יכולים להתבצע רק על פי הדין הדתי, כך שהדיון חייב להתבצע בין כותלי בית הדין הרבני. הסכם הגירושין יכול לקבוע את מועד טקס הגט, ענייני הכתובה ועוד, אך ההליך עצמו יכול להתבצע רק בבית דין רבני ובאישורו. למעשה, לאחר אישור הסכם הגירושין על ידי בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני יתבצע מעמד מתן הגט ההלכתי ובכך יושלם הליך הגירושין של בני הזוג.

 

הליך גישור לקראת ההסכם

לפני כמה שנים נכנס לתוקף, על פי החוק בני זוג המצויים בסכסוך משפטי יחויבו ליישב את הסכסוך באמצעות יחידות הסיוע של בתי המשפט בטרם הגשת התביעה. לחלופין, יוכלו בני הזוג לבחור לעבור הליך מקביל של גישור. למעשה, כיום כל זוג העומד בפני הליך גירושין מחויב לעבור הליך חלופי על מנת לנסות ולהסדיר את הגירושין מחוץ לכותלי בית המשפט. יוצא מכך שלעתים זוגות מתחילים לנסות ולהגיע להסכמות ביניהם בהליך חלופי זה אשר באופן הדרגתי מתגבש לכדי הסכם גירושין.

 

עלויות ההסכם

המחיר של הסכם גירושין אינו קבוע ומשתנה בין הסכם אחד לשני בהתאם לאופים של הצדדים ולנסיבות, ותלוי בעיקר במורכבות ההסכם ובמשא ומתן המקדים אותו מנהלים עורכי הדין. הסכם גירושין של זוג ללא ילדים יהיה ככל הנראה זול יותר מאשר הסכם של זוג עם ילדים, כך גם לגבי זוג ללא הרבה רכוש מול זוג עם רכוש צבור וכדומה. עם זאת, למרות העלויות ההסכם, הסדרת הגירושין בהליך של תביעות ודיונים בבתי משפט עשוי להגיע לעלויות גבוהות עוד יותר ובלתי צפויות מראש. מעבר לכך, להסכם גירושין יתרונות רבים נוספים, ביכולתו לשמור על קשר תקין, למנוע אמוציות רבות המלוות את ההליך המשפטי ולנהל את הגירושין באופן מכבד וחיובי.

 

אישור הסכם גירושין

לאחר שבני הזוג הגיעו להסכמות רחבות בכלל הנושאים הנוגעים לגירושין וחתמו על ההסכם תוך ליווי מלא של עורכי הדין, להסכם יש תוקף של חוזה. על מנת שההסכם יוכל לקבל תוקף של פסק דין ולהוות מסמך גירושין רשמי, עליו לקבל אישור מאחד מבתי הדין הרבניים בארץ. בבית הדין ייבחן את רצונם החופשי של הצדדים בהסכם והגינותו, יחד עם עמידתו בכללים ההלכתיים בתחום הגירושין. בית הדין עשוי לשאול את הצדדים שאלות על מנת לברר ולהבין לעומק את תנאי ההסכם. לאחר אישור ההסכם ייקבע מועד לסידור הגט בין הצדדים. 

 

שינויים בהסכם גירושין

מאחר והסכם הגירושין מהווה חוזה אשר קיבל תוקף מבית הדין, יש לו מעמד משפטי חזק. לכן נדרש להעלות עילה מוצדקת על מנת לפתוח מחדש את ההסכם ולערוך בו שינויים. בין ההצדקות לפתיחת ההסכם לשינויים ואף להביא לביטולו יכולות לעמוד טענות של עריכת ההסכם שלא ברצונם החופשי של בני הזוג, טענות כפיה, עושק או טעויות מוצקות בו העולות לידי פגמים בחוזה המצדיקים את ביטולו.

 

החשיבות של מעורבות עורך דין בהסכם

על מנת לערוך הסכם מפורט, הנותן תשומת לב ראויה לפרטים הקטנים החשובים לבני הזוג ומנוסח באופן ברור ויעיל, יש להיעזר בשירותיו של עורך דין מומחה בתחום המשפחה והגירושין. עורך דין אשר מבין לעומק בכל הכללים והעניינים הקשורים בגירושין יכול לנסח עם הצדדים הסכם ראוי וברור שיוכל להסדיר את התחומים בצורה הטובה ביותר ולמנוע מחלוקות עתידיות הקשורות להסכם. מעבר למקצועיות, חשוב לבחור בעורך דין שיש לצדדים תקשורת טובה עמו על מנת שיכולו לבטוח בו שינהל את ההליך בצורה אנושית ונעימה עד כמה שאפשר.

הסכם גירושין מאפשר לצדדים להסדיר בעצמם כיצד יראה הליך הגירושין ולנהל אותו תוך שיתוף פעולה מלא ביניהם ותיאום ציפיות. על מנת לערוך הסכם המתאים לצרכים שלכם, פנו עוד היום לעורכת הדין הלנה שמחי לליווי משפטי מקצועי, מקיף, ומומחה בתחום!

עריכת הסכם גירושין וחשיבות ההליך
עריכת הסכם גירושין וחשיבות ההליך

שאלות ותשובות - עריכת הסכם גירושין וחשיבות ההליך

כאשר בני זוג מתגרשים, הם יכולים לחסוך לעצמם התדיינויות משפטיות רבות ומייגעות בכך שיגיעו להבנות והסכמות הדדיות ביניהם. הסכמות אלו נכתבות במסמך הסכם הגירושין.

בהחלט. במידה ובני הזוג נפרדים ועדיין שומרים על שיח ראוי ואווירה מכבדת, ההמלצה היא שיגיעו בכוחות עצמם להסכמות לגבי העתיד שלהם ושל ילדיהם, מבלי להידרש לריב ממושך ואמוציונלי שמתנהל בפני הערכאות המשפטיות.

הנושאים אשר לרוב נכללים בהסכמי גירושין אלו נושאים חשובים ומהותיים, כמו חלוקת הרכוש בין בני הזוג לאחר הגירושין, ענייני המשמורת על הילדים המשותפים של בני הזוג, סידור ענייני הגט בין בני הזוג ועוד.

לעורך דין בעריכת הסכם גירושין ישנה חשיבות רבה. עורך הדין יוודא כי כל הפרטים המהותיים הנוגעים ליחסים בין בני הזוג לאחר הפרידה מצויים בהסכם ושהניסוחים הם ברורים וחד משמעיים, על מנת לחסוך ויכוחים עתידיים.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader