פתיחת תיק גירושין

כאשר בני זוג נשואים מחליטים לפרק את הקשר הזוגי והתא המשפחתי, הם יפנו להליך גירושין. ההליך מתחיל באמצעות פתיחת תיק גירושין ברבנות שלה סמכות בלעדית בניהול טקס הגירושין וסידור הגט. על מנת ללמוד ולהבין יותר על האופן שבו נפתח תיק הגירושין, ההשלכות על פעולה זו, אפשרויות חלופיות, זכויות ועוד, ראו את המידע שלפניכם:

 

כיצד מגישים בקשה לפתיחת תיק גירושין

כאמור, בני זוג אשר החליטו לפרק את התא המשפחתי ולנקוט בהליך הגירושין, מתחילים את ההליך באמצעות פתיחת תיק גירושין ברבנות. במדינת ישראל הדין האישי שחל לענייני נישואין וגירושין נתון באופן בלעדי לדין הדתי, כאשר כל אדם נדון לפי ההשתייכות הדתית שלו.

לכן, בני זוג המעוניינים להתגרש יכולים לבצע את הליך הגירושין עצמו, כלומר את טקס קבלת הגט רק בבית דין רבני. עם זאת, ניתן לפתוח את תיק הגירושין ולנהל את שאר העניינים של ההליך גם בערכאה אזרחית בבית המשפט לענייני משפחה, אך טקס הגירושין כאמור נעשה רק בבית הדין הרבני. 

 

מה נדרש על מנת לפתוח תיק גירושין 

כאשר אחד מבני הזוג מעוניין להתגרש, עליו להגיש כתב תביעה ולמלא בו את פרטיו ואת פרטי בן הזוג. עוד קודם לכך רצוי וחשוב להתקשר עם עורך דין או טוען רבני כדי שילווה את ההליך. בכתב התביעה יש לכתוב עילה לגירושין, כלומר לפרט את הסיבה לבקשת הגירושין אשר לה נלוות הוכחות ועדויות.

לאחר הגשת הבקשה בית הדין כשלב מקדמי ינסה לבדוק האם קיימת אפשרות לעשיית שלום בית, אם הגיע למסקנה שזה לא אפשרי, הוא יפתח את התיק לדיון. כאשר קיימת עילה ברורה והוכחות נלוות בית הדין ינסה לכפות על הצד השני גירושין במקרה שבו הצד השני מסרב.

 

טקס הגירושין עצמו וקבלת פסק הדין

טקס מתן הגט בבית הדין הרבני הוא למעשה טקס הלכתי-דתי בו הבעל מוסר לאישה "גט". בתחילת הטקס שלושה דיינים ישוחחו עם בני הזוג ויבררו שהגירושין אכן נעשים מרצונם החופשי, הם יסבירו לזוג את ההשלכות ההלכתיות שיגיעו עם הגירושין. לאחר מכן נכתב הגט על ידי סופר בדיו שחור על גבי קלף, מתבצעת הקראה של תוכן הגט והעדים חותמים עליו ומוודאים שהצדדים מבינים את תוכן הגט ומעוניינים בו.

לאחר מכן מתבצעת מסירת הגט, הבעל מוסר את הגט ישירות לידי האישה המקבלת אותו. לאחר מסירת הגט הדיינים מבהירים שוב את משמעותו ומתירים לאישה להינשא לכל אדם, פרט לכהן. כאמור, הטקס נעשה במעמד של שלושת דייני בית הדין, שני עדים, בני הזוג ומלוויהם. בסיום הטקס בית הדין מוסר לצדדים פסק דין סופי המעיד על הגירושין וחתום בידי בית הדין ושלושת הדיינים שבהרכב, בכך למעשה מסתכם טקס הגירושין עצמו. 

 

מרוץ סמכויות 

כאמור, מתן הגט וטקס הגירושין עצמם יכולים להתקיים רק על פי הדין הדתי במעמד אשר מתרחש בבית דין רבני. עם זאת, בשאר התחומים הסובבים את הליך הגירושין כגון חלוקת הרכוש, מזונות, משמורת ילדים וכו', לבית הדין הרבני ולבית המשפט לענייני משפחה סמכות מקבילה. המוסד הראשון אליו מבאת הבקשה לדיון בכל תחום יהיה זה שידון בו.

כך למעשה נוצר המושג 'מרוץ סמכויות'  – לכל אחד מבני הזוג יש אינטרס למהר ולהגיש את התביעה למוסד אשר לדעתו ייטיב עמו, בשל העובדה שלדין הדתי ולדין האזרחי השלכות שונות. לכן, טרם הגשת תביעה בעניין גירושין בנושאים אלו חשוב להיוועץ בעורך דין ולקבל חוות דעת ממומחים על מנת להבין אילו יתרונות וחסרונות קיימים בכל ערכאה ובכך לדעת באיזה בית דין רצוי לבחור.  

 

גירושין בהסכמה

לא כל הליך גירושין צריך להתנהל בחוסר הסכמה, קיימות אפשרויות רבות וטובות לנהל הליך גירושין בדרכי שלום תוך שיתוף פעולה. בני הזוג יכולים לערוך ביניהם הסכם גירושין שבו הם יקבעו את התנאים בהם מעוניינים הם לפרק את הנישואין ולהחליט יחד על כל ההשלכות שנובעות מפירוק זה.

להסכם יש תוקף משפטי, הוא נערך בנוכחות של עורך דין ובאמצעותו. ההסכם מתייחס לשלל הסוגיות בגירושין: סידור הגט, חלוקת הרכוש והחובות בין בני הזוג, משמורת על ילדים במידה ויש, תשלום מזונות ועוד.

להסכם גירושין יתרון עצום ביעילותו וביכולתו לחסוך זמן יקר בדיונים בבתי משפט בהליך הגירושין. את ההסכם יש להגיש את לבית משפט לענייני משפחה או לבית דין רבני על מנת שיהיה לו תוקף משפטי. חשוב להזכיר שטקס הגירושין עצמו, כלומר הליך מתן הגט יכול להיעשות אך ורק בבית דין רבני. 

 

עלויות פתיחת תיק גירושין

מלבד העומס הנפשי והרגשי, להליך גירושין גם עלויות כספיות משמעותיות. למעשה, הליך הגירושין לרוב אינו מתחיל בפתיחת תיק גירושין בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה, אלא כבר בפניה לעורך דין לשם ייעוץ וליווי משפטי, כך שהעלויות מתחילות להצטבר כבר משלב זה. לא קיימת עלות קבועה לייצוג המשפטי, והיא תלויה בנסיבות ומשתנה בין מקרה למקרה.

בנוסף לכך, קיימת אגרת תשלום לבית המשפט אשר כיום עומדת על סך כמה מאות בודדות של שקלים. רצוי לתכנן מראש ולהבין את ההשלכות הכלכליות של כל אחד משלבי ההליך ובכך לשקול היטיב כל צעד ותוצאותיו הכלכליות.

מה שחשוב לדעת על פתיחת תיק גירושין בבית משפט אזרחי או ברבנות

פתיחת תיק גירושין היא במרבית המקרים סופו של הליך מתמשך של נתק בין בני הזוג. פתיחת תיק גירושין בבית משפט או ברבנות מתבצעת אחרי שאחד מבני הזוג, ולעיתים שניהם כאחד, מגיעים למסקנה שהפרידה היא הדרך הנכונה ביותר לסיים את הנישואין.

עם זאת, לא אחת קורה שאחד מבני הזוג לא מעוניין בסיום הקשר, מה שעלול להאריך מאוד את ההליך. בשורות להלן נסביר על קצה המזלג את הליך פתיחת תיק גירושין בבית משפט אזרחי או ברבנות. בנוסף, נסביר גם את התפקיד של עורך דין גירושין ולמה חשוב להתייעץ בו כבר בשלבים הראשונים של התהליך.

 

כמה עולה לפתוח תיק גירושין ברבנות

פתיחת תיק באופן כללי, ובפרט פתיחת תיק גירושין ברבנות, איננה עניין מסובך. כל מה שצריך הוא למלא את הטפסים הנדרשים ולהגיש אותם לרבנות באזור המגורים של בני הזוג. את הטפסים הללו ניתן להוריד מרשת האינטרנט בקלות רבה. בטפסים מפורטים גם מסמכים שונים שיש לצרף לבקשה. לרוב מדובר בצילומי מסמכים וצילומי תעודת זהות.

באשר לשאלה כמה עולה לפתוח תיק ברבנות – התשובה היא שפתיחת התיק כשלעצמה כרוכה בתשלום אגרה של 347 ₪, המתעדכנת מעת לעת. עם זאת, חשוב לציין כי כל פעולה נוספת דורשת פתיחת תיק נוסף. כך למשל דיון בנושא מזונות, או חלוקת רכוש – כל אחד מאלה הוא סעיף נפרד שתמורתו יש לשלם אגרה.

 

פתיחת תיק בבית המשפט למשפחה והעלויות שלה

לא אחת קורה שבן הזוג שבחר לפתוח תיק גירושין, יעדיף לעשות את זה דווקא בבית המשפט למשפחה. הסברה הרווחת היא שבית הדין הרבני מיטיב עם הנשים ובית המשפט למשפחה מיטיב עם הגברים.

הנכונות של הסברה הזאת מוטלת בספק, אבל כיוון שבית הדין הרבני מתנהל על פי ההלכה, יש בכך משום יתרון לאישה. זאת, בתנאי שהליך הגירושין איננו תוצאה של בגידה. באשר לשאלה כמה עולה לפתוח תיק גירושין בבית דין לענייני משפחה, הרי שכאן השאלה עשויה להיות מעט יותר מורכבת:

  1. במקרה של הסכמה בין בני הזוג: אם בני הזוג מגיעים לבית המשפט כשהם מסכימים הן על עצם הגירושין והן על התנאים, כי אז אגרת הפתיחה תעמוד על 251 ₪. כמו כן, הנפקת תעודת גירושין תעלה 251 ₪ לכל אחד מבני הזוג.
  2. במקרה של אי הסכמה: במקרה שאין הסכמה בין בני הזוג על הגירושין, עלות פתיחת התיק הינה 438 ₪.
  3. במקרה של בקשת משמורת על הילדים: עלות הגשת בקשה למשמורת הינה 550 ₪, נכון למועד כתיבת שורות אלה. המחיר מתעדכן מעת לעת.
  4. אגרת תביעת מזונות: האגרה הזאת היא 300 ₪.
  5. פתיחת תיק חלוקת רכוש: לכל הפחות 550 ₪.

 

חשוב לדעת שבכל מקרה, כל אחד מהנושאים המצוינים לעיל ונושאים אחרים, נדונים בנפרד בתהליך. פתיחת תיק הגירושין היא רק שלב אחד, ולאחריו מתומחרת כל בקשה אחרת הקשורה בתיק הגירושין.

 

היכן מתבצע הליך הגירושין בפועל?

הליך הגירושין מתבצע בפועל במקום שבו הוא נפתח. אם התיק נפתח לראשונה ברבנות, הרי שהליך הגירושין בכללותו יתנהל שם. מנגד, אם ההליך נפתח בבית המשפט למשפחה, הוא יתנהל ברובו המכריע שם.

יחד עם זאת, הליך הגירושין הרשמי, שזה אומר מתן הגט, יתנהל ברבנות. משמעות הדבר הזה היא, בין השאר, שאחד מבני הזוג עלול לעכב את סיום הנישואין אם הוא לא מסכים להעניק גט לבן או לבת הזוג שלו למרות שהליך הגירושין התנהל בבית המשפט למשפחה.

 

מה קורה אם יש הסכם גירושין?

אם בני הזוג חתמו ביניהם על הסכם גירושין, ההסכם עשוי לקצר במידה ניכרת את התהליך. ככל שההסכם מפורט יותר, כך הוא מותיר פחות מקום לספק באשר לכוונת הצדדים. הסכם גירושין אמור לעסוק בחלוקת הרכוש וכן בנושא המשמורת על הילדים.

יחד עם זאת, אסור לחתום על הסכם גירושין ללא קבלת סיוע משפטי של עורך דין גירושין. עורך הדין יבחן את ההסכם ויחווה דעתו בהקשר לסעיפים בעייתיים או למוקשים שעלולים להימצא בו. בני הזוג יכולים לחתום על הסכם מראש, להגיע אליו באופן עצמאי או בהליך הגישור שהוא שלב מקדים לדיון בבית הדין.

 

מתי כדאי לקבל סיוע של עורך דין גירושין בפתיחת התיק ובניהולו?

פירוק נישואין הוא למעשה פירוק שותפות, שמעבר לצד הרגשי שבה יש לה גם צדדים חוקיים שונים. כיוון שכך, מהר מאד עובר הליך הגירושים לפסים משפטיים. במקרה הזה, כדאי ואפילו חובה להסתייע בעורך דין גירושין, שיכול לסייע לכם בהיבטים הבאים של ניהול הגירושין:

  1. הבנת המצב: בשלב הראשון, עורך הדין ילמד את התיק ויבין את מהות הסכסוך בין בני הזוג.
  2. גיבוש המלצות: בשלב הזה, עורך הדין יכול לגבש המלצות באשר לדרך שיש ללכת בה על מנת למצות את המיטב מהליך הגירושין.
  3. ליווי משפטי: עורך דין גירושין ילווה את הלקוח שלו בכלל הדיונים הקשורים בתיק הגירושין אל מוול בן או בת הזוג.

 

הליך גירושין איננו עניין נעים. עם זאת, אפשר לקצר אותו ולהפוך אותו לידידותי, אם בני הזוג מצליחים להגיע להסכמה על פרטי הגירושין מראש. הדבר יכול להיות לטובתם וגם לטובת הילדים.

 

החשיבות במעורבות של עורך דין גירושין בהליך

שלב פתיחת תיק הגירושין הוא נקודת הפתיחה של הליך הגירושין כולו, מה שהופך אותו לחשוב מאד ובעל השפעה מהותית על ההמשך. על מנת להבין את הזכויות והחובות בהליך וכיצד לנהל את אותו ביעילות מרבית, חשוב להיוועץ בעורך דין מומחה לענייני גירושין אשר ייתן מענה מסור ומקצועי וינהל את האינטרסים שלכם באופן הטוב ביותר. 

 

כאמור, פתיחת תיק גירושין מהווה שלב ראשוני ומכריע על המשך הליך הגירושין. על מנת לעבור את השלב באופן הטוב ביותר פנו עוד היום לעורכת הדין הלנה שמחי לייצוג מקצועי, רגיש ומנוסה בענייני גירושין!

פתיחת תיק גירושין
פתיחת תיק גירושין

שאלות ותשובות בנושא פתיחת תיק גירושין

בטרם מסירת הודעה לבן/ת הזוג על הרצון להתגרש, מומלץ לפנות לעו"ד משפחה שידריך וילווה בפתיחת תיק הגירושין על מנת למנוע טעויות שיתכן ויהיה קשה או בלתי אפשרי לתקן לאחר מכן. ניהול הולם ומקצועי של תיק גירושין ימנע טעויות נפוצות שעלולות לעלות לעיתים כסף רב ועל כן חשוב לבחור משרד עורכי דין מתאים לעניין. לעורך דין גירושין לחצו כאן.

טרם ניהול הליך גירושין בני הזוג מחוייבים לפגישת גישור, פגישת גישור זו נקראת פגישת מהו"ת – מידע הכרות ותיאום. לא מדובר בהליך גישור מלא אלא בפגישה בסיסית עם מגשר במטרה לבדוק אם יש סיכוי לגישור ולקבל הסברים לגבי תהליך הגישור. בני הזוג צריכים להביע הסכמה לגישור, ככל שאחד מבני הזוג מתנגד לפגישת הגישור לא תתקיים פגישת הגישור. לפגישה מומלץ להגיע לאחר קבלת ייעוץ מקדים של עו"ד גירושין.

קיום שני מערכות משפט אלה של בית דין רבני ובית משפט לענייני משפחה מהווים סוגיה ייחודית ולכל מקרה ומקרה חשוב להתאים את האסטרטגיה הנכונה ביותר באופן ספציפי. עורך דין גירושין מקצועי ידע להתאים עבורך את הדרך והערכאה המשפטית המתאימה לפתוח את תיק הגירושין. לייעוץ ראשוני חייגו 077-804-4141.

חלק מעורכי הדין נוהגים לגבות שכר גלובאלי על כל התיק כולו ולחייב בנוסף רק עבור דיונים בבית משפט או בית דין רבני או פעולות מיוחדות כמו דיון הוכחות וסיכומים, יש כאלה הגובים על פי שלבים ולכן גובים בנפרד עבור כל שלב ושלב בהליך ועבור כל דיון או פעולה נוספת.

אופציה נוספת זה גביה על פי שעת עבודה אם כי שיטה זו פחות נפוצה ולעיתים יקרה יותר. במשרדנו אנו דואגים שהתמחור יהיה הוגן ותלוי כמובן בתיק עצמו ובכמות העבודה הצפויה בו. לייעוץ פרטני במקרה שלכם, ניתן לתאם פגישה או לקבל פרטים נוספים דרך האתר.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

תמונת קאבר: עו"ד הלנה שמחי. עורך דין פתיחת תיק גירושין. helenasimhi.co.il. רחוב מדה 7 מגדל בסר 4, קומה 23, בני ברק.
הלנה שמחי עורכת דין פתיחת תיק גירושין
Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader