איך מתחילים הליך גירושין?

השאלה כיצד מתחילים הליך גירושין עולה כאשר קשר הנישואין בין בני הזוג אינו עולה יפה ואחד מהם או שניהם מעוניין להפריד כוחות ולהתגרש. הליך גירושין הינו הליך מורכב, ארוך ומשמעותי בעל השלכות שונות עבור הצדדים המתגרשים והמשפחה. עוד על התחלת הליך גירושין, דגשים ואפשרויות, לפניכם:

 

האתגר: להתחיל תהליך גירושין ולסיים אותו יפה

תהליך גירושין בין בני זוג, בין אם הוא נעשה בהסכמת שני הצדדים ובין אם הוא נעשה באילוץ של צד אחד, הינו תהליך קשה ומורכב רגשית וכלכלית לשני הצדדים. הוא בדרך כלל יכלול את הצורך בדיון על נושאים שונים אשר עלולים להציף את כל המחלוקות הקיימות בין בני הזוג, ואת השמירה על האינטרסים הספציפיים של כל אחד מהם. 

 

מתי הליך גירושין מתחיל בעצם?

בדרך כלל תחילת הליך הגירושין מתחיל עוד כאשר אחד מבני הזוג מחליט כי הוא מעוניין לסיים את קשר הנישואין מכל סיבה שלא תהיה. הפתרון האידיאלי והטוב ביותר עבור שני בני הזוג וילדיהם, אם ישנם, היא להגיע למסקנה זו באופן הדדי.

כאשר הפרידה נעשית באופן מכובד, כאשר בני הזוג מתקשרים ומדברים ביניהם, כל הליך הגירושין יהיה קל ומהיר יותר. הבעיות מתחילות בדרך כלל כאשר צד אחד מעוניין בגירושין יותר מהצד השני. במקרה זה, כדאי להתייעץ תחילה עם עורך דין גירושין אשר יוכל להסביר, לייעץ ולכוון אתכם לצורה ולדרך הטובים ביותר להתחיל את הליך הגירושין.

היכן עדיף לפתוח את תיק הגירושין?

בין ההחלטות הראשונות שיש להחליט כאשר מחליטים על תהליך גירושין הוא איפה פותחים את תיק הגירושין. האם התיק ייפתח בבית הדין הרבני הפועל על פי חוקי היהדות או בבית הדין לענייני משפחה הפועל על פי החוקים האזרחיים וחוקי המדינה. כך או כך יהיו לכך השפעות והשלכות משמעותיות על חיי בני הזוג ומשפחתם. 

 

"לכל סיום יש התחלה חדשה" – היתרונות הגלומים בהליך גירושין בהסכמה

הסיטואציה הטובה ביותר עבור כל זוג שהוא, היא לסיים את הנישואין בהסכמה. לפעמים הליך גירושין בהסכמה יכול להידבר בין הצדדים, כך שהם יגיעו להבנות והסכמות ביניהם. במקרה כזה כל שנותר להם הוא לתת להסכמות אלו תוקף משפטי, אשר יכול להסתיים בהליך מהיר מאוד, קל וחסכוני.

לפעמים הליך גירושין בהסכמה מחייב את שני בני הזוג להגיע אל מגשר, אשר יוכל לסגור מספר קצוות פרומים, להוביל ולכוון אותם להחלטות מסוימות או לנושאים מסוימים עליהם יש להסכים ועוד. להליך הגישור יהיה כבר תוקף משפטי, כך שבאמצעות הבנה ותקשורת יוכלו בני הזוג לסיים גם הליך זה באופן מהיר וקל.

בדרך כלל, זוגות אשר מסיימים את נישואיהם תוך הסכמה, חושבים על טובת הילדים ומונעים מתוך רצון עז להמשיך בחייהם כמה שיותר מהר. הליך גירושין מהיר לא רק שמקל על שני בני הזוג לתכנן את עתידם החדש, אלא חוסך בעלויות רבות ולא מותיר משקעים כבדים וקשים אצל כל אחד מהם ובקרב הילדים, אם הם שותפים לעניין. 

 

מה כולל הסכם גירושין ומהי תרומתו של עו"ד גירושין לגיבוש הסכם הוגן?

הסכם גירושין אשר נחתם במהלך הליך הגירושין נדרש לכלול נושאים שונים הנדרשים לפתרון כמו למשל חלוקת הרכוש, משמורת ואופן המשמורת על הילדים, היכן יגורו ההורים בעתיד והאם ניתנת להם הזכות לבחור את מקום מגוריהם החדש, גובה ותשלום דמי מזונות לאם ולילדיה, מה קורה עם בית המגורים הנוכחי או עם החובות הקיימים ועוד. למעשה, נדרשים שני בני הזוג להפריד כוחות ולדאוג לפתרונות אשר יתאימו להם ולאורח חייהם.

עורך דין גירושין אשר מייצג צד אחד יפעל, על פי רוב לטובת הלקוח אותו הוא מייצג וינסה לזכות אותו בתנאים הטובים ביותר עבורו. הדיונים המתקיימים כאשר אין הסכמה על הגירושין, מתקיימים פעמים רבות כאשר כל צד מיוצג על ידי עורך דינו, כך שכל הנושאים חייבים להגיע לפתרון זה או אחר שיהיה מקובל על כל הצדדים. החשש הגדול בכל הליך גירושין הוא שהליך זה ימשך פרק זמן ארוך, יגזול משאבים רבים מבני הזוג ויהווה מעמסה ומטרד על שני בני הזוג.

 

איך מתחילים בהליך גירושין?

הליך גירושין יכול להתחיל כאשר לפחות צד אחד מעוניין לפרק את קשר הנישואין, הוא יכול לשוחח על כך עם בן הזוג אך לעיתים רצוי לו כבר בשלב קודם לפנות לעורך דין לענייני משפחה על מנת לדעת כיצד לגשת אל ההליך.

בין הדברים אותם כדאי לשקול לקראת ההליך הוא האם לנסות ולהגיע לגירושין בהסכמה הדדית בהליך גישור בין הצדדים, האם לפנות לבית הדין הרבני הפועל על פי ההלכה היהודית או לבית המשפט לענייני משפחה.

הבנת המשמעות של כל צעד והשלכותיו משמעותית מאד לניהול ההליך אשר מורכב הינו מורכב מאד מבחינה רגשית וכלכלית.

החשיבות של תחילת ההליך על הגירושין

הדרך בה מחליטים לפתוח בהליך גירושין היא משמעותית מאד שכן הבחירה באיזה הליכים לנקוט, באיזה אופן לבצע אותם וכיצד להתנהל מול הצד השני ישפיעו על ההליך כולו.

ככל והצדדים מעוניינים לעבור את ההליך בדרכי שלום ונועם יהיה עליהם לפנות להסכם גירושין אשר יערך באמצעות עורך דין או מגשר תוך הגעה להבנות והסכמות בין הצדדים.

ככל והצדדים אינם מעוניינים או מסוגלים לעבור את ההליך בהבנה הדדית יהיה עליהם להתייעץ עם עורך דין אשר יבחן את הנסיבות הספציפיות של בני הזוג וייעץ באילו מהלכים לנקוט על מנת להשיג יתרון מרבי בהליך ולהגן על האינטרסים הכלכליים והאישיים.

בנוסף, חשוב לדעת שהבחירה לאיזה ערכאה לפנות גם לה יש משמעות. בבית הדין הרבני ניתן דגש לשאלת האשמה בגירושין, ככל ויתגלה למשל שהאישה הביאה לפירוק הנישואין על ידי בגידה הדבר יכול להביא לשלילה של זכויותיה כגון מזונות או דמי כתובה, כך ייתכן ושני סוגיות שונות יביאו לתוצאות שונות.

 

הליך גירושין בהסכמה

כאמור, ראשית על בני הזוג לנסות להגיע לגירושין תוך הסכמה וכבוד הדדי. לעיתים בני הזוג בעצמם יגיעו לשיתוף פעולה ולעיתים באמצעות הליך גישור. במקרה כזה יוכלו הם להגיש יחד בקשה משותפת לגירושין ואליה יצרפו הסכם גירושין.

בהסכם הגירושין יקבעו בני הזוג את אופן פירוק הנישואין תוך הסכמה הדדית והוא יתייחס למגוון ההחלטות הקשורות בגירושין:

  1. אופן קביעת החלטות בעתיד
  2. ענייני משמורת הילדים והסדרי ראיה
  3. חלוקת זכויות וחובות כלכליות
  4. חלוקת רכוש
  5. תשלומי מזונות
  6. מתן הגט
  7. ועוד

 

לאחר ניסוח וחתימה על ההסכם הוא יועבר לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני לצורך אישור שלו. הערכאה המשפטית תבחן שההסכם הוגן ומשקף את רצון הצדדים ותאשר אותו על מנת להקנות לו תוקף של פסק דין מחייב. לאחר מכן על מנת לסיים את הליך הגירושין באופן רשמי יתבצע הליך מתן הגט בבית הדין הרבני.

 

פתיחת תיק גירושין

פתיחת תיק גירושין מהווה השלב הראשוני של הגירושין. פתיחת התיק נעשה בבית הדין הרבני באזור המגורים של בני הזוג, כאשר ההליך נפתח בתביעה של אחד מבני הזוג או בהגשת בקשה משותפת לגירושין.

בתביעת גירושין יש להגיש טפסים אותם הניתנים להורדה באתר בית הדין הרבני ויש למלא אותם באופן עצמאי או בסיוע עורך דין ובהם יש לפרט את הסיבה לגירושין, פרטים מזהים של בני הזוג וילדים משותפים אם קיימים, צילומי תעודות זהות וכו'.

אמנם פתיחת התיק לצורך הליך הגירושין עצמם יכול להיעשות רק בבית הדין הרבני המוסמך להכריז על גירושין באופן רשמי עם מתן הגט, אך תביעות ודיונים ביתר התחומים הקשורים בגירושין יכולים להיעשות גם בבית הדין הרבני וגם בבית המשפט לענייני משפחה. 

 

העלויות של הליך הגירושין

עלויות גירושין אינן קבועות ומשתנות בין מקרה למקרה על פי התנאים והנסיבות. כמו כן לעיתים קשה להעריך מראש את כלל עלויות ההליך והן מתעדכנות עם התקדמות ההליך.

יחד עם זאת, תכנון נכון של ההליך עשוי להקל מאד על העלויות ולהתכונן אליהם. ככל והגירושין נעשים בהסכמה עלויות ההליך יהיו נמוכות יותר שכן אין צורך בהשקעת משאבים לשם המאבקים אחד בשני כך שניתן להגיש בקשה משותפת לגירושין יחד עם הסכם הגירושין ולא יהיה צורך בהליך יישוב סכסוכים.

ככל והגירושין אינם נעשים בהסכמה, עלויות האגרות הנלוות להליך הינן גבוהות יותר ומשתנות על פי הנסיבות: בתיק מסובך ובעל מורכבות רבה האגרות יהיו גבוהות יותר, מלבד אגרת הגירושין הכללית, אילו תביעת הגירושין תכלול פירוט רב על נכסים והתדיינויות רבות בגין ענייני חלוקת הרכוש תהיה הצטברות של אגרות.

גם פעמים רבות יהיה צורך בהערכת שווי נכסים וחוות דעת של מומחים כגון שמאי מקרקעין דבר אשר עשוי להוסיף על העלויות. לעיתים מוגשות בהליך הגירושין תביעות לשלום בית או בקשה לצו זמני מבית המשפט לענייני משמורת הילדים אשר גם הן נושאות עלויות שונות, גם בעניינים אלו יש צורך בחוות דעת מומחים כגון עובדים סוציאליים, פסיכולוגיים ועוד אשר נושאים עלויות שונות.

לסיכום, השאלה כיצד מתחילים בהליך גירושין היא חשובה שכן תכנון נכון של ההליך והכנה לקראתו עשויים להקל מאד על האופן שבו יבוצע ועל ההשלכות שלו. על מנת לגשת בצורה נכונה ומתוכננת חשוב לפנות לעורך דין מומחה לענייני משפחה. פנו לעורכת הדין הלנה שמחי לייעוץ משפטי מקצועי ומנוסה!

איך מתחילים הליך גירושין
איך מתחילים הליך גירושין

שאלות ותשובות - איך מתחילים הליך גירושין

הצעד הראשון, באופן מתבקש, זוהי החלטה של אחד הצדדים או החלטה משותפת לשני בני הזוג לסיים את הנישואין ביניהם. הדרך המומלצת היא להגיע להחלטה הזו במשותף, ולשמור ככל הניתן על יחסים טובים ומכבדים בין הצדדים.

זוהי שאלה שאין לה תשובה נכונה, אלא התשובה תשתנה בהתאם למאפיינים ולאינטרסים של בני הזוג. יש לקחת בחשבון שבית דין רבני דן לפי דין תורה, ובית משפט לענייני משפחה דן לפי הדין הישראלי האזרחי.

כן. דרך הליך גישור, שנעשה על ידי מגשר מוסמך, ניתן להגיע להבנות הדדיות בין בני הזוג המתגרשים, ולגשר על כל הפערים שיש ביניהם גם מבלי להידרש להתייצבות בערכאות המשפטיות ולפתיחת סכסוך משפטי בין הצדדים.

תיק גירושין פותחים בבית הדין הרבני באזור מגוריהם של הזוג.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader