איך להתגרש נכון

הליך הגירושין הוא הליך רגיש וכאוב שכרוך בסטיגמות חברתיות רבות. על מנת להימנע מכאב נוסף הכרוך בגירושין, יש כמה צעדים שניתן לנקוט על מנת שהתהליך יעבור בצורה הטובה ביותר ולא ייפגע כהוא כך בחייכם הפרטיים, במצבכם הכלכלי ובקשר שלכם עם הילדים. מאמר זה יסביר איך להתגרש נכון, וידגיש את הפרטים שיש לקחת בחשבון בתהליך.  

 

איך להתגרש נכון – כללי אצבע

אין ספק כי אחד מהכלים היעילים ביותר לגירושין קלים הוא הסכם גירושין, שבאמצעותו בני הזוג מעגנים את רצונותיהם באשר לגירושין במסמך בעל תוקף משפטי מחייב. כך בני הזוג נאלצים לשבת יחדיו ולפתוח בהידברות על מנת ליצור מסמך שמספק את שניהם. 

חשוב להבין שהסכם גירושין כרוך בשיח פתוח בין בני הזוג ובמאמצים משותפים. לכן, אם בני הזוג מסוכסכים מאוד או חסרי תשתית של אמון הדדי, ייתכן שהם יתקשו להגיע להסכמה, ויזדקקו לתיווך מצד גורם שלישי או בית המשפט. 

במקרים בהם אחד מבני הזוג נוקט באלימות, ככל הנראה הסכם הגירושין אינו המקום המתאים להסדיר בו את יחסי הזוג, וכדאי להעביר את כינון ההסכם לסמכותו של בית המשפט, כך שבמידת הצורך בן הזוג האלים יזכה לסנקציות מתאימות. 

כלי נוסף שמקל משמעותית על הליך הגירושין ועל כתיבת הסכם הגירושין הוא שכירת שירותיו של עורך דין המתמחה בדיני משפחה.

עורך דין טוב יוכל ללוות אתכם מן הרגע הראשון שבו אתם מחליטים על גירושיכם, ולסייע לכם לכתוב הסכם גירושין מקיף ויסודי. 

 

מהו הסכם גירושין?

הסכם גירושין הוא הסכם בעל תוקף משפטי שבו בני הזוג המתגרשים מסדירים את כל הפרטים הרלוונטיים לחיים שלאחר הגירושים. הוא מהווה תחליף לעימות משפטי, ומאפשר לבני הזוג להחליט בעצמם על עתידם, ללא התערבות של צדדים נוספים.

הסכם גירושין ניתן לכתוב לבד, וניתן גם להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני משפחה.

מדובר בהסכם בעל חשיבות רבה, ולכן חשוב לכלול בו את כל הפרטים הרלוונטיים ולא לדלג על שום פרט.

התרשלות בכתיבת הסכם הגירושין עשויה לעלות לבני הזוג ביוקר, כיוון שאי הסדרתו של פרט מסוים עשויה להוביל לכך שהזוג ייאלץ לגרור את הסכסוך לבית המשפט לשם הכרעה בנושא. 

יש כמה פרטים שנהוג להוסיף בהסכם הגירושין, ואפילו טיוטות אפשריות באינטרנט. הסכם גירושין משתנה מזוג לזוג בהתאם לחייהם, אך יש מספר נושאים שנהוג להסדיר בכל ההסכמים:

 

חלוקת רכוש

כמעט לכל זוג נשוי יש רכוש משותף, לרבות בית, רכבים, נכסים נוספים, כספים ועוד, ורובם יבקשו לחלק את הרכוש הזה ביניהם בעת הגירושין.

מומלץ מאוד להסדיר בהסכם הגירושין את אופן חלוקת הרכוש, על מנת למנוע סכסוך עתידי. 

אותו העיקרון חל גם על חובות, משכנתאות וזכויות סוציאלית כמו קרנות השתלמות, פנסיות, פוליסות ביטוח וכו', בשל שייכותם לשני בני הזוג. 

 

ילדים

אם לבני הזוג יש ילדים, יש להסדיר בהסכם הגירושין שני תחומיים מרכזיים – משמורת ודמי מזונות.

על ההורים להחליט האם הם מעוניינים במשמורת משותפת או יחידנית, כאשר במשמורת משותפת שני ההורים לוקחים חלק זהה בנטל גידול הילדים, בעוד במשמורת יחידנית אחד מההורים הוא ההורה המשמורן שמטפל בילדים באופן שוטף, וההורה השני זוכה להסדרי ראייה המוגדרים מראש.

ברוב המשמורות היחידנית, ההורה שאינו ההורה המשמורן מופקד על תשלום דמי המזונות, שהם כספים שנועדו לכלכל את כל צרכיו הבסיסיים של הילד כמו לינה, מזון, ביגוד, חינוך, טיפול רפואי ועוד.

באשר למשמורות משותפות, עד לא מזמן הגבר היה משלם את דמי המזונות במלואם גם אם הוא לוקח חלק זהה לאם בגידול הילדים.

כיום, ובעקבות פסיקה תקדימית ב- 2017, נהוג יותר ויותר לחלק את דמי המזונות בין ההורים הגרושים כאשר הם נוקטים במשמורת משותפת, מחלקים את הטיפול בילדים באופן זהה ומרוויחים שכר זהה. 

כאשר אתם כותבים הסכם גירושין, ביכולתכם לקבוע בעצמכם את חלוקת המשמורות ואת גובה דמי המזונות. כך, תוכלו להבטיח כי אופן גידול הילדים יתאים לאורח חייכם, למצבכם הכלכלי ולרצונותיכם באופן כללי.

מתן גט לאישה

כאשר בני הזוג נישאו ברבנות, עליהם לעבור את פרוצדורת הגירושין בבית הדין הרבני. על מנת להימנע מקשיים בבית הדין הרבני, כדאי להסדיר מראש בהסכם הגירושין את חובתו של הגבר לתת גט לאישה.

כמו כן, יש להתייחס בהסכם הגירושין לתוקפה המשפטי של הכתובה שנחתמה ביום החתונה, שהרי היא כוללת בתוכה התחייבויות כספיות מצידו של הגבר. 

 

החשיבות של הסכם גירושין

הסכם גירושין הוא חשוב מאוד כיוון שהוא מגן על זכויותיהם ורצונותיהם של בני הזוג, כפי שהם מופיעים במסמך שחתמו עליו. באמצעות הסכם הגירושין, בני הזוג יכולים לתכנן את חייהם העתידיים ולדעת בביטחון כי לבן הזוג השני אין זכות לשנות את מה שהסכימו עליו מראש ללא הסכמה הדדית או אישור משפטי. 

הסכם גירושין הוא חשוב במיוחד כאשר לבני הזוג יש ילדים, כיוון שבמקרה כזה ההורים ייאלצו לשמור על קשר גם לאחר הגירושין.

על ידי חתימה על הסכם הגירושין, ההורים יכולים לדעת כי הקשר עם ילדיהם יישאר תקין, וכי לא יהיו עוד מאבקים על משמורת.

כפי שניתן להבין, הסכם גירושין הוא האפשרות הטובה ביותר שלכם למנוע מאבקים ארוכים ויקרים בבית המשפט בהווה ובעתיד. זאת, כמובן, בכפוף לכך שהזוג בעל תשתית מספקת של הבנה ואמון, על מנת לנסח יחדיו הסכם כה חשוב.

 

היעזרות בעורך דין גירושין  

כאמור, אין חובה לשכור את שירותיו של עורך דין לענייני משפחה על מנת לנסח הסכם גירושין טוב ומקיף, אך אין ספק שידע משפטי וניסיון רב בתחום מבטיחים כי הסכם הגירושין יהיה יסודי יותר ובטוח יותר מבחינה משפטית. עורך דין המתמחה בתחום הגירושין מכיר את כל התרחישים השונים שמצריכים התייחסות בהסכם, ויוודא כי ההסכם מקיף את כל התחומים הרלוונטיים לחיים שלאחר הגירושים.

רבים מעדיפים לוותר על שכירת שירותיו של עורך דין לשם חסכון כספי, אך חשוב מאוד לזכור שכתיבת הסכם שאינו ממצה ומקיף דיו עשויה להוביל לכך שתאלצו להתייצב בבית המשפט לענייני משפחה תוך שנים ספורות, על מנת להיאבק מחדש על תחומים שלא הוסדרו כראוי בהסכם הגירושין.

מאבקים משפטיים כאלו עשויים לעלות לכם במשאבים כספיים ונפשיים רבים, ולכן חשוב לנסות למנוע אותם מראש בכל דרך. 

אם אתם חשים כי הקשר עם בן זוגכם אינו טוב דיו לכתיבת הסכם מסוג זה, או שאתם מעוניינים ביצירת שיח נעים יותר ומתחשב יותר, אתם יכולים להיעזר בעורך דין המוסמך לגישור בין זוגות מתגרשים.

מגשר מוסמך יידע לקדם הבנה בין הצדדים, ולהוביל לכך שבני הזוג יסכימו להתפשר למען ההגעה לעמק השווה.

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה ובגישור גירושין. משרדה מזמין אתכם ליצור קשר בהקדם האפשרי, על מנת שתוכלו לקבל ליווי משפטי אישי ויסודי מן הרגע הראשון ועד החתימה על מסמך הגירושין. נשמח לעמוד לשירותכם ולעזור לכם לעבור את הגירושין בצורה הקלה ביותר תוך קידום רצונותיכם והבאתם לידי ביטוי בהסכם הגירושין.

איך להתגרש נכון
איך להתגרש נכון

שאלות ותשובות - איך להתגרש נכון

על מנת לחסוך ריבים וויכוחים מיותרים במהלך הליך הגירושין, מומלץ לשמור על יחסים מכבדים וראויים בין בני הזוג המתגרשים. זוהי אינה רק המלצה מוסרית, אלא ניתן לחסוך כך הרבה זמן וכסף בהגעה להסכמות שנעשות בהתדיינויות משפטיות.

כאשר לבני הזוג יש רכוש משותף, לרבות בית מגורים, רכב, נכסים נוספים ועוד – מומלץ להסדיר את אופן חלוקת הרכוש בהסכם גירושין. הסכם גירושין יוכל לחסוך לבני הזוג מריבות עתידיות לגבי הרכוש.

כאשר לבני הזוג יש ילדים משותפים, עליהם להסדיר את נושא המשמורת על הילדים ואת נושא דמי המזונות בהסכם הגירושין. על בני הזוג להחליט לגבי אופי המשמורת, יחידנית או משותפת, בהתאם לכך יש לגזור את סכום דמי המזונות.

עורך דין ידאג לערוך עבורכם הסכם גירושין מפורט וברור, על מנת למנוע אי ודאות וריבים עתידיים.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader