בקשה לפתיחת תיק גירושין

פתיחת תיק גירושין מהווה את הצעד הראשון בהליך הגירושין המשפטי. בין אם בני הזוג מתרגשים יחד בהסכמה או באמצעות תביעה של אחד הצדדים לגירושין. את הבקשה ניתן להגיש בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה, כאשר פניה לכל ערכאה השלכות שונות. עוד על הבקשה, ההליכים והדרישות, לפניכם:

 

רקע לבקשה לפתיחת תיק גירושין

דיני משפחה ובפרט ענייני גירושין מהווים תחום מורכב הן מבחינה משפטית בשל ההשלכות של ההליך על ההיבטים המשפחתיים, כלכליים ועוד והן מבחינה אישית בגלל הרגשות הרבים המעורבים בהליכים אלו. תכנון מוקדם ראוי של ההליך עשוי להקל עליו מאד.

אחד משלביו הראשונים של ההליך היא הגשת הבקשה לפתיחת תיק גירושין. ניתן לפתוח תיק גירושין בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה, החלטה זו היא חשובה בשל 'מרוץ הסמכויות' הקיים בארץ אשר מחייב שכל ההליך יתנהל בערכאה בה הוגשה התביעה לראשונה.

 

התנאים להגשת בקשה לפתיחת תיק גירושין

בית הדין הרבני אינו מקבל כל תביעה לגירושין ומחייב הוכחת עילה לגירושין כתנאי סף להגשת הבקשה. בין העילות הקיימות:

  1. עקרות (חוסר יכולת להביא ילדים) במשך תקופה ארוכה
  2. אלימות פיזית או אלימות מילולית של אחד מבני הזוג
  3. התמכרות לסמים או אלכוהול
  4. מום של אחד הצדדים
  5. בגידה של האישה
  6. תפקוד מיני לקוי
  7. ועוד

המטרה בעילות הסף היא למנוע מצב של גירושין מהירים ולנסות להביא את בני הזוג לשיקום הנישואין ולפנות להליך גירושין רק כמוצא אחרון. בית המשפט לענייני משפחה אינו מחייב עמידה בעילת סף על מנת לפתוח בהליך גירושין, מה שמקל על דרישה זו.

 

גירושין בהסכמה

קיימת האפשרות לניהול הליך גירושין בהסכמה ובשיתוף פעולה של הצדדים. זוהי כמובן הדרך המומלצת והיעילה ביותר. במקרה כזה ההליך ברובו יתרחש מחוץ לכותלי בית המשפט או בית הדין הרבני, הצדדים יערכו הסכם גירושין בו הם יחליטו ביניהם בהסכמה על כל ההשלכות הנובעות מגירושין:

  • חלוקת הרכוש המשותף
  • הסדרי ראיה
  • מזונות
  • וכו'

ההסכם יערך באמצעות עורכי דין או במקרה של הליך גישור על ידי המגשר.

לאחר החתימה ההדדית על ההסכם הוא יוגש לאישור בית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני על מנת שיבחן תוכנו ויראה כי הוא משקף את רצון הצדדים והינו הוגן וייתן לו תוקף של פסק דין מחייב. לאחר מכן הצדדים יהיו מחויבים רק בהליך מתן הגט על מנת לסיים את ההליך באופן רשמי.

בין בית הדין הרבני לבין בית המשפט לענייני משפחה

כאמור, בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה מהוות ערכאות בעלות סמכות מקבילה לדון בהליכים הקשורים לענייני משפחה ובפרט להליכי גירושין. לכל אחת מן הערכאות השלכות שונות על ההליך בשל העובדה שבית הדין הרבני פועל על פי דיני ההלכה היהודית בעוד בית המשפט לענייני משפחה על פי חוקי המדינה האזרחיים.

בשל מרוץ הסמכויות הקיים בארץ הקובע כי הערכאה הראשונה אליה תובא התביעה הראשונה תהיה מוסמכת לדון בכלל התביעות הקשורות להליך, לכל אחד מהצדדים יש אינטרס למהר ולהגיש את התביעה לערכאה אשר לדעתו תיטיב עמו. יחד עם זאת, הליך הגירושין עצמו של נתינת הגט חייב להיעשות בבית הדין הרבני.

 

תביעה לגירושין

לעיתים, רק אחד מן הצדדים מעוניין להתגרש או כאשר הצדדים אינם מסוגלים לעבור הליך של גירושין בהסכמה, האחד מבני הזוג יגיש תביעה לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה.

הסמכות המקומית תהיה על פי מקום המגורים של הצד השני או מקום המגורים המשותף של בני הזוג. על התביעה להיות מפורטת ועליה לציין את פרטי הצדדים, באי כוחם והעילה לגירושין.

לתביעה יש לצרף צילום תעודת זהות, כתובה או תעודת נישואין, אישור על תשלום אגרה ומסמכים נוספים.

 

תביעה כרוכה

לצד הגשת הבקשה לפתיחת תיק הגירושין בתביעה, הצד התובע יכול לצרף אליה בקשות נוספות בעניינים השונים בהליך הגירושין: מזונות, חלוקת רכוש, משמורות על הילדים והסדרי ראיה. גם לבקשה זו יש צורך להגיש מסמכים מפורטים הנוגעים לעניין הנדון כגון מסמכים בנקאיים, תלושי שכר, טפסי פרטים ועוד.

 

הגשת בקשה לפתיחת תיק גירושין יחד עם תביעה לשלום בית

לעיתים, כאשר הנישואין עולים על שרטון ואחד הצדדים מעוניין בשיקום הזוגיות על פני פירוק, אך בן הזוג השני מסרב לפנות לייעוץ זוגי עומדת לו האפשרות לפתוח תיק גירושין ברבנות לצד הגשת תביעה לשלום בית.

במקרה כזה הצד השני יהיה מחויב לנסות הליך שלום בית לשיקום הזוגיות ובמקרה שבו הניסיון נכשל יפנו הצדדים להליך גירושין.

 

יישוב סכסוכים לפני הגשת הבקשה

כיום, צדדים המעוניינים להתגרש מחויבים להגיש קודם בקשה ליישוב סכסוכים אצל מגשר פרטי או ביחידת הסיוע אותו מפעיל בית המשפט. בקשה זו מוגשת באמצעות טופס או באמצעות עורך הדין.

לאחר הגשת הבקשה הצדדים יקבלו זימון לארבעה פגישות ביחידת הסיוע, מפגשים אלו הינם ללא עלות אך חובה להתייצב אליהם.

לאחר הפגישות על הצדדים להודיע אם הם מעוניינים להמשיך את ההליך בהסכמה, ואז יחתמו הם על הסכם גירושין אותו יעבירו לאישור בית המשפט. במקרה של אי הסכמה ההליך ינדון בבית המשפט או בית הדין הרבני בו הוגשה התביעה.

לסיכום, בקשה לפתיחת תיק גירושין מהווה שלב ראשוני ומשמעותי המשפיע על הליך הגירושין כולו. על מנת ללמוד עוד על ההליך ולייעוץ משפטי מעולה, פנו לעורכת הדין הלנה שמחי, מומחית לענייני משפחה לליווי משפטי מקצועי ומנוסה!

בקשה לפתיחת תיק גירושין
בקשה לפתיחת תיק גירושין

שאלות ותשובות - בקשה לפתיחת תיק גירושין

את הבקשה יש להגיש בבית הדין הרבני או בבית משפט לענייני משפחה, לפי החלטתם של בני הזוג והאינטרסים שלהם. יש לקחת בחשבון שבית הדין הרבני דן לפי דין תורה, ואילו בית המשפט לענייני משפחה דן לפי הדין האזרחי הישראלי.

כאשר מגישים את הבקשה לבית דין רבני, יש להוכיח עילת גירושין – כמו למשל עקרות, אלימות של אחד מבני הזוג, מום של אחד מבני הזוג, בגידה של האישה, תפקוד מיני לקוי ועוד. אם הבקשה מוגשת לבית משפט לענייני משפחה, אין צורך בעילת גירושין.

יש להקפיד שהתביעה לגירושין תהיה מפורטת וברורה, על מנת לייעל את ההליך בערכאה המשפטית. כמו כן, במידה וההליך מתנהל בבית הדין הרבני, יש להקפיד לציין עילת גירושין קבילה.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader