מה נדרש כדי לפתוח תיק גירושין?

הליך גירושין בין בני זוג במדינת ישראל מתחיל עם פתיחת תיק גירושין ברבנות אשר לה סמכות עליונה בכל הקשור לגירושין ונישואין. על מנת לפתוח תיק גירושין יש להציג עילה לגירושין וכן לעמוד בתנאים מסוימים. עוד על פתיחת תיק גירושין, התנאים והאפשרויות העומדות בנושא, לפניכם.

 

רקע לפתיחת תיק גירושין

כאשר בני זוג מחליטים להפריד כוחות ולפרק את התא המשפחתי הם פונים להליך גירושין. במדינת ישראל לדין הדתי מעמד עליון בכל הקשור לנישואין וגירושין ולכן טקס הגירושין חייב להתבצע בבית דין רבני.

יחד עם זאת, עניינים אחרים הקשורים להליך הגירושין, מעבר להליך קבלת הגט עצמו יכולים להיעשות בבית המשפט לענייני משפחה שהיא הערכאה האזרחית המקבילה. כאשר בני הזוג מעוניינים להתגרש בהסכמה יערכו הם הסכם גירושין בשיתוף פעולה ביניהם ואותו הם יגישו לאישור בערכאה המשפטית.

 

מה נדרש כדי לפתוח תיק גירושין?

על מנת לפתוח תיק גירושין, על אחד מבני הזוג לפנות לבית הדין הרבני הנמצא באזור מגוריו ולהגיש בקשה לגירושין. הבקשה כוללת את פרטיהם של בני הזוג וככל שהם מיוצגים על ידי עורכי דין או טוען רבני הבקשה תכלול גם את פרטיו.

בבקשה צריכה להופיע עילה לגירושין, כלומר פירוט של סיבה שבגינה פונה בן הזוג הליך גירושין, שכן על פי ההלכה היהודית לא ניתן להתגרש ללא סביה מסוימת. בין העילות האפשריות: התנהגות אלימה של אחד מבני הזוג, התמכרות שלו, סירוב לקיום יחסי מין, בגידה ועוד.

הבקשה גם תכלול מידע אודות ילדיהם המשותפים של בני הזוג ככל וישנם. לבקשה יש לצרף מסמכים מזהים של בני הזוג וכן צילום כתובה או תעודת נישואין.

 

העלויות הכלולות בפתיחת תיק גירושין

להליך פתיחת תיק גירושין קיים גם רובד כלכלי. ההוצאות בהליך הן רבות ומתחילות החל מהייעוץ המשפטי אליו פונים עוד בטרם פתיחת התיק לשם תכנונו.

חשוב להבין שהעלות של הייצוג המשפטי משתנה בהתאם למקרה ונסיבותיו. בנוסף, כאשר פותחים תיק יש צורך בתשלום אגרה לבית דין הרבני אשר עומדת על סך כמה מאות שקלים.

כמו כן הגשות של תביעות נוספות הקשורות להליך הגירושין גם הן כרוכות באגרות אשר סכומן משתנה בהתאם לתביעה ונסיבותיה. ככל וקיים תכנון מוקדם ומפורט ניתן יהיה להביא לחיסכון משמעותי בעלויות של ההליך.

תביעה לשלום בית

לעיתים הבקשה לגירושין תינתן רק על ידי צד אחד בעוד הצד השני מעוניין לשקם את היחסים ולתת להם הזדמנות נוספת.

במקרה כזה יכול הוא להגיש לבית הדין תביעה לשלום בית ויבקש ממנו הפניה להליך שלום בית וטיפול זוגי, בית הדין יחליט בהתאם למקרה ולטענות הצד השני האם להורות על הפניה להליך זה. ככל וההליך אינו יצליח יחזרו הצדדים לבית הדין הרבני ויחלו בהליך הגירושין.

 

מרוץ סמכויות בגירושין

כאמור, טקס הגירושין עצמו הנעשה באמצעות מתן גט יכול להיעשות רק באמצעות בית הדין הרבני. יחד עם זאת, בכל שאר התחומים הקשורים להליך הגירושין כגון חלוקת רכוש, מזונות ילדים, הסדרי ראיה ועוד, לבית הדין הרבני ולבית המשפט לענייני משפחה סמכות מקבילה.

כתוצאה מכך נולד המושג 'מרוץ סמכויות': מי מבני הזוג אשר יזדרז ויגיש תביעה ראשון לערכאה יזכה שהדיון בנושא יהיה נתון באופן בלעדי לערכאה זו. בכך לכל אחד מהצדדים יש תמריץ למהר ולהגיש תביעה על מנת לתפוס סמכות בערכאה שעל פי דעתו תהיה לטובתו משום שלכל ערכאה יש היבטים שונים והשלכות שונות על ההליך.

על מנת להבין איזו ערכאה תהיה עדיפה לכם ותתאים לצרכים שלכם, רצוי להיוועץ בעורך דין מנוסה לדיני משפחה על מנת ללמוד את היתרונות והחסרונות שבכל מסלול.

 

בין בית הדין הרבני לבית המשפט לענייני משפחה

כאמור, קיים מרוץ סמכויות בין בית הדין הרבני לבית המשפט לענייני משפחה בכל העניינים הקשורים לגירושין מלבד טקס מתן הגט. מקובל לחשוב שלגבר יש יתרון בבית הדין הרבני מאחר ולעיתים במקרים מסוימים ככל והתנהגות האישה אשר הובילה לגירושין, ייזקף הדבר לטובתו של הגבר בענייני חלוקת הרכוש.

מנגד, מקובל לחשוב שלאישה יתרון בבית המשפט לענייני משפחה כמו למשל בענייני המזונות. ייתכן ויתרונות אלו נכונים, אך יחד עם זאת הדבר אינו מוחלט ורצוי מאד להיוועץ עם גורם משפטי לפני הפניה לכל אחת מהערכאות ולבחון כל מקרה לגופו.

 

גירושין בהסכמה

לעיתים רבות, בייחוד בשנים האחרונות, הולכים ומתרבים המקרים בהם זוג מחליט להתגרש בהסכמה ובשיתוף פעולה הדדי. לרוב הצדדים ישבו ויגבשו הסכם גירושין בו הם יקבעו את הדרך בה הם יפרקו את הנישואין ויחליטו את התנאים בו.

ההסכם לרוב יכלול החלטות הנוגעות לסידור הגט, חלוקת הרכוש, לתשלום מזונות ילדים אם ישנם, להסדרי ראיה או משמורת עליהם ועוד. על מנת שההסכם יהיה יציב ויוכל לשרת את בני הזוג ולמנוע מחלוקות עתידיות עליו להיות מנוסח באופן בהיר ומפורט ולהתחשב באינטרסים של שני הצדדים.

את ההסכם רצוי לערוך בנוכחות וליווי של עורך דין מומחה לדיני משפחה על מנת שזה יבחן את המשמעויות המשפטיות וייתן לו משנה תוקף. היתרון של הסכם גירושין הוא גדול שכן ביכולתו להקל על ההליך ולחסוך זמן שיפוטי יקר בהתדיינויות בין הצדדים.

על מנת שלהסכם יהיה תוקף של משפטי מחייב יש להגיש אותו לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה אשר יעבור על ההסכם ותנאיו, וככל ויראה שהוא הוגן ונכון יאשר אותו וייתן לו תוקף של פסק דין.

פתיחת תיק גירושין מהווה השלב הראשון והחשוב בהליך גירושין בין בני זוג. עוד בטרם הפתיחה רצוי להיוועץ בעורך דין מקצועי על מנת להבין כיצד לגשת לנושא ואת ההשלכות של כל צעד. פנו לעורכת דין הלנה שמחי ללווי משפטי ומנוסה בתחום דיני המשפחה!

מה נדרש כדי לפתוח תיק גירושין
מה נדרש כדי לפתוח תיק גירושין

שאלות ותשובות - מה נדרש כדי לפתוח תיק גירושין

פתיחת תיק גירושין נדרשת כאשר בני זוג נשואים מחליטים להיפרד. הליך הגירושין מאפשר לבני הזוג להתחיל את חייהם מחדש, להינשא לאחרים בסיומו, ואף להסדיר את ענייני הרכוש המשותף והמשמורת על ילדיהם המשותפים של בני הזוג.

כדי לפתוח תיק גירושין, אחד מבני הזוג נדרש לפנות לבית הדין הרבני שממוקם באזור מגוריו ולהגיש בקשת גירושין. הבקשה צריכה לכלול עילת גירושין, ולהיות מפורט וברורה. לבקשה יש לצרף גם מסמכים רלוונטיים, כדוגמת צילום הכתובה ותעודות מזהות של בני הזוג.

עלות פתיחת תיק גירושין היא אינה קבועה, אך מדובר על הוצאה שיכולה להיות משמעותית. העלות נובעת מייצוג משפטי של כל אחד מהצדדים, מתשלום אגרה לבית הדין הרבני, מהמצאת מסמכים שונים ועוד.

זוהי החלטה שאין לה תשובה נכונה, אלא ההחלטה נמצאת בידי בני הזוג בהתאם לאינטרסים שלהם.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader