שערוך בהסכמי גירושין

חלק בלתי נפרד מגירושין הוא חלוקת הרכוש ביניהם. במקרים רבים בני הזוג מחזיקים רכוש שונה בעל ערך כספי שונה, ולכן חשוב להיעזר באנשי מקצוע על מנת להבין מה הערך הכספי של כל אחד מהנכסים המצויים ברשותם. ליווי משפטי יסייע לכם לעבור הליך גירושין נעים וקל ככל האפשר, ללא ויתור על האינטרסים החשובים לכם ביותר. 

 

 

הסכם גירושין 

כאשר בני זוג מתגרשים, הם רשאים לכתוב הסכם גירושין בעצמם. הסכם גירושין הוא מסמך משפטי שכולל את כל הנושאים שבני הזוג צריכים להסדיר כשהם מתגרשים, כמו חלוקת רכוש, חובות, הסדרי ראייה, מזונות וכו'. את הסכם הגירושין מקובל לכתוב בסיועו של עורך דין המתמחה בדיני משפחה על מנת להעניק למסמך תוקף משפטי מהימן. 

באמצעות כתיבת הסכם גירושין, הזוג אינו כפוף להכרעת בית המשפט או בית הדין הרבני – בכך, הזוג מכתיבים בעצמם את גורלם ויכולים להבטיח כי החיים לאחר הגירושין ייראו כפי שהם מצפים. 

 

הסכם גירושין אינו מתאים לכל הזוגות

בהתאם לכך, הסכם גירושין אינו מתאים לכל הזוגות – כאשר הזוג מסוכסך מאוד ומתקשה לתקשר, ייתכן מאוד שהסכם הגירושין לא יצליח כי הצדדים לא יוכלו להגיע לעמק השווה. במקרים כאלו, ייתכן מאוד כי הזוג יזדקק לסיוע חיצוני מצד בית המשפט. אם כך, הסכם גירושין מתאים במיוחד לזוגות בעלי תשתית מתאימה של הדדיות, אמון ורצון להתחשב. 

שערוך בהסכמי גירושין
שערוך בהסכמי גירושין

מה כולל הסכם גירושין?

ברוב המקרים, ההסכם נכתב תקופה ארוכה לפני שהגירושין מתבצעים בפועל. לכן במקרים כמו אלו נהוג לתאר את כוונות הצדדים באופן כללי (חלוקה שווה, ועוד) מבלי לפרט את תוכנו של הרכוש שעתיד להתחלק. במקרים כאלו, נהוג לעשות שערוך, כלומר – להעריך מחדש את שווי הרכוש של הזוג.

יש מספר נושאים שנהוג להסדיר בהסכם גירושין:

 

חלוקת רכוש

חלוקת רכוש עשויה להיות נושא רגיש במיוחד ולעורר סכסוכים בין הצדדים, שהרי זוגות נשואים נוהגים לצבור יחדיו רכוש, כסף ואפילו חובות. לשם כך, מומלץ להסדיר מראש את אופן חלוקת הרכוש והחובות, כדי להבטיח הימנעות מסוגיה זו בעתיד. 

 

הסדרי ראייה וחלוקת מזונות

אם הזוג הם גם הורים לילדים, עליהם להסדיר את חלוקת המשמורת ביניהם. בהתאם לסוג המשמורת שתיקבע (יחידנית או משותפת), נהוג לקבוע את חלוקת דמי המזונות. גם במקרה כזה ניתן לקבוע בקווים כלליים את חלוקת דמי מזונות, לדוגמא – חלוקה שווה במשמורת משותפת או תשלום של ההורה שאינו ההורה המשמורן בהסדר של משמורת יחידנית. 

 

פתרון סוגיות עתידיות

זוגות גרושים רבים, ובמיוחד זוגות עם ילדים, ממשיכים לשמור על קשר מסוים. גם לאחר הגירושין לעיתים מתגלעים סכסוכים, הקשורים לניהול עסק משותף, גידול הילדים ואפילו שערוך רכוש. על מנת להקל על הסכסוכים העתידיים, ניתן לעגן בהסכם הגירושין את אופן פתירת הסכסוך – היעזרות במגשר, עורך דין ועוד. 

שערוך הסכם גירושין

כאמור, כאשר הגירושין מתבצעים זמן רב לאחר כתיבת הסכם גירושין, יש צורך בשערוך השווי של כל הרכוש השייך לשני בני הזוג. כמובן, כשמדובר בכסף בלבד, אין צורך בשערוך. שאר הקניין – במיטלטלין ומקרקעין כאחד – צריך לעבור שערוך, לרבות נכסי נדל"ן, רכוש, רכב, עסק ועוד.

 

אופן השערוך

בני הזוג רשאים לקבוע מראש בהסכם הגירושין את אופן השערוך שיתבצע בעתיד – לדוגמא, האם הם מעוניינים בשמאי, במספר בעלי מקצוע, בעל מקצוע מכל צד ועוד. לאחר השערוך, על בני הזוג להסכים על הערכה שתסייע להם לבצע חלוקת הרכוש.

 

במקרים מסוימים

במקרים מסוימים, יהיה צורך בשערוך רק של הרכוש שבני הזוג צברו ביחד, ולפעמים גם נכסים שהיו בבעלות אחד מבני הזוג טרם נישואיהם ייחשבו כרכוש שיש לחלק בין שני הצדדים. דבר זה תלוי באופן השימוש בנכסים, במידת שייכותם לבן הזוג שלא רכש אותם, במידת תרומתו של אותו בן זוג למשק הבית ועוד. 

ייתכן כי נושא זה יוביל לחיכוכים מסוימים, ולכן מומלץ כי בני הזוג ייעזרו בעורך דין המתמחה בתחום זה על מנת שיסייע להם להבין מהי זכותם החוקית של כל אחד מהם על כל אחד מהנכסים שבידיהם. 

 

מדוע יש לבצע שערוך?

שערוך מהווה שלב חשוב בחלוקת הרכוש בגירושין, שהרי הוא מציג לצדדים את שווי הרכוש שבידיהם ואת אופן החלוקה של הרכוש. ללא הבנה מספקת או עדכנית של שווי הרכוש המתחלק בין הצדדים, הזוג יכול לבצע החלטות שאינן מושכלות ואינן מותאמות למצבם הכלכלי. בן זוג שיצא מופסד כלכלית עשוי להשפיע לרעה על הדינמיקה המשפחתית שלאחר הגירושין, ובייחוד על היכולת הכלכלית שלו לגדל את הילדים המשותפים.  

 

ליווי מעורך דין המתמחה בשערוך בהסכמי גירושין 

במקרים רבים, גירושין הוא הליך ארוך ומייגע, שמצריך מן הצדדים סובלנות אדירה ויתורים רבים. רבים אינם מעוניינים לריב על כסף ורכוש בכותלי בית המשפט, אך מוצאים את עצמם עושים זאת בשל חילוקי דעות פעוטים שלא טופלו היטב.

 

התמחות בהליך גירושין

לכן, מומלץ מן הרגע הראשון להיעזר בעורך דין המתמחה בהליך הגירושין על כל גווניו. כבר בעת כתיבת הסכם גירושין, עורך דין יכול לסייע לצדדים להבין מה הצעד הנכון ביותר עבורם בהתאם לצרכיהם השונים. כתיבת הסכם גירושין מקיף, ריהוט ומלומד הוא הצעד הראשון בדרך אל גירושין רגועים יותר ונעימים יותר.

 

שלבי השערוך

גם שלב השערוך מצריך בדרך כלל ליווי משפטי מעורך דין – לעיתים בשלב זה מתגלעים סכסוכים סביב חלוקת רכוש והערכת שוויו, ולכן היעזרות של הצדדים בעורך דין היא חשובה, על מנת לקבל מידע מהימן באשר לתוקף ההערכות הכספיות, חשיבותן ומהימנותן.

 

לסיכום

הסתייעות בעורך דין המוסמך גם לגשר בין זוגות מתגרשים עשויה להוות יתרון גדול, כיוון שהיא תקל על הצדדים ליצור שיח נעים ומכבד יותר, שיסייע להם לשתף פעולה בצורה יותר טובה ובכך לקדם את האינטרסים של שני הצדדים. 

עורכת דין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה ומוסמכת לגישור גירושין. משרד עורכת הדין שמחי ישמח להעניק לכם ליווי משפטי אישי, קשוב ויסודי, על מנת שנוכל להגן על זכויותיכם וזכויות ילדיכם, תוך שמירה על יחסים טובים בין הצדדים.

שאלות ותשובות – שערוך בהסכמי גירושין

אחד הנושאים המהותיים בהם עוסק הסכם גירושין הוא חלוקת הרכוש בין בני הזוג המתגרשים. על מנת לבצע חלוקה הוגנת ומדויקת, חשוב להעריך את השווי של כל פריט מהרכוש המצוי ברשות בני הזוג – וזהו השערוך.

כל רכוש שיש לבני הזוג, בין אם מדובר על נכסי מקרקעין כמו נכסי נדל"ן ובין אם מדובר על נכסי מיטלטלין כמו רכבים וחפצים, נדרש לעבור שערוך – על מנת לבצע חלוקה מדויקת יותר בין בני הזוג בהסכם הגירושין.

בני הזוג יכולים לקבוע מראש בהסכם הגירושין שלהם כיצד יתבצע שערוך עתידי של הרכוש שלהם. הם יכולים לקבוע כי השערוך יתבצע על ידי שמאי, על ידי בעל מקצוע מטעם כל אחד מהצדדים, על ידי מספר בעלי מקצוע ועוד.

כן. כדאי להיעזר בעורך דין כדי לבצע את השערוך בצורה היעילה ביותר, ולחסוך ויכוחים עתידיים.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader