תביעת כתובה לאחר גירושין

אף אחד לא רוצה לחשוב ביום חתונתו על האפשרות שהוא עשוי להתגרש, אך לכתובה יש משמעות משפטית כבדת משקל, והיא עשויה לחולל הבדלים עצומים בפיצויים הניתנים מהבעל לאחר תביעת גירושין. לכן, חשוב להכיר את הנושא באופן מעמיק בטרם החתונה, על מנת לנסח כתובה שתהווה מסמך משפטי ראוי ויסודי.

 

מהי כתובה?

הכתובה היא מסמך משפטי שנחתם ביום הנישואין של גבר ואישה המתחתנים לפי הדין היהודי. מטרת הכתובה היא להעלות על הכתב כדת וכדין את התחייבויותיו של הגבר באשר להבטחת עתידה ומצבה הכלכלי של אשתו העתידית, כך שהגבר לא יוכל לפרק את קשר הנישואין כאשר אין לו עילה מוצדקת, כי אחרת ייאלץ לשלם סכום כספי גבוה.

כמו כן, הכתובה עשויה לסייע לאישה במקרה שבעלה מת או מתגרש ממנה. במקרה של גירושין, האישה תזוכה בפיצויים כספיים שיקלו עליה במציאת בן זוג חדש, ובמקרה של פטירת הבעל, האישה תוכל לדאוג לעצמה בזכות הכסף שמגיע לה מעיזבון בעלה. כך דואג המשפט העברי לכך שאישה אלמנה או גרושה לא תישאר חסרת אמצעים לתקופה של לפחות שנה.

הכתובה עשויה להשתנות בהתאם לעדתם של הצדדים, וכוללת שלושה חלקים עיקריים:

 

עיקר הכתובה

על מנת להתחקות אחר הכתובות המקוריות שנכתבו לפני מאות שנים בארמית, כותבים בכתובה את הסכום שנקבע דאז, שהוא בין מאה זוזים למאתיים זוזים, שכיום מדובר בסכום חסר ערך כמעט.

 

נדוניית הכלה

יש לכתוב בכתובה את הסכום הכולל של נדוניית הכלה אותה הגבר "רוכש" במעמד החתונה, ובמקרה של גירושין או מוות מתחייב להחזיר את הסכום הנ"ל.

 

תוספת סכום נוסף לכתובה

היות והסכומים הנ"ל אינם מספיקים על מנת לכלכל את הכלה במקרה של גירושין או מוות, בחלק זה של הכתובה יש לציין את הסכום שיינתן לכלה במקרה שתמו הנישואין. נהוג להוסיף סכום כפול מסכום הנדוניה וגם סכום שהחתן בוחר בעצמו.

פעמים רבות זוגות נוטים להפריז בסכום שהם כותבים במסמך הכתובה, דבר שעשוי להתנקם בהם, ובמיוחד בבעל, במעמד הגירושין.

 

המשמעות המשפטית של כתובה

כתובה מהווה מסמך משפטי תקף לכל דבר, וניתן לתבוע בגינה את הסכומים המופיעים בה במקרה של גירושין או מוות. עם זאת, אם הזוג חתם על הסכם ממון, הם יפעלו על פיו.

כל אישה שנישאה כחוק לפי הדין הרבני, רשאית לתבוע את הכתובה בבית הדין. בית הדין הרבני נוטה להתחשב בכתוב בכתובה, אך עשוי לפסוק פיצויים גבוהים יותר או נמוכים יותר, לדוגמא אם הסכום נקבע לפני שנים רבות ואינו תואם את המציאות כיום, או אם הוא גבוה יתר על המידה באופן מופרז.

כך או כך, רצוי לכתוב את הכתובה מתוך מודעות להשלכותיה והבנת משמעותה המשפטית.

באילו מקרים ניתן לתבוע כתובה

אישה רשאית לתבוע כתובה מהבעל במקרים של גירושין, או לתבוע את עזבונו במידה שהוא נפטר. חשוב לדעת כי ברוב המקרים האישה זכאית לתבוע כתובה בשל גירושין רק אם הגבר הגיש בקשה לגירושים.

ישנם כמה מקרים בהם האישה עשויה לא להיות זכאית לכתובה:

 

בגידה

אם האישה בגדה בבעלה וישנן הוכחות לכך, היא אינה זכאית לכתובה.

 

סירוב לקיום יחסי מין

אם האישה סירבה לקיים יחסי מין ו"מרדה" בבעלה, היא אינה זכאית לכתובה.

 

סירוב להגיע לשלום בית

אם האישה סירבה לניסיון להגיע לשלום בית, היא עשויה להיחשב בתור האשמה בגירושין ולא להיות זכאית לכתובה.

 

הגשת בקשה ללא סיבה "מוצדקת"

אם האישה הגישה ראשונה בקשה לגירושין ללא סיבה "מוצדקת" כמו אלימות מצד הבעל, התמכרותו לסמים או התנהגות קיצונית אחרת, היא עשויה לא להיות זכאית לכתובה.

כאמור, האישה תהא זכאית לכתובתה רק כאשר הבעל הוא "האשם" בגירושין, בין אם הוא ביקש אותם ובין אם הוא פעל בצורה שהובילה לסיום הנישואין.

לכן, כאשר אישה עושה מאמצים ניכרים ליצירת שלום בית בין השניים ומוכיחה כי אין לה קשר לסיום הנישואין ואף משתדלת לתקנם, היא מעלה משמעותית את סיכוייה לזכות בתביעת הכתובה.

 

היעזרות בעורך דין לענייני משפחה

אמנם המחשבה על עיסוק בנהלי הגירושין עוד בטרם ההגעה לחתונה אינה נעימה במיוחד, אך חשוב להבין כי מדובר בפעולה חשובה ואחראית למען עתידכם ואף עתיד ילדכם. כתיבת כתובה שאינה יסודית דיה עשויה לפגוע בזוג בעתיד, ולהשפיע באופן דרסטי על מצבם הכלכלי.

אפשרות נוספת הינה ניסוח הסכם ממון לפני נישואין, על מנת ליצור מסמך משפטי ברור יותר שאינו תלוי בקריטריונים דתיים, ועשוי להוות חלופה נוחה יותר עבור זוגות יהודים שאינם מקיימים אורח חיים דתי.

לכל דבר ועניין, אתם יכולים לפנות לעורך דין לענייני משפחה על מנת להיוועץ באופציה הטובה ביותר עבורכם. כאשר אתם נישאים כדת משה וישראל , כתיבת כתובה הינה חובה, ועל כן יש לוודא שהתייחסתם לכך ברצינות ובדקתם מהם האפשרויות העומדות בפניכם.

עורך דין מנוסה לענייני משפחה יוכל להעניק לכם ייעוץ מקיף וליידע אתכם לגבי המשמעות המשפטית של הכתובה. היעזרות בעורך דין מיומן תאפשר לכם לפעול בצורה מושכלת כאשר אתם מתעתדים להתחתן וכאשר אתם מעוניינים להתגרש.

עורכת הדין הלנה שמחי מזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדה על מנת לקבל ייעוץ וסיוע משפטי מקיף באשר לנישואין, גירושין ודיני משפחה ככלל. עורכת הדין שמחי מתמחה בדינים אלו על כל גווניהם, וחורטת על דגלה ערכים של עבודה מקצועית, אישית ורגישה.

קבלת ליווי משפטי אישי עשויה להקל משמעותית על הליך הגירושין, שהרי הוא תהליך טעון שעשוי להעלות מחלוקות באשר למזונות, משמורות על הילדים וחלוקת כספים.

הסתייעות בעורכת דין מנוסה לענייני משפחה עשויה להשקיט את הרוחות ולסייע לצדדים להגיע לעמק השווה ללא שימוש באמצעים משפטיים דרסטיים.

תביעת כתובה לאחר גירושין
תביעת כתובה לאחר גירושין

שאלות ותשובות - תביעת כתובה לאחר גירושין

תביעת כתובה לאחר גירושין זוהי תביעה שמוגשת על ידי האישה, ובה היא דורשת מהגבר לממש את ההתחייבויות הכספיות שהוא התחייב כלפיה בכתובה, ולשלם לה את סכום הכסף הנקוב בכתובה בעת הגירושין.

הזכאות להגשת תביעת כתובה מתאפשרת רק לאחר שבני הזוג מתגרשים, ולרוב רק אם הגבר הוא זה שהגיש את הבקשה לגירושין. ישנם מקרים בהם עשויה להישלל זכאותה של האישה לכתובה, כמו למשל במקרה שבו היא בגדה בגבר.

את תביעת הכתובה האישה צריכה להגיש בבית הדין הרבני. בית הדין הרבני במקרים רבים מקבל את התביעה, אך עשוי לשנות את הסכום הנקוב בכתובה בהתאם למצבו הכלכלי הנוכחי של הגבר.

כן. עורך הדין יעמוד על האינטרסים שלכם וייצג אתכם בפני הערכאות המשפטיות, על מנת שתוכלו לקבל את המגיע לכם במקרה של גירושין.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader