תביעת נזיקין בגירושין

תביעות נזיקין הן תביעות המוגשות לפיצוי בגין נזק אותו גרם אדם אחד לאחר. בשנים האחרונות מתרבות תביעות נזיקין בין בני זוג. קיימים כמה סוגי תביעות אותן ניתן להגי, לתביעות מסוג זה קיימות השלכות רחבות שכן הן מצויות בתחום היחסים בין בני זוג ובהליכי גירושין, עניין מורכב ונפיץ מאד.

 

הרקע להגשת תביעת נזיקין בגירושין

כאמור, תביעות נזיקין הן תביעות המוגשות לשם פיצוי בגין נזק אותו גרם צד א' לב'. כך, במסגרת גירושין, בני זוג יכולים לתבוע אחד את השני בנזיקין בגין עוולה שנגרמה על ידי הצד השני. בין העילות לתביעה יכולות להיות סרבנות גט מצד הגבר או האישה, אלימות פיזית או מילולית אותה ספגו מבן הזוג השני, רמאות וכדומה. המורכבות בתביעות נזיקין מסוג זה היא מפני שקיים קשר עמוק בין המזיק לניזוק, מדובר בבני זוג נושאים אשר לעיתים יש להם ילדים משותפים, מה שהופך את ההליך לרגיש ולא פשוט. 

 

כיצד מגישים תביעת נזיקין 

על מנת להגיש תביעת נזיקין במשפחה, יש להגיש את התביעה לבית משפט לענייני משפחה. על מנת לתבוע בנזיקין יש להוכיח שהמזיק קיים עוולה ספציפית, כלומר שיש לו אשמה בגלל שהתנהג בהתנהגות מסוימת שהובילה לנזק. התביעה הנזיקית מוגשת כתביעה אזרחית לבית המשפט לענייני משפחה.

לרוב להתנהגות מזיקה קיים פן פלילי, על כן בשלב המקדמי בן הזוג הנפגע מגיש תביעה במשטרה. התלונה שהוגשה במשטרה מאפשרת להעמיד את המזיק בפלילים אילו עבר עבירה (למשל אלימות במשפחה), וככל שהמזיק הורשע בפלילים, פסק הדין יוכל לשמש כראיה במשפט האזרחי של נזיקין, באמצעות הממצאים העובדתיים והמסקנות המשפטיות שהתקבלו בהרשעה אשר יוכלו להיחשב לקבילות ולעזור לניזוק להוכחת הנזק והשלכותיו בתביעתו. 

 

מקרים להגשת תביעת נזיקין בין בני זוג (אחד כלפי השנייה)

סרבנות גט

בישראל הליכי גירושין נעשים על פי הדין הדתי, כלומר בני זוג יהודים המעוניינים להתגרש מחויבים לעבור את הליך הגירושין עצמו בבית דין רבני על פי ההלכה היהודית. ההלכה קובעת כי מתן גט גירושין מחייב הסכמה של שני בני הזוג, לכן כאשר אחד מבני הזוג מסרב לתת גט הוא למעשה כובל את בן הזוג השני בנישואין בניגוד לרצונו. למעשה זה קיימות השלכות כבדות רבות, כאשר הבעל הוא סרבן הגט ההשלכות כלפי האישה הן חמורות במיוחד בשל כללים שונים בהלכה אשר מקשים על האישה, בין היתר בקיום קשר עם גבר אחר (במידה ונולד ילד מקשר זה הוא ייחשב לממזר) וכן באיבוד זכותה למזונות ועוד.

תופעת סרבנות הגט והנזקים הקשים בפן הנפשי והכללי הכרוכים בה פיתחו את ההכרה בתופעה כעוולה נזיקית, כעילה לפיצוי. בשנים אחרונות התפתחה טקטיקה של תביעה בגין סרבנות גט לשם קבלת הגט. כלומר, תביעה נזיקין על סכום גבוה בגין סרבנות גט ההולכת וגודלת בכל יום שבו הסרבנות נמשכת, אך ברגע שבו סרבן הגט חוזר בו ומוכן לתת גט התביעה מתבטלת כנגד הגט. 

לשון הרע

לעיתים תביעות בין בני זוג מוגשות על פי חוק לשון הרע המאפשר לצד אחד לתבוע את השני בגין הכפשות, שקרים וטענות כזב הפוגעים בשמו הטוב של בן הזוג. ככל שמצליחים להוכיח שהטענות הן שקריות ונעשתה הוצאת דיבה בכוונה לפגוע בשמו הטוב של בן הזוג, יחויב הצד השני בפיצוי. הייחודיות של תביעת לשון הרע היא שלעיתים ניתן לפסוק פיצוי גם ללא הוכחת נזק. חשוב לדעת שקיימים דברים עליהם חוק לשון הרע מגן, כגון דברים הנאמרים בבית משפט, תוך כדי דיון אשר לא יוכרו כעילה לתביעת לשון הרע. 

בגידה

בגידה במסגרת הנישואין הינה מעשה שבו יש פגיעה כואבת לצד השני העשויה לטלטל את כל החיים המשותפים ולהוביל לנזקים אמיתיים שניתן אפילו למדוד במונחים כספיים. לכן, ככל שהבגידה תעמוד בכללים המשפטיים של עוולה נזיקית, היא תוכל להתקבל ולהוביל לפיצוי. עם זאת, קיימת מגמה של בתי המשפט בארץ לא להכיר בבגידה כעילה לתביעה נזיקית בשל החשש להצפה של בתי המשפט בתביעות נזיקיות כלפי בני זוג בגין בגידה, בשל העובדה המצערת שתופעה זו היא שכיחה בימינו. 

אלימות 

אלימות והתעללות פיזית ומילולית של בן הזוג אחד כלפי השני, במיוחד אם היא מתמשכת על פני תקופה יכולה להוות עילה לתביעה נזיקית כנגד בן הזוג הפוגע. הנזקים במקרה כזה הם מגוונים, החל מפיצוי בגין הוצאות רפואיות בגין נזק פיזי, אבדן כושר עבודה, הפסדי השתכרות, נזק נפשי הנגרם בשל התעללות מתמשכת, קשיים חברתיים בעקבות ההתעללות ועוד. היקף הפיצוי הוא רחב ותלוי בנסיבות המקרה, סוג הנזק, עצמת הנזק וכו'. כאמור, לעיתים תביעה כזאת תוגש לאחר תלונה במשטרה וההליך פלילי כנגד הנתבע יוכל לשמש כראיה לנזק אותו נדרש להוכיח בתביעה הנזיקית. 

 

התחשבות בטובת הילדים בהליך תביעת נזיקין בגירושין

כאשר לבני זוג המצויים בהליך גירושין יש ילדים משותפים, יש צורך להתחשב בטובת הילדים ולאזן בין האינטרס להגשת תביעה נזיקית בגין התנהגותו של בן הזוג ובין שמירה על הילדים והבנה של ההשלכות הקשות עליהם במקרה שבו ההורים מנהלים תביעות נזיקיות אחד נגד השני. לכן חשוב להתייעץ עם גורם משפטי מומחה אשר יפרוס בפני בן הזוג את היתרונות והחסרונות של ההליך והשיקולים בכל פעולה. 

הגשת תביעת נזיקין מצריכה ליווי וייצוג של עורך דין מומחה לענייני משפחה אשר יוביל להצלחת ההליך בצורה מיטבית. בתחום הגירושין יש צורך בעורך דין מנוסה, אשר בקיא בנושא רגיש ומורכב זה. למידע נוסף וליווי משפטי, פנו לעורכת הדין הלנה שמחי לסיוע יעיל, מקצועי ואיכותי בתחום!

תביעת נזיקין בגירושין
תביעת נזיקין בגירושין

שאלות ותשובות - תביעת נזיקין בגירושין

תביעת נזיקין ניתן להגיש כאשר נגרם לאדם נזק, והוא מעוניין לקבל פיצויים מהמזיק בגין אותו הנזק. במקרה של גירושין, כל אחד מבני הזוג יכול לתבוע את בן הזוג השני בנזיקין בגין עוולות שלכאורה בן הזוג ביצע כלפיו במהלך שנות הנישואין.

למשל במקרים של אלימות פיזית או מילולית מצד בן הזוג במהלך שנות הנישואין, מקרים בהם בן הזוג מסרב לתת או לקבל את הגט בעת הגירושין ועוד.

את התביעה יש להגיש לבית משפט לענייני משפחה, הדן לפי הדין האזרחי ולא לפי הדין ההלכתי. בהגשת התביעה יש להוכיח את הנזק שנגרם ואת האשמה של בן הזוג בגרימת הנזק. אם ההתנהגות היא פלילית, ניתן אף להרשיע את המזיק בפלילים.

כן. עורך הדין ייצג אתכם בפני הערכאות המשפטיות ויעמוד על האינטרסים והזכויות שלכם, על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר עבורכם.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader