תהליך הגירושין בישראל

כולנו מכירים לפחות זוג גרוש אחד – גירושין הם חלק בלתי נפרד מחיי הישראלים, והם מהווים תופעה נורמלית ויומיומית. על אף שכולנו מייחלים לאהבה נצחית, חשוב להכיר כי הסיכוי שנתגרש הוא נוכח וקיים, ועל כן מומלץ להכיר היטב את תהליך הגירושין בישראל, שהינו תהליך מורכב ומייגע מן הרגיל. 

 

גירושין בישראל

הסדר הסטטוס קוו שנקבע בקום המדינה, הוחלט כי תחום הנישואין והגירושין יוסדר באופן בלעדי על ידי מוסדות הדין האישי. כלומר, כל אדם משתייך לדת מסוימת, חייב להתחתן במסגרת בית הדין האישי שלו – יהודים נישואים בבית הדין הרבני, מוסלמים נישאים בבית הדין השרעי, נוצרים נישואים בכנסייה וכן הלאה. גם הליך הגירושין מתבצע בבית הדין האישי של כל אחד מבני הדתות המוכרות בישראל.

נכון להיום, ישראל אינה מאפשר נישואין אזרחיים עבור אנשים שאינם מעוניינים להתחתן בבית הדין הדתי או עבור חסרי דת. 

 

גירושין בבית המשפט לענייני משפחה

בישראל, לא ניתן לבצע את הליך הגירושין בבית הדין לענייני משפחה, אלא בבית הדין האישי בלבד. עם זאת, ניתן להיעזר בבית המשפט לענייני משפחה על מנת לנהל תביעות משמורת, מזונות וחלוקת רכוש, המהוות חלק בלתי נפרד מגירושין בישראל.

זוגות חד מיניים אשר נישאו במדינה אחרת, ינהלו את הגירושים במסגרת בית המשפט לענייני משפחה. בני זוג שנישאו בנישואים אזרחיים במדינה אחרת ומשתייכים לדת מוכרת בישראל, ייאלצו להסדיר את הגירושים במסגרת בית הדין האישי אליו משתייכים. לדוגמא – בני זוג יהודים שנישאו בנישואים אזרחיים בקפריסין, ינהלו את הגירושים בבית הדין הרבני. 

לעומת זאת, בני זוג שנישאו בנישואים אזרחיים במדינה אחרת והם חסרי דת או משתייכים לדת שאינה מוכרת בישראל, יוכלו לנהל את הליך הגירושין שלהם באופן אזרחי בבית המשפט לענייני משפחה.

כאשר בני הזוג אינם בני אותה הדת, או שאחד מבני הזוג חסר דת או משתייך לדת שאינה מוכרת בישראל, עליהם לפנות לבית המשפט לענייני משפחה על מנת שהוא יכריע אם יתגרשו במסגרת בית המשפט או שיחליט כי הם שייכים לאחד מבתי הדין האישיים. 

 

גירושין בבית הדין האישי

כאמור, גירושין של זוג המשתייך לאותה הדת יתנהלו בבית הדין האישי של הזוג. הליך הגירושין משתנה מדת לדת, ולרוב מתבצע בהתאם להלכה הנהוגה בכל דת:

 

גירושין בבית הדין הרבני

גירושין בבית הדין הרבני ייעשו בכפוף לדיני ההלכה היהודית. ביהדות, הגירושים אינם יכולים להתבצע כל עוד הגבר אינו מעניק גט, וכל עוד האישה אינה מקבלת אותו. כמו כן, אישה לא תוכל לבקש גט מבעלה כל עוד אינה מציגה עילה מוצדקת כמו בעל עקר, בעל המכשיל את יהדות אשתו, בעל אלים, בעל נואף, בעל שמחזיק במום רפואי שלא סיפר לאישה עליו טרם נישואיהם, ועוד.

 

סרבנות הגט

כולנו מכירים את סרבנות הגט, המתקיימת כאשר גבר אינו מוכן להעניק גט לאשתו, ובכך מותיר אותה עגונה ומונע ממנה ליצור מערכת יחסים עם אדם אחר שתוכר גם היא על ידי ההלכה. 

על מנת למנוע את המצב של סרבנות גט, בית הדין הרבני יכול להטיל מגבלות קשות על הבעל על מנת שיוותר ויעניק גט לאשתו, כמו צו איסור יציאה מהארץ, עיקול רכושו, איסור החזקת רישיון נהיגה, איסור על עבודה כעורך דין ועוד. 

גירושין בבית הדין השרעי

זוגות מוסלמים המבקשים להתגרש, יתבקשו לעבור את הליך הגירושין בבית הדין השרעי. בדומה לדין היהודי, גם בדין המוסלמי יש אי שוויון מסוים באשר ליכולתה של האישה להתגרש לעומת יכולתו של הגבר – בנישואים מוסלמיים בעל מוסלמי יכול להתגרש מאשתו באמצעות הכרזה על גירושה שלוש פעמים, בעוד אישה מוסלמית המבקשת להתגרש מבעלה תאלץ להוכיח כי הוא נאף או כי הוא נוקט באלימות מתמשכת. 

 

גירושין בבית הדין הכנסייתי

ישראל כיום מכירה בבתי הדין הכנסייתיים של הכנסייה האורתודוקסית המזרחית, הכנסייה הסורית-קתולית, הכנסייה היוונית-קתולית, הכנסייה המרונית, הכנסייה הלטינית, הכנסייה הגרגוריאנית-ארמנית, הכנסייה הקתולית-ארמנית והכנסייה הסורית אורתודוקסית. 

כל אחת מהכנסיות האלו מחזיקה בסמכות שיפוט נפרדת ודיני נישואין וגירושין שונים. 

 

תביעת גירושין בבית המשפט לצד גירושין בבית הדין האישי

כאמור, על אף שכל הליך הגירושין הרשמי נעשה במסגרת בית הדין האישי, ישנם הליכים רבים המתנהלים בבית הדין לענייני משפחה. למשל, בית המשפט לענייני משפחה יכול לטפל בתביעות הנוגעות בחלוקת רכוש, מזונות ילדים, מזונות אישה ומשמורת על הילדים.

תביעות אלו יוגשו לבית המשפט לענייני משפחה – כל אחת בנפרד – ויטופלו בנפרד. בנוסף, בסמכותו של בית המשפט לענייני משפחה לאשר הסכם גירושין, הסכם נישואין, הסכם הורות משותפת ועוד. 

 

ליווי מעורך דין המתמחה בדיני משפחה

פעמים רבות, אנשים מוצאים את עצמם פגועים מאוד כתוצאה מהליך הגירושין, בין אם בגלל בזבוז משאבים רבים, בשל אי-קבלת גט, הפסד של רכוש חשוב, אי קבלת משמורת ועוד. מדובר בהליך מורכב מאוד, המטפל בנושאים הרגישים עבורנו ביותר – כמו ילדינו, מצבנו הכלכלי, זכותנו להתחתן ולהתגרש ועוד.

 

לסיכום

בשל החירויות הרבות שניתן לאבד במסגרת הליך גירושין, מומלץ בחום להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני משפחה לאורך כל ההליך. עורך דין מיומן ידע כיצד להגן על זכויותיכם בצורה הטובה ביותר, כמו כתיבת הסכם גירושין, ליווי משפטי אישי מול בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה, ועוד. 

זכרו כי על כף המאזניים עומד מצבכם הכלכלי העתידי, הקשר שלכם עם ילדכם והגדרתם האישית. אל תוותרו על הזכויות שלכם, היעזרו בעורך דין מומחה על מנת לוודא כי אתם ממצים את כל הזכויות העומדות לרשותכם. 

עורכת דין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה וגירושין בפרט, ותשמח להעניק לכם ליווי מסור, אמין ומקצועי, כך שתוכלו לעבור את הליך הגירושין בצורה הקלה והנעימה ביותר.

תהליך הגירושין בישראל
תהליך הגירושין בישראל

שאלות ותשובות - תהליך הגירושין בישראל

כל תהליך של נישואין וגירושין שנערך בין יהודים בישראל, מתבצע בבית הדין הרבני. במידה ובני הזוג לא יהודים, עליהם להתחתן או להתגרש במסגרת מוסדות הדין האישי הרלוונטיים להם (בית דין שרעי למוסלמים למשל).

את הליך הגירושין עצמו יש לנהל רק בבית הדין האישי (בית דין רבני ליהודים), אך ניתן להגיש לבית משפט לענייני משפחה תביעות הקשורות להליך הגירושין – כמו למשל תביעות בנושא מזונות, משמורת ילדים וחלוקת רכוש.

הליך הגירושין מתחיל בהגשת תביעת גירושין לבית הדין האישי הרלוונטי לדתם של בני הזוג. הדין שבו יידון ההליך הוא הדין האישי (ביהדות מדובר על הדין ההלכתי). ביהדות הגבר חייב להעניק לאישה גט על מנת שהגירושין יהיו תקפים.

עורך הדין יעניק לכם ייעוץ משפטי וייצג אתכם בפני הערכאות המשפטיות, ויעמוד על האינטרסים שלכם.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader