הסדרת מעמד להורה קשיש ובודד

לתושבים לא מעטים במדינת ישראל יש קרובי משפחה בחו"ל. במקרים מסוימים מדובר בהורה אשר נשאר שם לבדו. ככל וההורה הוא יהודי, יכול הוא לעלות לארץ ולגור בה מכוח חוק השבות ובכך לקבל אזרחות. יחד עם זאת, קיימים מקרים בהם ההורה הוא אינו יהודי, ועל ממנת לאפשר לו להגיע לארץ ולחיות עם ילדיו התפתח הליך הסדרת מעמד להורה קשיש. עוד על ההליך, תנאיו והיבטים חשובים, לפניכם:

 

הרקע להסדרת מעמד להורה קשיש ובודד

רצונם הטבעי והאנושי של ילדים הוא להיות קרובים להוריהם המבוגרים ולדאוג להם. במצב שבו אזרחים ישראלים בעלי הורים שאינם יהודים הגרים במדינה זרה מעוניינים שהוריהם יגיעו לגור לידם ומבקשים לאפשר להם לבוא לגור בארץ למרות שהם לא זכאים לכך באופן טבעי על פי חוק השבות, התפתח מנגנון הסדרת המעמד להורים אלו בשם "נוהל הורה קשיש" הנוהל מסדיר להורה רישיון שהייה בישראל.

 

המדיניות אשר הובילה להסדר

על פי סעיף 1 לחוק הכניסה לישראל, אדם לא יהודי שאינו אזרחי ישראלי יכול להיכנס לישראל לתקופה מסוימת ומוגבלת (כתייר) שבסופה יאלץ לעזוב את המדינה. בשל הצורך לאפשר שהיית קבע להורה קשיש לא יהודי, נוצר נוהל 5.2.0033 הנקרא: 'נוהל הטיפול בבקשות למעמד בישראל להורה קשיש ובודד של אזרח ישראלי'.

הנוהל קבע את אופי הטיפול בבקשות המוגשות למתן והארכת רישיון הישיבה בישראל להורה קשיש ובודד. קשיש- אב של אזרח ישראלי מגיל 64 ומעלה, אם של אזרחי ישראלי מגיל 62 ומעלה.

בודד – אדם שאין לו ילדים נוספים או בן זוג בארץ המוצא. הנוהל התפתח בשל צרכים הומניטריים ומתוך צורך להקל על אזרחים ישראליים בסיוע ותמיכה בהוריהם המבוגרים, ולאפשר לאותו הורה בגיל מתקדם לחיות בקרבת ילדו ולא להישאר לבדו במדינה אחרת.

מי יכול להגיש בקשה?

למרות התכלית החשובה של ההסדר, יישום הנוהל במציאות, הלכה למעשה הינו מצומצם. לעיתים רבות נציגי משרד הפנים מערימים קשיים רבים על אזרחים המעוניינים להביא את הוריהם לארץ על פי ההסדר.

קיימת הקפדה רבה על דרישות הנוהל, לעיתים משרד הפנים אינו מכיר בקלות בהורה כבודד בטענה כי יש לו בני משפחה במדינתו ולכן אינו עומד בדרישות הנוהל. בנוסף לעיתים קיימים תחומים רבים שאינם חד משמעיים וההחלטה היא מורכבת.

 

אילו מסמכים צריך להציג יחד עם הבקשה?

לצורך הבקשה של הסדרת המעמד, יש להגיש יחד עם הבקשה גם תמונה עדכנית של ההורה, דרכון זר בתוקף, תעודת לידה ויושר (תעודה הכוללת את כלל השמות שההורה נשא), מסמכים רשמיים העמידים על מצבו האישי הנוכחי והקודם, תעודה או מסמך המעיד על הקשר המשפחתי שבין הילד להורה, תצהיר חתום בידי ההורה בו שאין לו ילדים נוספים החיים בחו"ל.

בנוסף יש לצרף מכתב של ההורה המפרט את קורות חייו והסבר על טיב הקשר בין הבן האזרח אליו ונימוק מדוע הוא מעוניין בקבלת מעמד בישראל. הילד שהינו אזרחי ישראלי גם הוא לצרף מכתב בו יפרט היכן ישהה ההורה ומהם צרכיו, בנוסף עליו להתחייב בפירוש כי יהיה מסוגל לעמוד ולדאוג לצרכיו ההורה. כלל המסמכים צריכים להיות מקוריים ומאומתים, ככל והם כתובים בשפה זרה עליהם להיות מתורגמים לעברית.

 

הענקת רישיון הישיבה

ככל ומדובר באם

1. לאם בגילאי 62-65 בזמן הגשת הבקשה יינתן רישיון ישיבה הנקרא סוג ב/2 למשך שנה, אותו יהיה ניתן להאריך עד לתקופה של 27 חודשים רצופים. 2. לאם בגילאי 65 ומעלה בזמן הגשת הבקשה יינתן רישיון ישיבה הנקרא ב/1 למשך שנה.

 

ככל ומדובר באב

כאשר מדובר באב בגילאי 64-67 בזמן הגשת הבקשה, יינתן רישיון ישיבה הנקרא סוג ב/1 לשנה, אותו יהיה ניתן להאריך לתקופה של 27 חודשים רצופים. כאשר מדובר באב בגילאי 67 ומעלה בזמן הגשת הבקשה, יינתן רישיון ישיבה הנקרא סוג ב/1 למשך שנה.

לאחר תקופת השהייה ברישיון, יינתן להורה אישור של שנה של תושב ארעי, לאחר שנתיים יזכה ההורה במעמד של תושב קבע בישראל. זאת כאמור אם מרכז חייו של ההורה ימשיך להיות בישראל והקשר עם הבן בישראל ימשיך להתקיים.

נוהל ההסדרת מעמד להורה קשיש בישראל מאפשרת באופן חוקי להורה לא יהודי של אזרח ישראלי לחיות בסמיכות אליו בארץ. למרות היותו של הנוהל מסודר וברור, היישום שלו בפועל מורכב ותלוי בגורמים שונים במשרד הפנים.

על מנת להתמודד עם ההליך ועם בעיות שונות העשויות לעלות במהלכו, חשוב לפנות לעורך דין מנוסה בתחום לליווי צמוד מול הרשויות השונות. פנו לעורכת הדין הלנה שמחי לליווי מקצועי ומנוסה בתחום!

הסדרת מעמד להורה קשיש ובודד
הסדרת מעמד להורה קשיש ובודד

שאלות ותשובות - הסדרת מעמד להורה קשיש ובודד

מדובר בנוהל מיוחד שמוסדר בארץ, ונוגע להורים קשישים ובודדים שאין להם זכות ישיבה בארץ ואזרחות ישראלית ואינם יהודיים. קבלה של מעמד כזה, מאפשרת להורה שהינו אב או אם של אזרח ישראלי, להגיע לארץ ולהתיישב בה למרות שאין באחזקתו אזרחות.

הכרה במעמד של הורה קשיש ובודד תלויה ראשית בהגשת בקשה, עם שלל מסמכים כמו מכתב קורות חיים, תעודות לידה ויושר, ועוד מכוון של מסמכים רשמיים. לאחר מכן הבקשה תיבחן, ובמקרה ותאושר יינתן להורה רישיון שהייה.

לפי החוק, ישנם קריטריונים שונים שרק עמידה בהם, תיתן אישור לבקשת מעמד של הורה קשיש ובודד. בין הקריטריונים יש את עניין הגיל, לפיו ניתן להגיש בקשה רק לגברים מעל גיל 64, ונשים מעל גיל 62.

ההסדר המיוחד שמעניקה המדינה למבקשי בקשה מסוימים שעומדים בקריטריונים, נובע ממניעים הומניטריים לפיהם אדם מבוגר שאין לו ילדים או בן זוג בארצו, יכול להגיע ולשהות בקרבת ילדו בישראל כדי לא לשהות לבד.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader