הסכם קדם נישואין

בני זוג רשאים לערוך טרם נישואיהם הסכם טרום נישואין, שמטרתו להסדיר מראש עניינים בחיי הנישואין. בכך הזוג יוצר מראש תיאום ציפיות הדדי באשר לחיי הנישואין ולסיומם האפשרי, בכל מה שקשור לנכסים, משמורת ועוד. עבור זוגות רבים, הסכם קדם נישואין מעניק ביטחון רב לפני כניסתם לקשר ממוסד, ומבטיח כי סכסוכים וקשיים בזוגיות לא יעפילו על רצונם המקורי של בני הזוג.

 

מהו הסכם קדם נישואין?

הסכם קדם נישואין הוא חוזה משפטי בין שני בני זוג שמעוניינים להסדיר מראש החלטות באשר לנישואיהם המתקרבים. בכך, הם יוצרים מנגנון מפקח ומחייב שמהווה בסיס להחלטות רבות שנעשות במהלך הנישואין.

להסכם קדם נישואין יש אף חשיבות גדולה מאוד במקרה שבו הזוג מחליט להתגרש. הזוג יכול לעגן מראש בהסכם קדם הנישואין החלטות הנוגעות למשמורת, גט וחלוקת נכסים, ובכך להבטיח כי אף אחד מבני הזוג לא ייצא נפגע מן הגירושין.

 

חשוב להכיר

על הסכם זה להיעשות מיוזמתם בהסכמתם של בני הזוג, ולשקף את רצונם וציפיותיהם מן הקשר הממוסד. הסכם שיעשה בכפייה או לא מתוך רצונו החופשי והעצמאי של אחד מבני הזוג, ייפסל בבית משפט ולא תהיה לו תחולה בפועל.

 

מה היתרונות של הסכם קדם נישואין?

הסכם קדם נישואין מעניק לזוג הזדמנות נדירה לעצב את נישואיהם לפי ראות עיניהם. כמובן שעצם יצירת ההסכם לא בהכרח יימנע סכסוכים סביב עניינים חשובים בנישואים, אך ההסכם מהווה תשתית להחלטות רבות שנעשות במסגרת הקשר. הזוג יוצר תיאום ציפיות באשר לנישואיהם העתידיים ולסיומם האפשרי, ובכך מקל על החלטות שנעשות במסגרת הקשר ועל יצירת הסכם גירושין במידת הצורך.

 

סוף מעשה בתחילת מחשבה

חשוב להבין שהסכמי גירושין הם הסכמים שלרוב כרוכים בדיונים רבים ואפילו בסכסוכים, ולעיתים תכופות מצריכים התערבות משפטית חיצונית או גישור. לכן, זוג שמכתיב מראש את רצונותיו באשר לסיום הגירושין, יכול לפעול על פיהם במידה שהקשר אכן מסתיים. זה אמנם לא נשמע רומנטי במיוחד, אך חשוב להבין שסיום קשר כרוך בקשיים רבים, ויצירת הסכם נישואין מבעוד מועד עשוי למנוע מחלוקות והוצאות כלכליות מיותרות.

 

מה כולל הסכם קדם נישואין?

תוכנו של הסכם קדם נישואין תלוי, בסופו של דבר, ברצונם של הזוג. הזוג אינו חייב בהכרח לעגן בהסכם החלטות באשר לנכסיהם ולחלוקתם, ויכול להתמקד בסוגיות אחרות. כך או כך, יש מספר תחומים שזוגות לרוב בוחרים לכלול אותם בהסכם קדם הנישואין –

 

אורח חיים שיתקיים במסגרת חיי הנישואין

בני הזוג רשאים לעגן בהסכם קדם נישואין את הציפיות שלהם מאורח החיים שלהם כזוג נשוי. לדוגמא, רצונם לשמור על בית טבעוני או על בית שמקיים אורח חיים דתי, ובהתאם לכך, להעביר אורח חיים זה לילדיהם.

 

הסדרת הוצאות וענייני כספים במהלך הנישואין

נישואין כרוכים בהרבה החלטות הקשורות לעניינים פיננסיים, לדוגמא – ניהול חשבון בנק משותף או נפרד, חלוקת הוצאות בין בני הזוג ועוד. אלו חשובים במיוחד כאשר אחד מבני הזוג מגיע עם ילדים מנישואים קודמים או מנהל עסק משלו. במקרים כאלו, חשוב להסדיר מראש את חלוקת ההוצאות, במידה שהזוג מעוניין "להפריד כוחות" בתחום הכלכלי.

 

הסדרת משמורת לאחר גירושין

בני הזוג יכולים להסדיר מראש את חלוקת המשמורת העתידית על הילדים, אם יבחרו להתגרש. על אף שאין ספק כי זה קשה מאוד לחזות מראש את העתיד ולקבוע קריטריונים כאלו עוד בטרם הנישואין, יש כמה עקרונות שזוגות רבים יכולים להסכים עליהם מלכתחילה.

למשל, זוג יכול להחליט מראש כי במידה שיתגרשו, אף אחד מבני הזוג אינו רשאי לעבור עם ילדיהם המשותפים לחו"ל. כמו כן, ניתן לעגן מראש בחוזה כי אם ההורים הגיעו עם ילדיהם מנישואים קודמים אל הקשר, הם יהיו אלו שיקבלו עליהם את המשמורת המלאה.

בנוסף, אם זוג מעוניין למנוע סכסוכי משמורת בבית המשפט, הוא אף יכול לקבוע מראש כי אם יתגרשו, המשמורת תהיה משותפת. כמובן שאם יעלו קשיים בנושא או שהנסיבות ישתנו, ניתן לערער על החלטה זו בבית המשפט.

חלוקת נכסים בגירושין

זוגות רבים בוחרים להחליט מראש כי הונם האישי יישאר עמם אם יתגרשו. ידוע לכל כי לרוב גירושין כרוכים בחלוקת הנכסים המשותפים והאישיים של בני הזוג בין הצדדים, אך זאת ניתן למנוע מראש אם הזוג מבקש להסדיר מראש את חלוקת הנכסים.

זוגות רבים יבחרו לעשות זאת מראש על מנת למנוע סכסוכים משפטיים מכוערים, ויכולים לבחור בחלוקת רכוש, בשמירה על רכושם האישי לעצמם, ביצירת חשבון חיסכון לילדיהם המשותפים, ועוד, בהתאם לאורח חייהם ולמצבם הכלכלי.

 

מתן גט

זוגות רבים מעגנים בהסכם קדם הנישואין סנקציות על מנת למנוע סרבנות גט. הזוג אינו יכול להסכים מראש על החובה לתת גט, שהרי זו אינה חוקית, אך הם כן יכולים להגדיר מראש כי על כל יום עיכוב במתן הגט, למשל, יינתן קנס כספי.

 

מהו התוקף המשפטי של הסכם קדם נישואין?

על מנת להעניק להסכם קדם נישואין תוקף משפטי מחייב, יש להביאו לאישור בפני נוטריון או רשם נישואין, הפועל בבתי הדין האישיים. גורמים אלו יוודאו כי הצדדים פעלו מרצונם החופשי ועצמאי, וכי לא נכפה עליהם לחתום על ההסכם. חובת האשרור בפני נוטריון או רשם נישואין קיימת רק כאשר ההסכם כולל התייחסות לענייני רכוש וכספים.

כאשר הסכם קדם הנישואין אינו כולל התייחסות לענייני רכוש וכספים, אין חובה עקרונית לאשרר אותו, אך מומלץ לעשות זאת על מנת להעניק לו משנה תוקף משפטי כפסק דין חלוט. כך יוכלו הזוג לאכוף את ההסכם באמצעות רשות האכיפה והגבייה מבלי לקבל אישור קודם מבית דין דתי או מבית המשפט.

 

האם זוג נשוי יכול לחתום על הסכם קדם נישואין?

בהחלט, אך במקרה כזה הזוג יתבקש לאשרר את ההסכם בבית דין אישי או בבית המשפט לענייני משפחה, שהרי אלו הגורמים המשפטיים המוסמכים לטיפול בזוגות נשואים.

 

ומה אם מתחרטים?

אם אחד מבני הזוג מעוניין לערער על הסכם קדם הנישואין והשני לא, הוא רשאי לערער על אישורו בבית המשפט תוך 30 ימים מקבלת פסק הדין, או לערער עליו בבית הדין האישי תוך 45 ימים מקבלת פסק הדין. ככל הנראה, בן הזוג יתבקש להוכיח כי לא הבין את החוק, לא חתם מרצונו החופשי או לא הבין את השלכות ההסכם.

 

היעזרות בעורך דין ליצירת הסכם קדם נישואין

כמו כל חוזה אחר, גם להסכם קדם נישואין משמעות אדירה, שהרי תוכנו ישפיע על המשך חייכם. הסכם קדם הנישואין נועד להגן עליכם, על ילדיכם ועל רכושכם, ולמנוע סכסוכים מיותרים והוצאות כספיות מופרזות. לכן, יש לדאוג כי אתם עורכים אותו תוך מודעות מלאה להשפעותיו האפשריות על חייכם, על מנת שהוא ישרת אתכם ולא אתם אותו.

 

לסיכום

עורכת הדין הלנה שמחי מזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדה על מנת לקבל ייעוץ בכל הקדם לעריכת הסכם קדם נישואין. עורכת הדין שמחי מתמחה בדיני משפחה ובהסכמי נישואין וגירושין בפרט, ומזמינה אתכם לקבל ליווי אישי ומקצועי, על מנת לוודא כי אתם עושים את הדבר הטוב ביותר לעתידכם.

הסכם קדם נישואין
הסכם קדם נישואין

שאלות ותשובות - הסכם קדם נישואין

מדובר בהסכם משפטי אשר נערך בין בני הזוג עוד בטרם נישואיהם, וכולל שלל הסכמות בנודע לחייהם המשותפים ולחלוקה הפיננסית בניהם. מדובר בהסכם נפוץ שזוגות רבים מעדיפים לעשות, כדי להקל ולהגן על עתידם במקרה של פרידה או סכסוכים עתידיים.

ההסכם שנערך לפני הנישואין, מפרט תיאום ציפיות בין בני הזוג לגבי העתיד ולחייהם המשותפים. ההסכם מפרט גם את החלוקה האפשרית במקרה של פרידה, בכל הנוגע לנכסים, ממון, משמורת וכדומה.

עריכת הסכם קדם נישואין נערכת בין בני הזוג, ולרוב בליוויו של עורך דין מומחה לענייני משפחה, שיוכל לכוון, ללוות, ולתת תוקף משפטי ונוטריוני למסמך הנכתב. עריכת ההסכם יחד עם עורך תאפשר מדעות מלאה של בני הזוג להתחייבויות ולתוכן ההסכם.

הסכם קדם נישואין הוא הסכם אהוד שמגן על בני הזוג ולכן הוא גם פופולרי במיוחד, מדובר בהסכם שעשוי לחסוך הרבה ריבים וסכסוכים עתידיים בין בני הזוג, הסכם שיוצר תיאום ציפיות ומקל על הקשר וההחלטות המתקבלות בתוכו.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader