התרת עגונות

עגינות הוא מושג ביהדות המתאר אישה או איש נשואים ונותרים תחת סטטוס זה למרות שהם לא מממשים את נישואיהם בפועל. רוב מקרי העגינות נובעים מכך שבן הזוג נעלם או חלה במחלה קשה כגון תרדמת אשר אינה מאפשרת לו גירושין וכן בשל תופעה של סרבנות גט, כאשר הבעל מסרב לתת גט לאשתו. בשל העובדה שבהלכה היהודית ניתן להתגרש רק באמצעות מתן גט של גבר לאשתו, הצורך בהתרת עגונות הוא גדול וחשוב מאד. עוד על הליך התרת עגונות, לפניכם:

 

מהי עגינות?

עגינות היא סיטואציה בה אישה נשואה ובעלה נעדר או מסרב לתת לה גט, כך שהיא ממשיכה להיחשב מבחינה הלכתית ורשמית לנשואה למרות שבפועל היא לא חיה חיי נישואין עם בעלה. כיום התופעה של סרבנות גט אשר מובילה לעגינות היא נפוצה, נובעת מרצון של הבעל להחזיק את אשתו בנישואין בעל כורחה, לאיים או לפגוע בה וכן לשם קבלת כסף או יתרון כלשהו בהליך הגירושין.

אמנם סרבנות גט יכולה להתבצע גם על ידי אישה המסרבת לקבל גט מבעלה, אך בעוד התרה של הגבר אפשרית במקרים חריגים על אף סרבנות אשתו, אישה חייבת לקבל את גט הניתן מרצונו החופשי של בעלה על מנת לאפשר לה לצאת מהנישואין, ואילו היא לא התגרשה באופן הלכתי ונולדו לה ילדים מגבר אחר הם יחשבו לממזרים. בשל כך, ההתייחסות למצב של עגינות נשים היא משמעותית ונוצרו כמה תהליכים אשר נועדו להתיר עגונות ולאפשר להם לצאת ממוסד הנישואין.

 

סרבנות גט

סרבנות גט כאמור היא סירוב של אחד מבני הזוג הנשואים לשתף פעולה עם הוראו בית הדין בהליך הגירושין על ידי מתן גט של גבר לאשתו.

בישראל לדין הדתי מעמד מכריע בכל הקשור לנישואין וגירושין, על כן יהודים יכולים להינשא ולהתגרש בישראל רק בבית הדין הרבני בו התרת הנישואין נעשית באמצעות מתן גט. מאחר ועל פי ההלכה היהודית גט חייב להינתן מרצונו של הבעל, לא ניתן להכריז על בני הזוג כגרושים בדרך אחרת ולכן כאשר הבעל מוגדר כסרבן גט מופעלות עליו סנקציות שונות על מנת ללחוץ עליו לשחרר את הגט.

בין הסנקציות המופעלות על סרבן הגט מצויות הגבלות על חשבון הבנק, שלילה של רישיון נהיגה ורישיונות מקצועיים ככל וישנם, צו עיכוב יציאה מהארץ, תביעות לפיצוי נזיקין וכן מאסר בפועל במצבים חמורים. לאחר זמן בו האישה מסורבת גט היא נחשבת לעגונה.

 

הטבות של נשים עגונות בדין הישראלי

מצב של עגינות נשים הוא קשה מנשוא בשל שלילת חירותן הבסיסית ביותר. בשל כך הדין הישראלי יצר מספר הטבות על מנת להקל על האישה העגונה, ביניהן: זכאות לקצבת זקנה אפילו אם האישה אינה מבוטחת בביטוח לאומי, זכאות להטבות הניתנות בהתאם למשפחה חד הורית: כאשר אישה נשואה עם ילדים והיא עגונה לתקופה של מעל לשנתיים ללא תשלום מזונות מצד בעלה היא תחשב להורה יחידני ותזכה בהטבות כשל משפחות חד הוריות.

 

התרת עגונה על ידי מציאת פגם בטקס הקידושין

המוצא האחרון להתרת נשים עגונות ביהדות הוא מציאת פגם בטקס הגירושין. למעשה, בית הדין חוק את טקס נישואי בני הזוג ומנסה למצוא בו פגם הלכתי אשר מעיד כי הטקס נעשה באופן שאינו עומד בכללי ההלכה ועל כן אינו תקף ובני הזוג אינם היו נחשבים לנשואים מעולם וכך האישה היא למעשה רווקה ויכולה להינשא לכל אדם.

בדרך כלל מוצאים את אחד העדים של טקס הגירושין כפסול לעדות, או כי האישה לא נתנה את הסכמתה באופן ברור וחד משמעי לטקס הגירושין וכן ראית הנישואין כמקח טעות או כקידושי כפיה עשויים להביא לביטולם.

 

התרת עגינות במקרה שבו הבעל נפל למשכב

לעיתים אישה יכולה להיחשב כעגונה כאשר בעלה חלה מאד ומצוי בתרדמת ואינו יכול לתפקד אך מנגד אינו יכול לתת לה גט בשל חוסר הכרתו או היותו מצוי במצב מנטלי פגום אשר אינו מאפשר לו לפעול כשורה.

מצב זה אינו פשוט ולרוב האישה תחשב כעגונה, יחד עם זאת, בתי הדין מנסים לעשות מאמצים ולבדוק אחת לכמה זמן את הכרתו של הבעל וככל שהוא מצוי בהכרה מינימלית כלשהי והבנה בסיסית של הדברים, לגרום לו לתת גט ולשחרר את אשתו.

 

התרת עגינות במקרה שגורלו של הבעל אינו ידוע

עגינות יכולה להיווצר כאשר הבעל נסע או לא שב מן המלחמה ולא ברור מה עלה בגורלו, כשאין הוכחה ברורה לכך שהוא מת. מצבה של העגונה הוא קשה מנשוא כאשר לא יודעים מה עלה בגורל בעלה, והיא עשויה להיחשב לנשואה עד סוף ימיה ואינה יכולה להינשא לגבר אחר שכן תיחשב לאשת איש. לכן פסיקות רבות במשך ההיסטוריה היהודית ניסו להתמודד עם עניין העגינות.

בין הפעולות הנועדו להתרת עגינות עולים ניסיונות למצוא את הבעל או לדלות פרטים אודות גורלו, מציאת ראיות המעידות על מותו של הבעל והבאתם בפני בית הדין על מנת שזה יכול להסתמך עליהם לקביעת מות הבעל והרכזת האישה כאלמנה. לעיתים במלחמות שונות קיימת הכרזה כוללת על קבוצת גברים כחללים על מנת לאפשר לנשותיהן להינשא בשנית.

עגינות היא סיטואציה קשה מנשוא לנשים אשר כבולות למוסד הנישואין בעל כורחן ואינן יכולות להמשיך בחייהן. הטיפול בעגינות בישראל הוא מורכב ולעיתים אינו פשוט לאישה ולוקח שנים רבות. יחד עם זאת, בשנים האחרונות קיימת התקדמות בנושא לטובתן של הנשים. על מנת להבין עוד על מצב העגינות, ולייעוץ משפטי בנושא פנו לעורכת הדין הלנה שמחי, מומחית בדיני המשפחה!

התרת עגונות
התרת עגונות

שאלות ותשובות - התרת עגונות

עגינות היא מצב בו אישה נשואה, לא יכולה להתגרש ולהשתחרר מהנישואין מכל סיבה, כמו אי מתן גט, הבעל נעדר ומחכים לשובו, וכדומה. כך, אישה עגונה נחשבת מבחינה חוקתית לפסולת חיתון למרות שאין לה רצון או יכולת לשמור על הנישואין.

התרת עגונות, היא בצעם התרה חוקית של האישה מסיטואציה בה היא נחשבת לעגונה. ההתרה מאפשרת לה להינשא מחדש, ולהמשיך בחייה שנעצרו עם סירוב הגט או היעדרות הבעל.

התרת עגונות אפשרית לביצוע בכמה מקרים המוכרים בחוק, במידה ובית הדין אכן רואה לנכון ומאשר את העתירה. המקרים הללו הם לרוב מקרים בהם יש הוכחות שהבעל לא בהכרה ונפל למשכב, מקרים בהם נמצא פגם בטקס הקידושין המקורי בין הזוג ולכן ניתן אולי לבטל את תוקפו, ועוד.

התרת עגונות מקבלת אישור ותוקף רק במקרה בו בית הדין מצא לנכון לעשות כך – כלומר יש צורך בהגשת בקשה מסודרת, הוכחות וממצאים. עורך דין לענייני משפחה, מתמצא בתחום, מנוסה בהגשת בקשות כאלה ויוכל לסייע לקבל את ההתרה המיוחלת.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader