ביטול ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך הינו הליך משפטי שמסמיך אדם להחליט החלטות בתחומים שונים עבור מייפה הכוח כאשר הוא מצוי במצב אשר אינו מאפשר לו להחליט החלטות עצמאיות בראש צלול – בשל מחלה, זקנה, התמודדות עם מצב נפשי קשה או כל דבר אחר. ייפוי כוח מתמשך הוא הליך משפטי מורכב שמצריך אמון רב בין הצדדים וחוזה מפורט היטב. יחד עם זאת, חשוב לדעת כיצד ניתן לערוך ביטול ייפוי כוח מתמשך במידה שתזדקקו לכך.

 

מהו ייפוי כוח מתמשך?

רבים חוששים כי לעת זקנה או במצב של מחלה הם יאבדו את האוטונומיה על גופם ועל יכולתם להחליט החלטות עבור עצמם. לשם כך נועד ייפוי כוח מתמשך – ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי שבאמצעותו אדם מעניק למיופה כוח לבחירתו את הסמכות לדאוג לרצונותיו כאשר הוא יאבד את כשרותו המשפטית בשל מחלה, זקנה או כל סיבה אחרת.

מסמך ייפוי הכוח המתמשך כולל הנחיות מפורשות של מייפה הכוח עבור מיופה הכוח. כך, הוא יכול להנחות את מיופה הכוח כיצד לפעול בכל תחום לבחירתו. ייפוי הכוח יכול לעסוק בתחומים רפואיים, כלכליים, אישיים, חלקם או כולם – בהתאם לרצונו של מייפה הכוח.

באמצעות ייפוי הכוח, מייפה הכוח יכול להבטיח כי רצונותיו יתגשמו ומפעל חייו לא ירד לטמיון כיוון שאדם שהוא בחר באופן אישי יהיה מחויב משפטי לדאוג למשאלותיו.

 

כיצד עורכים ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא חוזה בין שני צדדים, ולכן מהווה מסמך משפטי לכל דבר ועניין. על כן, יש לערוך ייפוי כוח מתמשך בליוויו של עורך דין המתמחה בייפויי כוח, כך שייפוי הכוח יהיה מקיף ומפורט ככל האפשר ויגן על הצדדים – ועל מייפה הכוח בפרט – מפני ניצול.

חשוב להיוועץ בעורך דין במהלך עריכת ייפוי כוח מתמשך, שהרי מדובר בתחום רגיש מאוד שכולל שיקולים רבים, ובייחוד באשר לזהותו של מיופה הכוח, שהרי הוא יקבל סמכות נרחבת ויש לוודא שהוא מתאים לתפקיד.

כמו כן, לעיתים קרובות שיקולים רגשיים נכנסים לתמונה, וחשוב להכיר בבעייתיות שלהם ובכך שהם לא תמיד מהווים הצעד הנבון ביותר עבור מייפה הכוח. לכן, ליווי בידי עורך דין יבטיח כי יש איש מקצוע לצידכם שיוכל לעזור לכם להחליט את ההחלטות האובייקטיביות המתאימות ביותר לצרכיכם ולצרכי משפחתיכם.

 

תוכנו של מסמך ייפוי כוח מתמשך

מייפה הכוח

מייפה הכוח אינו יכול להיות צעיר מגיל 18. כמו כן, בעת בה הוא קובע את התנאים וחותם על ייפוי הכוח המתמשך, עליו להיות במצב בריאותי מתאים ובראש צלול.  

 

מיופה הכוח

על מיופה הכוח לעמוד במספר קריטריונים על מנת להתאים לתפקיד:

  • על מיופה הכוח להיות מעל גיל 18.
  • עליו להביע הסכמה למינוי כמיופה כוח.
  • מיופה הכוח אינו יכול להיות בעל אפוטרופוס\מיופה כוח משל עצמו שייפוי הכוח שלהם כבר נכנס לתוקפו.
  • מיופה הכוח לא יכול להיות עורך הדין שמחתים את הצדדים על החוזה או איש מקצוע שמספק שירותים בתשלום למייפה הכוח (טיפול רפואי, סוציאלי, פסיכולוגי או השכרת מקום מגורים) אלא אם כן הוא בן משפחתו של מייפה הכוח, וזאת על מנת למנוע ניצול של מייפה הכוח.
  • מיופה הכוח אינו יכול להיות אדם שמונה כמיופה כוח לשלושה אנשים ומעלה אשר אינם בני משפחתו.
  • אם ייפוי הכוח הוא ייפוי כוח מתמשך רפואי (כלומר, מסמיך את מיופה הכוח לעסוק בענייניו הרפואיים של מייפה הכוח בלבד), מיופה הכוח לא יכול להיות איש מקצוע רפואי.
  • אם ייפוי הכוח הוא ייפוי כוח מתמשך כלכלי (מסמיך את מיופה הכוח לטפל בענייניו הפיננסיים, לרבות נכסים, של מייפה הכוח), מיופה הכוח אינו יכול להיות פושט רגל שטרם קיבל הפטר או אדם שמצוי במעמד של לקוח מוגבל חמור בבנק.

 

הגבלת סמכויותיו של מיופה הכוח

כמובן שמיופה הכוח אינו מקבל יד חופשית לחלוטין, אלא נדרש לבצע פעולות רק בתחומים מוגדרים מראש:

תוקפו של ייפוי הכוח המתמשך

מייפה הכוח יכול לקבוע כבר במעמד חתימת החוזה מתי ייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקפו, ואם ירצה בכך – יוכל לקבוע מתי ייפוי הכוח יפוג.

 

תחומי ייפוי הכוח המתמשך

כאמור, מייפה הכוח יכול להחליט מראש באיזה תחום מיופה הכוח יוכל לפעול.

 

מרחב שיקול דעתו של מיופה הכוח

מייפה הכוח יכול להגדיר מראש את מרחב שיקול דעתו של מיופה הכוח – כלומר, האם הוא מעוניין לתת לו מרחב רחב לשיקול דעתו או שהוא מעדיף להעניק לו הנחיות מדויקות וברורות, שמיופה הכוח יפעל רק על פיהן.

 

הסכמה אישית והוצאות כספיות חריגות

פעולות שמצריכות הסכמה אישית ומפורשת או הוצאות כספיות חריגות אינן מותרות או שיצריכו אישור מיוחד מבית המשפט.

 

דיווח לסמכות חיצונית

מייפה הכוח רשאי לדרוש במסמך כי מיופה הכוח צריך לדווח על פעולותיו לאדם לבחירתו או לאפוטרופוס הכללי.  

 

ביטול ייפוי כוח מתמשך על ידי מייפה הכוח או בית המשפט

ביטול ייפוי כוח מתמשך על ידי מייפה הכוח

אם מייפה הכוח מעוניין לבטל את ייפוי הכוח, הוא יכול לעשות זאת. עם זאת, אם מייפה הכוח קבע מראש במסמך ייפוי הכוח כי לא יהיה ניתן לבטל את ייפוי הכוח לאחר כניסתו לתוקף גם כאשר הוא מעוניין לבטלו, את הביטול של ייפוי הכוח יהיה ניתן לבצע רק בבית המשפט.

את הבקשה לביטול ייפוי הכוח בבית משפט יוכלו להגיש היועץ המשפטי לממשלה, בא כוחו, קרובי משפחתו של מייפה הכוח, ידידיו או בית המשפט מיוזמתו.

מייפה הכוח יוכל לחזור בו מהודעת הביטול של ייפוי הכוח, בכפוף לאישורו של בית המשפט.

 

ביטול ייפוי כוח מתמשך על ידי בית המשפט

כאמור, בית המשפט יכול לבטל את ייפוי הכוח המתמשך מיוזמתו אם מתקיימים אחד מהמצבים הבאים:

  • סמכויות ייפוי הכוח ניתנו כתוצאה מניצולו של מייפה הכוח, מרמה, השפעה לא הוגנת על מייפה הכוח או שהסמכויות הושגו בעת בה האדם לא היה כשיר לתת את הסכמתו.
  • בית המשפט הגיע למסקנה כי האדם זקוק לאפוטרופוס.
  • מיופה הכוח לא פועל כפי שנתבקש או שפועל בצורה שפוגעת במייפה הכוח.

 

עורך דין לעריכת ייפוי כוח מתמשך

באם אתה מייפה כוח שמעוניין לבטל את ייפוי הכוח המתמשך או שהינכם קרוביו של מייפה הכוח וחוששים לו, אל תהססו ליצור קשר עם עורך דין המתמחה בייפוי כוח מתמשך. ניהול שגוי של ייפוי הכוח יכול לפגוע משמעותית במייפה הכוח, ולכן יש להיעזר בעורך דין שיעריך את המצב וימליץ לכם כיצד לפעול.

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בייפוי כוח מתמשך ותשמח לעמוד לשירותכם על מנת לוודא כי אתם ויקיריכם אינם חשופים לשום ניצול או פגיעה משפטית. ייפוי כוח הינו תחום משפטי רגיש ומורכב, ומשרדנו ישמח ללוות אתכם לאורך כל ההליך ולעזור לכם לקבל את ההחלטות שישרתו אתכם ואת משפחתכם בצורה הטובה והיעילה ביותר.

ביטול ייפוי כוח מתמשך
ביטול ייפוי כוח מתמשך

שאלות ותשובות - ביטול ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך הוא מעמד משפטי שניתן במקרים בהם אדם מעניק מרצונו ייפוי כוח מתמשך וקבוע לאדם אחר. ייפוי זה יינתן במצב בו האדם לא נמצא בכושר להחליט ולנהל את חייו הבירוקרטיים והמשפטיים בעצמו, מכל סיבה שהיא.

תוקפו של ייפוי הכוח המתמשך, יכול להיקבע באופן חוקי כבר במעמד חתימת החוזה, כך שניתן לחתום על תקופת זמן קצרה או ארוכה בהתאם למצב ולהעדפת מייפה הכוח.

ביטול של ייפוי כוח מתמשך, ניתן לביטוח על ידי פנייה לבית המשפט. מייפה הכוח יכול באופן חוקי לבטל את ייפוי הכוח בכל שלב על ידי הגשת בקשה לביטול – כל זאת במידה והמייפה לא חתם בחוזה שאין לבטל את ייפוי הכוח בשום שלב.

בית המשפט יכול לבטל את ייפוי הכוח בהתאם לשיקול דעתו בכל מיני סיטואציות, במידה ויש חשד כי סמכויות ייפוי הכוח קשורות בניצול ומרמה, או מקרים בהם למשל מיופה הכוח לא ממלא אחריותו.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader