ייפוי כוח מתמשך רפואי

ייפוי כוח מתמשך רפואי הוא הליך משפטי בו אדם מעניק ייפוי כוח לאדם אחר על מנת שיוכל לטפל בכל ענייניו הרפואיים כאשר אינו בקו בריאות מספק על מנת להחליט החלטות אלו לעצמו. מדובר בהליך משפטי מחייב בעל משמעות רבה לעתידו של מייפה הכוח, ולכן יש לנהל אותו בדקדקנות ובתשומת לב לכל הפרטים. היעזרו במאמר על מנת להבין מהו ייפוי כוח מתמשך רפואי, ומהי הדרך הטובה ביותר לערוך אותו.

 

ייפוי כוח מתמשך רפואי – הגדרה

ייפוי כוח מתמשך רפואי הוא מסמך משפטי שמסדיר את כל רצונותיו של אדם באשר לאופן הטיפול בענייניו הרפואיים. בייפוי הכוח ייקבע מי מיופה הכוח, שבתפקידו לוודא כי רצונותיו של מייפה הכוח יתמלאו כאשר הוא אינו נמצא במצב רפואי מתאים על מנת לעשות זאת בעצמו. 

ישנם מספר סוגים של ייפויי כוח מתמשכים, הנוגעים לטיפול בעניינים כלכליים, כמו ניהול עסק, פיקוח על ירושה ועוד, או לטיפול בעניינים אישיים או משפחתיים. מאמר זה יעסוק בייפוי כוח מתמשך רפואי, הנוגע בהסדרת עניינים רפואיים בלבד. 

 

למה צריך ייפוי כוח מתמשך רפואי?

אנשים רבים שמזדקנים או נאבקים עם מחלה קשה, בין אם היא נפשית או גופנית, דואגים כי בבוא העת יתקשו להחליט החלטות עבור עצמם ויאבדו את האוטונומיה על גופם. רבים מאיתנו רוצים לדעת כי גם אם נחלש מבחינה קוגניטיבית או פיזית, עדיין חיינו יתנהלו לפי הערכים, האמונות והרצונות שלנו. 

ייפוי כוח רפואי יכול להעניק למיופה הכוח סמכויות במגוון עניינים רפואיים, כמו הסמכות להחליט על טיפול רפואי מסוים או לסרב לו, לקיחת תרופות ואפילו סירוב לטיפול מאריך חיים כאשר החולה נוטה למות. כמובן, החלטות אלו לא מתבצעות רק בהתאם לשיקול דעתו של מיופה הכוח, אלא בהתאם להנחיות ולרצונות של מייפה הכוח כפי שהם מצוינים במסמך ייפוי הכוח המתמשך הרפואי. 

רבים ייטענו כי ניתן באותה המידה לתת את הסמכות הזו באופן לא רשמי לחבר יקר או לקרוב משפחה.

אין ספק כי זו גם אפשרות קיימת, אך חשוב לזכור שהתחייבות משפחתית או ידידותית אינה בעלת תוקף חזק כמו התחייבות משפטית, שהרי אדם קרוב יכול לתת לרגשותיו להנחות אותו בעוד מיופה כוח שחתום על חוזה יפעל בדיוק כפי שמצפה ממנו מייפה הכוח. 

 

כיצד עובד ייפוי כוח רפואי? 

ראשית, על מייפה הכוח לבחור את מיופה הכוח שלו, כאשר אדם שעונה על אחד מהקריטריונים הבאים לא יכול לשמש כמיופה כוח – 

  • אדם מתחת לגיל 18.
  • אדם בעל אפוטרופוס.
  • אדם בעל מיופה כוח אחר שייפוי הכוח המתמשך שלו נכנס לתוקפו.
  • אדם שמספק מגורים בשכר עבור מייפה הכוח, למעט אם הוא קרוב משפחה.
  • אדם שמספק טיפול רפואי, שיקומי, או סוציאלי בשכר, למעט אם הוא קרוב משפחה. 
  • אדם שמשמש כעורך הדין האמון על עריכת מסמך ייפוי הכוח הרפואי המתמשך.
  • אדם שמונה כמיופה כוח לשלושה אנשים ומעלה ואינו קרוב משפחתם. 

בשל היותו של מסמך ייפוי הכוח המתמשך הרפואי מסמך משפטי בעל חשיבות רבה לעתידו של מייפה הכוח, יש לערוך אותו בליוויו של עורך דין המתמחה בתחום או בעל מקצוע רפואי או טיפולי (כמו רופא, אח, פסיכולוג או עובד סוציאלי).  

מסמך ייפוי כוח רפואי מתמשך צריך לגעת בכל התחומים הרלוונטיים למצבו הרפואי של מייפה הכוח, לרצונותיו ולערכיו.

מידת הספציפיות של המסמך תלויה ברצונו של מייפה הכוח – אם ירצה בכך, המסמך ייכנס לתוקף בתאריך מסוים או בנקודת ציון מסוימת, ואפילו להגביל את ייפוי הכוח לתקופה מוקצבת לבחירתו. 

 

ייפוי כוח מתמשך רפואי עבור חולה הנוטה למות

רבים בוחרים לכלול בייפוי הכוח שהם עורכים את רצונם במקרה שיהיו חולים הנוטים למות. 'חולה הנוטה למות' היא הגדרה חוקית של אדם שסובל מבעיה רפואית חשוכת מרפא, אשר תוחלת חייו הנותרת לא עולה על שישה חודשים, גם בהינתן טיפול רפואי.

במקרים רבים, חולה הנוטה למות מצוי בקושי פיזי ונפשי רב, בשל הכאבים החזקים, הסבל הגופני וההתמודדות עם מחלה נטולת מרפא.

חולים המצויים במצב זה לעיתים קרובים אינם במצב קוגניטיבי או רפואי מספק על מנת להכריע מה ברצונם לעשות במצב זה. 

ההכרעה לרוב נעה בין שתי אפשרויות מרכזיות – בחירה בטיפול מאריך חיים, גם במחיר של סבל גופני ונטילת הסיכון כי החולה יעביר את רגעיו האחרונים בבית חולים, או הימנעות מטיפול מאריך חיים לטובת מוות שליו יותר. 

בשל המורכבות הרגשית הקשה הכרוכה בהחלטה זו, מייפה הכוח יכול לכלול את אפשרות זו במסמך ייפוי הכוח המתמשך. כמו כן, הוא רשאי לייפות את כוחו של מיופה הכוח בנושא באופן מלא, חלקי או מוגבל מאוד –

  • מיופה הכוח יהיה רשאי להחליט רק מאיזה טיפולים כדאי להימנע.
  • מיופה הכוח יהיה רשאי להחליט אם לקבל טיפול מאריך חיים.
  • מיופה הכוח יהיה רשאי להחליט כל החלטה הקשורה לטיפול רפואי במיופה הכוח, לרבות הימנעות מטיפול מאריך חיים.

 

היעזרות בעורך דין לייפוי כוח רפואי

רבים מאיתנו מתחמקים ככל האפשר מעיסוק בעתידנו כשנהיה חולים ומבוגרים. הסיבה לכך ברורה – מדובר במחשבות קשות וטעונות מאוד.

המחשבה כי אנו עתידים לאבד אוטונומיה על גופנו היא מחשבה מאיימת שנעדיף לדחוק הצידה. 

על אף חוסר הנעימות הכרוך בעיסוק בנושא זה, מדובר בעניין חשוב מאין כמוהו, ובייחוד אם אתם סובלים ממחלה שעשויה להטיל עליכם את השפעתה בעתיד.

באמצעות עריכת ייפוי כוח רפואי מתמשך, תוכלו לוודא כי כל פעולה רפואית שתתבצע תיעשה בהתאם לרצונותיכם, ערכיכם ואמונתכם האישית, ולהבטיח כי החוויה הקשה תעבור עליכם ועל משפחתכם בצורה הטובה ביותר. 

עריכת מסמך ייפוי כוח מתמשך רפואי תתבצע בצורה הטובה ביותר באמצעות קבלת סיוע מעורך דין, מכמה סיבות עיקריות. ראשית, עורך דין הוא דמות מהימנה ומקצועית, שלא ייתן לרגשות ולגחמות להטות אותו.

בשונה ממשפחה קרובה, שעשויה לחוש מפח נפש גדול מעיסוק בנושא, עורך דין יוכל למקד אתכם במטרתם ולוודא כי רצונכם יתמלא באופן המלא ביותר. 

כפי שניתן להבין, עריכת ייפוי כוח רפואי עשויה להיות טעונה מאוד. אדם שכותב ייפוי כוח רפואי עשוי למצוא את עצמו מבולבל מאוד ורגיש מאוד, ואפילו יכול להיכנע לרצונות וללחצים של בני משפחתו במקום להישמע לצרכיו שלו. 

על מנת לערוך ייפוי כוח רפואי בצורה הטובה, המקיפה והנכונה ביותר עבורכם, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום.

עורך דין יוכל להנחות אתכם במציאת מיופה כוח מתאים, ולסייע לכם לחשוב על כל תרחיש אפשרי כדי להוסיפו למסמך ולוודא שאינכם מפספסים דבר. 

בבואכם לבחור עורך דין, וודאו כי אתם נעזרים בעורך דין אמין שאתם חשים כי אתם יכולים לסמוך עליכם. 

אם אתם או אחד מיקיריכם שוקלים לערוך ייפוי כוח רפואי, עורכת הדין הלנה שמחי מזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדה על מנת לקבל ייעוץ וליווי בתחום. משרד עורכת הדין שמחי מתמחה בדיני משפחה, ירושה ובתחום ייפויי הכוח השונים, וישמח להעניק לכם שירות אישי, אמין ויסודי.

ייפוי כוח מתמשך רפואי
ייפוי כוח מתמשך רפואי

שאלות ותשובות - ייפוי כוח מתמשך רפואי

ייפוי כוח מתמשך רפואי הוא מסמך משפטי המסמיך את מיופה הכוח, לנהל את ההחלטות בכל הקשור לענייניו הרפואיים של מייפה הכוח. לעומת שלל ייפויי כוח אחרים שקיימים גם בתחומים הפיננסים והמשפחתיים, כאן מדובר בעניינים הרפואיים בלבד.

ייפוי כוח רפואי מתמשך נדרש במצבים בהם המטופל עצמו אשר מייפה את הכוח למיופה הוכח – לא מסוגל להחליט עבור עצמו, וזקוק לישות חיצונית שתסדר את ענייניו הרפואיים והטיפולים. כך לדוגמא ייפוי כוח כזה נדרש בעת התמודדות עם מחלות קשות, נפשיות, פיזיות או קוגניטיביות.

ייפוי כוח רפואי מתמשך, מאפשר לכל אדם שעומד בתנאים ונבחר על ידי מייפה הכוח, להיות מיופה הכוח החוקי שלו. התנאים בהם יש לעמוד הם להיות מעל גיל 18, ללא מייפה כוח אחר, ללא תלות של כסף או אינטרס כלכלי, וכדומה.

עורך דין לענייני משפחה, הוא איש המקצוע המומחה שיוכל לסייע בכל ענייני ייפוי הכוח, ניסוח ייפוי הכוח המתמשך ופיקוח עליו. עורך הדין יוכל ללוות את התהליך עם כל ההסברים הנדרשים.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader