עורכי דין ייפוי כוח מתמשך

רבים חוששים מהיום בו יגיעו לגיל זקנה או יסבלו ממחלה קשה ועמל חייהם ייזנח וייפגע. זוהי ללא ספק מחשבה מאיימת. זוהי גם לא הצרה היחידה – כאשר אדם מאבד את צלילותו ואת יכולתו להפעיל שיקול דעת, הוא מאבד עצמאות על גופו ועתידו, ומופקד לחסדי אחרים. בשל כך, במקרים כאלו, לא מעט אנשים בגיל השלישי או במצב רפואי סיעודי ומשפחותיהם נזקקים לעזרה של עורכי דין ייפוי כוח מתמשך.

 

מהו ייפוי כוח מתמשך?

אנשים רבים עובדים קשה כל חייהם על מנת ליצור מפעל חיים מרשים, מבחינה כלכלית, עסקית ומשפחתית. בהגיעם לגיל זקנה, נוצר חשש כי פועלם הענף עשוי לרדת לטמיון אם ימצאו את עצמם מאבדים את צלילותם בשל מצב רפואי או נפשי קשה.

לשם כך, נועד ייפוי הכוח המתמשך. כל אדם בגיר רשאי למנות לעצמו מיופה כוח באמצעות מסמך ייפוי כוח מתמשך. מיופה הכוח ימונה על ענייניו האישיים של האדם מהרגע שבו הוא אינו כשיר לבצע החלטות צלולות בעצמו, כמו במקרים של אלצהיימר או מצב רפואי קשה.

באמצעות מינוי מיופה כוח, המייפה מאפשר לעצמו וודאות מסוימת באשר לעתידו, בכך שמינה אדם שהוא סומך עליו לדאוג לענייניו האישיים. הייפוי כוח מתמשך נעשה באמצעות מסמך משפטי ארוך ומורכב, הכולל הגבלות והוראות ברורות, על מנת לוודא כי המיופה מבין את הנהלים באופן ברור ואינו מתעתד לחרוג מסמכותו.

 

מה התנאים למסמך ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא הליך מפוקח ויסודי על מנת להבטיח יחסי אמון בין הצדדים ולהסדיר נהלים ברורים באשר להתנהלות עם ענייניו האישיים של מייפה הכוח. בשל כך, משרד המשפטים הגדיר פרוצדורה ברורה באשר לניסוחו של מסמך ייפוי הכוח המתמשך, על מנת למנוע התנהלות לא אחראית ועמימות בתוכן המסמך.

ישנם מספר נהלים שעל מסמך ייפוי כוח מתמשך לכלול על מנת לקבל תוקף משפטי:

 

זהות המייפה כוח

על המייפה להיות אדם בגיל מעל גיל 18, במצב רפואי, נפשי וקוגניטיבי מתאים על מנת להבין את משמעות מסמך ייפוי הכוח המתמשך ולקבוע את התנאים במסמך מרצונו החופשי והעצמאי.

 

זהות המיופה כוח

המיופה הוא אדם (או מספר אנשים) לבחירתו של המייפה, המסכים למינויו כמיופה כוח. כל אדם יכול לשמש מיופה כוח, כל עוד הוא מעל גיל 18, אינו בעל אפוטרופוס או מיופה כוח משל עצמו שייפוי הכוח שלו כבר נכנס לתוקף.

כמו כן, הוא לא יוכל לשמש כמיופה כוח אם הוא מספק שירותים בתשלום עבור מייפה הכוח כמו מגורים, טיפול רפואי, שיקומי, או סוציאלי, למעט אם הוא בן משפחה.

חל איסור גם על עורך הדין שהחתים על ייפוי הכוח לשמש כמיופה כוח, או על אדם שמונה כמיופה כוח לשלושה אנשים ואינו בן משפחתם.

במקרה של ייפוי כוח מתמשך רפואי מיופה הכוח שהוחתם על המסמך אינו יכול להיות איש מקצוע רפואי או נפשי, וכאשר מדובר בייפוי כוח מתמשך שעוסק ברכוש ובכספים, מיופה הכוח אינו יכול להיות פושט רגל שטרם קיבל הפטר או לקוח מוגבל חמור בבנק ישראל.

מיופה הכוח זכאי לקבל החזר הוצאות על פעולות סבירות שביצע עבור מייפה הכוח, ורשאי לקבל שכר אם מייפה הכוח מוצא זאת לנכון.

 

סמכויות מוגבלות

במסמך ייפוי הכוח המתמשך, יגדיר מייפה הכוח באילו תחומים ועניינים אישיים למיופה הכוח תהיה סמכות לבצע פעולות. ניתן להעניק למיופה הכוח סמכויות רק בתחום הרפואי, הכלכלי, האישי או כולם יחד.

ביכולתו של מייפה הכוח להחליט מראש אם על מיופה הכוח לפעול בכל נושא לפי הנחיות מקדימות, או להעניק לו סמכות לשיקול דעת אישי. על מיופה הכוח לבצע את רצונו של מייפה הכוח, ובמידה שלא עושה זאת הוא חשוף לתביעה מצד מייפה הכוח עצמו או קרוביו.

במידה שהפעולה שביקש מייפה הכוח לבצע אינה חוקית, אינה אפשרית, עשויה לפגוע באופן חמור במייפה הכוח או כרוכה בהוצאה כספית גדולה שאינה תואמת את מצבו הכלכלי של מייפה הכוח, מיופה הכוח רשאי לפנות לבית המשפט, או להיעזר במייפה הכוח, שעה שהוא צלול ומבין את השלכות המעשה.  

אין בסמכות מיופה כוח לבצע המרת דת, מסירת ילד לאימוץ, הצבעה בבחירות עבור מייפה הכוח, עריכת צוואה ופעולות שמצריכות הסכמה מפורשת ואישית כמו נישואין או גירושין. ישנן פעולות נוספות שבשל חריגותן (כמו אשפוז במוסד פסיכיאטרי או הוצאה כספית גבוהה) מצריכות אישור בית משפט או הנחיות מפורשות במסמך ייפוי הכוח המתמשך.

 

כניסתו של ייפוי הכוח לתוקף

מסמך ייפוי הכוח המתמשך יכול לכלול הנחיות מדויקות באשר לתוקף ייפוי הכוח. ברוב הפעמים ינסח מייפה הכוח את מועד כניסתו של ייפוי הכוח לתוקף, ולעיתים גם יגביל את זמנו בתפקיד למספר שנים מוקצבות.

 

דיווח לסמכות חיצונית

מייפה הכוח רשאי לדרוש ממיופה הכוח לדווח ל'אדם מיודע' על כל הפעולות שביצע במסגרת ייפוי הכוח. מייפה הכוח אף רשאי לדרוש כי הדיווח יינתן לאפוטרופוס הכללי.

האדם המיודע אינו יכול להיות קרוב משפחתו של מיופה הכוח, אלא אם כן מיופה הכוח הוא גם קרוב משפחתו של מייפה הכוח.

 

 

היעזרות במשרד עורכי דין לייפוי כוח מתמשך

היות והסכם ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי לכל דבר, יש להיעזר בעורך דין מקצועי ומנוסה בתחום זה על מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר.

עורך דין המיומן במסמכי ייפוי כוח מתמשך יידע להצביע על תרחישים עתידיים אפשריים שאנשים אחרים יתקשו להעלות בדעתם, וינסח נהלים ברורים בהתאם לרצון מייפה הכוח.

כינון מסמך מסוג זה אינו עניין של מה בכך – עורך דין טוב ישקיע זמן בהיכרות קרובה עם מייפה הכוח, מיופה הכוח, משפחתו, ההיסטוריה הרפואית שלו ונכסיו האישיים, על מנת להתאים עבורו את המסמך כך שיתאים לצרכיו האישיים ולתפיסת עולמו באופן הטוב ביותר.

היעזרות בעורך דין מתאים עשויה לעשות הבדל של שמיים וארץ, ולהבטיח כי האינטרסים והערכים שלכם יוגנו ורצונכם יתממש בצורה הטובה ביותר גם כשאינכם במצב המתאים להחליט החלטות גורליות.

אם אתם או אחד מיקיריכם מעוניינים או מתלבטים באשר לייפוי כוח מתמשך, אנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם משרדה של עורכת הדין הלנה שמחי, המתמחה בייפוי כוח מתמשך ובדיני משפחה וירושה. עורכת הדין שמחי תשמח להעניק לכם את כל המידע באשר לייפוי כוח מתמשך, ואף ללוות אתכם בהליך, תוך מתן דגש על יחסי אמון, הקשבה ללקוח ומקצועיות ברמה הגבוהה ביותר.

עורכי דין ייפוי כוח מתמשך
עורכי דין ייפוי כוח מתמשך

שאלות ותשובות - עורכי דין ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי אשר מסמיך את מיופה הכוח להחליט באשר לענייניו השונים המצוינים במסמך ייפוי הכוח – למייפה הכוח אשר בחר אותו לתפקיד, ובאופן ממושך ולא חד פעמי. ייפוי כוח מתמשך נערך בין מייפה הכוח למיופה הכוח, וצריך לכלול גם הסכמה של סמכות רפואית.

ייפוי הכוח המתמשך שנערך בין מייפה הכוח ומיופה הכוח, צריך לציין בתוכו גם את התחומים אשר בהם מיופה הכוח רשאי להחליט ולהתערב בשמו של מייפה הכוח. כך למשל קיים ייפוי כוח מתמשך הנוגע לעניינים רפואיים, משפחתיים, וכדומה.

עורך דין לענייני ייפוי כוח מתמשך, המומחה בתחום ויכול לסייע בעריכתו ובהכנסתו לתוקף – הוא בעצם עורך דין לענייני משפחה המתמחה בעולם זה ומחזיק בניסיון ובבקיאות הנדרשת.

עורך דין לענייני משפחה, יוכל לסייע בעריכת ההסכם ובמתן ההסברים והליווי הנדרש. אחרי הכל, מדובר בהסכם גורלי שצריך להיות בהתאם לנהלים וקריטריונים של משרד המשפטים, ולכן כדאי לערוך אותו תחת הדרכה והשגחה מתאימה.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader