פרמטרים לבחירת מיופה כוח

מסמך ייפוי כוח מתמשך הוא חוזה משפטי בעל רגישות גבוהה ומשמעות משפטית גדולה לשני הצדדים. באמצעותו, מייפה הכוח נותן למיופה הכוח סמכות באחד או יותר מתחומי חייו, על מנת שלעת זקנה או מחלה מיופה הכוח יוכל להגשים את רצונותיו של מייפה הכוח כאשר הוא אינו צלול דיו על מנת לעשות זאת בעצמו. בשל הסמכות האדירה שניתנת למיופה הכוח, חשוב לבחור את האדם המתאים ביותר לתפקיד. מאמר זה יציג את הפרמטרים לבחירת מיופה כוח על מנת שתוכלו לבצע את ההחלטה המשכילה ביותר, שהרי יש לה השפעה אדירה על חייכם.  

 

מהו ייפוי כוח מתמשך?

רבים חוששים כי לעת זקנה או מחלה הם יתקשו לנהל את חייהם לאור הקושי להפעיל שיקול דעת צלול ועצמאי. לשם כך נועד מסמך ייפוי כוח מתמשך – מדובר בחוזה משפטי בו אדם מייפה את כוחו של מיופה כוח לבחירתו על מנת שיוכל לטפל בענייניו הרפואיים, הכלכליים או האישיים לפי הנחיותיו האישיות. כך מייפה הכוח יכול להבטיח כי גם כאשר יבוא בימים או אם יסבול ממחלה קשה, רצונותיו יתגשמו באמצעות שליח מחויב מבחינה משפטית.

ישנם מספר של ייפויי כוח מתמשכים, בהתאם לרצונו של מייפה הכוח. ייפוי הכוח יכול לעסוק בתחומים רפואיים, כלכליים, אישיים, חלקם או כולם, בהתאם להנחיותיו של המייפה. לכל אחד מהם יש משמעות אחרת – ייפוי כוח מתמשך רפואי יעסוק בעיקר בהחלטות באשר לטיפול הרפואי שיינתן למייפה הכוח בשעותיו הקשות, בעוד ייפוי כוח מתמשך כלכלי יעסוק בעיקר בטיפול בנכסיו ובענייניו הפיננסיים של מייפה הכוח. 

כפי שניתן להבין, ייפוי כוח מתמשך מעניק למיופה הכוח כוח אדיר וסמכות כבדה, ולכן יש להסדיר את תפקידיו בחוזה משפטי מסודר, כך ששני הצדדים יוכלו להגן על עצמם מבחינה משפטית ולהבטיח מראש את מגבלות הסמכות של מיופה הכוח.

 

הפרמטרים לבחירת מיופה כוח

החוק מגדיר מספר קריטריונים שעל מיופה הכוח לעמוד בהם על מנת להתאים לתפקיד זה:

  • על מיופה הכוח להיות מעל גיל 18.
  • עליו להביע הסכמה למינוי כמיופה כוח.
  • מיופה הכוח אינו יכול להיות בעל אפוטרופוס\מיופה כוח משל עצמו שייפוי הכוח שלהם כבר נכנס לתוקפו.
  • מיופה הכוח לא יכול להיות עורך הדין שמחתים את הצדדים על החוזה או איש מקצוע שמספק שירותים בתשלום למייפה הכוח (טיפול רפואי, סוציאלי, פסיכולוגי או השכרת מקום מגורים) אלא אם כן הוא בן משפחתו של מייפה הכוח, וזאת על מנת למנוע ניצול של מייפה הכוח.
  • מיופה הכוח אינו יכול להיות אדם שמונה כמיופה כוח לשלושה אנשים ומעלה אשר אינם בני משפחתו.
  • אם ייפוי הכוח הוא ייפוי כוח מתמשך רפואי (כלומר, מסמיך את מיופה הכוח לעסוק בענייניו הרפואיים של מייפה הכוח בלבד), מיופה הכוח לא יכול להיות איש מקצוע רפואי.
  • אם ייפוי הכוח הוא ייפוי כוח מתמשך כלכלי (מסמיך את מיופה הכוח לטפל בענייניו הפיננסיים, לרבות נכסים, של מייפה הכוח), מיופה הכוח אינו יכול להיות פושט רגל שטרם קיבל הפטר או אדם שמצוי במעמד של לקוח מוגבל חמור בבנק.

כפי שניתן לראות, מדובר בקריטריונים מחמירים שמטרתם היא להגן על שני הצדדים, ועל מייפה הכוח במיוחד, מפני ניצול.

מלבד הקריטריונים המשפטיים שמיופה הכוח חייב לעמוד בהם, ישנם מספר פרמטרים נוספים שמומלץ כי מיופה הכוח יעמוד בהם. חשוב לזכור כי מיופה הכוח מקבל אחריות ענקית מצד מייפה הכוח, וגישה מלאה לכל תחומי חייו הפרטיים ביותר. לכן, אין להקל ראש בשלב בחירת מיופה הכוח, על מנת לוודא כי הוא האדם המתאים ביותר לתפקיד.

ראשית, חשוב לוודא כי מיופה הכוח הוא אדם אמין שניתן לסמוך עליו, כמו קרוב משפחה, ידיד קרוב או איש מקצוע מנוסה כמו עורך דין.

חשוב כי רגשותיכם לא יפריעו לכם בתהליך בחירת מיופה הכוח – גם אם מדובר באדם אהוב עליכם במיוחד, לא בהכרח זהו האדם המתאים ביותר לתפקיד. יש להיזהר מפני אנשים עם עבר פלילי, עבר כלכלי בעייתי, אנשים בעלי אינטרסים מנוגדים לשלכם וכל אדם שמעורבות משפטית עמו עשויה להיות בעייתית או אפילו רגישה מדי. 

מלבד היותו של מיופה הכוח הפוטנציאלי אדם אמין וכנה, וודאו כי מיופה הכוח שאתם שוכרים הינו אדם רציני עם שיקול דעת בריא ומושכל. אמנם מייפה הכוח יכול להגביל את שיקול דעתו של מיופה הכוח באמצעות הנחיות מדויקות שיינתנו במסמך ייפוי הכוח, אך עדיין חשוב לעמוד על כך שמיופה הכוח מפעיל שיקול דעת נבון, שהרי אתם מפקידים בידו את נכסיכם, בריאותכם ואת האוטונומיה על גופכם.

הגבלת סמכויותיו של מיופה הכוח

חשוב לדעת כי מייפה הכוח רשאי להגביל את סמכויותיו של מיופה הכוח באמצעות מסמך ייפוי הכוח המשפטי, על מנת לוודא כי לא ניתנות לו סמכויות גדולות מן הנדרש. הגבלות אלו אינן מייתרות את הצורך בבחירת מיופה הכוח האמין ביותר, אך הן מאפשרות ביטחון עבור מייפה הכוח.

 

תוקפו של ייפוי הכוח המתמשך

מייפה הכוח יכול לקבוע מראש מתי ייכנס לתוקפו ייפוי הכוח המתמשך, ומה יהיה אורכו. כלומר, מייפה הכוח יכול להגביל את משכו של ייפוי הכוח למשך של ביצוע פעולה אחת בלבד או למשך זמן קצוב מראש. כך, מייפה הכוח יכול להבטיח כי סמכויותיו של מיופה הכוח יהיו מוגבלות ויפוגו כאשר הצורך בו ייפסק.

 

תחומי ייפוי הכוח המתמשך

מתן סמכות ייפוי כוח ממושך אינו מעניק יד חופשית למיופה הכוח בכל דבר ועניין – על מייפה הכוח להגדיר מראש את תפקידיו של מיופה הכוח ואת התחומים בהם יפעל – פיננסיים, רפואיים, אישיים ועוד. מיופה הכוח יוכל לפעול רק בהתאם לסמכויות שניתנו לו.

 

מרחב שיקול דעתו של מיופה הכוח

מייפה הכוח יכול להגדיר מראש את מרחב שיקול דעתו של מיופה הכוח. כלומר, מייפה הכוח יכול לבחור האם ברצונו להנחות את מיופה הכוח לפעול לפי דרישות ספציפיות ומדויקות, או להעניק לו מרחב פעולה ושיקול דעת רחבים יותר.

 

ליווי משפטי מעורך דין המתמחה בייפוי כוח מתמשך

זכרו – לא משנה כמה אתם סומכים על מיופה הכוח שבחרתם, חשוב מאוד להיוועץ בעורך דין המתמחה בייפוי כוח מתמשך על מנת לוודא כי אתם מוגנים מבחינה משפטית ואינכם חשופים לניצול או פגיעה.

המחשבה על מתן סמכויות כה רבות על חייכם לאדם אחר עשויה להיות מטרידה, אך באמצעות עורך דין המתמחה בתחום תוכלו ליצור יחדיו חוזה משפטי מותאם אישית לרצונותיכם ולצרכיכם, ולדאוג כי הן אתם והן מיופה הכוח שבחרתם תקבלו הגנה משפטית מירבית.

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בייפוי כוח מתמשך ותשמח לעמוד לצידכם לאורך כל ההליך. משרדנו בעל ניסיון רב בתחום, ואנו שמים דגש מיוחד על שביעות רצונו של הלקוח ועל ליווי אישי ופרטני עבור כל לקוח ולקוח. משרד עורכת הדין שמחי מזמין אתכם ליצור קשר בהקדם כך שיחדיו נוכל להעניק לכם וודאות אישית ומשפטית, כך שתוכלו להתפנות לענייניכם בשלווה.

פרמטרים לבחירת מיופה כוח
פרמטרים לבחירת מיופה כוח

שאלות ותשובות - פרמטרים לבחירת מיופה כוח

ייפוי כוח וייפוי כוח מתמשך, הם מסמכים משפטיים המגדירים את סמכותו של מיופה הכוח, לנהל את עניינו והחלטותיו השונות של מייפה הכוח, מטעמו של מייפה הכוח שבחר בהם לתפקיד. לעומת ייפוי כוח שהוא חד פעמי או מוגבל, ייפוי כוח מתמשך יכול להיות תקף לשנים.

כדי שמיופה הכוח יוכל להתחיל בתפקידו וסמכותו לסייע למייפה הכוח, עליו קודם כל להיבחר על ידי מייפה הכוח, תוך בדיקה דקדקנית של המדינה, שלא מדובר באדם בעל איזה אינטרס כלכלי או שאיפה לנצל את מייפה הכוח. כך לאחר חתימה על הסכם ייפוי הכוח, תפקידו נכנס לתוקף.

מיופה הכוח, הולך להחזיק בגישה לענייניו הפרטיים ואפילו הכלכליים של מייפה הכוח ולכן חשוב שיהיה זה אדם ישר, בעל כוונות טובות ורצון לסייע ללא תמורה. אחרי הכל, הגישה שמעניק ייפוי הכוח יכולה להביא לניצול לרעה וחשוב להישאר דרוכים.

בחירת מיופה הכוח חייבת לעמוד בכמה פרמטרים שמגדירה המדינה והחוקים בה, כך למשל מיופה הכוח חייב להיות מעל גיל 18, ללא אפוטרופוס משלו, ללא אינטרס כלכלי בעניין, וכדומה.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader