עניינים רפואיים בייפוי כוח מתמשך

ככל שאדם מתבגר ומזדקן, כך הוא עתיד להתמודד עם יותר ויותר שאלות קשות ומורכבות הנוגעות להליכים רפואיים שונים. לצערנו, מבוגרים רבים אינם צלולים מספיק על מנת להחליט החלטות הנוגעות למצבם הרפואי. מדובר במצב לא פשוט – המחשבה כי אדם עתיד לאבד ריבונות על גופו בשל אי כשירותו הרפואית הינה מאיימת מאוד, ובוודאי החשש מכך שאנשים אחרים יחליטו החלטות עבורו שהוא אינו בהכרח מסכים עמן.

 

ייפוי כוח מתמשך רפואי 

לשם כאן נועד ייפוי כוח מתמשך רפואי. ייפוי כוח מתמשך רפואי הוא מסמך משפטי המסדיר את ענייניו הרפואיים של אדם ומעניק לאדם אחר מטעמו ייפוי כוח לבצע פעולות בשמו. הליך זה מעוגן בחוק זכויות החולה, תשנ"ו 1996, בו נקבע כי אדם רשאי למנות מיופה כוח ולהעניק לו סמכות להחליט עבורו על עניינים רפואיים מסוימים, כאשר האדם אינו כשיר לכך בעצמו.

16". (א) מטופל רשאי למנות בא כוח מטעמו שיהיה מוסמך להסכים במקומו לקבלת טיפול רפואי; בייפוי הכוח יפורטו הנסיבות והתנאים שבהם יהיה בא כוח מוסמך להסכים במקומו של המטופל לטיפול רפואי".

כעיקרון, אדם רשאי למנות מיופה כוח רק לענייניו הכלכליים והאישיים, אך במאמר זה נעסוק בייפוי כוח רפואי. 

 

החשיבות של ייפוי כוח רפואי

רבים מאיתנו אינם חושבים על הצרכים העתידיים שלנו כאנשים מבוגרים, אך בשלב מסוים חשוב מאוד להבין כי ישנם הליכים רפואיים רבים שיצריכו מאיתנו החלטות לא פשוטות, לרבות נטילת תרופות עם תופעות לוואי קשות, קבלת טיפול רפואי ניסיוני ועוד. כמו כן, רבים מעוניינים כי ההליכים הרפואיים שבהם הם מטופלים ינוהלו בהתאם לדתם ולערכיהם האישיים. 

 

הקושי בכך

הקושי בכך הוא העובדה שבגילאים מבוגרים אנשים רבים מאבדים את צלילותם אט אט ומתקשים להחליט החלטות אלו באופן עצמאי. מכאן הגיע הצורך בייפוי כוח רפואי, על מנת שאותו אדם מזדקן יכול להכתיב מראש את רצונותיו.

 

לפקח על פעולותיו לעת זקנה

כמובן שאדם יכול לבקש מקרוב משפחה או חבר יקר לפקח על פעולותיו לעת זקנה, אך הדבר לא מספיק. ראשית, לצעד זה אין נפקות משפטית מספיקה, וככל הנראה בית המשפט לא יכול להתיר לקרובו של האדם להחליט החלטות מסוימות ללא תיעוד.

שנית, כאשר מדובר בנושא כה קריטי ורגיש כמו גופו וחייו של אדם, רצוי מאוד להסדיר את הנושא כולו במסמך משפטי, על מנת למנוע עמימות. כך, אדם יכול להבטיח כי בשעתו הקשה רצונותיו לא זנחו מאחור.

 

עריכת ייפוי כוח מתמשך

ראשית, מייפה הכוח צריך לבחור אדם שהוא מעוניין לייפות את כוחו. אדם שעונה על אחד מהקריטריונים הבאים לא יכול לקבל ייפוי כוח:

  • אדם מתחת לגיל 18.
  • אדם בעל אפוטרופוס.
  • אדם שמיופה כוח אחר מקבל עבורו החלטות במסגרת ייפוי כוח מתמשך שנכנס לתוקף
  • מספק מגורים בתשלום עבור מייפה הכוח, למעט אם הוא בן משפחה
  • מספק טיפול רפואי, שיקומי, או סוציאלי בתשלום, למעט אם הוא בן משפחה
  • עורך הדין שאמון על עריכת מסמך ייפוי הכוח המתמשך
  • אדם שמונה כמיופה כוח לשלושה אנשים ואינו בן משפחתם

 

התייחסויות לכל הנושאים

שנית, ייפוי כוח מתמשך צריך לכלול התייחסויות לכל הנושאים הרלוונטיים וכל רצונותיו של מייפה הכוח, על מנת שמיופה הכוח יוכל לדעת כיצד לפעול בכל סיטואציה. מייפה הכוח רשאי להוסיף גם את מועד תחילת ייפוי הכוח, ואם ברצונו להגביל את ייפוי הכוח לתקופה מוקצבת.

חשוב לדעת כי ייפוי כוח יש לערוך בליוויו של עורך דין, או בנוכחות של בעל מקצוע רפואי או נפשי, כמו רופא, פסיכולוג, עובד סוציאלי או אח מוסמך. אנשי המקצוע יוודאו כי ההסכם נחתם כחוק, מכיל את כל הפרטים הרלוונטיים וכי שני הצדדים חתמו עליו מרצונם החופשי.

 

ייפוי כוח רפואי עבור חולה הנוטה למות

החוק מגדיר 'אדם חולה הנוטה למות' כאדם שסובל מבעיה רפואית חשוכת מרפא, אשר תוחלת חייו הנותרת לא עולה על שישה חודשים, גם בהינתן טיפול רפואי. חשוב להכיר את ההגדרה הזו ולהתמודד עם האפשרות שמצב זה עתיד להגיע, על מנת להתייחס אליו במסמך ייפוי הכוח המתמשך. 

 

מצב מאוד מורכב פיזית ונפשית

אין ספק כי מדובר במצב מאוד מורכב, פיזית ונפשית, הן עבור מייפה הכוח והן עבור מיופה כוחו. במקרים מסוימים המשך הטיפול הרפואי עשוי להיות קשה מאוד עבור המטופל, ואפילו מאמלל, כך שהוא יעדיף לחיות את רגעיו האחרונים בביתו ולא בטיפול שוטף בבית החולים. 

 

חשוב להכיר

עם זאת, חולים הנוטים למות לא תמיד במצב רפואי מתאים על מנת להכריע במצב זה, ולכן ניתן להוסיף הנחיות בנושא במסמך ייפוי הכוח הרפואי. אדם שחותם על ייפוי כוח רפואי רשאי להוסיף הנחיות מקדימות להתמודדות עם מצב בו המטופל יהיה חולה הנוטה למות.

מייפה הכוח יכול לייפות את כוחו של מיופה הכוח בנושא באופן מלא, חלקי או מוגבל מאוד:

 

מאיזה טיפולים להמנע

מיופה הכוח יהיה רשאי להחליט רק מאיזה טיפולים כדאי להימנע.

 

טיפול מאריך חיים

מיופה הכוח יהיה רשאי להחליט אם לקבל טיפול מאריך חיים.

 

הימנעות מטיפול מאריך חיים

מיופה הכוח יהיה רשאי להחליט כל החלטה הקשורה לטיפול רפואי במיופה הכוח, לרבות הימנעות מטיפול מאריך חיים.

בשל הקושי הרב שנושא זה מעורר, רצוי לשקול להוסיפו לייפוי הכוח הרפואי. 

 

היעזרות בעורך דין לייפוי כוח רפואי

כפי שניתן להבין, עריכת ייפוי כוח רפואי עשויה להיות טעונה מאוד. אדם שכותב ייפוי כוח רפואי עשוי למצוא את עצמו מבולבל מאוד ורגיש מאוד, ואפילו יכול להיכנע לרצונות ולחצים של בני משפחתו במקום להישמע לצרכיו שלו. 

על מנת לערוך ייפוי כוח רפואי בצורה הטובה, המקיפה והנכונה ביותר עבורכם, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום. עורך דין יכול להנחות אתכם במציאת מיופה כוח מתאים, ולסייע לכם להעלות תרחישים אפשריים שתרצו להתייחס אליהם במסמך. באמצעות היעזרות בעורך דין, תוכלו לוודא כי המסמך שאתם כותבים עונה על דרישות החוק וכי הוא תקף מבחינה משפטית, ולהיות בטוחים כי לא השמטתם שום פרט חשוב. חשוב שתדעו מהן זכויותיכן ומהן חובותיכן בהליך, על מנת שתוכלו לעשות בחירות מושכלות שייטיבו עמכם.

 

לסיכום

בבואכם לבחור עורך דין, ודאו כי אתם נעזרים בעורך דין מיומן שמכיר את התחום היטב, ולא פחות חשוב – ודאו כי אתם נעזרים בעורך דין הרגיש לצרכיכם ולמצב המורכב בו אתם מצויים. שכירת שירותיו של עורך דין אמין ורגיש תבטיח שיתוף פעולה טוב יותר ביניכם, דבר שיניב את המסמך הטוב ביותר עבורכם.  

אם אתם או אחד מיקיריכם שוקלים לערוך ייפוי כוח רפואי, עורכת דין הלנה שמחי מזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדה על מנת לקבל ייעוץ וליווי בתחום. משרדנו מתמחה בתחום ייפויי הכוח השונים, וישמח להעניק לכם שירות אישי, אמין ויסודי.

עניינים רפואיים בייפוי כוח מתמשך
עניינים רפואיים בייפוי כוח מתמשך

שאלות ותשובות - עניינים רפואיים בייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך רפואי הוא מסמך משפטי המאשר את סמכותו של מיופה הכוח, להחליט בכל ענייניו הרפואיים של מייפה הכוח. כך למשל, הוא יוכל לבצע את ההחלטות בגין בריאותו וטיפוליו של מייפה הכוח, באופן מתמשך שאינו חד פעמי, אלא יכול להימשך גם לשנים בהתאם להסכם.

הצורך בייפוי כוח מתמשך בעניינים רפואיים עולה בעיקר כאשר המטופל, חולה באופן המגביל את כשרותו להחליט החלטות רפואיות בעצמו – בין אם מחלה פיזית קשה, נפשית או קוגניטיבית. במקרים הללו, הוא יזדקק למיופה כוח שיוכל להחליט על ענייו הרפואיים מטעמו.

מינוי מיופה הכוח לעניינים רפואיים, מתבצע על ידי עריכת הסכם ייפוי כוח מתמשך רפואי, כזה המאשר למיופה הכוח להחזיק בסמכות ובגישה לתיקו הרפואי של מייפה הכוח. לאחר עריכה על הסכם כזה, יש צורך גם לחתימה של איש מקצוע רפואי, ולבדיקה מטעם המדינה.

חתימה על ייפוי כוח מתמשך, היא חתימה שצריכה להיעשות בהתאם לנסחים ולפרטים הנהוגים בעולם המשפטי. כדי לוודא את התוקף והתוכן של ההסכם, חשוב להתייעץ בעורך דין מומחה לענייני משפחה שילווה את התהליך האופן המיטבי.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader