עריכת ייפוי כוח מתמשך

רבים מוצאים את עצמם תוהים לגבי עתיד חפציהם, נכסיהם וכספם וכל מה שהם עמלו עליו כל חייהם, ובמיוחד כשהם חולים או לעת זקנה. החשש בנוגע לאיבוד אוטונומיה אישית עולה גם כאשר אדם מאבד את צלילותו וחושש כי לא יוכל להכריע בהחלטות רפואיות או אישיות הנוגעות לגביו. לשם כך נועד ייפוי כוח מתמשך – כך שלמייפה הכוח תהא שליטה על חייו גם כאשר הוא אינו כשיר לבצע החלטות צלולות ועצמאיות. 

 

מהו ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי שמטרתו להגן על רצונותיו של אדם גם כאשר הוא אינו מצוי במצב רפואי מתאים על מנת להחליט החלטות עבור עצמו. מסמך ייפוי כוח מתמשך קובע מגבלות ודרישות שמטרתן להנחות את מיופה הכוח כיצד לפעול בכל סיטואציה, כך שרצונו וערכיו של המייפה אינם נפגעים. 

מייפה כוח יכול ליצור מסמך ייפוי כוח מתמשך לכמה מטרות, כמו טיפול בנכסיו או הכרעה בנושאים רפואיים כאשר המייפה אינו יכול לעשות זאת בעצמו. באמצעות מסמך משפטי זה, מייפה כוח יכול להבטיח שמפעל חייו לא ירד לטמיון וכי רצונותיו ימשיכו להתמלא גם כאשר הוא אינו צלול דיו על מנת להחליט החלטות חשובות.

 

כיצד עורכים ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך, כאמור, הוא חוזה משפטי. על מנת שיקבל את תוקפו המשפטי, על מייפה הכוח לכתוב את ההסכם בליוויו של עורך דין המתמחה בתחום. כמו כן, על המסמך ועל הצדדים לעמוד במספר נהלים ברורים שהוגדרו על ידי משרד המשפטים כדי שתוכן המסמך יהיה ברור, מוסרי ובהתאם לחוק הישראלי. 

 

מייפה הכוח

מייפה הכוח אינו יכול להיות אדם מתחת לגיל 18. כמו כן, עליו להיות במצב רפואי, נפשי וקוגניטיבי מתאים כדי להבטיח שקביעת התנאים וחתימתו על המסמך נעשו בראש צלול וברצון חופשי. 

 

מיופה הכוח

גם מייפה הכוח צריך להיות אדם – אחד או יותר – שגילו גבוה מגיל 18. עליו להסכים למינויו ולהתחייב כי אינו בעל אפוטרופוס או מיופה כוח משל עצמו שיפויי הכוח שלהם כבר מצוי בתוקף. 

על מנת למנוע את ניצולו של מייפה הכוח ולשמור על תפקיד מיופה הכוח נקי מאינטרסים נוספים, מיופה הכוח אינו יכול להיות עורך הדין שמחתים את הצדדים על ייפוי הכוח, וגם לא אדם שכבר מונה כמיופה כוח לשלושה אנשים לפחות שאינם בני משפחתו. בנוסף, מיופה הכוח לא יכול להיות איש מקצוע שמספק שירותים בתשלום למייפה הכוח, כמו טיפול רפואי, פסיכולוגי, סוציאלי או מגורים, אלא אם הוא בן משפחה.

 

ייפוי כוח מתמשך רפואי

אם ייפוי הכוח הוא ייפוי כוח מתמשך רפואי, חל איסור לפיו מיופה הכוח לא יכול להיות איש מקצועי בתחום הרפואה, לרבות רפואה נפשית. אם ייפוי הכוח המתמשך נועד למטרות כלכליות, לא ניתן למנות מיופה כוח שפשט את רגלו וטרם קיבל הפטר, או לקוח מוגבל חמור בבנק. 

כפי שניתן לראות, ישנן הגבלות רבות סביב מינויו של מיופה הכוח, על מנת לוודא כי מייפה הכוח מוגן וכי ייפוי הכוח המתמשך לא נוצל לרעה. 

 

הגבלת סמכויותיו של מיופה הכוח

ככלל, מיופה הכוח אינו מקבל יד חופשית בכל מה שקשור לחייו של מייפה הכוח. על מייפה הכוח לנסח מסמך ובו תנאים ברורים באשר לתחום שבגינו ניתנו סמכויות למיופה הכוח (רפואי, כלכלי, אישי או כולם) ולקבוע מתי ייפוי הכוח ייכנס לתוקף. כמו כן, מייפה הכוח רשאי להחליט מראש אם הוא מבקש ממיופה הכוח להיצמד להנחיות ברורות או להעניק לו מרחב לשיקול דעתו.

מספר פעולות שמייפה הכוח אינו רשאי לבצע

ישנן מספר פעולות שמייפה הכוח אינו רשאי לבצע כמו מסירת ילד לאימוץ, המרת דת, הצבעה בבחירות בשמו של מייפה הכוח, עריכת צוואתו של מייפה הכוח ופעולות נוספות שמצריכות מלכתחילה הסכמה מפורשת ואישית כמו נישואין או גירושין. פעולות חריגות במיוחד, כמו אשפוז במוסד פסיכיאטרי או פעולה שעלותה גבוהה מאוד, מצריכות אישור מקדים מביהמ"ש במקרה שאין הנחיות מפורשות במסמך.

אם מיופה הכוח מתבקש לבצע פעולה לא חוקית, לא מוסרית או לא אפשרית, הוא רשאי לגשת לבית המשפט על מנת לקבל הנחיה. אם מייפה הכוח צלול ויכול להבין את השלכות מעשיו, מיופה הכוח יכול להיעזר בו. 

 

דיווח לסמכות חיצונית

מייפה הכוח רשאי לקבוע במסמך ייפוי כוח מתמשך כי מיופה הכוח צריך לדווח על כך הפעולות שעשה במסגרת תפקידו. 'האדם המיודע' יכול להיות קרוב משפחתו של מייפה הכוח ואפילו האפוטרופוס הכללי. 

 

עורך דין עריכת ייפוי כוח מתמשך

כפי שניתן להבין, ייפוי כוח מתמשך אינו דבר של מה בכך – מדובר במסמך משפטי מורכב וגדוש בפרטים, שנועד להבטיח ככל האפשר את שליטתו של מייפה הכוח בעתידו הלא-ידוע. ככל שיתווספו אל ייפוי הכוח המתמשך יותר פרטים וככל שהוא יגע ביותר נושאים, כך המסמך יהיה ברור יותר למיופה הכוח ויסייע לו במילוי דרישותיו של מייפה הכוח.

עם זאת, ישנו גם חששות מסוימים בהענקת המפתחות להחלטות החיים האישיות ביותר לאדם אחר, כמו חששות מניצול, גזל ואפילו מטעויות תמימות שעשויות לשנות את חייו של מייפה הכוח מן הקצה אל הקצה.

 

עורך דין המתמחה בתחום

לכן, אם אתם שוקלים לערוך ייפוי כוח מתמשך, מומלץ מאוד – כבר בתחילת התהליך – לגשת לעורך דין המתמחה בתחום ולהתייעץ איתו באשר לעריכת ייפוי הכוח ובאשר למינוי של מיופה הכוח. עורך דין מיומן יכול להנחות אתכם בבחירת מיופה הכוח המתאים ביותר עבורכם ולהסביר לכם על זכויותיכם וחובותיכם בהליך. מאוחר יותר, תיעזרו בעורך הדין על מנת לכתוב את המסמך עצמו, ולוודא שהוא כולל התייחסות לכל תרחיש חשוב וכי הוא עומד בקריטריונים החוקיים הרלוונטיים.

 

לסיכום

בבואכם לבחור עורך דין, ודאו כי אתם נעזרים בעורך דין מיומן בתחומו ובעל היכרות מעמיקה עם תחום ייפויי הכוח המתמשכים. זכרו – ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך בעל משמעות אדירה לחייכם, שנועד להנחות אדם אחר כאשר לא תהיו במצב המתאים לכך, ולכן אין להקל ראש בבחירת עורך הדין. 

שנית, ודאו כי אתם חשים בנוח עם עורך דינכם החדש וסומכים עליו. ייפוי כוח מתמשך נוגע בפרטים אישיים מאוד, ולכן תחושת נוחות ביניכם לבין עורך דינכם ישפרו את שיתוף הפעולה ביניכם ויסייעו לכתיבת מסמך משפטי טוב יותר ומקיף יותר. 

אם אתם או אחד מיקיריכם שוקל עריכת ייפוי כוח מתמשך, עורכת דין הלנה שמחי מזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדנו על מנת לקבל ייעוץ בתחום. משרד עורכת הדין שמחי מתמחה בדיני משפחה וירושה מזה שנים רבות, ובתחום ייפוי הכוח המתמשך בפרט. נשמח לעמוד לשירותכם ולהעניק לכם ליווי משפטי אישי, אמין ויסודי, כך שתוכלו לחיות בשלווה וללא חשש מהעתיד לקרות.  

עריכת ייפוי כוח מתמשך
עריכת ייפוי כוח מתמשך

שאלות ותשובות - עריכת ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי, אשר מעניק את הסמכויות למיופה הכוח, לנהל תחומים מסוימים ולהחליט החלטות בחייו של מייפה הכוח שבחר בו. מסמך זה מגדיר את התחומים והתאריכים בהם ייפוי הכוח המתמשך נכנס לתוקף, ולרוב מדובר בתקופה ממושכת.

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי שעורכים יחד עם עורך דין לענייני משפחה, כך שיוכל ללוות את התהליך, להעניק את המידע הנדרש ולוודא שעריכת המסמך קוראת בהתאם לנהלים ולקריטריונים המצוינים בחוק.

ייפוי כוח מתמשך, הוא ייפוי כוח שצריך לכלול כמה קריטריונים וחלקים, למען הכנסתו לתוקף ואישורו. ראשית צריכה להיות הסכמה בין שני הצדדים, מיופה הכוח ומייפה הכוח, על תחומי האחריות והסמכויות ועל התוקף של ההסכם, וכן גם חתימה מסמכות רפואית.

עורך דין לענייני משפחה, מסייע, מלווה ודואג לכל הפרטים בתהליך של עריכת ייפוי כוח מתמשך. מדובר במצבים רגישים בהם נזדקק לסיוע של עורך דין המתמחה בדינים ונהלים הכתובים בחוק.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader