ילד שנולד בעקבות גניבת זרע

גניבת זרע היא סיטואציה בה אישה נכנסת להריון מגבר בדרך של הטעיה או רמאות ואינה מגלה לו במהלך קיום יחסי המין כי היא איננה נוטלת אמצעי מניעה ולכן עשויה להיכנס להריון כתוצאה מהם. כך למעשה נעשית גניבת הזרע של הגבר מתוך כוונה תחילה להרות ממנו ללא כל הסכמה או רשות ממנו. בשנים האחרונות התפתחו דרכי התמודדות משפטיות עם הנושא.

 

מהי גניבת זרע?

גניבת זרע היא כאמור סיטואציה בה בקיום יחסי מין של גבר עם אישה, היא נכנסת להריון לאחר הטעיה של הגבר בנוגע ליכולת שלה לכך או ביצירת מצג שווא בפניו שהיא נוטלת אמצעי מניעה. כך למעשה ההיריון הוא ללא ידיעתו וללא הסכמתו של הגבר. נוצר מצב בו הגבר מוצא את עצמו אב לילד בניגוד לרצונו. במקרה כזה עולה מצד אחד הדרישה שהאב ישלם מזונות לילד שלו כנדרש בחוק, ומצד שני נוצרת עילת תביעה לגבר על המעשה והנזק הנגרם בעקבותיו.

 

כיצד מוכחים גניבת זרע?

גניבת זרע כאמור היא קיום יחסי מין עם הגבר תוך כדי יצירת מצג שווא מצד האישה לגבי יכולתה להיכנס להריון, באמצעות אמירה שהיא נוטלת אמצעי מניעה המשפיעים על יכולתה להיכנס להריון או בהצהרתה שהיא אינה מסוגלת להרות כלל. על מנת להוכיח שנעשתה פעולת גניבה באופן אשר יספק תביעה משפטית, יש צורך לחזק זאת בראיות. הפסיקה מכירה לרוב רק בסיטואציות בהן אכן היה מצג שווא מפורש שנעשה במכוון כדי להטעות את הגבר לשם גניבת הזרע.

 

האם ניתן לחייב את האישה להפיל?

כאשר גניבת הזרע מתבררת עוד בשלב ההיריון בו ניתן להפיל את העובר, עולה השאלה האם אפשרי לכפות על האישה לבצע הפלה? התשובה לכך היא שאין אפשרות לעשות זאת. לאישה עומדת זכות מלאה על גופה כחלק מהזכות של כל האדם לאוטונומיה וכבוד, אשר הן בעלות משקל מכריע מול זכותו של הגבר לסרב להיות אב. כמו כן, להפלה השלכות רפואיות ואפילו סיכון מסוים ולכן לא ניתן בשום אופן לחייב על כך, זוהי עמדתם הנחרצת של בתי המשפט בעניין, על אף הפגם המוסרי בגניבת זרע.

 

תביעה בגין גניבת הזרע

בשנים האחרונות המודעות לתופעה גברה ובתי המשפט מכירים יותר באפשרות לחייב את האישה לשלם פיצויים לגבר בגין הנזק שנגרם לו בגין גניבת הזרע. ככל והאב יחויב במזונות הפיצוי יהיה בגין נזק ממוני שנגרם לו עקב כך. כמו כן, לגבר עומדת האפשרות לתבוע בגין עוולת ההטעיה מתוך פקודת הנזיקין וכן בגין עוולת הפרת חובה חקוקה של גניבה.

בנוסף, גם העילה של עוולת הרשלנות מתאימה שכן מדובר בפעולה הנוגדת סטנדרט התנהגות ראוי מצד האישה. ככל ותוגש תביעה נזיקית יהיה צורך להוכיח את יסודות העוולה, את הנזק, ואת הקשר הסיבתי ביניהם.

 

ההשלכות על ילד שנולד מגניבת זרע

הורות בבסיסה היא שותפות בין זוג ההורים וגידול הילד במשותף. כאשר נולד ילד כתוצאה של גניבת זרע נפגם ערך השותפות שכן הדבר נובע מהחלטה ופעולה חד צדדית של האישה ללא הסכמה של הגבר. פעולה זו נושאת פגמים מוסריים ואתיים קשים מאד.

הפגיעה המשמעותית ביותר היא בילד, שכן הוא נולד לעולם בו הוא גדל לרוב ללא אב וללא תמיכתו כאשר הדבר נובע ממעשה בעייתי של האם. עם זאת, המדיניות של דיני משפחה בישראל רואה בטובת הילד עיקרון על, לכן החלטות שונות שיתקבלו במצבים של גניבת זרע יתנו משקל מרכזי לעיקרון זה.

 

חובת תשלום המזונות במקרה של גניבת זרע

בחוק הישראלי מוטלת חובה על האב לשאת בתשלום המזונות של ילדיו, כלומר לספק להם קיום כלכלי ראוי גם אם הוא אינו גר איתם ואינו מתקשר עימם. במקרה שבו הילד נולד כתוצאה מגניבת זרע, הרבה פעמים יסרב האב לתשלום המזונות. למרות סירוב האב ולמרות הפסול שבמעשה האישה, בתי המשפט נוטים לחייב את האב בתשלום המזונות, מתוך ראיה של עקרון טובת הילד ודאגה לו.

יחד עם זאת, לעיתים בתי המשפט יפחיתו מגובה המזונות ככל ויצליחו להוכיח שאכן התקיימה גניבת זרע. לא יפטרו באופן כללי את האב מתשלום המזונות שכן אין אפשרות לכך בהתאם לדין העברי בעל המעמד הבכיר בדיני המשפחה, אך כן יוכלו להפחית את חלקו של האב בתשלום ולהשית חלק ממנו גם על האם.

 

בדיקת אבהות

הרבה פעמים במקרה של גניבת זרע אבות טוענים שהם אינם ההורים הביולוגיים של הילד. במקרים כאלו בהם זהות האב איננה ודאית, ניתן לבקש מבית המשפט לענייני משפחה או בית דין רבני לחייב את האב לערוך בדיקת אבהות על מנת לבדוק האם אכן מדובר באב של הילד.

בדיקת אבהות היא למעשה בדיקת התאמה גנטית בין הילד לאב. המשמעות בחיוב של בית המשפט לערוך את הבדיקה היא שבמקרה בו האב יסרב לכך יהיה ניתן להטיל עליו סנקציות. מעבר לכך, קיימת תפיסה משפטית שככל והאב מסרב לעבור בדיקת אבהות, יראו בו כאביו הביולוגי של הילד.

גניבת זרע היא פעולה בעלת פגם מוסרי עמוק ויש לה השלכות קשות על האב ועל הילד. על מנת להבין יותר מהן האפשרויות במקרה זה וכדי לקבל ייעוץ משפטי בנושא, פנו לעורכת הדין הלנה שמחי לליווי מקצועי ומנוסה!

ילד שנולד בעקבות גניבת זרע
ילד שנולד בעקבות גניבת זרע

שאלות ותשובות - ילד שנולד בעקבות גניבת זרע

גניבת זרע היא סיטואציה בה יחסי המין והכניסה להריון כתוצאה מהם, התרחשו תוך הטעיה של הגבר ומצג שווא בנוגע ליכולת להיכנס להריון, או בנוגע לשימוש באמצעי מניעה. בסיטואציה כזו, יחסי המין מובילים לגניבת זרע, כלומר לשימוש בזרע ללא ידיעתו והסכמתו של הגבר.

כפיית הפלה אינה אפשרית, מאחר ומדובר בגוף הפרטי שלה האישה ובילד ששייך לה, למרות הגניבה לא ניתן להתערב בכך.

תביעה בגין גניבת זרע היא אפשרית וכבר היו לא מעט תיקים כאלה בשנים האחרונות. תוצאות המשפט יכולות אף לחייב את האישה לשלם לגבר פיצויים בגין הגניבה וההטעיה, כמובן בהתאם להוכחות ולתיק המוצג.

מזונות, הם חובה שמוטלת על כל הורה ואב כדי לסייע בכלכול ילדיו ולהשתתף בהוצאות הכלכליות הנדרשות עבורם. במקרה של גניבת זרע, בתי המשפט נוטים לפסוק עדיין לחיוב האב בתשלום מזונות, אך בעזרת תביעה ניתן לעיתים להפחית את גודל הסכום.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader