נישואין אזרחיים

נישואין אזרחיים הינם נישואין המתרחשים באמצעות רישום על ידי המדינה ללא קשר לסמכות דתית. במדינת ישראל לא קיימת הכרה בנישואין אזרחיים, אך כן קיימת הכרה בנישואין אזרחיים שהתבצעו במדינה זרה.  עוד על הצורך בנישואין אזרחיים, הצורך בהם, ההליך והיבטיו, לפניכם.

 

נישואין אזרחיים במדינת ישראל

במדינת ישראל בני זוג אשר מעוניינים להינשא, מחויבים לעשות זאת באמצעות בית הדין בהתאם להשתייכות הדתית שלהם. כך בני זוג יהודים מחויבים להתחתן דרך הרבנות. זאת מאחר ותחום הנישואין והגירושין בישראל נתון בבלעדיות לדין האישי-דתי. המשמעות היא שמדינת ישראל אינה מאפשרת לקיים נישואין אזרחיים. עניין זה יוצר קשיים שכן קיימים זוגות שאינם רוצים או אינם יכולים להינשא לפי הדין הדתי והאפשרות של נישואין באופן אזרחי בארץ אינה קיימת. דבר זה יוצר מורכבויות שונות בנושא אך גם הוביל לפתרונות מעשיים.

 

מדוע בני זוג פונים לנישואין אזרחיים?

מאחר וניתן להינשא רק בהתאם לדין הדתי, זוגות מעורבים שאינם בני אותה דת (יהודייה ומוסלמי למשל) אינם יכולים להינשא אצל אף סמכות דתית. זהו גם המצב כאשר שני בני הזוג נחשבים ל"חסרי דת".

גם פסולי חיתון על פי ההלכה היהודית (אנשים אשר נולדו מחוץ לנישואין ומוגדרים כממזרים, כהן ואישה גרושה, זוגות חד מיניים וכדומה) אינם יכולים להינשא.

כמו כן, יש אנשים אשר יכולים להינשא על פי הדין הדתי אך אינם רוצים בכך מכל מיני סיבות, בין היתר בשל ההתנגדות לכפייה של הדין הדתי בעניין הנישואין, חוסר הזדהות עם הטקס וכלליו ועוד. כתוצאה מכך נוצרו דרכים חלופיות לנישואין של אותם זוגות, כגון נישואין אזרחיים במדינה זרה ורישום בישראל, וכן מוסד הידועים בציבור.

 

האפשרות להינשא באופן אזרחי בחוץ לארץ

כאמור, לא קיימת האפשרות לנישואין אזרחיים במדינת ישראל. עם זאת, ניתן להינשא בהליך אזרחי במדינה זרה ולאחר מכן להירשם במרשם האוכלוסין של משרד הפנים כזוג נשוי. הרישום הוא למעשה הליך פורמלי אך אין לו את ההכרה הרשמית של המדינה בנישואין אזרחיים. יש לקחת בחשבון שבמקרה של גירושין בין בני זוג אשר נישאן באופן אזרחי בחו"ל, הם יחויבו להתגרש על פי הדין הדתי, למרות שהם אינם נישאו על פיו.

 

כיצד מתבצע הליך הנישואין בחו"ל והרישום בארץ

לצורך הליך הנישואין בני הזוג צריכים לנסוע למדינה זרה. רבים מהזוגות נוסעים להתחתן בהליך אזרחי בקפריסין שהיא הקרובה ביותר ובעוד מדינות באירופה אשר ההליך בהן פשוט וכן למדינות המאפשרות נישואין חד מיניים.

טקס הנישואין נעשה בפני הרשות המדינית האחראית על כך כגון משרד ממשלתי או עיריות. לעיתים ההליך ידרוש תשלום אגרה מסוימת. בסיום ההליך בני הזוג יקבלו תעודת נישואין הנושאת חותמת אפוסטיל ( (Apostille המהווה אישור בין לאומי לתוקף המשפטי של המסמכים)

לאחר החזרה לארץ יצטרכו בני הזוג להציג את תעודת הנישואין, לרוב עם תרגום שלה ואישור של נוטריון על מנת להירשם באמצעותה במשרד הפנים. ככל ובני הזוג יבקשו לערוך שינוי בשם המשפחה בתעודת הזהות ידרשו לבוא עם תמונה מעודכנת. יש לציין שהליך הרישום במשרד הפנים אינו דורש תשלום אגרה כלשהי.

השינויים בנוגע לנישואין אזרחיים בישראל

הדין העברי-דתי מחייב תשלום דמי מזונות של הבעל לאשתו כל עוד הם נחשבים לנשואים. כך למעשה, בעבר חיוב זה לא היה חל על זוגות אשר נישאו באופן אזרחי.

כיום ההכרה בנישואין אזרחיים (שנערכו בחו"ל) גוברת וחל שוויון בהליך המזונות, כך שגם אצל זוגות שנישאו באופן אזרחי יהיה הבעל מחויב בפרנסת אשתו ובדאגה לה, ובמקרה שהוא אינו ממלא אחר חובתו תוכל האישה לתבוע את מזונותיה.

זוהי דוגמה לכללים ולחובות והזכויות אשר חלים היום באופן שוויוני גם על זוגות שנישאו באופן אזרחי. גם בתי המשפט משתדלים לא להבחין בין  הזוגות, ובאופן כללי כל הזמן מתבצעים מהלכים לשינויים ושיפורים של החקיקה בנושא.

 

מוסד הידועים בציבור

חלופה נוספת לנישואין אזרחיים בארץ היא מוסד הידועים בציבור. מדובר למעשה בבני זוג אשר מנהלים מסגרת משפחתית אך הם אינם נשואים האחד לשני. ההגדרה של ידועים בציבור מאפשרת לבני הזוג להנות מרוב ההיבטים המשפטיים של זוג נשוי מבלי להיות כזה. כדי שבני זוג יזכו להגדרה זו הם יצטרכו לעמוד במספר בסיסי של קריטריונים אשר יעידו על קיום חיים במשותף, כגון מגורים משותפים וניהול משק בית משותף. לאחר ההכרה בבני הזוג כידועים בציבור הם יזכו במרבית החובות והזכויות של זוג נשוי.

 

נישואין בישראל של חסרי דת

בישראל קיימים אנשים אשר אינם משתייכים לאף עדה דתית ומוגדרים כחסרי דת. במשך השנים גם לסוג זה של אנשים לא נמצא פתרון לנישואין בישראל.

בשנת 2010 נחקק חוק ברית הזוגיות לחסרי דת אשר מאפשר לבני זוג אשר שניהם מוגדרים כחסרי דת לעבור רישום במרשם ברית הזוגיות במשרד המשפטים על מנת לקבל הכרה רשמית ולהנות מהזכויות והחובות של זוגות נשואים.

על מנת לשמוע עוד על נישואין אזרחיים בישראל ואפשרויות העומדות בפניכם, פנו לעורכת הדין הלנה שמחי לייעוץ משפטי מוביל בתחום!

נישואין אזרחיים
נישואין אזרחיים

שאלות ותשובות - נישואין אזרחיים

נישואין אזרחיים, הם נישואין שמתבצעים שלא דרך בית הדין הרבני הוא המוסד המתאים לדת שלהם. מאחר וישראל מחייבת נישואין דרך הרבנות או דרך המוסד הדתי – לא ניתן לקיים נישואין אזרחיים בישראל, אלא הכרה בנישואין אזרחיים מחו"ל.

זוגות רבים, לא מעוניינים לפנות לרבנות מאחר ולא רוצים לקיים את הנישואין לפי טקסיה, ואחרים למשל אפילו לא יכולים לפנות לרבנות מאחר והנישואין שלהן לא מתקבלים מבחינתה, כמו במקרה ש לזוגות מעורבים שאינם מאותה דת, או פסולי חיתון לפי ההלכה.

נישואין אזרחיים בחו"ל, יכולים להתבצע דרך שלל מדינות אשר ניתן להתחתן בהם – ולאחר מכן לחזור לארץ עם המסכים המעידים על נישואין, ולבקש לקבל הכרה בנישואין בישראל. זה בעצם הפתרון המעשי לכל מי שלא מעוניין או יכול בנישואי רבנות בארץ.

כדי להירשם כזוג נשוי בארץ לאחר הנישואין בחו"ל, יש צורך להציג את תעודת הנישואין עם תרגום שלה ואישור נוטריוני, ולאחר מכן להירשם כזוג נשוי במשרד הפנים.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader