ניתוק קשר הילד בגין ניכור הורי

ניכור הורי הינו תופעה מוכרת בין זוגות פרודים או גרושים עם ילדים בה ההורה בעל המשמורת פועל באופן מסוים במטרה לסכסך בין הילד ובין ההורה האחר. ההורה גורם לתחושת ניכור בין הילד לבין ההורה האחר ומנסה לקלקל את התקשורת ביניהם.

 

מהו ניכור הורי?

תסמונת ניכור הורי היא תופעה שכיחה אצל ילדים להורים בהליכי גירושין. בעקבות החשיפה של הילדים למריבות וויכוחים בין ההורים, הילד בוחר להיאחז בצד מסוים ומתנכר לצד שני. הניכור יתבטא בסלידה וריחוק של הילד מההורה ורצון להמעיט בקשר ואפילו לנתק. לרוב ניכור הורי נעשה כתוצאה של הסתת הילד בידי ההורה שבעל המשמורת על הילד.  

 

כיצד מזהים תופעה של ניכור הורי?

לתופעה של ניכור הורי כמה תסמינים. לרוב הילד יתנהג בעוינות מסוימת כלפי ההורה המנוכר, דבר אשר יכול להתבטא בהתנהגות, בדיבור, בתוקפנות, התעלמות בוטה ועוד. לרוב הילד אינו יעמיד סיבות ברורות לניתוק הקשר ואינו יסביר זאת במונחים הגיוניים. בדרך כלל הילד יראה בהורה בעל המשמורת שאותו הוא מעדיף כמושלם ואת ההורה השני באור שלילי מוחלט. התנהגות זו לרוב אינה תלווה ברגשות חרטה שכן היא תתוחזק על ידי ההורה המועדף ותקבל תמיכה ממנו. אלו הם חלק מן התסמינים אשר באמצעותם ניתן לזהות את תסמונת הניכור ההורי.

 

 

ההשלכות של ניתוק הקשר בעקבות הניכור ההורי

לתופעה זו של ניכור הורי השלכות קשות ומורכבות. בראש ובראשונה היא תגרום לעוגמת נפש קשה אצל ההורה המנוכר וחוסר אפשרות שלו להיות בקשר עם הילד ולקחת חלק ובגידול שלו. גם אצל הילד המצב יכול להביא להשפעות קשות בעתיד ויהיה צורך בטיפול נפשי משמעותי על מנת להתגבר עליהם ולשקם את הפגיעה שנעשתה. ככל וניתוק הקשר יהיה ממושך יותר, יהיה מאתגר יותר לפתור את המצב ולשקם את הקשר שנפגע.

 

דרכי התמודדות עם התופעה

פסיכולוג ילדים וייעוץ עם אנשי מקצוע וניסיון

בשלב הראשון רצוי לנסות לפתור את הבעיה בדרכים של טיפול, ייעוץ עם אנשי מקצוע וניסיון להגיע לעמק השווה בין הצדדים. כאמור, ככל והטיפול בבעיה יעשה בשלב מוקדם יותר יהיה ניתן לפתור אותה ולהחזיר את הקשר ההורי.

פנייה לבית הדין הרבני או בית המשפט והטלת קנס כספי

בשלב השני יש לפנות לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה על מנת לבקש להטיל קנס כספי על ההורה אשר מוביל את הניכור, בטענה שהוא מפר את חלוקת זמני השהייה בין ההורים בעקבות הניכור ההורי. המטרה היא שהטלת הקנס הכספי תוביל להרתעת ההורה בעל המשמורת ולהפסקת הניכור ההורי.

 

ניכור הורי כעילה להפחתת תשלום המזונות

בדין העברי קיים המושג "ילד מורד", זהו ילד אשר אינו מקיים את המצווה של כיבוד אב ואם ומנתק את הקשר עם אחד ההורים בכוונה תחילה. על מנת שייחשב למורד הילד צריך בעצמו לבקש לנתק את הקשר ויהיה צורך להראות שאין הדבר נכפה עליו על ידי ההורה המנכר. במקרה כזה, ההורה המנוכר יפסיק את תשלום המזונות לילד.

בתי המשפט נוטים בסכסוכי משפחה להעמיד את טובת הילד במרכז ולכן נרתעים מלאשר פעולה כזאת. מעבר לכך, הוכח שפעולה כזאת אינה גורמת לשיקום הקשר אלא מפחיתה את הסיכוי לתיקון כלשהו שלו בעתיד. יחד עם זאת, קיימים מקרים בהם הניתוק אינו בר תיקון ויהיה אפשר לאשר הפחתה בתשלום המזונות או הפסקתם בעבור הילד המרדן.

 

פניה והתייעצות עם אנשי מקצוע בתחום

כאמור, יש צורך לפנות לאיש מקצוע נפשי, מטפל או פסיכולוג על מנת לאפשר טיפול לילד ולנסות לפתור את הבעיה. ככל שניתן, מומלץ לנסות לעבור טיפול משותף על מנת לפתור יחד את הקונפליקטים. גם גישור משפחתי מהווה אופציה על מנת לפתור את המחלוקות ולהגיע לעמק השווה בין הצדדים. ככל ודרכים אלו אינן אפשריות או מצליחות, יש צורך להיוועץ בעורך דין מומחה לדיני משפחה על מנת ללמוד אודות הפעולות המשפטיות בהן כדאי לנקוט.

פנו עוד היום לעורכת הדין הלנה שמחי לטיפול מנוסה, אחראי ומקצועי בנושא!

ניתוק קשר הילד בגין ניכור הורי
ניתוק קשר הילד בגין ניכור הורי

 

שאלות ותשובות - ניתוק קשר הילד בגין ניכור הורי

ניכור הורי היא תופעה שכיחה ומצערת, הקשורה לקשר בין הילד להוריו. התופעה נפוצה בתהליך הגירושין, בו הילד חשוף לריבים ודינמיות בבית בין הורי, שגורמות לו לבחור צד, ולהתנכר לצד השני, וכך להימנע ממפגשים עמו מבחירה.

ניכור הורי, נגרם באופן די שכיח ונפוץ בתהליכי גירושין או מתוך דינמיקה בבית בין ההורים אליה הילד חשוף. הניכור ההורי יכול להיגרם עקב סלידה שמפתח הילד לאחד מהוריו בשל הגירושין, או אפילו עקב ניסיון מכוון של אחד ההורים, בהסתת הילד כנגד ההורה השני.

במקרה בו הילד סולד מאחד ההורים, מתנכר אליו ומבקש לנתק ממנו קשר, יש כמה פתרונות מעשיים – פסיכולוג ילדים וייעוץ עם מומחים, וכן פנייה לבית המשפט או הדין הרבני, כדי להטיל קנס או לעצור את ההורה אשר מוביל לניכור ההורי ומסית את הילד.

ניכור הורי הוא מצב מצער שעשוי לקרות בעקבות יד מכוונת, והסתה של אחד ההורים כנגד השני. הצעד הראשון שכדאי לעשות הוא להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה, שמחזיק בניסיון ובקיאות בתחום, כדי להבין מה האופציות השונות שלפניכם ומה הדרך המיטבית להתמודד כעת.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader