קצבת שאירים

קצבת שאירים היא קצבה הניתנת מידי חודש לשאירים של נפטר על ידי המוסד לביטוח לאומי. מדובר למעשה בקבצה אותה מקבלים אלמנים, אלמנות ויתומים של נפטרים, תוך עמידה בתנאים מסוימים.  עוד על קצבת שאירים, תנאיה והזכאות אליה, לפניכם:

 

מהי קצבת שאירים?

קצבת שאירים הינה קבצה אשר משולמת על ידי המוסד לביטוח לאומי בישראל. מטרת הקבצה היא להבטיח אמצעי קיום מינימלי לאלמנים, אלמנות ויתומים של תושב ישראל אשר הלך לעולמו (למעט מקרים בהם האדם נפטר עקב מלחמה או פשע כלשהו).

הקצבה ניתנת בעמידה בשלושה תנאים:

  1. הנפטר היה תושב ישראלי
  2. הנפטר השלים תקופה מסוימת של אכשרה
  3. דמי הביטוח לאומי שולמו כחוק בחייו.

משך הזמן מעבר לשנה שבה הנפטר היה מבטוח כחוק יוביל לזיכוי שלו בתוספת ותק. קיימים מקרים מסוימים שבהם למרות אי זכאות לקצבה, השאירים כן יוכלו לקבל מענק חד פעמי כלשהו. ככל והנפטר היה בחייו מבוטח על ידי קרן פנסיה, ביטוח חיים או ביטוח מנהלים, שאריו עשויים להיות זכאים לקצבת שאירים נוספת מעבר לזו של הביטוח הלאומי אשר תשלום על ידי חברת הביטוח.

 

מי זכאי לקבל קצבת שאירים?

שאריו של הנפטר זכאים לקבלת הקצבה. מדובר באלמנת הנפטר על פי ההגדרות הקיימות בחוק ביטוח לאומי, הדבר כולל גם בת זוג אלמנה של אישה שנפטרה, אלמן של נפטרת, כולל בן הזוג של נפטר. יחד עם זאת, בנוגע לאלמן, הזכאות לקצבה תהיה תלויה במבחן הכנסות ככל ואין עמו יתום.

 

כיצד מתבצע הליך מימוש הזכאות לקצבה?

על מנת לממש את הזכות לקצבת שאירים יש להגיש תביעה לכך תוך 12 חודשים ממועד הפטירה. במידה והפטירה הוגשה לאחר פרק זמן זה, יהיה ניתן לקבלה באופן רטרואקטיבי תוך תקופה שאינה עולה על 12 חודשים. הקצבה משולמת באופן ישיר לחשבון הבנק של הזכאי או לשל קרוב שלו. לעיתים חריגות תשולם הקצבה באמצעות הדואר. ניתן למשוך את הקצבה תוך רק זמן קבוע בחודש. במידה ועברו שלושה חודשים וטרם נמשכה הקצבה, תשלומה ייפסק והדבר יידרש בירור.

 

קצבת שאירים ליתום

כאשר מדובר ביתום (קטין) אשר מתגורר עם ההורה האלמן, הקצבה שלו תשולם להורה. הקצבה עשויה להיות משולמת גם לאפוטרופוס המוסמך על הילד או לאפוטרופוס אשר מונה על ידי בית המשפט במקרים בהם ההורה הנותר של הילד אינו מתגורר בישראל, ההורה הנותר הינו פסול לדין וכן במקרים בהם שני ההורים של הילד נפטרו.

בנוסף לכך, במקרים בהם הילד שהה מחוץ לבית הוריו, הקבצה תשולם למי שנושא בהוצאות החזקת וגידול הילד. במידה והילד שוהה במוסד רווחה כלשהו, הקצבה תשולם ישירות למשרד הרווחה והוא יחסוך את הכסף בעבור הילד על להגיעו לגיל בגירות.

תשלומים הנלווים לקצבת השאירים

מלבד מתן הקצבה עצמה, קיימים תשלומים נלווים אליה אשר מוענקים לשאירים במידת הצורך. מדובר בדמי מחיה ליתומים, מענק נישואין, מענק בת מצווה ובר מצווה וכן מענק פטירה. בנוסף זכאים השאירים במקבלים את הקצבה הבסיסית להטבות מסוימות כגון מענק לימודים כאשר מדובר במשפחה של למעלה מארבעה ילדים, הנחה בארונה, תוספת השלמת הכנסה, הנחה בתחבורה הציבורית, בתשלומי חשבון בזק, סיוע במימון שכר דירה והנחה בתשלום אגרות טלוויזיה.

 

שיעור הקצבה

גובה ושיעור הקבצה משתנה בהתאם לגילו של האלמן ובהתאם למספר הילדים הנותרים בחיים וכן בהתאם לוותק הביטוח. הסכומים מתחילים ב 1,150  ועולים עם גילו של האלמן וכמות הילדים. בנוסף, ותק של תשלום ביטוח לאומי מזכה את השאירים בתוספת הנקבעת על פי אחוזים מסכום הקצבה.

 

פגיעה בזכאות הקצבה

קיימים מקרים בהם המצב של השאירים עשוי לפגוע בזכאות לקצבה. בין הסטטוסים האישיים אשר עשויים לפגוע בזכאות עשויים להיות שהייה ממושכת של בן הזוג בחו"ל, ירידה שלו מהארץ, אלמנים ואלמנות אשר מצויים במערכת זוגית בהגדרה של ידועים בציבור או כאשר הם נישאו לבן זוג חדש. יחד עם זאת, קיימים מקרים חריגים בהם למרות השינוי בסטאטוס המסוים, קצבת השאירים לא תפגע.

 

מקרה מבחן – קצבה לאישה אשר עזבה את בעלה בשל אלימות

בצעד תקדימי קבע בית המשפט כי אישה אשר עזבה את בן זוגה בעודו בחיים תהיה זכאית באופן חריג לקצבת השאירים בשל העובדה כי היא עזבה את בעלה לאחר שסבלה מאלימות ממנו ולכן תהיה היא זכאית לקצבה למרות שהיא לא הייתה נחשבת לבת זוגתו בעת פטירתו ולא התגוררה עמו.

כך למעשה, אישה מוכה אשר עזבה את בית בעלה תהיה זכאית לקצבת שאירים במקרה של פטירה, כשם שהיא זכאית בזמן שהיא עזבה את ביתו (ועדיין נשואה אליו) למזונות, הדבר נובע מתוך ראיה שיפוטית המבקשת לעודד נשים הסובלות מאלימות מבן זוגם לעזוב את הבית.

 

 לסיכום

קצבת שאירים הינה קצבה לה זכאים אלמנות ואלמנים ויתומים לאחר פטירת בן הזוג. מטרת הקצבה היא להבטיח קיום מסוים של השאירים הנותרים בחיים אשר סובלים מפטירת יקיריהם. על מנת ללמוד עוד על הקצבה והזכאות לה, פנו לעורכת הדין הלנה שמחי, מומחית לענייני משפחה, לליווי משפטי מקצועי ומהימן!

קצבת שאירים
קצבת שאירים

שאלות ותשובות - קצבת שאירים

קבצת שאירים היא קצבה שניתן לקבל מהמוסד לביטוח לאומי. מטרת הקצבה היא להבטיח קצבה ותשלום בסיסי לשאירים של הנפטר כדי שיכלכלו את עצמם באופן המינימלי. מי שזכאי לקצבה, הם למשל אלמנות ואלמנים, יתומים וכדומה.

הליך מימוש הזכאות לקצבה, יכול להתבצע דרך הגשת תביעה לביטוח לאומי, תוך עד 12 חודשים ממועד הפטירה. במידה והתביעה תאושר והמבקש עומד בתנאים, הוא יקבל את הקבצה לחשבון הבנק באופן ישיר.

מעבר לקצבת השאירים עצמה, ישנם תשלומים נוספים הניתנים לזכאים להם לפי חוק, כמו למשל דמי מחיה ליתומים, מענק פטירה, מענק בת מצווה ובר מצווה וכדומה. מעבר לכך, השאירים עשויים להיות זכאים להשלמת הכנסה, סיוע במימון שכר דירה, והטבות נוספות.

קבצת השאירים, היא קצבה שגודלה משתנה בהתאם לגיל הנפטר, מספר הילדים שנותרו אחריו, וותק הביטוח, וכך הסכום המינימלי יהיה 1,150 ₪.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader