קצבת שאירים ידועים בציבור

פטירת הורה או בן זוג הוא מצב קשה מאוד. מלבד הקושי הנפשי הכרוך באבל, אלמנים ויתומים רבים מוצאים את עצמם מתקשים להשתקם כלכלית מאחר ואחד המפרנסים בבית נפטר. לשם כך, נועדה קצבת השאירים – על מנת לסייע לאלו שנותרו מאחור להמשיך ולהתקיים בכבוד. דין זה חל על זוגות נשואים, ומה באשר לזוגות ידועים בציבור וילדיהם?

 

מהי קצבת שאירים? 

קצבת שאירים היא קצבה שנועדה להבטיח ביטחון כלכלי מסוים לשאירים של אדם שנפטר. מדובר בקצבה המשולמת מדי חודש על ידי המוסד לביטוח לאומי, ונקבעת בהתאם לביטוחיו השונים של הנפטר. קרוביו של הנפטר שנחשבים שאירים הם האלמן הוא האלמנה שהשאירו מאחוריהם, וילדיו של הנפטר שהפכו ליתומים. 

 

כיצד נקבעת זכאות לקצבת שאירים?

חשוב לשים לב שבמאמר לשון גבר מתייחסת לנשים וגברים יחדיו מטעמי נוחות אלא אם נאמר אחרת.

על מנת שלשאיריו של הנפטר תהיה זכאות לקצבת שאירים, על הנפטר לעמוד בשלושה תנאים: 

  1. הנפטר היה תושב ישראל במותו
  2. הנפטר השלים תקופה אכשרה

כלומר, הנפטר היה מבוטח בביטוח לאומי זמן ארוך דיו על מנת ששאיריו יהיו זכאים לקצבת שאירים. תקופת אכשרה היא ביטוח באחת מן התקופות הללו:

  • שנה שלמה לפני הפטירה.
  • שנתיים רצופות או לא רצופות בחמש שנים טרם הפטירה. 
  • חמש שנים רצופות או לא רצופות בעשר השנים טרם הפטירה.
  • שתים עשרה שנים רצופות או לא רצופות, כל עוד הנפטר היה מבוטח לאחר שהפך לתושב ישראל ומספר החודשים בהם לא היה מבוטח לא עלו על מספר החודשים בהם כן היה מבוטח.
  • שתים עשרה שנים רצופות או לא רצופות טרם הפטירה. 

ישנם כמה מקרים בהם אין צורך לעמוד בתקופת האכשרה:

  • המנוח נפטר לפני הגיעו לגיל תשע עשרה שנים. 
  • המנוח היה המפרנס העיקרי של ילדיו או של בן או בת זוגו. 
  • המנוח נפטר תוך שנה מהיום בו נהפך לתושב ישראל. 
  • המנוחה (אישה בלבד) נפטרה בתוך שנה מהיום בו התאלמנה או התגרשה.
  • אם המנוחה (אישה בלבד) הייתה אם לילדים ולא השלימה תקופת אכשרה כפי שנדרש ממנה, ילדיה בלבד יהיו זכאים לקצבת שארים. 
  1. הנפטר שילם את דמי הביטוח כחוק

גם כאשר המנוח פיגר בתשלומי דמי הביטוח הלאומי, ייתכן כי שאיריו יהיו זכאים לקצבת הקצבה מטעמי צדק והגינות.

 

מי נחשבים ידועים בציבור?

ידועים בציבור הם זוגות שבחרו שלא להתחתן או היו מנועים מלהתחתן מסיבות שונות, כמו היותם חד מיניים, פסולי חיתון, חסרי דת ועוד. ידועים בציבור יוכלו ליהנות במקרים מסוימים מהזכויות המגיעות לזוגות נשואים, אם ניהלו אורח חיים שדומה באופיו לאורח חיים של זוג נשוי. 

 

החוק הישראלי

החוק הישראלי טרם הגדיר מי נחשבים כידועים בציבור, אך ישנן מספר אינדיקציות שבתי המשפט נעזרים בהם על מנת לפסוק האם הזוג הוא ידוע בציבור או לא. אינדיקציה מרכזית היא חיים משותפים הכוללים ניהול משק בית משותף. עם זאת, לא מדובר בתנאי מחייב, וייתכן שזוג יוגדר כידועים בציבור גם אם אינו גר יחדיו או מנהל משק בית משותף. 

אינדיקציה נוספת שמסייעת לבתי המשפט להכריע האם מדובר בזוג ידוע בציבור או לא, היא הנפקת תעודת זוגיות מטעם ארגונים שונים, המעידה על מחויבות הזוג זה לזו. 

 

האם ידועים בציבור זכאים לקצבת שאירים?

התשובה היא כן. אם בני הזוג מוכרים בביטוח לאומי כידועים בציבור, הם ייחשבו כבני זוג נשואים לכל דבר ועניין. בין היתר, בני הזוג יהיו זכאים לקצבת שאירים. ייתכנו חריגים לכך, אם למשל האלמן או האלמנה נישאו שנית מות בן זוגם הראשון או פתחו בזוגיות ידועה בציבור עם אדם אחר.

 

המוסד לביטוח לאומי

אם המוסד לביטוח לאומי מסרב להכיר באלמן או באלמנה כידועים בציבור לטובת קצבת השאירים, האלמנים רשאים לתבוע בגין הכרה כידועים בציבור וקבלת קצבת שאירים. על מנת להגדיל את סיכוייכם לזכות בתביעה, מומלץ בחום להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני משפחה. רק עורך דין מנוסה יוכל לסייע לכם לבנות תיק חזק ומשכנע, ולסייע לכם לעמוד על זכויותיכם כך שתקבלו את הכסף המגיע לכם על מנת להתקיים בכבוד. 

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה ובדיני ידועים בציבור בפרט, ומזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדה על מנת לקבל ליווי משפטי מקצועי. משרדנו מתגאה בהישגיו הרבים בתחום ובהענקת ייעוץ משפטי מן הדרגה הראשונה.

קצבת שאירים ידועים בציבור
קצבת שאירים ידועים בציבור

שאלות ותשובות - קצבת שאירים ידועים בציבור

שאירים של ידועים בציבור, הם בעצם הילדים והצאצאים שהותירו אחריהם הזוג הידוע בציבור. במקרה של פטירה של אחד מבני הזוג הידוע בציבור, יקבלו השאירים שהותיר אחריו, קצבת שאירים, גם אם הוריהם היו ידועים בציבור ולא נשואים באופן זהה.

קצבת שאירים היא קצבה חודשית ששאירים של אדם שנפטר יכולים לקבל. רק שאירים שעונים על הקריטריונים בחוק יכולים להיות זכאים לקבלת קצבת שאירים, כמו אלמן ואלמנה, ילדי הנפטר שהתייתמו וכדומה.

הזכאות לקבל הקצבה תתקבל רק במענה על כמה קריטריונים הקבועים בחוק, בניהם העובדה שהנפטר היה תושב ישראל, השלים תקופת אכשרה, ושילם דמי ביטוח לאומי לפי החוק.

החוק לגבי קצבת שאירים, זהה לחלוטין גם באשר לילדים של זוגות נשואים וגם באשר לילדים של זוגות ידועים בציבור., וכך בשני המקרים זכאים הילדים לקצבת שאירים.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, מכהנת כסגנית ועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א ומזמינים אותה מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader