תביעת רכוש משפחה

כאשר בני זוג מתגרשים, עליהם לחלק את רכושם באופן שיספק את שני הצדדים ויעניק להם נקודת פתיחה מספקת לחיים שלאחר הגירושין. עם זאת, לעיתים קרובות בני הזוג המתגרשים מתקשים להחליט כיצד יחלקו את הרכוש היות והוא חשוב מאוד לשני הצדדים. מאמר זה יסביר את החוקים הנוגעים לחלוקת רכוש בגירושין, וכיצד ניתן להגיש תביעת רכוש משפחה במקרה שאין הסכמה בין בני הזוג.

 

חלוקת רכוש בגירושין

כאשר בני זוג מצויים בהליך גירושין, עליהם להחליט כיצד יחלקו את רכושם, שהרי זוג נשוי נוטה לצבור רכוש רב. ישנם נכסים רבים המוחזקים בבעלותם של בני זוג, כמו נדל"ן, כספים, רהיטים, רכבים ואפילו חובות ומשכנתאות. לרכוש רב יש משמעות כלכלית, פרקטית וסנטימנטלית ולכן בני הזוג לרוב לא יוותרו על רכושם ללא מאבק מינימלי. 

לעיתים קרובות, התנהלותם של הליך הגירושים עשויה להכתיב את עתידם של בני הזוג כגרושים טריים – האם יוותרו חסרי כל או שמא יוכלו לפתוח בדרך חדשה באמצעות הגיבוי הכלכלי שניתן להם בגירושין. לכן, כל חלוקת רכוש בגירושין מצריכה ליווי על ידי עורך דין המתמחה בדיני משפחה, כך שכל אדם שיוצא מנישואים יקבל את הנתח שמגיע לו מהחיים המשותפים.  

 

מהי תביעת רכוש משפחה?

תביעת רכוש משפחה הינה תביעה המוגשת כאשר בני זוג מצויים בהליך גירושין אשר מטרתה הינה לחלק את הרכוש של בני הזוג באמצעות ליווי ופיקוח מבית המשפט. את התביעה ניתן להגיש לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין האישי. 

כידוע, כל הליכי הגירושין בישראל מצויים במסגרת סמכותם של בתי הדין האישיים, כמו בית הדין הרבני, בית הדין השרעי, בית הדין הכנסייתי וכן הלאה. בני זוג חד מיניים, חסרי דת או בעלי שתי דתות שונות ינהלו את הליכי הגירושין שלהם במסגרת בית המשפט לענייני משפחה. 

על אף שהליך הגירושין העיקרי יתנהל בבית הדין האישי, לבני הזוג ישנה אפשרות לנהל את ההליכים המקבילים לגירושין כמו חלוקת רכוש, קביעת דמי המזונות, הסדרי משמורת וכן הלאה בבית משפט לבחירתם. לשם כך נפתח "מירוץ הסמכויות" – כלומר, בן הזוג הראשון שיקדים ויגיש תביעה בנושא לבית הדין האישי או לבית המשפט לענייני משפחה, ייקבע את בית המשפט בו יתנהלו ההליכים הללו.

אם הינכם מתלבטים בנוגע לבית המשפט המתאים ביותר להגשת תביעת רכוש משפחה, היוועצו עם עורך דין על מנת שיסייע לכם להבין איזה בית משפט הוא המתאים ביותר לצרכיכם ולרצונותיכם. 

 

איך מתנהלת חלוקת הרכוש בתביעת רכוש משפחה?

על מנת להבין כיצד מתנהלת תביעת רכוש משפחה, ראשית יש להכיר את דיני חלוקת הרכוש בגירושין בישראל. 

תביעת רכוש משפחה בקרב זוג שנישא לפני 1.1.1974

גירושיהם של בני הזוג שהתחתנו לפני 1.1.1974 יתנהלו בהתאם לדיני חזקת השיתוף, אשר מהווה כלל משפטי מרכזי בדיני המשפחה. לפי חזקת השיתוף, בני הזוג נדרשים לחלק את רכושם ושוויו באופן זהה ביניהם, כל עוד מדובר ברכוש שצברו במהלך הנישואים. לעומת זאת, רכוש שאחד מבני הזוג הביא עמו לנישואים או רכוש שרק אחד מבני הזוג קיבל באמצעות ירושה או מתנה, נשאר בחזקתו הפרטית. 

חזקת השיתוף למעשה יוצאת מנקודת הנחה כי בני זוג נשואים גמרו בדעתם לחלוק ברכושם, ולכן גם אם אחד מבני הזוג רכש דירה במהלך נישואיו ורשם אותה על שמו בלבד, היא תיחשב כרכוש שנמצא גם בבעלותו של בן הזוג השני. 

חשוב לדעת שהיו מקרים בפסיקה לפיהם נפסק כי גם נכס שהיה שייך לאחד מבני הזוג טרם נישואיהם או נכס שהתקבל בירושה או במתנה יכול להיחשב כרכוש שיש לחלק בין הצדדים, כיוון שבית המשפט מכיר גם בהשקעה בנכס שאינה כלכלית. למשל, אם אשר השקיעה במשק הבית וטיפלה בילדים המשותפים לאורך שנים רבות עשויה להיות זכאית לחצי מהנכס. 

 

תביעת רכוש משפחה בקרב זוג שנישא אחרי 1.1.1974

על בני זוג שנישאו אחרי 1.1.1974 תחול מערכת הדינים הקבועה בחוק יחסי ממון בין בני זוג. לפי חוק זה, כל זוג שמתגרש צריך לחלק את הרכוש שלהם באופן זהה בין אחד לשני באמצעות עיקרון "איזון משאבים". 

אם בן זוג הביא עמו נכס מסוים לנישואין, או שקיבל אותו במהלך הנישואין באמצעות מתנה או ירושה אך בפועל הנכס היה משותף לו ולבן זוגו, ייתכן מאוד כי בית המשפט יחליט לחלק את שווי הנכס באופן שווה בין בני הזוג.  

 

חלוקת רכוש בהתאם להסכם הממון 

אפשרות נוספת שעומדת בפני בני הזוג היא לחלק את הרכוש לפי ראות עיניהם, באמצעות חתימה על הסכם ממון. ניתן לכתוב הסכם ממון בטרם הכניסה לנישואין או במהלכם, כאשר המטרה המרכזית שלו היא להגן על הרכוש שכל בן זוג הביא עמו לנישואין ולהחליט מראש בנוגע לגורלו של הרכוש המשותף. 

הסכם ממון בעצם מאפשר לבני הזוג לדאוג מראש לעתיד בו הם עלולים להתגרש, על מנת להבטיח את רווחתם של שני הצדדים. כמובן שלא ניתן לחתום על הסכם ממון כאשר בני הזוג אינם מסכימים כלל, היות והוא מצריך שיתוף פעולה מלא וחתימה על חוזה. 

מלבד הסכמה הדדית ורצון טוב, הסכם ממון מצריך היוועצות עם עורך דין המתמחה בתביעות רכוש, על מנת שינוסח חוזה משפטי מקיף אשר מספק הגנה משפטית עבור שני הצדדים ועבור נכסיהם. 

 

כיצד עורך דין לענייני משפחה יוכל לעזור לי?

כאשר אדם מצוי בהליך גירושין, ההמלצה העיקרית היא להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני משפחה ככלל ובגירושין כפרט לאורך כל ההליך. להליך גירושין יש השפעה רבה על חייהם של הצדדים – לרוב בני הזוג יעברו לדירות שונות, יחזיקו בנכסים שונים, יזכו להסדרי ראייה מוגדרים מראש עם ילדיהם ויאלצו להתרגל לשגרה החדשה. בשל האתגר הרב הכרוך בגירושין, חשוב כי תבטיחו כי הנושאים החשובים לכם יהיו מוסדרים בהסכמי הגירושין השונים.

חשוב לדעת שהליך הגירושין אינו חייב להתרחש בכותלי בית המשפט – בני זוג אשר יש ביניהם תשתית מספיקה של אמון והדדיות יוכלו לכתוב ביחד הסכם גירושין בליוויו של עורך דין, על מנת להחליט יחדיו על תנאי הגירושין שלהם וליצור אלטרנטיבה למאבק משפטי, אשר נוטה להיות פחות אישי ופחות מתחשב בצרכיהם הייחודיים של הצדדים. 

כמו כן, בני הזוג יוכלו להיעזר בעורך דין המוסמך גם לגישור גירושין. באמצעות גישור, בני הזוג המתגרשים יוכלו להגיע ביחד לפשרה ולמסקנות בנוגע לרצונותיהם, ולנסח יחדיו את תנאי הגירושין. הגישור בהנחייתו של עורך דין-מגשר מיומן יעניק פתח לשיח איכותי ונינוח יותר, אשר מטרתו היא לגשר על הפערים והמחלוקות בין בני הזוג ולמצוא אלטרנטיבות אשר יתאימו לשניהם ויחסכו מאבק משפטי ממושך ומייגע בבית המשפט.

זכרו כי לרכוש יש משמעות גדולה לחיינו ולניהול  אורח חיים נוח ונעים. לכן, מומלץ שלא לגשת לתביעת רכוש משפחה ללא הכנה מוקדמת – היוועצו בעורך דין המתמחה בתחום על מנת להבטיח כי אתם מגנים על רכושכם בהווה ובעתיד ואינם משאירים שום פרצה משפטית שעשויה להוביל לכך שתאלצו לאבד נכס יקר ערך. 

עורכת הדין הלנה שמחי הינה מגשרת ועורכת דין המתמחה בדיני משפחה וחלוקת רכוש בגירושין. אנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם משרד עורכת הדין שמחי על מנת להבטיח כי אתם נמצאים בידיה של משפטנית מומחית לתחום הגירושין.

תביעת רכוש משפחה
תביעת רכוש משפחה

שאלות ותשובות - תביעת רכוש משפחה

תביעת רכוש משפחה היא תביעה שאותה יכולים להגיש בני זוג שמתגרשים, באשר לאופן חלוקת הרכוש המשותף שהם צברו מתחילת נישואיהם. את התביעה ניתן להגיש לבית משפט לענייני משפחה, או לבית דין רבני, כתלות באינטרס של מגיש התביעה.

במסגרת תביעת הרכוש ניתן להתדיין לגבי כל סוגי הרכוש המשותף שבני הזוג צברו במהלך שנות נישואיהם ביחד – נכסי נדל"ן, מכוניות, כסף, מניות ועוד.

במידה והזוג התחתן לפני התאריך 1.1.1974 חלה עליו חזרת השיתוף, שלפיה יש לחלק את הרכוש המשותף שווה בשווה בין בני הזוג המגרשים. במידה והזוג התחתן לאחר תאריך זה, חל עליהם חוק יחסי ממון, לפיו יש לחלק את הרכוש בין בני הזוג דרך עיקרון "איזון משאבים".

חלוקת רכוש בין בני זוג מתגרשים עלולה להיות מסובכת ולגרור עימה ויכוחים ומריבות, ולכן מומלץ להיעזר בעורך דין מקצועי ומנוסה שידאג לכך.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader