אפוטרופסות קשישים

כאשר אדם מבוגר מגיע למצב שבו הוא כבר אינו מסוגל או יכול לדאוג בעצמו לצרכיו ולהסדיר את ענייניו לבדו, עולה הצורך למנות לו אדם אחר אשר ידאג לו ולכל צרכיו. אדם כזה נקרא אפוטרופוס, והוא יקבל את הסמכות החוקית לדאוג למיצוי זכויותיו ולפעול למענו. עוד על אפוטרופוס, הליך המינוי והתנאים לכך, לפניכם:

 

מהו אפוטרופוס?

אפוטרופוס הוא אדם הממונה לדאוג לצרכיו ולענייניו של אדם אחר אשר אינו מסוגל לדאוג לכך בעצמו. מטרת האפוטרופוס היא לדאוג לצרכיהם וענייניהם של אנשים אשר אינם מסוגלים לכך בשל היותם קטינים, קשישים, חסרי ישע, מוגבלים ועוד.

בישראל חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות התשכ"ב – 1962 קובע את הדרכים למינוי אפוטרופוס, האחראיות המוטלת עליו, זכויותיו והאופן שעליו לפעול. הנחת המוצא של החוק היא כי כל אדם כשיר למילוי זכויותיו וחובותיו מיום לידתו ועד מותו, אלא אם כן קיימים מצבים בהם הוא אינו מסוגל לכך בעצמו, ולכן יש צורך במינוי אפוטרופוס.

 

אפוטרופוס לקשיש

קיימים שני מצבים בהם עולה הצורך למנות אפוטרופוס לקשיש:

 

מדובר בקשיש סיעודי

קשיש אשר עקב תפקוד פיזי, נפשי וקוגניטיבי נמוך אינו מסוגל לקבל בעצמו החלטות הנוגעות לגופו, לזכויותיו ולרכושו. קשיש זה נחשב לחסוי מאחר ואינו יכול לדאוג לענייניו, למרות היותו כשיר משפטית.

 

קשיש 'תשוש נפש'

קשיש אשר סובל מבעיות נפשיות או שכליות כגון דמנציה ואלצהיימר. כאשר קשיש מוגדר כתשוש נפש הוא למעשה פסול לדין (אינו כשיר משפטית) ויהיה צורך במינוי של אפוטרופוס לעניינים הקשורים בגופו וברכושו. אותו האפוטרופוס יחליט על הטיפול הרפואי המתאים לקשיש, אישפוזו במוסדר מתאים, ניהול ענייניו הכלכליים ורכושו.

לגביי ענייניו הכלכליים של הקשיש: כל אדם במשך חייו יכול להתכונן מבעוד מועד למצב עתידי בו הוא אינו יהיה מסוגל להחליט בעצמו באמצעות מתן ייפוי כוח לאדם אחר, אשר נקרא 'מיופה כוח' והוא יהיה בעל הסמכות לקבל החלטות בעבורו במצב שאינו יכול לעשות זאת בעצמו.

מינוי אפוטרופוס לקשיש

האפוטרופוס ממונה על ידי בית המשפט על פי השיקולים הקבועים בחוק והוא זה שיקבע את אופי ואורך המינוי. האפוטרופוס אחראי לדאוג לגופו ולרכושו של הקשיש, כך שאם הוא מפר את חובתו הוא עשוי לשאת באחריות על כך, אלא אם הוא פעל בתום לב או באישור של בית המשפט.

לרוב בית המשפט ימנה קרוב משפחה, ידיד או אפוטרופוס מקצועי בהתאם לבחינת טובתו של הקשיש. בית המשפט ייחשף למירב הנתונים אודות מצבו של הקשיש וגם ישמע את דעתו בעניין, במידה והדבר אפשרי. כאשר ברור לכל כי הקשיש אינו מסוגל למלא אחר צרכיו בעצמו בית המשפט ימנה אפוטרופוס.

יחד עם זאת, קיימים מצבי ביניים בהם לא ברור כי הקשיש חייב אפוטרופוס, לרוב במצבים בהם הקשיש נחשב לחסוי אך כשיר לדין ולכן בית המשפט מחויב לשקול חלופה אחרת אשר מגבילה פחות את חירותו ועצמאותו של הקשיש. במקרים כאלו בית המשפט עשוי למנות אפוטרופוס לעניינים מסוימים, כגון עניינים רפואיים או רכושניים בלבד בהגבלות מסוימות ולמשך זמן קבוע, ללא שלילת עצמאותו של הקשיש באופן מלא.

 

הגשת בקשה למינוי אפוטרופוס

על מנת להתחיל בהליך מינוי אפוטרופוס לקשיש יש להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס. לבקשה יש לצרף תעודות זהות וחוות דעת רפואית אודות מצבו של הקשיש, הסכמה של בני משפחתו מדרגה ראשנה של הקשיש או התנגדות שלהם, במידה וקיימת. וכן פרטי זהות טכניים של הצדדים.

לבקשה יש לצרף תצהיר מטעם עורך דין או מזכירות בית המשפט הנושאת בתשלום אגרה. בבקשה יש לפרט את הסיבה למינוי אפוטרופוס וכן האם המינוי הוא לתקופה מסוימת או בלתי מוגבלת. בנוסף לכל אלו יש לצרף לבקשה תסקיר מטעם רשויות הרווחה בהם יבחן מצבו של הקשיש באמצעות ביקור בביתו. התסקיר גם יבחן את האפוטרופוס ואת מידת התאמתו לתפקיד.

 

זהות האפוטרופוס

לרוב לא תהיה בעיה לבית המשפט להחליט על זהות האפוטרופוס שכן הקשיש עצמו יציע ויתמוך במינוי של אדם מסוים שהינו בן משפחתו או קרוב אחר אשר ישמש כאפוטרופוס שלו, בית המשפט רק יבחן כי האדם מתאים לתפקיד וכי המינוי הוא לטובתו של הקטין ויאשר את המינוי. יחד עם זאת, קיימים מקרים בהם בני המשפחה של הקטין מצויים בסכסוך בנוגע לזהותו של הממונה.

במצבים כאלו בית המשפט יחליט על זהות הממונה באמצעות תסקיר וחוות דעתו של עובד סוציאלי אשר נפגש עם המשפחה. לעיתים בית המשפט יחליט על מינוי של שני אפוטרופוסים ולעיתים הוא גם עשוי להכריע על מינוי של גרום חיצוני אשר ישמש כאפוטרופוס, כל זאת בהתאם לשיקול המכריע של טובת הקטין.

 

סמכויות האפוטרופוס

סמכויות האפוטרופוס קבועות בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות: האפוטרופוס אחראי על ביצוע פעולות כלכליות של הקשיש החל מביצוע תשלומים, שכר עבור מטפליו של המבוגר, אחראיות על הכנסותיו, טיפול בעניינים בירוקרטיים מול הרשויות, תשלום חובות ועוד. ככל וצפויה פעילות כלכלית חריגה כגון רכישה או מכירה של דירה, הפעולה תדרוש אישור של בית המשפט.

האפוטרופוס חייב לבקר את הקשיש בביתו לפחות אחת לשבועיים וכן לפקח אודות צרכיו הרפואיים, יום יומיים ועוד. ככל וסמכויות האפוטרופוס נוגעות גם לגופו של הקשיש, יהיה הוא אחראי על בחירת הטיפולים הרפואיים המתאימים בעבורו, אשפוז שלו, בחירת מטפל בעבורו או אשפוזו במוסד מתאים.

אפוטרופוס לקשיש הוא תפקיד חשוב ביותר בדאגה לאוכלוסייה המבוגרת, צרכיה ואיכות חייה. על מנת ללמוד עוד אודות האפוטרופסות ותנאיה, פנו לעורכת הדין הלנה שמחה, מומחית לדיני משפחה לייעוץ משפטי מקצועי ומנוסה בתחום!

אפוטרופסות קשישים
אפוטרופסות קשישים

שאלות ותשובות - אפוטרופסות קשישים

מינוי אפוטרופוס נעשה כאשר ישנו צורך למנות אדם חיצוני שינהל את ענייניו של אדם אחר, כיוון שאותו אדם לא מסוגל לעשות זאת בכוחות עצמו. קשישים, מפאת גילם, מגיעים פעמים רבות למצב זה, ולכן ניתן למנות עבורם אפוטרופוס.

שני המקרים העיקריים למינוי אפוטרופוס לקשישים הם כאשר מדובר בקשיש סיעודי שלא מסוגל לדאוג לענייניו בעצמו, או בקשיש "תשוש נפש" (הסובל מלקויות נפשיות או שכליות).

הגורם שממנה אפוטרופוס הוא בית המשפט, כאשר לרוב האפוטרופוס יהיה קרוב משפחה או מכר של הקשיש. על האפוטרופוס מוטלת אחריות אישית לנהוג רק לטובתו ולרווחתו של הקשיש.

האפוטרופוס אמון על ניהול ענייניו של הקשיש – לרבות ענייניו הכלכליים, הבירוקרטיים, המשפטיים, הרפואיים ועוד. האפוטרופוס נדרש לבצע את כל הפעולות באופן שייטיב עם הקשיש וידאג לצרכיו. האפוטרופוס נדרש לבקר את הקשיש לפחות פעם בשבועיים ולוודא שמצבו טוב.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader