פסילת צוואה כתוצאה מפגמים בה

צוואה הינה מסמך שבו מצווה אדםך מה יעשה ברכושו לאחר מותו. חוק הירושה קובע כללים מפורטים ומסוימים לגביי צוואה על מנת להבטיח שצוואות אשר יקוימו יבטאו באופן מלא את רצונו החופשי של האדם המצווה. בתוך כך, לעיתים יהיו פגמים בצוואה אשר יביאו לפסילה שלה ועל כן ההיכרות עם תנאי הצוואה והפגמים המובילים לפסילתה הינה חשובה. עוד על פסילת צוואה כתוצאה מפגמים בה, לפניכם.

 

הרקע המשפטי לצוואה

צוואה הינה מסמך או ציווי של אדם אשר קובע מה יעשו לכבודו ומה יעשה ברכושו לאחר מותו. על פי דיני הירושה בישראל על מנת לממש צוואה יש להוציא צו קיום צוואה אשר ייתן לה תוקף משפטי מחייב. כל עוד לא הוצא צו קיום צוואה לא יהיה ניתן לבצע פעולות על פיה. לכן לאחר פטירת אדם, אנשים המעוניינים בקיום הצוואה שלו יפנו לרשם לענייני ירושה ויגישו בקשה לצו קיום צוואה.

לאחר קבלת הצו אשר מצהיר על התוקף המשפטי של הצוואה יינתן פרק זמן של 14 יום בו כל המעוניין יכול להגיש התנגדות לצוואה בשל סיבות שונות. אחת מהסיבות לביטול צוואה או חלקים ממנה יכולה להיעשות בשל פגמים שהתגלו בה.

 

על מי חלה חובת ההוכחה בביטול צוואה?

אדם אשר מעוניין בביטול צוואה בטענה כי נפלו בה פגמים מהותיים יהיה מחויב לשאת בנטל ההוכחה לפגמים בה, כאשר הצד השני, האדם אשר מעוניין בקיום הצוואה יהיה עליו להוכיח כי היא נערכה כראוי והיא נעדרת פגמים. ככל ויתגלה כי נפלו פגמים בצוואה, למשל שהיא נערכה תחת השפעה של אדם אחר או כשהמצווה אינו היה כשיר לכך מבחינה שכלית או בריאות, וכן פגמים צורניים שנפלו בצוואה או אי עמידה בתנאי עריכתה.

פסילת צוואה כתוצאה מפגמים בה
פסילת צוואה כתוצאה מפגמים בה

 

פסילת צוואה בשל אי עמידה באחד מתנאי עריכתה

טענה מרכזית לפסילת צוואה היא כי נפלה טעות בעת עריכתה. חוק הירושה קובע ארבע דרכים בהן ניתן לערוך צוואה:

 

צוואה בכתב יד

צוואה כזאת צריכה להיכתב בכתב ידו של המצווה ולשאת תאריך ואת כתב ידו של המצווה. פגם בצוואה זו יכול ליפול כאשר הצוואה אינה נושאת תאריך או חתימה, או כאשר היא אינה כתובה כולה או מקצתה בכתב ידו של המצווה.

צוואה בפני עדים

צוואה זו היא צוואה הנכתבת ומוקראת בפניהם של שני עדים, נושאת תאריך וחתומה על ידי המצווה ושני העדים. כאשר שני העדים אינם שומעים יחד בו זמנית את תוכן הצוואה או כאשר חסרה חתימה יכול ליפול פגם בתנאי הצוואה.

 

צוואה בפני רשות

צוואה זו מוגשת ומוקראת בפני רשם הירושה אשר מאשר את תוכנה וקבלתה. כאשר הצוואה אינה נאמרת בפני הרשם או אינה נושאת את חתימתו הדבר עשוי להביא לפגם משמעותי בה.

 

צוואה בעל פה

צוואה זו יכולה להיאמר רק במצב שבו אדם 'שכיב מרע', כאשר הוא גוסס לפני מותו. צוואה זו נאמרת בעל פה בפני שני עדים אשר לאחר שמיעת הדברים מעלים את תוכן הצוואה על זיכרון דברים ומוסרים אותה לרשם הירושה. פגם בצוואה זו יכול ליפול כאשר רק עד אחד שומע את הצוואה או כאשר היא אינה נרשמת בהקדם בזיכרון דברים.

 

פסילת צוואה בשל פגמים מאת המצווה

פגמים בצוואה עשויים להביא לפסילה של כל הצוואה או חלקים ממנה אך לעיתים הם אינם יביאו לפסילה ובית המשפט יורה על תיקון הפגמים ויאפשר את קיומה, זאת בהתאם לסעיף 25 לחוק הירושה אשר מאפשר לחרוג מהכלל של פסילת הצוואה בשל פגמים כאשר בית המשפט סובר שניתן באמצעות תיקון להביא לביטוי רצון המצווה.

סעיף 30 לחוק הירושה קובע כי במקרה שבצוואה נפלו פגמים צורניים אך בית המשפט יכול לזהות בבירור מה היה רצון המצווה וכיצד הייתה נראית הצוואה ללא הטעות הצורנית יכול הוא לתקן את הצוואה על מנת לקיים אותה.

הפגמים אותם בית המשפט מוסמך לתקן הם פגמים טכניים דוגמת טעות בתאריך, צוואה אשר אינה כתובה בלשון ציווי, בעיה בחתימה של המצווה, זיכרון דברים שלא נרשם בסמיכות זמנים לשמיעת הצוואה בעל פה, פגם שנפל בחתימת העדים וכו'. אלו הן טעויות סופר אשר מאפשרות לבית המשפט על פי שיקול דעתו לתקנן.

 

השפעה בלתי הוגנת על הצוואה

לעיתים צוואה תיפסל כאשר יקבע כי היא נערכה לא על פי רצונו של המצווה והיא אינה מבטאת אותו מאחר שבזמן עריכתה הופעל על המצווה השפעה בלתי הוגנת על ידי אדם או גורם אחר. בדיקת ההשפעה הבלתי הוגנת יכולה להיעשות כתוצאה מהתנגדות שהוגשה לצו קיום הצוואה סמוך לפרסומו או בשל כל סיבה אחרת אשר הובילה לדיון בבית המשפט.

בית המשפט יבחן את מידת ההשפעה הבלתי הוגנת ובהתאם אליה יחליט אם להביא לביטול הצוואה.

לסיכום, פסילת צוואה בשל פגמים היא אינה אוטומטית וכל מקרה נבחן לגופו על ידי בית המשפט לשם קיום רצון המצווה. על מנת להבין עוד על צוואות ופגמים העשויים להוביל לביטולה, פנו לעורכת הדין הלנה שמחי לליווי משפטי מקצועי ומנוסה בתחום דיני המשפחה!

שאלות ותשובות - פסילת צוואה כתוצאה מפגמים בה

כן. במידה ובצוואה התגלו פגמים שיכולים להיחשב כיסודיים, למשל אי עמידה באחד מתנאי עריכת התוואה (צוואה בכתב יד שנערכה בצורה מודפסת, צוואה בפני עדים שחסרים בה עדים ועוד), ניתן יהיה לפסול אותה מחמת פגם.

כן. במידה ונקבע כי הצוואה נערכה בניגוד לרצונו של המצווה, תוך הפעלת השפעה בלתי הוגנת עליו, בית המשפט יכול לקבוע שהצוואה פסולה ולא תקפה.

כן. אם בית המשפט החליט כי ניתן לתקן את הליקויים והפגמים בצוואה, כך שיביאו לידי ביטוי את רצון המצווה, ניתן לאפשר זאת ולהימנע מפסילת הצוואה.

הגורם שעליו חלה חובת ההוכחה בביטול צוואה הוא מי שמעוניין בביטול הצוואה. עליו להוכיח שנפלו פגמים מהותיים בצוואה ושלא ניתן לתקן פגמים אלו, באופן שהופך את הצוואה לפסולה ולא תקפה.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader