נער בן 18 שנולד כתוצאה מתרומת זרע ורוצה לאתר את אביו

עם השנים מספרן של נשים המבקשות להביא ילדים לעולם באמצעות תרומת זרע הולך וגדל. אחד מעקרונות היסוד של תרומת זרע הינה סודיות: זהות הגבר התורם הינה אנונימית. לכן, מצב בו ילד הנולד מתרומת זרע מגיע לבגרות ומבקש למצוא את אביו טומן בחובו אתגרים משפטיים רבים.

ראו מידע בנושא על מנת להבין עוד על המצב כיום ועל אפיקי השינוי.

 

 

מהי תרומת זרע?

תרומת זרע הינה תהליך בו גבר תורם את הזרע שלו לבנק הזרע. הזרע שתרם נועד עבור נשים המעוניינות להיכנס באמצעותו להריון. תרומת הזרע נעשית בתמורה לתשלום כספי. ההליך הינו אנונימי, זהות התורם אינה ידוע וכן התורם אינו יודע ואין לו שליטה לגבי זהות האישה אשר תקבל את הזרע. עם זאת, נשים יכולות לבחור בזרע על פי קריטריונים מסוימים של התורם כגון צבע עיניים, גובה משקל, מוצא וכן השכלתו, תחביביו של התורם וסוג דמו.

 

רקע לחיפוש אחר זהות האב תורם הזרע

כאמור, זהות האב היא חסויה ואסורה בגילוי. יוצא מכך שהמידע אודות האב לא יוכל להימסר לילד שגדל. בדיני משפחה ניתן מעמד מיוחד לעיקרון טובת הילד, על פי עקרון זה זכותו של ילד להכיר את ההורה שלו ולהיות מטופל על ידו וכן ליצור עמו קשר.

המודעות להתפתחות הנפשית של הילד והצרכים הרגשיים בהליך הגידול שלו חיזקו צורך זה והעצימו אותו.

מול עיקרון חשוב זה עומדת גם הזכות להורות של האם, כאשר תרומת זרע מממשת זכות זו ופועלת תחת העיקרון של אנונימיות האב. נראה כי הדבר יוצא מתח בין העקרונות והזכויות ומחייב חשיבה מחדש.

 

כיצד יוכל לפעול בגיר שנולד מתרומת זרע ורוצה לאתר את אביו

בשנים האחרונות עולות קריאות והצעות מצד גורמים מסוימים לבטל את האנונימיות שבתרומת הזרע ולהחליט שתרומת זרע תהיה גלויה. בהתאם למדיניות אשר נהוגה כיום בכמה מדינות מערביות.

גישה זו נתמכת גם בדין הדתי, שכן בהלכה היהודית יש השלכות בעייתיות במקרה בו ילד אינו יודע את זהות אביו. השינוי במדיניות תיתן חיזוק לעקרון טובת הילד ותגביר את זכויותיו.

 

תרומת זרע מחו"ל

מאחר והמצב המשפטי בארץ ומדיניות בנק הזרע הציבורי המורה על אנונימיות אינה מאפשרת לגלות את זהות האב, ניתן לבחור באופציה של תרומת זרע מחו"ל הניתנת באמצעות בנק במדינה זרה או בבנק פרטי בישראל בו ניתן לבחור באופציה שאינה מחייבת אנונימיות.

בחירה באופציה זו מאפשרת לילד לקבל תמונה של אביו ובהגיעו לגיל 18 נמסרים לו פרטי קשר של האב. חשוב לציין שאפשרות הינה יקרה יותר ובכל מקרה מוסדרת על ידי גורמים פרטיים ולא כמדיניות ציבורית.

לסיכום, תרומת זרע היא הליך הורות מודרני אשר מעצים את זכות ההורות של נשים. יחד עם זאת, בעיית הזהות האנונימית מקשה על ילדים המעוניינים לגלות את זהות אביהם.

על מנת להבין עוד על ההליך ועל האפשרויות העומדות כיום בישראל, פנו לעורכת הדין הלנה שמחי לייעוץ וליווי משפטי מעולה.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader