ליווי הליך פונדקאות בחו"ל

פונדקאות הינו הליך של נשיאת עובר על ידי אישה המסכימה לכך מראש ובתשלום לשם מסירת התינוק מיד עם לידתו להוריו המאמצים / ביולוגים. מאחר ופונדקאות הינו הליך מורכב, ברוב מדינות העולם קיימים חוקים והגבלות נוקשות בעניין היוצרות הליכים משפטיים מורכבים. בישראל פונדקאות אפשרית אך לא למטרות תשלום בהליך מוגבל ומוסדר. לצד זאת, קיימת תופעה הולכת ורווחת של ישראלים הפונים לשירותי פונדקאות במדינות זרות. פונדקאות שכזו הינה הליך מורכב הדורש משאבים רבים ונתון להגבלות שונות. עוד על ההליך והיבטיו, לפניכם.

 

הליכי פונדקאות

פונדקאות היא למעשה נשיאת עובר של אישה אחת על ידי אישה אחרת. מדובר בהפריה של ביצית אישה וזרע והשתלתם ברחם אישה אחרת, האישה הנושאת את העובר היא האם הפונדקאית אשר יולדת בעבור האישה האחרת את התינוק. הורות באמצעות פונדקאות מתאימה בדרך כלל לבני זוג אשר אינם מצליחים להביא ילדים לעולם בעצמם וכן לנשים או גברים יחידים ללא בני זוג ולבני זוג חד מיניים גברים.

במדינת ישראל הליך פונדקאות מוסדר בחוק לנשיאת עוברים, חוק זה כולל תנאי סף מקדימים רבים ומחייב ועדות מחמירות אשר רק באמצעותן ניתן אישור להליך פונדקאות.

חשוב להבין שחוק זה מתחשב בהגבלות הדתיות בישראל ואינו יכול לספק מענה לזוגות חד מיניים ואימהות יחידניות. מעבר לכך, ההליך הבירוקרטי המתמשך יחד עם הכמות הקטנה של נשים פונדקאיות בישראל הביא לעלייה בביקוש ובפניה לשירותי פונדקאות במדינות זרות.

 

הליכי פונדקאות בחו"ל

כאמור, ישראלים רבים אינם מצליחים לקיים הליכי פונדקאות בישראל ופונים לפונדקאות במדינות זרות. לכל מדינה כללים והליכים בירוקרטיים שונים. לעומת פונדקאות הנערכת בארץ, פונדקאות בחו"ל נעדרת אפשרות משפטית להכרה בהורות של ההורים באמצעות חוזה פונדקאות בלבד.

בשל כך להורים אשר מקיימים פונדקאות בחו"ל ומבקשים הכרה הורית על ילדיהם קיימות שתי חלופות: אחת היא עריכת בדיקות גנטיות שונות כדי שמשרד הפנים יאפשר את הגעת הילד לתחומי מדינת ישראל. חלופה שניה היא הכרה בהורות מכוח צו אימוץ, מדובר בפניה לבית המשפט בשלב אחרי הבדיקות הגנטיות כדי שזה יספק צו הורות.

 

הליך פונדקאות בחו"ל לעומת הליך פונדקאות בישראל

קיימים ההבדלים משמעותיים בין הליך פונדקאות בארץ לעומת בחו"ל.

ראשית, העלויות של ההליך בחו"ל הן גבוהות הרבה יותר מזה שבישראל שכן הם דורשות אפשרות כלכלית רחבה של ההורים. מדובר בתשלום לאם הפונדקאית, תשלום בגין הטיפולים הרפואיים, הוצאות, טיפולים פסיכולוגיים ומשלימים.

בנוסף לכך הטיפול הרפואי נושא עלות משמעותית (הוא אינו מכוסה על ידי קופות החולים כמו בארץ) וכן הטיסות והשהות במדינה זרה מכבידים על ההליך. חשוב להבין שהעלויות הן גבוהות אך משתנות בין הסכם אחד לאחר ותלויות במדינה בה נעשה ההליך.

בנוסף, משך הזמן של הליך פונדקאות בחו"ל הוא דווקא קצר יותר מאשר ההליך בארץ אשר טעון אישורים רבים, ועדות ובדיקות. בחו"ל ההליך נחשב למזורז, במדינות מסוימות קיים מאגר גדול של נשים פונדקאיות והבירוקרטיה מקלה יותר מאשר בארץ. בנוסף לכך, הליך הרישום של תינוק הנולד מפונדקאות בחו"ל הוא מורכב יותר מאשר זה שבארץ.

 

הליך רישום הילדים הנולדים בפונדקאות מחו"ל

כאשר ילדים נולדים בהליך פונדקאות בחו"ל, נדרשת הסדרה של המעמד שלהם כילדים של הוריהם. לעיתים הילדים יקבלו אזרחות של המדינה בה הם נולדו ולעיתים הם יהיו חסרי כל מעמד ואזרחות. על מנת שיהיה ניתן לרשום את הילד כאזרח ישראלי ובן להוריו יש להוכיח קשר גנטי, אך מספיק לאחד מן ההורים. לשם כך יש להגיש בקשה לבית המשפט לענייני משפחה, רצוי עוד בטרם הולדת הילד.

הבקשה צריכה להיות מפורטת ומלווה בהסכם ובמסמכים הרלוונטיים כמו אישור על כך שהמדינה בה נעשתה הפונדקאות מאפשרת את ההליך והיבטיו. לאחר ההגשה, בית המשפט יוציא צו הפניה להפקדת דגימת רקמות של ההורה הביולוגי במעבדה בליווי מסמכים.

בשלב הבא המתרחש לאחר הלידה נלקחת דגימת רקמות של התינוק בנולד באמצעות הקונסוליה הישראלית בחו"ל, הדגימה נשלחת לארץ ומתבצעת ההתאמה, ככל והתשובה היא חיובית בית המשפט ייתן צו אימהות ואבהות. אחר מכן יערך רישום של הילד במשרד הפנים והנפקת דרכון. שלבים אלו מהותיים ומהווים תנאי מקדים להסדרת מעמד הילד כאזרח ישראלי המאפשר את הגעתו לארץ.

 

צו הורות פסיקתי

מאחר וקיימים מקרים בהם רק אחד מן ההורים הוא ההורה הביולוגי של הילד המוכר באמצעות דגימה גנטית, על מנת שיהיה אפשר להכיר בהורה השני של הילד יהיה נדרש להסדיר את המעמד של ההורה בארץ מבחינה משפטית.

הדבר נעשה בארץ לאחר הלידה והבאת הילד ארצה כשההורה השני כבר קיבל את ההכרה בהורות. אם בעבר היה נדרש שהורה זה אשר אינו ביולוגי יאמץ את הילד שנולד בפונדקאות בחו"ל, כיום יש אפשרות למתן צו הורות פסיקתי.

מדובר על פתרון ביניים אשר מעוגן בהסדר זמני שהפך לפרקטיקה נוהגת. הצו ניתן לאחר תסקיר מורכב והליך פגישות עם פקידת הסעד אשר בוחן ומציג בפני בית המשפט את טיב הקשר המשפחתי וראיות שונות. ככל וניתן אישור, יורה בית המשפט על צו המכיר בהורות על הילד.

 

החשיבות בליווי הליך פונדקאות בחו"ל

הליך פונדקאות הוא ארוך, מורכב, בעל קשיים ואתגרים בתחומים שונים. כאשר מדובר בפונדקאות בחו"ל ההליך הופך למסובך יותר עקב קשיי המרחק, הבירוקרטיה, הדין הזר, פערי שפה ועוד.

החשיבות בליווי משפטי מקצועי מקיף אשר יוביל את ההליך וינהל את מגוון השלבים הטמונים בו הוא עצום. חשוב לפנות החל מהשלב הראשון לעורך דין מנוסה בתחום בעל היכרות רחבה ועמוקה בו ושליטה בדין המצוי, בנהלים במדינה הזרה וגם בהליכים בארץ.

על מנת להבין עוד על ההליך, לקבל ייעוץ מקצועי וייצוג בפונדקאות בחו"ל, פנו לעורכת הדין לענייני משפחה הלנה שמחי לליווי מקצועי ומנוסה!

ליווי הליך פונדקאות בחו''ל
ליווי הליך פונדקאות בחו"ל

שאלות ותשובות - ליווי הליך פונדקאות בחו"ל

הליך פונדקאות, הוא הליך בו אישה מחו"ל נושאת תחת הסכם משותף ורשמי, את העובר של אישה אחרת מהארץ. הליך הפונדקאות בחו"ל מתבצע דרך הפריית ביצית וזרע, והשתלתם ברחם האישה כדי שתלד אותו עבורה.

הליך פונדקאות בחו"ל נפוץ מאחר ובארץ, השגת פונדקאות היא קשה וכרוכה בהליך בירוקרטי ממושך, ומעבר לכך יש רק מספר מועט של פונדקאיות בארץ, מה שמביא רבים לבצע תהליך פונדקאות בחו"ל.

הליך פונדקאות בחו"ל, דורש מאתנו לאחריו, לקבל הכרה הורית על ילדיהם לאחר לידתו. התהליך אפשרי באמצעות בדיקה גנטית שתאשר את הקשר ההורי, ולאחר מכן גם תאשר את הגעת הילד ארצה. חוץ מזה, ניתן להשיג את ההכרה ההורית מכוח צו אימוץ.

ליווי פונדקאות בחו"ל, הוא חשוב ומומלץ מאחר ומדובר בהליך מסובך, מורכב ועם הרבה בירוקרטיה ונהלים שחשוב להכיר מקרוב, כמו גם פערי השפה והמרחק, ולכן הדרך הטובה ביותר להתמודד עם המצב תהיה לקבל ליווי של עורך דין לענייני משפחה.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

ליווי הליך פונדקאות בחו''ל
ליווי הליך פונדקאות בחו''ל
Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader