גישור משפחתי במקרה של היעדר צוואה

עזבונו של אדם, כלומר זכויותיו וחובותיו של אדם, מועברים לאחר מותו ליורשים שלו הנקבעים על פי צוואה בו הוא קובע מה יעשה ברכושו לאחר מותו, ובהיעדרה, לקרובי משפחתו על פי הסדר הקבוע בחוק הירושה. לעיתים עלולים להתגלות מחלוקות בין היורשים של הנפטר מסיבות שונות ומגוונות. אחת מהדרכים לניהול סכסוך זה היא באמצעות הליך גישור משפחתי בין הצדדים. עוד על הליך הגישור, היבטיו ויתרונותיו, לפניכם.

 

סכסוכי ירושה

כאמור, דיני צוואות וירושות מסדירות את האופן המשפטי בו מועבר הלאה רכוש הנפטר. ככל וקיימת צוואה בעלת תוקף משפטי, רכוש הנפטר עובר הלאה לאנשים המנויים בצוואה על פי חלקם אשר קבוע בה. לעיתים, האדם הנפטר לא הותיר אחריו צוואה. במקרה כזה הירושה היא 'ירושה על פי דין' זוהי ירושה המועברת לקרובי משפחתו של הנפטר על פי סדר הקרבה הקבוע בו.

ככל ולנפטר היה בן זוג טרם פטירתו, מחצית מן הרכוש יעבור אליו, לאחר מכן שאר הרכוש יעבור לילדיו. במידה ולא קיים בן זוג כל הרכוש יעבור לילדיו ויחלוק ביניהם באופן שווה. בהיעדרם הוא יועבר לצאצאים אחרים ובהיעדרם לאחיו ושאר קרובי משפחתו. על אלף הכללים הברורים לחלוקת הירושה, לעיתים מכורח המציאות עשויות להתגלות מחלקות שונות בין היורשים השונים הדורשות פתרון מתאים.

 

הסיבות הנפוצות לסכסוכי ירושה

לעיתים, כאשר הנפטר לא הותיר אחריו צוואה, עלולים להתגלות מחלוקות לגביי סדר הירושה או זכאות של מי מהצדדים אליה.

החוק כאמור קובע באופן מפורט את סדר והיקף הירושה של כל אחד מקרובי המשפחה של הנפטר, יחד עם זאת, לעיתים יכולים להתגלות מחלוקות, למשל במקרה שבו הנפטר היה מצוי בנישואים שניים וילדיו אינם מעוניינים שבת הזוג תירש חצי מהרכוש על פי החוק או במקרים בהם אין בהירות לגבי ההקיף של העזבון שהותיר אחריו הנפטר ולגביי הרכוש אשר נכלל בו, דבר אשר יכול להוביל לחילוקי דעות לגביי מהו החלק היחסי בירושה של כל אחד מהקרובים.

לעיתים אחד מהצדדים יטען כי צד אחר זכאי לחלק קטן יותר בירושה כיון הוא כבר קיבל בחייו רכוש מן המוריש. כמו כן כאשר אחד היורשים מונה כאפוטרופוס בחייו על המוריש אחד מהקרובים האחרים יכול לטעון כי הוא השתמש ברכוש הנפטר או אפילו השתלט עליו או הבריח את נכסיו. אלו הם חלק מן הסיבות לסכסוכי ירושה במקרה של היעדר צוואה.

הליך גישור משפחתי בסכסוכי ירושה

כאשר מתגלה סכסוך בין היורשים השונים במקרה של היעדר צוואה, ניתן יהיה לפנות לבית המשפט אשר ישמע את טענות הצדדים ואת הראיות ויכריע בסכסוך. לצד זאת, קיים הליך יישוב סכסוכים אלטרנטיבי אשר נפוץ בעולם המשפט בשנים האחרונות והוא גישור. במסגרת ההליך הצדדים למחלוקת יושבים לשיחה עם המגשר וכל צד מציג את טענותיו.

לעיתים ההליך יתחיל בפגישה נפרדת ופרטנית עם כל צד ולעיתים במשותפת. לאחר שמיעת הטענות ינסה המגשר להוביל לפתרונות יצירתיים וגמישים לפתרון ההליך תוך גדי פשרה. ככל וההליך מגיע לפתרון ומצליח לאחר חתימת הצדדים עליו הוא מוגש לבית המשפט לשם אישור וקבלת תוקף משפטי מחייב של פסק דין.

 

יתרונות הליך הגישור על ניהולו בבית משפט

בסכסוך משפטי עומדים שני צדדים או יותר אשר לכל אחד מהם אינטרס שונה והם אינם מצליחים להגיע לתוצאה אשר תהיה מוסכמת על כולם. כאשר הסכסוך יקר וטמן בחובו עלויות רבות, הצדדים יהיו מעוניינים להביא לפתרון שלו בהקדם האפשרי, במצב של סכסוכי ירושה עומד גם האינטרס הכלכלי וגם הרצון לשמור על אווירה ראויה בין בני המשפחה ולמנוע קרע ביניהם.

כאשר הצדדים פונים להליך גישור הם יכולים לנהל אותו בקצב המותאם להם תוך צפייה מראש של העלויות שכן הליך הגישור הוא גמיש יותר ומותאם לצדדים מאשר בית המשפט הסובל מעומס פניות. מעבר לכך, דיון בבית המשפט מסתיים בהכרעה לטובת צד אחד כאשר הצד השני לרוב יוצא מופסד, בהליך גישור לעומת זאת ניתן משקל רב לטענות כל אחד מהצדדים והמגשר חותר לשיתוף פעולה והגעה לפשרה על ידי הצדדים.

 

בחירת המגשר

בניהול הליך גישור בסכסוך ירושה במקרה של היעדר צוואה חשוב לבחור במגשר מקצועי ומוסמך אשר ילווה את הצדדים וינהל את ההליך באווירה ראויה. כאשר מדובר בהליך גישור בתחום הירושות והצוואות חשוב לפנות למשגר שהוא עורך דין לענייני משפחה אשר מכיר את ההליך המשפטי על בוריו ומבין את ההשלכות של כל החלטה של הצדדים.

חשוב לפנות למגשר אשר יהיה ניתן לתאם עמו ציפיות לעניין אורך ועלויות ההליך וכן למגשר בעל ניסיון רב אשר ביכולתו להביא לפתרון אמיתי ללא צורך בהתדיינות מאוחרת בבית המשפט. כמו כן החשיבות במגשר בעל יחסי אנוש מעולים אשר יגלה הבנה למצוקות ורצונות הצדדים הוא גדול.

לסיכום, הליך גישור בסכסוך ירושה במקרה של היעדר צוואה הוא חשוב ומומלץ ביותר. על מנת להבין עוד על ההליך המורכב פנו לעורכת הדין הלנה שמחי לייעוץ משפטי מקצועי ומהימן בתחום דיני המשפחה!

גישור משפחתי במקרה של היעדר צוואה
גישור משפחתי במקרה של היעדר צוואה

שאלות ותשובות - גישור משפחתי במקרה של היעדר צוואה

כאשר אין צוואה, הירושה של הנפטר מועברת ליורשיו לפי הדין הקיים כיום, לפיו יש להעביר מחצית מהסכום לבן או בת זוגו של הנפטר, והשאר לילדים. פעמים רבות עולים סכסוכים כאשר אין צוואה שמסדירה את הירושה לפי רצון הנפטר.

הליך גישור משפחתי הוא הליך בו הצדדים במחלוקת סביב ענייני הירושה והצוואה יושבים לשיחה מול המגשר, צד שלישי וניטרלי, ודנים בסכסוך. בסוף הגישור במידה ואכן הגישור הגיע לפשרות והסכמות, ניתן להעניק להם תוקף משפטי מחייב ולשים סוף למחלוקת.

הליך גישור הוא הליך שניתן לנהל בקצב המותאם לצדדים ולמשפחה, ובאווירה נעימה וגמישה יותר מאשר בית המשפט שסובל מעומס פניות. מעבר לכך הליך גישור הוא הליך בו יש שיתוף פעולה ושמיעה של שני הצדדים לקראת פשרות.

המגשר שעומד לנהל את הגישור ואת פתירת הסכסוך, חייב להיות מגשר מקצועי ומוסמך, וכדאי שיהיה זה עורך דין לענייני משפחה שמכיר לעומק את דיני הצוואות והירושה ומכיר בהשלכות של התהליך.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader