הורשת עיזבון במקרה של גירושין

הורשת עיזבון במקרה של גירושין היא אחד התרחישים המורכבים והבעייתיים ביותר איתם מתמודדים יורשיהם של בני זוג שהתגרשו. במאמר הבא עו"ד הלנה שמחי תסביר מה אפשר לעשות בתרחיש שכזה וכיצד ניתן למנוע יצירת סכסוכים במשפחה על רקע הורשת נכסי העיזבון לגרוש או לגרושה של המנוח.

 

כיצד החוק במדינת ישראל מתייחס להורשת עיזבון במקרה של גירושין?

חוק הירושה בישראל קובע כי עם פטירתו של אדם יועבר רכושו ליורשיו החוקיים. כאשר האדם כותב צוואה במהלך חייו, מחולק עיזבונו לפי ההנחיות המפורטות בצוואתו. אולם בהעדר צוואה, חלוקת רכוש המנוח תתבצע לפי סדר היורשים המוגדר בחוק הירושה לפי דין.

סעיף 10 לחוק זה קובע כי בן הזוג שנותר בחיים (בין אם מדובר בבן זוג שהיה נשוי למנוח במועד פטירתו, או ידוע בציבור שלו) יירש אותו במועד פטירתו. חוק זה מעניק עדיפות לבן הזוג שנותר בחיים על פני יורשים חוקיים אחרים של המנוח, לרבות ילדים, אחים והורים.

 

הכירו את חוק הירושה על פי דין – הבסיס החקיקתי להורשת העיזבון במקרי גירושין

במקרה של זוגות נשואים שאחד מהם נפטר מבלי שהותיר אחריו צוואה, חוק הירושה קובע חלוקת נכסים ברורה: מחצית מרכושו וכספו של המנוח יגיע לבן הזוג שנותר בחיים והמחצית השנייה תחולק בין הילדים ושאר היורשים החוקיים שלו. זאת בשונה מהמצב בו המנוח הותיר אחריו צוואה, הקובעת בבירור את חלוקת נכסיו.

בשל העובדה שהליכי גירושין נוטים להיות ארוכים, יתכן מצב בו אחד מבני הזוג ילך לעולמו ללא עריכת צוואה. במקרה כזה, בן הזוג של המנוח היה אוטומטית יורש על פי חוק את רכושו, חרף העובדה שהם לא חיו כזוג במועד הפטירה והיו בעיצומו של הליך הגירושין. הסיבה שמתאפשר תרחיש כזה מלכתחילה, נעוצה בעובדה שעל פי החוק הישראלי, כל עוד לא ניתן גט רשמי, עדיין קיימת אפשרות עקרונית לפשרה בין בני הזוג ולשלום בית.

 

הורשת עיזבון במקרה של גירושין – זה עלול לקרות גם כאשר קיימת צוואה

כאשר אדם נפטר לאחר יצירת צוואה אך אינו מצליח לעדכן אותה לפני הליך הגירושין, נוצר מצב בעייתי בו הצוואה המיושנת מכתיבה את חלוקת הנכסים לבן הזוג לשעבר. במקרה כזה, לכל בעל עניין בעיזבון – בין אם מדובר ביורשים אחרים ובין אם אלה החשים שהודרו באופן בלתי הוגן מהצוואה – הזכות לערער על תוקפה בבית המשפט בעזרת עורך דין ירושות וצוואות.

 

האם נכס שבן הזוג לשעבר השקיע בו יכול לעבור לחזקתו בירושה לאחר הגירושין?

כאשר מדובר בירושה לאחר גירושין, עולה סוגיה נוספת והיא העברת נכסים בהם השקיע בן הזוג של האדם שנפטר. יש להתייחס לעניין זה במסגרת הסכם הגירושין שנחתם על ידי שני בני הזוג ומגדיר את חלוקת הרכוש. ברוב הסכמי הגירושין לזוגות שנישאו לאחר 1974, חלוקת הרכוש מתבצעת לרוב על פי עיקרון הנקרא "איזון משאבים".

על פי עיקרון זה, אילו השקיע בן הזוג של אדם שנפטר בנכס שהיה ברשותו של המנוח, אותו בן זוג יהיה זכאי לקבל חלק בנכס בגירושין.

מאידך, הסכם הגירושין עשוי לכלול סעיף מיוחד המעניק לבן הזוג המתגרש אפשרות להתגורר בנכס עד סוף ימיו (במיוחד במקרים שבהם יש ילדים), כך שהזכויות בנכס זה תחולקנה בין היורשים רק לאחר פטירת בן הזוג שחי בנכס. אף על פי כן, סעיפים מסוג זה הם נדירים יחסית בהסכמי גירושין בישראל, ולכן במקרה כגון זה, ייתכן שיהיה צורך לפתור את הסוגיה באמצעות בוררות משפטית.

 

הורשת עיזבון בגירושין בין הורים לילדים קטינים

כאשר הורה עם ילדים קטינים מתגרש ולהורה השני יש משמורת על הילדים, ייתכן שלהורה זה תהיה היכולת לקבל החלטות בנוגע לנכס – ככל שהילדים ירשו את ההורה שנפטר על בסיס מעמדם החוקי כיורשיו הטבעיים, או כמוטבים שהוגדרו בצוואת המנוח.

במקרה של גירושין, שבו אדם נפטר וילדיו הקטינים ירשו נכס שהיה בבעלותו, לגרוש/תו עשויה להיות אפשרות לקבל החלטות הקשורות בנכס זה בשם הילדים, לרבות מכירתו פוטנציאלית. למותר לציין כי מדובר בתרחיש חריג בהקשר של הסכמי גירושין בישראל, שעלול להסתיים בהליכים משפטיים.

בכדי להימנע ממצב כזה, יש צורך למנות מנהל עזבון או נאמן שהוגדר מראש כאחראי לטיפול בנכסי הילדים עד שיגיעו לגיל בו יוכלו להגן על זכויותיהם בנכסיהם. ניתן לקבוע בצוואה את זהותו של מנהל העיזבון הנ"ל. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שגם בן הזוג לשעבר וגם הילדים עשויים להיות זכאים לקבל מזונות מהעיזבון במקרה כזה.

 

כיצד ניתן למנוע מלכתחילה סכסוכי יורשים הקשורים בהורשת עזבון לאחר הגירושין?

כדי למנוע מחלוקות משפחתיות פוטנציאליות בנוגע לירושה לאחר גירושין, חשוב להגדיר בצורה ברורה את הזכויות של שני בני הזוג על נכסיהם בהסכם הגירושין. כמו כן, מומלץ להחזיק צוואה מעודכנת ולדאוג להגשתה לרשם לענייני ירושה. הצוואה צריכה לכלול את זהות האדם שברצון המצווה למנות כמנהל הנכסים או הנאמן בעיזבונו. פנייה לסיוע של עורך דין גירושין המתמחה בעריכת צוואות וטיפול בענייני ירושה, יכול לסייע מאוד בהקשרים הללו.

האם ניתן למנוע מקרים של הורשת עיזבון במקרה של גירושין? מומלץ ליידע את בני משפחתכם (במקרה שילדיכם עדיין קטינים) על הצוואה המעודכנת שניסחתם, ובמקביל לדאוג להשמדת הצוואה הישנה. בכך תוכלו למנוע כל ניהול כושל של נכסים וכספים שעלול לפגוע ביקיריכם לאחר פטירתכם.

 

לסיכום: הדרך למנוע אפשרות להורשת עיזבון במקרה של גירושין – היא לערוך צוואה מעודכנת

במאמר זה בחנו את הנושא המורכב והרגיש של הורשת עיזבון במקרים של גירושין. בהתחשב באמור לעיל, הדרך היחידה למנוע תרחישים כאלה מלכתחילה, היא לערוך צוואה מעודכנת בעזרת עורך דין גירושין המתמחה בדיני ירושה, שתשקף את הרצונות האמיתיים שלכם במועד הגירושין.

עריכת צוואה בעזרת עורך דין מנוסה בדיני ירושה, היא הדרך האמינה ביותר להבטיח כי נכסיכם יחולקו על פי רצונכם אחרי פטירתכם ויגיעו אך ורק לאנשים החשובים לכם ביותר. למידע נוסף על הורשת עיזבון במקרה של גירושין – צרו קשר עם משרד עורך דין הלנה שמחי.

_עוד דיני משפחה, גירושין וירושה הלנה שמחי - הורשת עיזבון במקרה של גירושי

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader