חוזה הורות משותפת

חוזה הורות משותפת מתרחש כאשר גבר ואישה, שאינם במערכת יחסים רומנטית, מחליטים להביא ילד יחדיו לעולם. במסגרת ההורות משותפת, ההורים מולידים ילד ומטפלים בו יחדיו מבלי לנהל קשר זוגי. הורות משותפת מאפשרת לאנשים רבים להגשים את חלומם להביא ילד לעולם ללא צורך בהקמת משפחה או בהתאמת חייהם לאידיאל שאינם מעוניינים בו, יחד עם חלוקת נטל גידול הילד עם אדם נוסף.

 

מהי הורות משותפת?

בשנים האחרונות אנשים רבים מבינים שהם אינם צריכים לקחת חלק במערכת יחסים רומנטית-מסורתית על מנת להביא ילד לעולם ולהקים משפחה. רבים מהאנשים שמעוניינים בהורות משותפת הם רווקים או זוגות להט"בים שבוחרים ליצור קשר עם גבר או אישה נוספים על מנת להקים משפחה יחדיו.

עם זאת, חשוב להזכיר שבהורות משותפת רק האב והאם הביולוגים מוכרים כהורים או כאפוטרופוסים חוקיים לפי חוקי מדינת ישראל, ואילו לבן הזוג של אחד ההורים – מעורב ככל שיהיה – לא יהיה מעמד חוקי של הורה.

 

משמורת משותפת

ברוב המקרים הורות משותפת תתנהל בדרך של משמורת משותפת, בה כל אחד מההורים לוקח חלק שווה בגידול הילד משקיע בו זמן זהה. בשל העובדה שההורים אינם בני זוג, ייתכן שיעלו מחלוקות באשר לאופן גידולו של הילד. לכן, בטרם הבאתו של הילד לעולם, יש לערוך חוזה הורות משותפת שיכלול את כל הפרטים הרלוונטיים לגידולו של הילד ויאפשר להורים לעשות תיאום ציפיות כך שיוכלו לגדל את הילד חדש בשלווה.

 

מהו חוזה הורות משותפת?

חוזה הורות משותפת הוא הסכם משפטי שנערך בין גבר ואישה המעוניינים להביא ילד יחדיו במסגרת הורות משותפת. הסכם משפטי זה מסדיר את החלטות ההורים בנוגע לגידול הילד ואת הפרטים המלאים של ההליך.

מדובר בחוזה משפטי לכל דבר ועניין, שכמובן צריך להיות כפוף לחוקי מדינת ישראל ולעקרון טובת הילד. באפשרות ההורים לאשרר את ההסכם בבית המשפט לענייני משפחה, על מנת להגן על ההסכם במקרה שבו אחד ההורים רוצה לשנותו. במקרה כזה, ההורה ייאלץ לגשת לבית המשפט ולקבל את אישור בית המשפט.

 

מניעת סכסוכים עתידיים

ייתכן מאוד כי אנשים רבים יחשבו כי חוזה הורות משותפת הוא מיותר לחלוטין, ובמיוחד במקרה של חברים שמביאים יחדיו ילד. חשוב מאוד להדגיש כי אין להקל בכך ראש בשום פנים ואופן!

בשונה מבני זוג, גבר ואישה שמעוניינים להביא ביחד ילד אינם בהכרח מאמינים באותם ערכים ובאותן דעות, ולכן על מנת להגן על הילד ועל זכותם של ההורים לגדלו לפי ראות עיניהם, יש לכונן מסמך משפטי מפורט על מנת למנוע סכסוכים עתידיים שעשויים לפגוע ברווחתו של הילד ובקשר בין ההורים.

 

מה כולל הסכם הורות משותפת?

ישנם כמה נושאים שיש להסדיר בהסכם הורות משותפת, על מנת למנוע מחלוקות משפטיות וסכסוכים עתידיים:

 

פרטי הבאת הילד לעולם

כידוע, הבאת ילד לעולם כרוכה במקרים רבים בפרוצדורות רפואיות, בירוקרטיות ובהוצאות כלכליות רבות. לכן, מוטב בטרם עת להסדיר בהסכם ההורות המשותפת את אופן הבאת הילד לעולם (טיפולי פוריות, הפריה חוץ גופית ועוד), את חלוקת הנטל הכלכלי וכל פרט רלוונטי אחר.

הסכמי ראייה

הורים רבים שפועלים במסגרת הורות משותפת בוחרים במשמורת משותפת – כלומר, שניהם לוקחים חלק שווה בגידול הילד. ברוב המקרים במשמורת משותפת הילד יחלק את זמנו בין בתיהם של ההורים ואילו על ההורים לשתף פעולה על מנת להבטיח כי אורח חייו של הילד יתנהל באופן הנוח ביותר.

אפשרות נוספת היא משמורת יחידנית, בה אחד ההורים מטפל בילד באופן מלא ומגדל אותו בביתו, ואילו ההורה השני זוכה להסדרי ראייה מוגדרים מראש.

 

הסדרי מזונות

כידוע, גידול ילד כרוך בלא מעט הוצאות כלכליות, לרבות שכר דירה, ביגוד, מזון, חינוך, חוגים, בילויים, טיפולים רפואיים ועוד. באפשרות ההורים להגדיר מראש את חלוקת הנטל הכלכלי. ברוב הפעמים הורים יבחרו לעשות זאת בהתאם להסכמי הראייה – במשמורת משותפת, למשל, הם יכולים להחליט לחלוק את המזונות באופן שווה.

במקרים של פערים משמעותיים בשכרם של ההורים, ניתן לחלק את המזונות בהתאם לפער היחסים בין משכורותיהם. כל ההחלטות הללו נתונות להורים. ברור לכל כי כסף עשוי להוביל לסכסוכים רבים, ולכן יש להימנע מזאת בהקדם וליצור הבנה בין ההורים באשר להחלטות הפיננסיות העתידיות.

 

אופן גידול הילד

מלבד סיפוק צרכיו הבסיסיים, לגידול ילד יש אספקטים רבים. הורים רבים בוחרים לגדל את ילדיהם לפי השקפותיהם הדתיות או הערכיות. במידה שלהורים יש אופן חינוך מועדף הם יכולים להגדיר זאת בהסכם ההורות המשותפת – לדוגמה, חינוכו של הילד בחינוך הדתי, גידולו על ערכי כיבוד הורים, ועוד.

מלבד זאת, הורים רבים בוחרים להגדיר מראש כי לא יגורו מעל מרחק מסוים זה מזה על מנת לאפשר לילד אורח חיים נוח עם גישה טובה לבתי שני ההורים. יתרה על כך, הורים רבים בוחרים לעגן בהסכם ההורות משותפת את האיסור על מעבר לחו"ל עם הילד המשותף.

 

פתרון סכסוכים עתידיים

מומלץ כי ההורים יגדירו מראש בהסכם ההורות המשותפת את האופן בו יתמודדו עם סכסוכים עתידיים. כלומר, ההורים יכולים להגדיר מראש כי במקרה של סכסוך סביב גידול הילד הם ייעזרו במגשר או עורך דין על מנת לפתור את המחלוקת בצורה הטובה ביותר.

 

העזרות בעורך דין ליצירת חוזה הורות משותפת

כאמור, ברצוננו לחזור ולהדגיש כי אין להקל ראש בחשיבות שיש ליצירת הסכם משפטי מפורט ומקצועי. רוב האנשים לא יצליחו לעשות זאת לבד ללא סיוע של עורך דין, ולכן מומלץ להיעזר בעורך דין לענייני משפחה המנוסה ביצירת חוזה הורות משותפת.

 

סיכום

עורך דין מיומן ידע להצביע על נושאים שיש להעלות בהסכם ועשויים ליצור סכסוכים בעתיד. על עורך דין העוסק בהורות משותפת לגלות רגישות למצב המשפחתי המורכב ולסייע לכם ליצור מסמך משפטי כדי לאפשר לכם להקים את המשפחה עליה חלמתם.

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה ובהסכמי הורות משותפת, ומזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדה על מנת לקבל ליווי אישי, אמין ומקצועי.

חוזה הורות משותפת
חוזה הורות משותפת

שאלות ותשובות - מה הוא חוזה הורות משותפת?

הורות משותפת היא הורות אלטרנטיבית, בה ההורים אינם בני זוג ואינם ביחסים רומנטיים, אלא בוחרים להביא לעולם ילד ולגדל אותו בשיתוף ובחלוקה שוויונית, ללא מערכת יחסים וזוגיות בניהם.

חוזה הורות משותפת או הסכם הורות משותפת, הוא הסכם משפטי שנועד להביא לכתב את ההסכמות והחלוקות בין שני ההורים בהסכם ההורות המשותפת. מדובר בחוזה שיהיה בעל תוקף משפטי בהמשך, וכך יוכל למנוע סכסוכים ושינויים בלתי רצויים.

חוזה והסכם של הורות משותפת הוא הסכם שכולל את כל האספקטים וההסכמות שיש להסדיר בין ההורים בהורות המשותפת, למשל יכלול את האופן בו יבואו הילדים לעולם, את חלוקות המגורים והמשמורת, את המזונות במידה והחלוקה איננה שוויונית וכדומה.

עבור יצירת החוזה, מומלץ להיעזר בעורך דין לענייני משפחה שיערוך את ההסכם בהתאם למקובל ויעניק לו גם תוקף משפטי בהמשך. יחד עם עורך דין תוכלו לקבל את הסיוע וההכוונה ליצירת הסכם מפורט וקביל.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader