ביטול הסכם ממון לאחר גירושין

הסכם ממון הינו הסכם הנערך בין בני זוג נשואים הנועד להסדיר את אופן חלוקת הרכוש ביניהם במקרה של פירוק הנישואין. הסדר ממון אשר נחתם על ידי שני בני הזוג וקיבל תוקף משפטי יהיה קשה מאד לביטול. יחד עם זאת, קיימים מקרים בהם ניתן יהיה לבטל הסכם ממון לאחר גירושי בני הזוג. עוד על ביטול הסכם ממון ותנאיו, לפניכם:

 

מהו הסכם ממון?

כאמור, הסכם ממון הוא חוזה משפטי בין בני זוג אשר מסדיר את חלוקת הרכוש בין בני הזוג וקובע חלוקה שווה מזאת הקבועה כברירת המחדל בחוק. ההסדר מאפשר לבני הזוג לקבוע על פי האינטרסים של כל צד והנסיבות כיצד לחלק את הרכוש ביניהם.

היתרון של הסכם ממון הוא ביכולתו למנוע מריבות וסכסוכים משפטיים בהיבט הרכושני בעת הגירושין שכן בני הזוג הסדירו מבעוד מועד את עניין זה.

הסכם הממון מאפשר לבני הזוג ודאות גדולה ושקט נפשי בעת הנישואין עצמם ללא חשש מאינטרסים כלכליים נסתרים של אחד מבני הזוג. הסכם ממון צריך לקבל אישור של נוטריון או בית משפט על מנת שייתן לו שנה תוקף משפטי.

לכן, הסכם ממון הוא הסכם קשיח אשר חריגה ממנו או שינוי שלו הוא בעייתי וחריג.

 

ביטול הסכם ממון

הסכם ממון מהווה חוזה בין בני הזוג ולכן על פי עקרונות דיני החוזים, יש לקיים אותו שכן בחתימה עליו מתבטא רצון הצדדים לקיים את האמור בו. יוצא מכך שבתי המשפט ממעיטים להתערב בחוזים ומשתדלים להימנע מלבטל אותם.

כך הדבר הוא גם בהסכם ממון אשר מקבל משנה תוקף מאחר והוא מקבל אישור נוטריון או אישור בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה.

יחד עם זאת, לא כל הסכם ממון יתקיים לעד בכל הנסיבות, וכן ייתכנו מקרים חריגים בהם יהיה ניתן לבטלו. צד אשר מעוניין לבטל את הסכם ההמון יידרש להוכיח קיומה של עילה המצדיקה את ביטולו.

 

העילות לביטול הסכם ממון

כאמור, על מנת לבקש לבטל הסכם ממון יש צורך להוכיח את התקיימותן של אחת מהעילות המצדיקות זאת. בין העילות:

הטעיה

צד להסכם הטוען כי חתם עליו בעקבות הטעיה אשר נגרמה על ידי הצד השני כשמדובר בעניין קריטי אשר היה צורך ליידע בו את הצד השני לפני החתימה על החוזה. בין המקרים יכולים להיות טענות להסתרת רכוש על ידי הצד השני במטרה להשיג יתרון כלכלי כלשהו בהסכם.

 

כפייה

צד לחוזה אשר טוען כי בעת החתימה שלו על ההסכם היה נעדר רצון חופשי וכי הסיבה בגינה הוא חתם על החוזה היא כפייה של הצד השני.

 

עושק

צד לחוזה אשר טוען כי הצד השני ניצל אותו או נסיבות חריגות של מצוקה או קושי של הצד השני לשם חתימת החוזה.

 

 

ביטול הסכם ממון אשר קיבל מעמד פסק דין

ככל והסכם ההמון אושר על ידי בית המשפט (אישור הנחשב לבעל תוקף חמור יותר מאשר נוטריון) הוא למעשה נחשב כפסק דין ולכן במקרה כזה יהיה צורך לטעון לפגם אשר נעשה בעת אישור פסק הדין על ידי בית המשפט.

צד אשר מעוניין לבטל את הסכם הממון יוכל לטעון לרשלנות מצד בית המשפט בעת בדיקת ההסכם, למשל כאשר הוא לא בדק באופן מספק כי הצדדים מבינים את תוכנו או את ההשלכות הנובעות מן ההסכם.

ככל ונמצא כי נפל פגם באישור ההליך בית המשפט יוכל להורות על ביטול ההסכם.

 

כיצד בפועל מתבצע ביטול הסכם ממון?

על מנת לבטל הסכם ממון יש לפנות לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה באמצעות תביעה. בתביעה יש להוכיח את קיומה של אחת מהעילות המפורטות המצדיקות את ביטול ההסכם.

בתביעה כזאת חשוב להיות מיוצג על  ידי עורך דין מנוסה מתחום דיני המשפחה. לאחר שבית המשפט יבחן את ההסכם בעיון וישמע את טענות הצדדים, יוכל הוא להורות על דחיית התביעה או קבלתה בהתאם לנסיבות המצדיקות זאת.

חשוב להדגיש שככל והסכם הממון עבר כבר הליך אישור בפני ערכאה שיפוטית, יהיה ניתן לטעון לביטולו רק בפני אותה הערכאה. לעיתים בית המשפט יורה על ביטול כולל של הסכם ההמון ולעיתים יורה רק על ביטול חלקי הנוגע לסעיפים מסוימים או רכוש ספציפי.

לסיכום, ביטול הסכם ממון מהווה הליך חריג יחסית ועל מנת להצליח בו יש צורך לעמוד בעילות מסוימות ולהוכיח התקיימותן של נסיבות חריגות. על מנת לפעול לביטול ההסכם חשוב לקבל ליווי משפטי מקצועי ומנוסה, פנו לעורכת הדין הלנה שמחי, מומחית לדיני משפחה!

ביטול הסכם ממון לאחר גירושין
ביטול הסכם ממון לאחר גירושין

שאלות ותשובות - ביטול הסכם ממון לאחר גירושין

הסכם ממון הוא מסמך משפטי שבא להגדיר ולהסדיר את חלוקת הממון וההון בין בני הזוג באופן הוגן ושוויוני להסכמת שני הצדדים. ההסכם בא להגן בהמשך על זוגות שייפרדו ויבחרו לפצל מתוך כך את משק הבית, וכך מסדיר מראש את החלוקה ומונע סכסוכים וטרדות.

הסכם ממון הוא חוזה בעל תוקף משפטי ולכן קשה לבטל אותו ומדובר בחוזה שבית המשפט משתדל לא להפר אותו. עם זאת, יהיו מקרים שבהם כן יתקבל אישור לביטול בהתאם לנסיבות ולהחלטת בית המשפט.

כדי לבטל את הסכם הממון יש צורך בעילה מתאימה, בין העילות המקובלות בחוק, היא עילת ההטעיה, שהסכם הממון נחתם בהטעיה כאשר שאחד הצדדים לא היה מודע לתוכן ההסכם, או עילת הכפייה בה אחד הצדדים טוען כי החתימה נכפתה עליו.

הסכם ממון הוא מסמך משפטי שקשה לבטלו, מסמך שאחראי על העתיד הכלכלי ותוצאות הגירושין – ולכן חשוב להיעזר בעורך דין לענייני משפחה שיהיה המקצועי ומומחה בתחום עבור סיוע מלא והגברת סיכויי ההצלחה.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader