הצהרה על זכויות היורשים

מלבד היותה של הירושה מוקד לעצב גדול, היא עשויה להיות גם מקור לסכסוכים משפטיים, ובייחוד בין בני משפחה. לכן, בבואכם להתמודד עם נכסיו של אדם יקר לכם שנפטר, חשוב להכיר היטב מהי הצהרה על זכויות היורשים, מה נדרש מכם, על אילו תנאים עליכם לענות על מנת להיחשב כיורשים, כיצד עורך דין יוכל לעזור לכם, ועוד. 

 

דיני הירושה בישראל

כפי שרובנו מכירים, ירושה הינה כל דבר שאדם שנפטר מעביר לאדם אחר. האדם שמקבל את הירושה יכול להיות אדם אחד או יותר, קרוב משפחה, חבר, שותף עסקי ועוד. הירושה עשויה להיות כל דבר לבחירתו של המוריש – ירושה מוחשית כמו נכס פיזי, נדל"ן, מיטלטלין וכספים, או ירושה לא מוחשית כמו קניין רוחני, חובות וכו'. 

הירושה, ברוב המקרים, תינתן בהתאם להוראותיו שהמנוח פירט בצוואתו, באשר לאופן חלוקת הירושה, מושאי קבלתה, אופן השימוש בירושה ועוד. ישנם מקרים בהם יהא צורך בהתערבות משפטית חיצונית, כאשר תוכן הצוואה לא ברור, בעייתי, לא חוקי או לא קיים כלל.

 

חשוב לדעת כי יש שתי דרכים לקבל ירושה 

  • ירושה על פי צוואה – כלומר, ירושה שניתנת בהתאם לרצונותיו של המנוח כפי שהם מתועדים בצוואה
  • ירושה על פי דין – המקרה המורכב יותר, בו הנפטר לא הותיר אחריו צוואה ועל כן יש לחלק את הירושה בהתאם לחוק הירושה

חוק הירושה הוא החוק שמסדיר את כל דיני הצוואה והירושה בישראל. מאמר זה ידון בהצהרה על זכויות היורשים, על מנת שתוכלו להבין היטב מה התהליך שיש לעבור עד קבלת הירושה וכיצד לממש את זכויותיכם כיורשים.  

 

ירושה על פי צוואה

ירושה על פי צוואה הינה הירושה ה"קלאסית", כלומר ירושה שניתנת בעקבות הוראות הכתובות בצוואה. יש אמנם מספר סוגי צוואה (צוואה בכתב, צוואה בעל פה, צוואה באמצעות עדים וצוואה בפני רשות) אך כולם בסופו של דבר מהווים צוואה תקפה שמביאה לידי ביטוי את רצונו של הנפטר. 

צוואה חוקית מהווה מסמך משפטי תקף שיש להוציא לפועל באמצעות צו קיום צוואה. צו זה מורה על הוצאה לפועל של הצוואה, כל עוד לא התקבלה התנגדות לצוואה בשל אחת או יותר מהעילות הבאות –

  • המנוח ערך צוואה מאוחרת יותר ומעודכנת יותר, שלא מופיעה בצו קיום צוואה
  • הצוואה נערכה תחת לחץ, איומים או השפעה בלתי הוגנת אחרת, שהשפיעה על המנוח לכתוב צוואה שאינה מדויקת
  • אחד מהיורשים היה חלק מעשיית הצוואה או היה עד לחתימתה
  • הצוואה הינה פגומה או שאינה משקפת את הרצון האמיתי של המנוח

הגשת התנגדות לצוואה נעשית כאשר אדם מוצא את עצמו נפגע מן הצוואה ומעוניין לערער. היות והגשת התנגדות לצוואה כי הליך משפטי מן המניין, מומלץ לעבור אותו בליוויו של עורך דין המתמחה בתחום הצוואה והירושה על מנת לצוואה שעילתכם תקפה וכי יש לכם טיעון משפטי תקף. לעיתים קרובות מדובר בעילות שקשה מאוד להוכיח, ולכן כדאי להיעזר במשפטן מיומן. 

 

ירושה על פי דין 

כאמור, ירושה על פי דין מתקיימת כאשר הנפטר לא הותיר אחריו צוואה חוקית, ולכן ירושתו תחולק בהתאם לחוק הירושה. 

חוק הירושה מחלק את הירושה בהתאם לסדר קדימות – ראשית, ילדי הנפטר ובן זוגו זכאים לירושה, וקודמים על פני כל שאר הקרובים. אחריהם, הוריו של המנוח וילדיהם קודמים בירושה להורים של הוריו ולילדיהם. במקרה שחלק מהיורשים נפטרו גם הם, סדר הקדימות ישתנה. 

עם זאת, יש מספר נושאים שאינם מוסדרים בדיני הירושה ועל כן מצריכים התייחסות מיוחדת – למשל, מנוח שהיה בזוגיות ידועה בציבור, אב למספר ילדים ממספר בנות זוג, מקורב למספר אנשים שאינם בני משפחתו ועל כן אינם זכאים לירושה מתוקף הדין, ועוד.  

הצהרה על זכויות היורשים 

הצהרה על זכויות היורשים מוסדרת בסעיף 66 לחוק הירושה כדלקמן – 

"66.  (א)  הרשם לעניני ירושה רשאי להצהיר על זכויות היורשים: בירושה על פי דין – על ידי צו ירושה; בירושה על פי צוואה – על ידי צו קיום צוואה (להלן – צו קיום).

          (ב)  ציווה המוריש חלק מנכסיו, יינתן על אותו חלק צו קיום, ועל הנותר – צו ירושה".

 

סעיף זה בעצם מגדיר את סמכותו של הרשם לענייני ירושה להצהיר על זכויות היורשים. במקרה של ירושה על פי דין, זכויות היורשים יוכרזו באמצעות צו ירושה, ובירושה על פי צוואה באמצעות צו קיום צוואה.

במקרה שבו המוריש פירט בצוואתו רק את חלק מהנכסים, על אלו יינתן צו קיום צוואה, בעוד על הנכסים הנותרים יינתן צו ירושה. 

 

צו ירושה

צו ירושה הוא צו שניתן מטעמו של הרשם לענייני ירושה. מטרתו, כאמור, היא לחלק את נכסיו של המנוח לפי חוק הירושה וסדר הקדימות. על מנת שצו הירושה יתממש, יש להגיש בקשה לצו ירושה לרשם לענייני הירושה. הגשת הבקשה כרוכה בתשלום שתי אגרות, ויש להגישה באופן ידני או מקוון. אם היורש הוא אח\ות, סב\תא, אחיינ\ית, דוד\ה או בן\בת דוד\ה של המנוח, יש להגיש את הבקשה בצורה ידנית. 

 

צו קיום צוואה

בהינתן צוואה חוקית, הירושה תחולק בהתאם לצוואה. במקרה כזה, על היורש להגיש בקשה לצו קיום ירושה. בקשתו של היורש לצו קיום צוואה תועבר לבית המשפט לענייני משפחה כאשר הוגשה התנגדות לבקשה \ המדינה או מוסד מדיני הם צד לבקשה \ האפוטרופוס הכללי מייצג בבקשה זו אדם שיש לו אפוטרופוס, או שהוא קטין או שהוא נעדר \ או בכל מקרה בו הרשם לענייני ירושה מוצא לנכון להעביר את הטיפול בו לבית המשפט. 

 

ליווי משפטי מעורך דין ירושה 

כפי שניתן לראות, במקרים מסוימים דיני ירושה עשויים להיות מסובכים במיוחד. גם במקרים פשוטים יותר, עדיין מדובר בהתעסקות לא מעטה, שעשויה להיות קשה במיוחד בימים של אבל. 

על מנת להגן על זכויותיכם כיורשים, מומלץ כי תיעזרו בעורך דין המתמחה בדיני משפחה וירושה. כך תוכלו להבטיח כי כל זכויותיכם מתממשות, וכי הירושה המגיעה לכם תגיע לידיכם כמובטח. 

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה וירושה ותשמח להעניק לכם ליווי משפטי אישי, אמין ומקצועי על מנת שתוכלו לקבל את הירושה המגיעה לכם ללא מאבקים משפטיים מיותרים.

הצהרה על זכויות היורשים 
הצהרה על זכויות היורשים

שאלות ותשובות - הצהרה על זכויות היורשים

לאחר פטירה של אדם אהוב, הרשם לענייני ירושה מצהיר על זכויות היורשים, ומחליט מי הזכאים לירושה. אם קיימת צוואה היורשים יהיו המוזכרים בה, ואם הירושה על פי דין, היורשים יהיו זכאים בהתאם לחוק, לרוב ילדי ובן או בת זוגו של הנפטר.

היורשים הם האנשים מיועדים לקבל את הירושה בהתאם לצוואה במקרה של פטירה של אדם יקר. כדי להיחשב כיורשים יש צורך לעמוד בתנאים המגדירים את היורשים ולהבין את זכויות היורשים. היורשים הם אנשים שהוגדרו לכך על פי צוואה במידה וקיימת, או על פי דין.

היורשים הזכאים, זכאים לקבלת הירושה בשתי דרכים. או על ידי צוואה, בה הוגדר מי היורשים ומה כל אחד מהם מיועד לקבל – או לפי דין, אשר מסמיך לרוב את ילדי הנפטר ובן / בת זוגו לירושה.

במקרים מסוימים ההצרה על זכויות היורשים מסתבכת ויש צורך בהתערבות עורך דין לענייני משפחה וירושה, שיסדיר את הנושא וידאג להגן עליכם ועל הצוואה המגיעה לכם, גם בימים של אבל.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader