התנגדות לצו ירושה

חלוקת הנכסים והרכוש של אדם אחרי מותו, יכולה להתבצע אך ורק בעקבות צו ירושה, או צו קיום צוואה, לפי העניין. מי שלא כתב צוואה בימי חייו, הרכוש שלו אמור להיות מחולק בין היורשים החוקיים, אחרי הוצאת צו ירושה על ידי הרשם לענייני ירושה. עם זאת, יש מקרים שבהם תוגש לרשם התנגדות לצו ירושה, למרות שלכאורה ברור מראש מי אמור לרשת את המנוח או המנוחה.

מהו בעצם צו ירושה ואיך הוא מיושם הלכה למעשה? מי יכול להגיש התנגדות לצו הירושה? מהן העילות האפשריות להגשת התנגדות כאמור? למה חשוב לשכור עורך דין לענייני ירושה בדרך לביטול צו הירושה? להלן התשובות.

 

מי יכול להגיש התנגדות לצו ירושה ומהן העילות האפשריות להתנגדות?

התנגדות לצו ירושה יכולה להיות מוגשת אך ורק על ידי מעוניין בדבר. הכוונה במושג הזה היא לאדם שיש לו עניין ישיר בתוצאות צו הירושה ובקיום שלו. למשל:

  1. מי שבידו צוואה: אם בידי מאן דהו קיימת צוואה שנחתמה על ידי הנפטר, הגשת ההתנגדות תהיה מלווה בהגשת עותק של הצוואה. על פי דרישת החוק. צוואה שנחתמה על ידי עורך דין או נוטריון, תהיה ממילא רשומה אצל רשם הצוואות. אחרת, מגיש ההתנגדות יצטרך להוכיח מעל לכל ספק שהצוואה אכן נכתבה על ידי המנוח, בתנאים המאפשרים קיום שלה הלכה למעשה.
  2. יורשים לא מוכרים: לעיתים, מתברר אחרי מותו של אדם שיש לו צאצאים שקיומם הוסתר שנים ארוכות. צאצאים אלה או היורשים שלהם יכולים להגיש התנגדות לצו ירושה אשר אם תתברר כנכונה, עשויה לצרף אותם כיורשים לכל דבר ועניין, אשר יקבל חלק מהירושה על פי חוק. עם זאת, אם היורשים הללו יתעכבו, וחלוקת הירושה תצא לפועל ותסתיים בלעדיהם, הם לא יוכלו לערער על הביצוע והזכויות שלהם יאבדו.
  3. יורש שהסתלק מהירושה: אם יורש הסתלק מהירושה ולמרות זאת שמו נכלל בה, התנגדות לצו נועדה להביא לקיום בקשת ההסתלקות ולחלוקת הרכוש שווה בשווה בין היורשים שנותרו.

 

 

מהו צו ירושה ואיך הוא מיושם הלכה למעשה?

במדינת ישראל, חלוקת הרכוש של אדם שהלך לעולמו אמורה להתבצע בצורה מסודרת ובאופן גלוי ושקוף. חלוקת הרכוש מתבצעת בשני אופנים:

  • חלוקה על פי צו ירושה: הרשם לענייני ירושה מוציא צו ירושה, לאחר קבלת תעודת הפטירה של המנוח. צו הירושה מחלק את כלל הרכוש השייך למנוח באופן שווה בין כל היורשים החוקיים. על פי החוק, היורשים החוקיים של אדם הם הילדים שלו. בהעדר ילדים, היורשים הם שארי הבשר הקרובים ביותר אליו, במעגלים מתרחבים והולכים. בהעדר ילדים, היורשים יהיו האחים, האחיינים, בניהם של האחיינים וכך הלאה.
  • חלוקה על פי צוואה: אם הנפטר הותיר אחריו צוואה, ואם הצוואה אושרה על ידי רשם הצוואות, הרשם יוציא צו קיום צוואה. קיומה של צוואה קודם לקיום צו ירושה. זאת בתנאי שהוכח מעל לכל ספק שהצוואה נכתבה על ידי המנוח מרצונו החופשי ובלא שהופעלו עליו לחצים או מניפולציות מכל סוג שהוא. הצוואה יכולה להדיר אחד היורשים או יותר מחלוקת הרכוש. מנגד, היא יכולה להוסיף יורש נוסף שיקבל חלק מהרכוש או אף את כולו. זאת למרות שלמנוח היו לכאורה יורשים חוקיים.
 

מתי צו הירושה ניתן?

כאמור, בהעדר צוואה, יוציא הרשם לענייני ירושה צו ירושה המחלק את הרכוש בין כלל היורשים, שווה בשווה. עם זאת, לפני ביצוע צו הירושה יקצה הרשם תקופה שבה ניתן להגיש התנגדות צו ירושה. אם לא תוגש התנגדות, יבוצע צו הירושה במלואו. לא ניתן להגיש התנגדות רטרואקטיבית ולא ניתן לקחת מיורש רכוש שניתן לו במסגרת חלוקת הרכוש בתום הזמן שהוקצב להגשת התנגדויות.

עו"ד ירושה יכול לסייע ליורשים לחלק ביניהם כספים ורכוש בצורה הוגנת ושווה.

 

ביטול צו ירושה אחרי הגשת התנגדות – מתי הוא יתאפשר?

ביטול צו ירושה אחרי הגשת התנגדות, מתבצע אם וכאשר המתנגדים מוכיחים מעל לכל ספק את אחד הסעיפים כאמור לעיל – קיומה של צוואה, קיומו של יורש נוסף או לחילופין הסתלקות של אחד היורשים מהירושה. עורך דין דיני ירושה מסייע למתנגדים לנסח את ההתנגדות ולהגיש אותה בצורה נכונה ומסודרת.

 

למה חשוב לשכור את שירותיו של עורך דין לענייני צוואות וירושות? 

אחד הגורמים המשמעותיים ביותר שמשפיעים על התוצאה הסופית של חלוקת רכושו של נפטר, הוא גורם הזמן. ככל שהגשת התנגדות צו ירושה ובקשה לביטולו יוגשו באיחור, עלולים מגישי ההתנגדות לגלות כי צו הירושה כבר בוצע והם נותרו מחוץ לתמונה. 

 

השלבים בדרך לקבלת צו ירושה תקין

להלן השלבים בדרך לקבלת צו ירושה תקין:

  • הגשת בקשה לקבלת צו ירושה: הבקשה אמורה להיות מוגשת על ידי כל היורשים ובא כוחם. בקשה כזאת יכולה להיות מוגשת גם על ידי יורש אחד, אבל הרכוש יחולק בסיכומו של עניין בין כל היורשים על פי חוק.
  • פרסום הבקשה: בשלב הזה מפרסם רשם הירושות את הבקשה לצו הירושה, באמצעי התקשורת הכתובה והמשודרת, על פי החוק בישראל. מרגע הפרסום, יכול כל אדם אשר רואה את עצמו כבעל עניין, להגיש התנגדות לצו הירושה או באופן עצמאי או באמצעות עורך דין.
  • הקצבת זמן להתנגדויות: הרשם יקצוב זמן שבו ניתן להגיש התנגדויות לצו ירושה. 
  • הוצאת צו ירושה: בהעדר התנגדויות, יתקיים צו הירושה כהלכתו כפי שקובע החוק. הרכוש יחולק שווה בשווה בין היורשים.

 

הסופיות של קיום צו ירושה או צו קיום צוואה היא מוחלטת, ולא ניתן לחלט רכוש שניתן בירושה, אחרי שהועבר ליורשים. זאת, כמובן, בהנחה שלא היה פגם בהליך ואכן מדובר ביורשים החוקיים של המנוח. ואולם אם מתברר שיש עילה להגשת התנגדות לצו הירושה, הרי שהגשת הבקשה צריכה להתבצע מהר ככל האפשר. 

עורך דין לענייני ירושה אמור בשלב הזה להיכנס לתמונה, לזרז ככל שניתן את ההליך. זאת לטובת כל הצדדים, ועל מנת להוציא לפועל במהירות הגבוהה ביותר את צו הירושה או צו קיום הצוואה המתוקן. 

 

התנגדות לצו ירושה – סיכום

מעוניינים להתייעץ עם עו"ד לענייני ירושות במרכז? עורכת דין הלנה שמחי שמחה להציע לכם סיוע משפטי מקצועית בכל עניין הקשור בניסוח צוואות, הגשת בקשות למתן צו קיום לצוואה, הגשת בקשה לצו ירושה, הגשת התנגדות לצו ירושה, טיפול בהתנגדות לצו ירושה או צו קיום לצוואה, טיפול בסכסוכי יורשים, וכל אתגר אחר המחייב סיוע משפטי מטעם עו"ד ירושה מנוסה. 

לפרטים נוספים בנושא הגשת התנגדות לצו ירושה או התמודדות עמה – פנו בהקדם למשרד עורך דין ירושה הלנה שמחי.

התנגדות לצו ירושה
התנגדות לצו ירושה
שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader