מה עלול לקרות אם לא תתכננו את חלוקת העיזבון בזמן?

אנשים רבים שקרובי משפחתם הורישו להם נכסים, נקלעים למאבק רגשי בהתחשב בהשלכות המס שהעברת הנכס לחזקתם גוררת. אולם לא מדובר בגזירת גורל. תכנון נכון של העיזבון יכול לחסוך כאב רב וסכומי כסף משמעותיים ליורשים. בשורות הבאות עורכת דין הלנה שמחי תסביר מה עלול לקרות אם לא תתכננו את חלוקת העיזבון בזמן וכיצד ניתן להימנע מהשלכות אלו על ידי עריכת צוואה מפורטת בעזרת עורך דין מנוסה לענייני צוואות וירושות.

 

על חשיבות התכנון המקדים לחלוקת נכסי העיזבון שלכם

למרות שחלוקת נכסי העיזבון של אדם לאחר פטירתו היא לכאורה עניין אישי שבין אדם לבין יקיריו, יש לה השלכות מס משמעותיות שחשוב להכיר ולתת עליהן את הדעת מראש. זאת מאחר ותכנון לקוי של חלוקת העיזבון עלול לגרום לתשלומי מס בלתי צפויים לקרוביו ואהוביו של המוריש, שאינם הכרחיים או חיוניים. 

 

כיצד מטופלת ירושת מקרקעין במדינת ישראל מבחינה מיסויית?

עד שנת 1981, כאשר בוטל מס הירושה בישראל, המדינה נהגה להטיל מס על נכסי יחידים שנפטרו והועברו בירושה. ביטול מס הירושה נבע בחלקו מהרצון של המדינה לעודד יהודים עשירים להתגורר בארץ, שכן מדינות מערביות רבות מטילות מס על נכסים שהועברו בירושה .

כיום, מדינת ישראל אינה מתייחסת לקבלת נכס בירושה או במסגרת חלוקת עיזבון כמכירה החייבת במס על פי דיני מיסוי מקרקעין. עם זאת, החקיקה קובעת שלושה תנאים, שאי עמידה בכל אחד מהם יכולה להוביל לחבות במס במסגרת חלוקת נכסי העיזבון.

 

באילו תנאים הורשת נכסי מקרקעין במסגרת חלוקת העיזבון עלולה לגרור חבות במס?

ישנם 3 תנאים שישראלים היורשים נכסים נדרשים לעמוד בהם כדי להימנע מחבות במס:

  1. החלוקה צריכה להתבצע בין היורשים בלבד.
  2. במידה והיורשים מבקשים לחלק ביניהם את נכס המקרקעין, לא ניתן להשתמש בכספים חיצוניים לחלוקת הנכסים ובמידה ויועברו כספים כאמור הפעולה תיחשב כרכישת זכויות במקרקעין, אשר תחויב במס שבח ובמס רכישה.
  3. רק החלוקה הראשונה של הירושה לא תיחשב כמכירה. המשמעות היא שהיורשים יכולים להסכים כיצד לחלק את הירושה לפני חלוקתה הלכה למעשה. אולם לאחר שהתבצעה חלוקת הנכסים בפועל, לא ניתן יהיה לבטלה או לשנותה מבלי לגרור אירוע מס.

 

חילוקי הדעות הקיימים בדבר משמעות המושג "חלוקה ראשונה"

מחלוקות רבות נוצרו זה מכבר בנוגע להגדרת החלוקה הראשונה של נכסי העיזבון. כיום הדעה הרווחת היא כי רישום נכס המועבר בירושה בלשכת רישום המקרקעין משמש ראיה לכך שהירושה חולקה בפועל.

במקרה מיוחד נקבע בפסיקת בית המשפט, כי בתרחיש בו ילדים ירשו נכס שהיה בבעלות אביהם שנפטר והעניקו לאמם זכויות שימוש בלעדיות בו, הרישום של הנכס על שמם לא נחשב כחלוקה ראשונה של הנכס. זאת בהתחשב בנסיבות יוצאות הדופן של המקרה. כך התאפשר לחלק מחדש את הזכויות בנכס מחדש לאחר פטירת האם, בחזקת "חלוקה ראשונה" למרות השנים הרבות שחלפו מאז הוצאת צו הירושה של האב.

בנוסף נקבע שבמקרים של הבדלים משמעותיים בין החלק של היורש בעיזבון לבין שווי המקרקעין שהתקבלו בהסכמה בין היורשים, הדבר יצביע על כך שהחלוקה נעשתה תוך שימוש בכספים שמחוץ לעיזבון, ועל כן, יחול על הנכס חיוב במס. אולם, במידה והיורש יוכל להוכיח שלא שולמו כספים מחוץ לעזבון או שהיתה עילה לגיטימית לחלוקה שונה מכפי שנקבע בצו הירושה, החלוקה לא תיחשב כמכירת מקרקעין אשר חייבת במס.

 

מהן השלכות המיסוי הפוטנציאליות בהורשת נכסים שאינם נדל"ניים?

השלכות מס בחלוקת הירושה בין יורשים אינן מוגבלות לנכסי מקרקעין בלבד. במקרים רבים, ישנן השלכות מס רחבות יותר. למשל, אם לבני משפחה יש עסק משפחתי ורק אחד מהם עובד בעסק, והם מבקשים להעביר לו את העסק, ואת יתר נכסי הירושה לשאר בני המשפחה, אם ההעברה מתבצעת לאחר חלוקת הירושה, היא עשויה להיחשב כמכירה חייבת במס, בעוד שהעברתה במסגרת הסכם לחלוקת העיזבון באמצעות איזון כספי הירושה, עשויה לפתור את הסוגיה ביתר קלות.

 

האם הורשה של נכס במדינה זרה עלולה לגרור חבות מס ליורשים?

במרבית המדינות המערביות בעולם מס ירושה חל הן על אזרחים ועל נכסים הנמצאים באותה מדינה. במקרים כאלה, השקעות ישראליות בחו"ל עשויות להיות ממוסות במס ירושה במדינה שבה הן נמצאות, עם פטירת הבעלים.

לדוגמה, בארה"ב, קיים מס על נכסים כגון מניות אמריקאיות או נדל"ן הנמצאים בארה"ב, המוטל על עזבונו של אדם שנפטר ששוויו עולה על סכום מסוים, ללא קשר לשאלה אם המנוח היה תושב או אזרח של ארה"ב. ארה"ב גם מטילה מס ירושה על אזרחיה, גם אם הם לא מתגוררים בה.

בגרמניה מוטל מס ירושה על נכסים מסוימים המצויים בגרמניה – גם במידה והנפטר ויורשיו אינם תושבי המדינה. נכסים החייבים במס ירושה בגרמניה כוללים, בין היתר, נדל"ן, נכסים מסחריים ומניות בהיקפים גדולים בחברה ציבורית או חברה המנוהלת בגרמניה. יש לציין כי חשבונות בנק אינם חייבים במס ירושה בגרמניה נכון להיום.

ישנן מדינות אחרות בעולם בהן מס ירושה חל רק אם הנכס נמצא בשטחן, כמו בריטניה, צרפת וסין. במקרים כאלה, אם המנוח השאיר נכסים בחו"ל, יש צורך לבדוק את השלכות המס של כל פעולה ולהתייעץ עם עו"ד מנוסה לגבי הדרכים להפחתת חבות המס.

 

לסיכום – מה עלול לקרות אם לא תתכננו את חלוקת העיזבון בזמן? אין סיבה שיקיריכם יאלצו לגלות זאת

למרות שידוע שחלוקת נכסי הירושה היא עניין משפחתי רגיש, השלכות המס של החלוקה הן משמעותיות ותכנון לקוי עלול לגרום לחבות מס בלתי צפויה, ולהוביל לתשלומי מס מיותרים ליורשים שלכם. אולם עורך דין לענייני עיזבון יכול לסייע במניעת חבויות מס בלתי צפויות שעלולות לחול על היורשים שלכם, כתוצאה מחלוקת עיזבון שלא תוכננה כהלכה.

זאת על ידי סיוע בתכנון מס טרם ניסוח הצוואה והחלטה על אופן חלוקת הנכסים בין היורשים, וקביעת אופן חלוקת הנכסים כך שימזער את חשיפת המס של היורשים. בנוסף לכך עורך דין לענייני עיזבונות יכול גם לוודא עבורכם שכל התיעוד המתאים בנוגע לבעלות בנכסים המועברים בירושה קיים ברשותכם ויועבר לרשות היורשים בבוא העת, ושכל דרישות הדיווח לרשויות המס מתקיימות כחוק. 

לייעוץ משפטי נוסף בנוגע לחלוקת נכסי העיזבון ועריכת צוואה יסודית בכלים מקצועיים – פנו למשרד עו"ד הלנה שמחי.

מה עלול לקרות אם לא תתכננו את חלוקת העיזבון בזמן?
מה עלול לקרות אם לא תתכננו את חלוקת העיזבון בזמן?
שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader