גירושין בהסכמה

עבור רוב האנשים המושג גירושים מהדהד קונוטציות של ריבים, הוצאה כלכלית אדירה ומאבק משפטי. עם זאת, אין דרך אחת בה אפשר להתגרש, וזוגות שמעוניינים לסיים את נישואיהם יכולים לעשות זאת ללא מאבק משפטי או מלחמות אם הם בוחרים לעשות זאת באמצעות תיווך עורכי דין ותוך הקשבה הדדית. חשוב להכיר את האפשרות הזו על מנת לדעת מה האפשרויות העומדות בפניכם כשאתם בוחרים להתגרש מבני זוגכם.

 

מהם גירושין בהסכמה?

גירושין בהסכמה הוא מונח המתאר גירושים בהם בני הזוג בוחרים לנקוט באמצעי שלום ופשרה, על מנת להימנע ממאבק משפטי כואב. כידוע, גירושים עשויים להיות הליך קשה מאוד, מבחינה מנטלית, כלכלית ומשפטית – רבים מוצאים את עצמם נפגעים מן הליך הגירושים, וחשים חוסר אמון רב כלפי האדם ממנו התגרשו וכלפי המערכת המשפטית כולה.

 

הליך הדדי ומכבד

זה, בלשון במעטה, אינו מצב אידיאלי – על אף שגירושין מלכתחילה הם אינם הליך נעים או פשוט, ניתן למצוא דרך לבצע אותם באופן הדדי ומכבד. רבים מהזוגות הגרושים, ובייחוד ההורים לילדים, ייאלצו לשמור זה עם זה קשר, ולכן מוטב לסיים את הנישואין בצורה הטובה ביותר, על מנת להקל על הפרידה ועל תחזוק הקשר בעתיד.

 

גירושין בהסכמה אינו מתאים לכל זוג

 זוגות שסובלים ממחלוקות קשות או זוגות המתגרשים עקב סכסוך קשה, בגידה של אחד מבני הזוג או אפילו התנהגות אלימה, ייתכן מאוד שיתקשו להגיע לעמק השווה באמצעות הליך גירושין שאינו מערב את בית המשפט.

במקרה של התנהגות אלימה, ייתכן שאף תזדקקו לבית המשפט על מנת שיטיל סנקציות על בן הזוג האלים ויסייע בטיפול בסיטואציה הרגישה והקשה.

אם אתם חשים כי אתם בנויים להסכם גירושין הבנוי על הדדיות, התפשרות והתחשבות, מומלץ לגשת לעורך דין המתמחה בהסכמי גירושין על מנת שילווה אתכם בהליך זה.

 

כיצד מתנהלים גירושים בהסכמה?

גירושים בהסכמה יתנהלו באופן אינטימי, הכולל את בני הזוג בלבד ואת עורך דינם. הליך זה מבוסס על התחשבות ופשרה, ועל כן יתנהל באופן של דו-שיח והקשבה הדדית. במהלך הפגישות, יתבקשו הצדדים לדון על תנאי גירושיהם, ולהציג את ציפיותיהם באשר לעתידם כזוג גרוש. עורך הדין יאזין לבקשותיהם של הצדדים, ויעניק להם תוקף משפטי מחייב באמצעות כינון הסכם גירושין.

ישנם מספר תחומים שנהוג להסדיר במסגרת הסכם גירושין:

 

חלוקת רכוש

זוגות רבים מחזיקים ברכוש משותף, כמו נדל"ן, רכבים, חשבון בנק ואפילו חובות או משכנתאות. בהסכם הגירושין יש להסדיר את חלוקת הרכוש והחובות מראש על מנת להימנע מסכסוכים עתידיים ולוודא כי החלוקה נעשית באופן ההוגן והמתחשב ביותר, המקובל על שני הצדדיים.

 

הסכמי משמורת

הורים לילדים צריכים לדאוג מראש להסדרי הראייה. האופציות המקובלות הן משמורת משותפת (כלומר, שני ההורים מטפלים בילד כמות זמן זהה) או משמורת מלאה (אחד ההורים, לרוב האם, מטפלים בילד ומגדלים אותו בביתם, ואילו ההורה השני משלם מזונות וזוכה להסדרי ראייה חלקיים ומוגדרים מראש).

בכל הקשור לילדים, מומלץ ליצור תיאום ציפיות מראש על מנת להימנע מסכסוכים סביב הטיפול בילדים שעשויים להשפיע על הילד לרעה. מומלץ שנושאים רגישים כמו אלו יטופלו בליווי עורך דין לענייני משפחה.

מזונות וטיפול בילדים

הורים יכולים להגדיר מראש את סכום המזונות לפי צרכי משפחתם וצרכי הילד, וכמובן בהתאם להסדרי הראייה. בנוסף, יש תחומים נוספים שמומלץ להסדיר מראש בהיותם קריטיים לגידול הילד – לדוגמא, הורים רבים בוחרים להגדיר מראש בהסכם הגירושים כי המרחק בין בתיהם לא יעלה על מרחק מסוים, על מנת להקל על הגידול המשותף של הילד. כמו כן, הורים רבים יבקשו להגדיר מראש בהסכם כי אף הורה לא יוכל לעבור עם הילד לחו"ל.

יתרה מזאת, קיימת האפשרות להגדיר מראש בהסכם הגירושים את חזון ההורים באשר לגידול הילד. זאת אומרת, הם יכולים להגדיר מראש את הערכים שהם רוצים להשתית בחייו במעמד ההסכם, או דברים נוספים החשובים להם לגידולו של הילד. יצירת הסכם מסודר בנושאים אלו מסייעת להורים להגדיר את ציפיותיהם על פני מסמך משפטי, ולוודא כי שני ההורים מסכימים על אותם דברים.

 

פתרון סכסוכים עתידיים

ניתן להגדיר מראש כי כל סכסוך עתידי יטופל באמצעות מגשר או עורך דין. הגדרת הגורם המטפל מראש, תבטיח כי ההורים מסורים לרעיון של גירושין בהסכמה ולרצון ליצור ביניהם תשתית חברית והדדית.

 

היתרונות של גירושין בהסכמה

להליך הגירושין בהסכמה יש יתרון מוחץ בכך שהוא נותן לזוג להגדיר מראש את רצונותיהם ואת צרכיהם, בשונה מזוג מסוכסך שמגיע לבית משפט עקב הגירושין ונאלץ להתמודד עם פסיקת בית המשפט באשר לנושאים קריטיים כמו הסדרי ראיה וחלוקת רכוש.

כל עוד יישמרו הצדדים על אורך רוח וייעזרו בעורך דין מיומן לענייני משפחה, ההליך אמור לשרת אותם באופן הטוב ביותר ולמנוע מגורם חיצוני להחליט החלטות שרירותיות באשר לחייהם האישיים וליחסיהם עם ילדיהם.

 

בית הדין הרבני

חשוב לזכור שאם התחתנתם ברבנות, עדיין תאלצו לגשת לבית הדין הרבני על מנת לעבור גירושין כדת משה וישראל. הליך הגירושין ברבנות אינו סותר את הסכם הגירושין שכתבתם, אך הוא הליך שהינכם מחויבים לעבור.

כמו כן, באפשרותכם לגשת לבית המשפט על מנת לקבל אישור על הסכם הגירושין, כך שיקבל משנה תוקף כפסק דין חלוט. החשיבות של קבלת אישור מבית משפט לענייני משפחה טמונה בכך שכל שינוי שאחד ההורים רוצה לעשות בהסכם יצריך אישור מבית המשפט ולא ייעשה על דעת עצמו.

 

 

היעזרות בעורך דין לענייני משפחה

בבואכם לבדוק האם הליך גירושין בהסכמה הוא ההליך המתאים ביותר עבורכם, עליכם למצוא עורך דין לענייני משפחה הבקיא בנושא ובעל ניסיון ביצירת הסכם גירושין. מלבד ידע משפטי ענף, הליך זה מצריך מעורך הדין לגלות רגישות רבה לנושא, הבנה וסבלנות.

בנוסף לכך, עורך דין מיומן לענייני משפחה יידע להצביע על תחומים שיש להסדיר מראש בהסכם הגירושין, על מנת להימנע ממחלוקות עתידיות. עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה ובהסכמי גירושין ומזמינה אתכם לייעוץ ללא התחייבות, על מנת שנבין יחדיו מהו אפיק הפעולה הנכון ביותר עבורכם.

גירושין בהסכמה
גירושין בהסכמה

שאלות ותשובות - גירושין בהסכמה

גירושין בהסכמה הם כל הליך גירושין בו הזוג מתגרש באופן הדדי ומכבד ותחת הסכמה משותפת לנהוג בשלום ולהגיע להסכמות במהירות. מדובר בהליך גירושין שיימנע ממאבקים וילך בדרך של הסכמות ופשרות.

הליך גירושין בהסכמה הוא אמנם אידיאלי אבל לא מתאפשר במצבים רבים בהם בני הזוג שרויים במחלוקות כבדות, מסוכסכים ופגועים. ישנם מקרים בהם מעורבים בגירושין אלימות או התעללות ובמקרים כאלה רבות יהיה צורך בבית משפט שיתערב.

גירושין בהסכמה הם תהליך שהוא לרוב קצר ונעים, נגמר מהר ומורכב מפשרות רבות. גירושים בהסכמה כוללים את כל מרכיבי ההחלטות בגירושין, כמו הסכמי המשמורת, חלוקות הרכוש והנכסים, קביעת המזונות, ועוד.

גירושין הסכמה עדיפים על פני כל הליך אחר של גירושין שהינו מלא במחלוקות ואי הסכמות, גם בגלל שהתהליך הרבה יותר נעים ומהיר אך בעיקר כי בני הזוג זכאיים להחליט בעצמם על החלוקה ולהימנע ממצב בו בית המשפט מחליט עבורם בנושאים כה יסודיים בחייהם.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader