גירושין חובות משותפים

כאשר זוג מתגרש, הוא מתחלק בהכל – וגם בחובות המשותפים. אמנם בעת גירושין חובות משותפים הם הדבר האחרון שהזוג רוצה לחשוב עליו, אך חשוב מאוד לדאוג לכך מראש על מנת שלא למצוא את עצמכם טובעים בחובות שאין לכם קשר אליהם כהוא כך. 

 

גירושין עם חובות 

כאשר זוגות מתגרשים, הם צריכים לחלק ביניהם את כל רכושם. בין היתר, עליהם להתחלק בממון, בנכסי נדל"ן, רכבים, רהיטים, מניות, זכויות סוציאליות וכן הלאה. למרבה ההפתעה, גם החובות המשותפים נחשבים בעיני החוק כרכוש שבני הזוג צריכים לחלק ביניהם. הרציונל שעומד מאחורי סיווג החובות כרכוש משותף, הוא הרצון לאפשר לכל אחד מבני הזוג נקודת פתיחה כלכלית דומה לאחר גירושיהם.

כאשר אדם מתגרש, הוא צריך לפתוח דף חדש ולעיתים גם יקר למדי – עליו למצוא מקום מגורים חדש, לרהט אותו, לרכוש רכב וכן הלאה. על מנת שלא להשאיר אף בן זוג מופסד מהגירושים יתר על המידה, גם החובות מתחלקים בין הזוג בהסכם הגירושין.

 החובות כשלעצמם כוללים משכנתאות, הלוואות לבנק, הלוואות לגופים אחרים וכן הלאה. הכלל המרכזי קובע כי כל עוד בני הזוג ניהלו משק בית משותף, עליהם לחלק את החובות ביניהם שווה בשווה, אלא אם מתקיימים מספר חריגים אשר יתוארו בהמשך. 

 

איך יחולקו חובות משותפים בגירושין?

חובות מתחלקים באופן דומה לחלוקת רכוש בגירושין – כל זוג שמתגרש מחלק את רכושו שווה בשווה, למעט מקרים בהם הרכוש התקבל טרם הנישואין, במתנה או בירושה וכל עוד בן הזוג השני לא קנה זכות בנכס באמצעות השקעה בנכס או בבני המשפחה. כל מקרה ייבחן לגופו לאור רצונו של בית המשפט שלא להותיר נשים חסרות כל בגלל שטיפלו במשק הבית ולא עבדו, ולא להותיר ילדים קטינים ללא בית.

 ישנם חובות אשר באופן טבעי מתחלקים שווה בשווה בין הזוג, כמו חובות הקשורים לבית (חשבונות מים, חשמל, ארנונה וחשבונות שנוצרו מטיפול במשק הבית ובילדים לרבות מזון, ריהוט וכן הלאה) או חובות הקשורים לניהול חייהם המשותפים של הזוג כמו לקיחת משכנתא או הלוואה.

 גם חובות אשר נוצרו כתוצאה מהשקעה עסקית של אחד מבני הזוג יחולקו בין השניים, שהרי חלק מהרווח הכלכלי שהיה נוצר מהשקעה עסקית זו היה הולך למשפחה. למעשה, כל חוב משותף שקשור במישרין או בעקיפין לטיפול במשק הבית וברווחת המשפחה, יחולק בין בני הזוג המתגרשים, אלא אם נקבע אחרת בהסכם הגירושין או הנישואין. חובות אישיים או פיקטיביים, ישאירו בידי בן הזוג החייב. 

 

חובות לא משותפים בגירושין 

ישנם מספר סוגי חובות אשר לא יחולקו בין בני הזוג, בשל היותם פיקטיביים, לא חוקיים או שנוצרו במסגרת פעולות כלכליות שבן הזוג השני לא נתן את הסכמתו אליהם:

 

חוב שנוצר ללא ידיעת בן הזוג השני 

 לבית המשפט ולמחוקק אין אינטרס להעניש אדם ולהטיל עליו חבות כאשר הוא לא היה מודע כלל למעשה, או שהיה מודע אליו אך לא נתן את הסכמתו. כמובן שהמקרה ייבדק בפרוטרוט – אם יתגלה כי אי ההסכמה הייתה פורמלית גרידא, ובפועל בן הזוג נהנה מפירות הרווח הכלכלי של המקור לחובות, ייתכן מאוד כי בית המשפט יחליט לחלק את החוב בכל זאת, גם אם לא שווה בשווה. 

במקרה בו החוב הוא אישי לחלוטין, ונוצר במסגרת בגידה בבן הזוג, אותו בן זוג לא יצטרך לשאת בתשלומי החובות הללו שהרי אלו נוצרו באופן המנוגד לחלוטין לאינטרסים שלו ובמנותק ממנו, ולכן אין סיבה שייאלץ לשלם אפילו במקצת. 

 

חוב שנוצר במסגרת התנהגות לא חוקית 

למרות שבני הזוג נשואים, אין הדבר אומר שהם צריכים לשאת בחבות הפלילית אחד של השני. כאשר אדם ביצע פשע, ובן הזוג השני לא היה שותף לו ובוודאי כאשר הם מצויים בהליך גירושין, אין סיבה שבן זוגו ייאלץ לשלם את החובות הללו.

 

חוב שנוצר במסגרת הליך הפרידה של הזוג 

כאשר הזוג מצוי בהליך פרידה וגירושין, ובאותה העת בן הזוג צבר חובות חדשים, סביר מאוד להניח שבית המשפט יפטור את בן הזוג השני מחבות בגינם. נקיטה בפעולות כלכליות שנכשלו ויצרו חובות בזמן הגירושים לא נועדו להשקעה במשק הבית המשותף – שהרי איננו עוד. 

 

חלוקת החובות בהתאם לשיקול דעת בית המשפט

לבית המשפט יש שיקול דעת רחב בחלוקת החובות בין בני הזוג המתגרשים. אם הוא מצא לנכון לחלק את החובות באופן לא שווה או להשית את חובות מסוימים על בן זוג אחד בלבד בגלל נסיבות הגירושין, מצבם הכלכלי של הצדדים וכן הלאה. חשוב לדעת שניתן לפתור חלק מהמאבקים המשפטיים האלו מראש, באמצעות ניסוח הסכם ממון. 

 

הסכם ממון 

לכל זוג, לפני נישואיהם או במהלכם, ישנה אפשרות לנסח הסכם ממון על מנת להגדיר מראש איזה רכוש ואילו חובות יחולקו בין הזוג במקרה של גירושין, וכיצד. הסכם ממון יאפשר לזוג להתגרש בנחת, מבלי לנהל מאבקים משפטיים סביב החובות המשותפים. 

 

עורך דין גירושין וחובות משותפים 

אם אתם זוג צעיר שמעוניין בהסכם ממון, או זוג שנמצא בעיצומו של הליך גירושין ונאבק סביב חלוקת החובות – נמליץ לכם בחום להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום. עורך דין יוכל לעזור לכם לקדם את האינטרסים שלכם בהסכם הגירושין, על מנת לשמור על זכויותיכם ולוודא כי אתם מוגנים משפטית בעתיד. 

חובות עשויים להיות טובעניים מאוד, ולכן חשוב בשום מחיר לא לקחת על עצמכם חובות שאינם ששייכים לכם – היוועצו בעורך דין על מנת שיסביר לכם על אפיקי הפעולה האפשריים. משרד עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני גירושין וחובות משותפים, וישמח להעמיד לשירותיכם את מיטב המשפטנים כדי ללוות אתכם בהליך הגירושין.

גירושין חובות משותפים
גירושין חובות משותפים

שאלות ותשובות - גירושין חובות משותפים

במהלך הליך גירושין הצדדים נדרשים לחלק ביניהם את הרכוש המשותף שלהם, והחוק קובע כי גם חובות נחשבים כרכוש משותף. משכך, בני הזוג המתגרשים נדרשים להסדיר כיצד יחלקו ביניהם את החובות המשותפים שלהם.

ניתן לחלק את החובות שווה בשווה בין שני הצדדים, כפי שמורה החוק לעשות. עם זאת, בני הזוג המתגרשים יכולים להחליט בהסכם ממון על כל דרך אחרת לחלוקת הרכוש שלהם והחובות שלהם.

כן. למשל חוב שנוצר ללא ידיעת בן הזוג השני, חוב שנוצר במסגרת התנהגות לא חוקית וחוב שנוצר במסגרת הליך הפרידה של הזוג – אלו יוכלו שלא להיחשב כחובות משותפים לצורך החלוקה.

עורך דין יסייע בחלוקה הוגנת, שלא תקפח אף אחד מהצדדים, ויוכל לקדם אתכם ואת האינטרסים שלכם בצורה הטובה ביותר. עורך דין יוכל אף לייצג אתכם בערכאות המשפטיות אם יהיה צורך בכך.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader