גירושין עם ילדים

גירושין הוא הליך מייגע, ארוך ומסתכל מאוד. הבירוקרטיה הכרוכה בגירושין היא אדירה, ובייחוד כשמדובר בגירושין עם ילדים. עם זאת, חשוב לא לומר נואש – ישנן דרכים להתמודד עם הליך הגירושין בצורה בוגרת ומסודרת, אשר תקל על ההליך עבור הילדים וההורים כאחד. הסכם גירושין הוא אופציה נהדרת עבור זוגות שנמצאים בקשר טוב ויכולים למצוא ביניהם את עמק השווה למען ילדיהם.

 

גירושין וילדים

גירושין הוא תהליך לא קל בכלל, ובוודאי כאשר יש ילדים שמעורבים בו. בין אם מדובר בגירושין עם תינוק, גירושין עם ילדים בגיל הרך, גירושים עם ילדים קטנים ואפילו גירושין עם נערים מתבגרים, עדיין יש לקחת בחשבון את רווחת הילדים בהסדר. ילדים רבים זוכרים לרעה את גירושי הוריהם, בעיקר בשל סכסוכים חוזרים ונשנים בין ההורים אשר הגיעו לכותלי בית המשפט. סכסוכים משפטיים, ובוודאי כאשר הם נוגעים למשמורת, עשויים לפגוע בילדים ולגרום להם מצוקה של ממש.

לצערנו, לעיתים אין מנוס מניהול הגירושין במסגרת בית המשפט, בייחוד כאשר אחד מבני הזוג נוקט באלימות פיזית, מילולית או כלכלית. עם זאת, חשוב לדעת שיש איך להתגרש בלי לפגוע בילדים – חשוב לשמור על רגישות ולהיות ערניים לצרכיהם, וככל האפשר, מומלץ לבחור בהליך גירושין בהסכמה עם ילדים.
 

מהם גירושין בהסכמה?

גירושין בהסכמה הם גירושין אשר נעשים תוך הסכמה מסוימת בין הצדדים. במסגרת גירושין בהסכמה, הזוג המתגרש מנסח הסכם גירושין אשר כולל את כל הפרטים הרלוונטיים לאופן שבו ינהלו את חייהם לאחר הגירושין. זוגות ללא ילדים אשר מתגרשים אינם צריכים להסדיר הרבה מעבר לחלוקת רכוש, אך זוגות שעוברים הליך גירושין עם ילדים ייאלצו לנסח הסכם גירושין הרבה יותר מורכב ומפורט, שהרי עליהם להסדיר לא רק את היחסים ביניהם, אלא גם את האופן שבו יגדלו את ילדיהם לאחר הגירושין.

 

מה כולל הסכם גירושין עם ילדים?

חשוב להבין שכל הסכם גירושין שונה ממשנהו – הסכם גירושין עם 3 ילדים אינו דומה להסכם גירושין וילדים עד גיל חמש. לכל משפחה יש צרכים ייחודיים אשר מאפיינים אותה בלבד ומצריכים התייחסות מיוחדת בהסכם הגירושין. חשוב להבין שהסכם גירושין שאינו מרחיב דיו עשוי להקשות מאוד על המשפחה. הסכם גירושין הוא חוזה משפטי לכל דבר ועניין, ולכן הוא מחייב את הצדדים החתומים עליו.

בהתאם לכך, יש לוודא כי אתם עורכים הסכם גירושין מקיף ככל האפשר, אשר כולל את כל התחומים אשר עלולים לעורר מחלוקות בהמשך. הסכם הגירושין מסייע לצדדים לתאם ציפיות לקראת החיים שלאחר הגירושין, ולוודא כי רצונותיהם של שני הצדדים באים לידי ביטוי. יש מספר תחומים אשר נהוג להסדיר בהסכם גירושין, בהיותם קריטיים לחיי ההורים והילדים –
 

חלוקת רכוש בגירושין עם ילדים

רוב הזוגות הנשואים מחזיקים בכמות נאה של רכוש משותף, כמו רהיטים, כלי רכב ואפילו דירה. לרכוש זה יש בדרך כלל משמעות גדולה מבחינה כלכלית, פרקטית וסנטימנטלית. לכן, מן הסתם, עליהם לחלוק ביניהם את הרכוש על מנת לאפשר לכל אחד מהצדדים נקודת פתיחה מספקת לחיים שלאחר הגירושין. לצד הרכוש, לבני הזוג יש גם חובות, משכנתאות והלוואות, אשר עליהם לחלוק ביניהם בהליך הגירושין.

כאשר לזוג יש ילדים, חלוקת הרכוש במסגרת הגירושין הינה מורכבת יותר – לא רק שעל הזוג לחלק את נכסיו ביניהם, עליהם לוודא שלכל אחד מההורים יש דירה מתאימה לגידול ילדים שכוללת את כל מה שהילדים יכולים להזדקק לו. דירה שאינה ראויה למחייה, יכולה להוביל להתערבות של רשויות הרווחה למען הילד.

על כן, זוגות עם ילדים ייאלצו לעשות חלוקת רכוש אשר נובעת בראש ובראשונה מעקרון טובת הילד. הילדים מוגדרים בפני החוק כחסרי ישע אשר נתונים לחסדיהם של ההורים, ובהתאם לכך ההורים מחויבים לדאוג לכל צרכיהם. לפיכך, חלוקת רכוש בגירושין עם ילדים שאינה מעניקה לאחד ההורים את האפשרות לכלכל את ילדיו, עשויה לעורר בעיות.

 

הסדרי משמורת

הסדרי משמורת הם חלק בלתי נפרד מגירושין עם ילדים – כאשר הורים לילדים מתגרשים, עליהם להחליט מה יהיו הסדרי הראייה של הילדים. ישנן שתי אפשרויות עיקריות – משמורת יחידנית ומשמורת משותפת. משמורת יחידנית הינה משמורת שבמסגרתה יש הורה משמורן אשר עליו מוטל כל נטל הטיפול בילדים – הם מתגוררים בביתו והוא אמון על הטיפול השוטף בהם. ההורה השני, לעומת זאת, זוכה להסדרי ראייה קבועים (יומיים בשבוע וכל סופ"ש שני לפי המקובל), שלעיתים קרובות כולל הסדרי שינה.

עד לא מזמן, ההורה המשמורן היה – כמעט תמיד – האם, שהרי הסללה חברתית רבת שנים לימדה אותנו כי ילד אינו יכול להתנתק מאימו. לשמחתנו, עם השנים התגבשה תפיסה לפיה גם האב יכול להיות הורה קשוב ומעורב, ואבות רבים אכן מבקשים לקחת חלק יותר פעיל בגידול הילדים. בהתאם לכך, התרבו המשמורות המשותפת בשנים האחרונות-  מדובר במשמורת בה שני ההורים חולקים באופן שווה את גידול הילדים. ברוב המקרים הילדים יחלקו את זמנם בין שני הבתים השונים, וההורים ישתפו פעולה על מנת לגדל את הילדים יחדיו.

 

דמי מזונות

דמי המזונות הם כספים אשר נועדו לכלכל את צרכיהם הבסיסיים של הילדים, כמו מקום מגורים, מזון ומשקה, ביגוד, חינוך, טיפול רפואי וכן הלאה. כאשר ההורים מתגרשים, עליהם להחליט כיצד כספים אלו יחולקו ביניהם. חשוב לדעת כי ברוב המקרים, גובה דמי המזונות נקבע בהתאם לסוג המשמורת. למשל, במקרים בהם המשמורת היא יחידנית, סביר להניח כי ההורה שאינו ההורה המשמורן ישלם את כל דמי המזונות. לעומת זאת, זוגות רבים אשר מרוויחים באופן דומה ומנהלים משמורת משותפת, בוחרים לחלק את דמי המזונות ביניהם בצורה פחות או יותר שווה.

ישנם עוד פקטורים רבים שיש לשקול בעת קביעת דמי המזונות – מצבם הכלכלי של כל אחד מהצדדים, משכורת חודשית, בעלותם על נכסים וכן הלאה. למשל, אם ישנה אם שמטפלת בילדיה במסגרת משמורת יחידנית, והיא מחזיקה בבית בבעלותה ומרוויחה משכורת גבוהה, ייתכן מאוד שיהא עדיף לחלק את גובה דמי המזונות בין הזוג על אף שמדובר במשמורת יחידנית, שהרי האינטרס המרכזי הוא לדאוג כי כל אחד מההורים יהיה במצב כלכלי מתאים לגידול הילדים.
 

פתרון סכסוכים עתידיים

לעומת זוגות ללא ילדים, זוגות עם ילדים אשר בוחרים להתגרש ככל הנראה ימצאו את עצמם שומרים על קשר מסוים, ובייחוד כאשר הזוג מחליט להתגרש עם ילדים קטנים. במקרה כזה, על ההורים לקחת בחשבון כי הם עתידים לבצע עוד החלטות משותפות רבות ביחד בנוגע לחיי ילדיהם, ועל כן מומלץ מאוד להסדיר כיצד יפתרו סכסוכים עתידיים.

לדוגמא, ההורים יכולים להחליט כי בכל מקרה בו מתעוררת מחלוקת הנוגעת לגידול הילדים או להסכם הגירושין ככלל, הם ייגשו לעורך דין, הדרכת הורים או עובד סוציאלי. כך, ההורים ייצרו מנגנון לטיפול בבעיות אשר עשוי לחסוך להם זמן רב ואנרגיה בעתיד.
 

כיצד ניתן לעבור גירושין עם ילדים בצורה הטובה ביותר?

ההמלצה שלנו היא לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בדיני משפחה וגירושין עם ילדים בפרט. עורך דין מיומן בתחום יוכל ללוות אתכם לאורך כל ההליך ולהבטיח כי אתם מגנים על עצמכם ועל ילדיכם. בעזרת עורך דין, תוכלו לנסח הסכם גירושין אשר מקיף את כל התחומים הרלוונטיים לגירושין עם ילדים ומותאם לאורח חייכם. הסכם גירושין מפורט הוא הצעד הראשון לחיי גירושין טובים יותר, שהרי ההורים כבר ביצעו תיאום ציפיות והחלטות משותפות אשר יסייעו להם לגדל את ילדיהם בצורה הטובה והנינוחה ביותר.

חשוב להבין שהסכם גירושין אינו מתאים לכל זוג – אם מדובר בזוג מסוכסך מאוד, ייתכן ועדיף להעביר את הסמכות לבית המשפט, שהרי הזוג לא יוכל להסכים בינו לבין עצמו על דבר. במקרה בו אחד מבני הזוג נוקט באלימות, עדיף בהחלט להימנע מהסכם גירושין ולהגיע לבית משפט על מנת להלין על האלימות. במידת הצורך, ניתן להיעזר בגישור גירושין, אשר מייצר מרחב פתוח וחיובי שבזכותו ניתן להגיע להחלטות ביתר קלות.

ישנם עורכי דין רבים שמתמחים גם בגישור, ויכולים להציע לכם ליווי מלא לכל התקופה ועד להשלמת הגירושין. עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה ובגירושין, ומחזיקה בניסיון רב שנים בתחום הגישור בין זוגות מתגרשים. משרד עורכת הדין שמחי מחזיק בהצלחה רבה בתחום וישמח לעמוד לשירותכם, כך שנוכל להבטיח יחדיו את רווחתם המקסימלית של ילדיכם.

גירושין עם ילדים
גירושין עם ילדים

שאלות ותשובות - גירושין עם ילדים

הסכם גירושין תמיד מומלץ לערוך, ובוודאי כאשר יש ילדים בתמונה. בהסכם גירושין הצדדים מגיעים להסכמות ביניהם בנוגע להמשך חייהם, ללא התערבות חיצונית של בית משפט וללא התנגחויות מיותרות שעלולות לפגוע בילדים.

הסכם גירושין לרוב יכלול כיצד יחולק הרכוש המשותף שיש לבני הזוג המתגרשים, כיצד תחולק המשמורת על הילדים, כיצד יחולקו דמי המזונות, מהם הסדרי המגורים הרצויים לילדים ועוד.

כאשר הורים לילדים מתגרשים, עליהם לשים לנגד עיניהם כל הזמן את טובת ילדיהם. בין הצדדים תמיד יישאר קשר מסוים בגלל הילדים, ולכן חשוב לשמור על כבוד הדדי ושיח מכבד אחד עם השני, ולו בשביל שהילדים לא ייפגעו. במידה וישנו סכסוך משמעותי ניתן לפנות למגשר.

עורך דין ילווה, ייעץ ויסייע בגישור לאורך כל ההליך, במקצועיות אך גם ברגישות המירבית עקב השפעת ההליך על הילדים.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader