הברחת רכוש בגירושין – איך למנוע זאת ומה יש לעשות?

קשיים ומשברים בזוגיות מובילים אנשים רבים לנקוט בצעדים אגרסיביים, לא הוגנים ואף בלתי חוקיים כלפי בני זוגם. הדבר בא לידי ביטוי מוחשי במיוחד בהליכי גירושין, בהם לא אחת מתברר כי אחד מבני הזוג הסתיר מהצד השני נכסים. פעולה זו נעשית לרוב במטרה למנוע מהצד השני לקבל רכוש מסוים במסגרת חלוקת הרכוש השוויונית בגירושין. אולם חשוב לדעת כי יש דרכים להתמודד עם הנושא. בשורות הבאות נפרט עוד על התופעה המכוערת של הברחת רכוש בגירושין – איך למנוע זאת ומה יש לעשות כדי להגן על זכויותיכם.

 

כמה מילים על הקלות הבלתי נסבלת שבה מתבצעת הברחת רכוש בגירושין

הברחת נכסים בגירושין מתבצעת לא אחת בקלות רבה, בהתחשב בעובדה שאחד מבני הזוג, שהוא למרבה הצער, בדרך כלל האישה, אינו בקיא דיה בנושאים פיננסיים. המציאות מלמדת כי במקרים רבים נשים שמות את מבטחן בבני זוגן בכל הנוגע לענייני ניהול הכספים והנכסים המשפחתיים, מה שמותיר אותן במצב של חוסר ודאות והעדר שליטה על מצבן הפיננסי לאורך שנות הנישואין ולבטח במסגרת הגירושין. לא אחת מנצל זאת הצד השני להסתרת רכוש באמצעים שונים כדוגמת פתיחת חשבונות בנק במדינות זרות והעברת כספים אליהם. זוהי רק דוגמא אחת מני רבות לקלות הבלתי נסבלת שבה הברחת הרכוש בגירושין מתבצעת, כשראשיתה הלכה למעשה, עוד בתקופת הנישואין.

 

חשש להברחת רכוש בגירושין – איך למנוע זאת ומה יש לעשות כשמתעורר החשד?

כאשר מערכת יחסים מתחילה להשתבש, ההיבט המכריע שיש להתמקד בו הוא השינוי בדפוסי ההתנהגות של בן / בת הזוג שלכם. אם בני הזוג שלכם, מתחילים להפגין חשדנות מוגברת, מהססים לשתף סיסמאות או להעניק לכם גישה למידע מסוים, חיוני להכיר בכך שמשהו עלול להיות לא בסדר. יתרה מכך, אם בני הזוג שלכם מתחיל לקבוע פגישות חשאיות בשעות מוזרות ונראים פחות נגישים וזמינים עבורכם מבדרך כלל, גם זו נורת אזהרה שכדאי להיות ערים אליה. במצבים כאלה, חובה לפנות לסיוע מיידי משני מומחים: חוקר פרטי ועורך דין גירושין מנוסה.

 

הברחת רכוש בגירושין – איך למנוע זאת ומה יש לעשות עוד בתקופת הנישואין?

בהתחשב בכך שהאפשרות להברחת רכוש בגירושין תמיד קיימת, שמירה על תיעוד מקיף ומעורבות פעילה בעניינים פיננסיים היא בעלת חשיבות עליונה, במיוחד בתקופות של הידרדרות במערכת היחסים.

הצעד המרכזי הוא לבקש סיוע מעורך דין משפחה שיוכל להדריך אתכם במיומנות בתהליך הגירושין, לייצג אתכם ביעילות בבית המשפט, ולשאוף להשיג את התוצאה הטובה ביותר האפשרית, בהתחשב בנסיבות. 

 

איך הברחת רכוש בגירושין מתרחשת בפועל?

בקרב זוגות נשואים רבים מקובל שהבעל נושא באחריות לניהול הכספים והנכסים המשפחתיים. כתוצאה מכך, קיימת סבירות גבוהה יותר שהוא ינסה לעסוק בהברחת רכוש במהלך הגירושין. בנסיבות אלו, נכסים יכולים לעבור הברחה בשיטות שונות, כולל:

  • העברת רכוש על שם בן או בת משפחה (למשל אח או אם).
  • הסתרת קיומם של נכסים מסוימים מבן הזוג.
  • הסתרתם של נכסי מטלטלין, כגון תכשיטים ורהיטים יקרי ערך.
  • יצירת חשבונות בנקאיים במדינות זרות שמאתגר לעקוב אחריהם.
  • מניפולציה של בן הזוג לגבי קיומם או כדאיותם של נכסים מסוימים.

טקטיקה רווחת בה משתמשים רבים, היא העברת בעלות על רכוש לבן משפחה. הדבר מאפשר להם לטעון כי הרכוש אינו שייך לשני בני הזוג אלא לפרט אחר בתוך המשפחה כאשר מתעוררים הליכי גירושין. יש אנשים שמסתירים לחלוטין את קיומם של נכסים או כספים מבן הזוג שלהם, כולל הסתרה פיזית של פריטים יקרי ערך כמו יצירות אמנות או תכשיטי יוקרה.

יתרה מכך, רבים פונים לפתיחת חשבונות בנק במקומות קשים לאיתור ובמקרים קיצוניים אף משקרים לשותפיהם לחיים לגבי קיומם או מצבם של נכסים מסוימים.

 

מה בין הברחת רכוש בגירושין ועיקרון איזון המשאבים?

ככלל, עבור זוגות שנישאו אחרי ינואר 1974 או לאחר מכן, חלוקת הרכוש במהלך הגירושין נועדה להיות שווה. חוק יחסי ממון קובע חלוקת משאבים מאוזנת, בין אם מדובר בידועים בציבור ובין אם מדובר בזוגות נשואים רגילים. החריג היחיד לחלוקה שווה זו הוא כשנחתם בין הצדדים הסכם ממון טרום הנישואין

תרחיש נוסף לחלוקת נכסים מוסדרת הוא אם שני הצדדים יצליחו להגיע להסכמה באמצעות גישור. במקרים כאלה, לרוב בני הזוג מקיימים בלאו הכי מערכת יחסים חיובית ויכולים לחלק בצורה הוגנת את נכסיהם וכספם בהתאם לנסיבות בפועל. 

עם זאת, במידה ואף אחד משני התרחישים הללו לא מתרחש, החוק פועל על בסיס העיקרון של הסדר איזון המשאבים בגירושין, המביא לחלוקה שווה של הנכסים. לעתים קרובות זה מוביל אנשים לבצע העברות רכוש בסתר, בשאיפה למקסם את חלקם בהסדר החלוקה של הרכוש המשותף בהליך הגירושין.

 

הברחת רכוש בגירושין – איך למנוע זאת ומה יש לעשות בפן המשפטי?

עורך דין גירושין יכול לסייע מאוד להגן על זכויות הקניין של מיוצגיו בגירושין. בכוחו של עו"ד גירושין לדרוש בבית המשפט צו מניעה כנגד הצד המבריח את הנכסים או שיש חשד שיבצע פעולות כספיות כאלה ואחרות שיפגעו בזכויות הצד השני. שלב זה חיוני כדי להבטיח שלא תהיה מניפולציה נוספת על הנכסים הנתונים בסכנת הברחה בגירושין, בעתיד. בקצרה, קבלת צו מניעה מספקת אמצעי הגנה חיוני להגנה על הנכסים והאינטרסים שלכם במהלך תהליך הגירושין.

 

הברחת רכוש בגירושין – איך למנוע זאת ומה יש לעשות? סיכום

אם אתם מתמודדים עם חשדות להברחת רכוש בגירושים, דעו כי ישנן דרכים למנוע זאת ויש מה לעשות בנושא. כמובן, כל פעולה משפטית או כלכלית שתרצו לבצע על מנת להגן על זכויותיכם הרכושיות והכלכליות בהליך הגירושין ולאחריו – מוטב שתתבצע בליווי של גורם מקצועי מוסמך ומנוסה. ייעוץ משפטי מטעם עורך דין דיני משפחה עם בקיאות רבה בדיני גירושין וטיפול בניסיונות להסתרת נכסים בגירושין, יכול להתגלות כמשאב רב ערך במצבים אלו. 

חוששים מפני הברחת רכוש בגירושין ותוהים איך למנוע זאת ומה יש לעשות? זה הרגע לפנות לסיוע משפטי דיסקרטי של עו"ד הלנה שמחי – עורכת דין דיני משפחה ומגשרת מוסמכת. לקביעת שיחת ייעוץ אישית, חייגו כעת: 077-804-4141 או פנו באמצעות האתר.

הברחת רכוש בגירושין - איך למנוע זאת ומה יש לעשות
הברחת רכוש בגירושין – איך למנוע זאת ומה יש לעשות

כאשר העניין יגיע לבית המשפט, יבחן עיתוי העסקאות לעומק. בתחילה יידרש הצד התובע להציג את ראיותיו, ובמידה ויתגלו סממנים להטעיה מהצד השני, נטל ההוכחה יעבור אליו.

קיום הסכם ממון יכול לעיתים להיות חד צדדי, אך מטרתו להבטיח שהצד החזק בקשר לא ינצל את מעמדו לעיוות דין חמור.

עניין הברחת הרכוש במהלך גירושין הוא מורכב ביותר, שכן נראה כי כל אחד יכול להעביר נכסים על שם מישהו אחר ולטעון כי הדבר נעשה בתום לב. אנשים רבים עוסקים בפרקטיקות כאלה, גם כאשר מערכת היחסים ביניהם לכאורה מתפקדת וידידותית. עם זאת, הגורם הקריטי במקרים כאלה הוא העיתוי. אנשים רבים מבינים שמערכת היחסים שלהם מתדרדרת ומתחילים להרהר ב"יום שאחרי"- תוך מחשבה על האפשרות למקסם רווחים למרות ברירת המחדל של הסדר איזון המשאבים הרווח ברוב מקרי הגירושין בארץ.

היערכות יעילה ונכונה למאבקים הכלכליים בגירושין היא עניין חיוני גם בהיבט האסטרטגי וגם בפן המנטלי. לכן מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה וגירושין, כבר כאשר מתקבלת ההחלטה להתגרש ויפה אף שעה אחת קודם – במסגרת הכנת הסכם ממון מקיף, מקצועי ויסודי שיוכל לשרת אתכם ברגע האמת.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader