הוצאות חריגות בהסכם גירושין

דמי המזונות שמשולמים עבור הילדים בגירושין מורכבים משני סוגים של תשלומים: תשלום דמי המזונות השוטפים בגין הוצאות קבועות וצפויות מראש, ותשלום הוצאות אחרות שאינן קבועות אלא משתנות, הנקראות הוצאות חריגות או "מחציות". אם אינכם בטוחים מי אחראי לכסות את תשלום המחציות בגירושין, במידה ואתם מתקשים לקבוע כיצד לחלק באופן הוגן את ההוצאות הללו, ואם אינכם יודעים מה נכלל בתשלומי השגרה ומה בתשלומי המחציות – המדריך הבא יספק לכם את כלל המידע הדרוש לגבי הוצאות חריגות בהסכם גירושין.

 

מהן הוצאות חריגות בהסכם גירושין?

הוצאות חריגות בהסכם גירושין הנקראות גם "מחציות", הן תשלומים המחולקים בין ההורים ומשולמים עבור הוצאות דינמיות ומיוחדות של הילדים המשותפים על חינוך ובריאות. בניגוד לדמי המזונות המשולמים בשוטף על בסיס קבוע, תשלומי המחציות הם משתנים ומשולמים עבור שירותים וציוד שכבר נרכשו, בהצגת קבלות.

 

הקצאת הוצאות חריגות בהסכם גירושין בגין הוצאות רפואיות מיוחדות לילדים

ההוצאות הרפואיות עבור ילדים מתחת לגיל 18 הן לרוב מסובסדות, אולם קיימות גם הוצאות רפואיות שאינן מסובסדות כלל או מסובסדות חלקית. ההוצאות הרפואיות החריגות הללו, יחולקו בין הורי הילדים כחלק מתשלום המחציות.

דוגמאות להוצאות רפואיות חריגות בהסכם הגירושין:

  • טיפולים פסיכולוגיים לילד/ה
  • יישור שיניים לילדים
  • קניית משקפיים לילד/ה
  • ועוד

כאשר אחד מההורים זכאי לקבל סבסוד נוסף כדוגמת מימון ממקום העבודה לטיפולי יישור שיניים לילדים, טיפולים פסיכולוגיים לילדים או רכישת משקפיים עבורם, מקובל לשלם את ההוצאות החריגות (המחציות) רק אחרי קיזוז הסבסוד שמגיע לו.

הוצאות חריגות בהסכם גירושין
הוצאות חריגות בהסכם גירושין

 

התייחסות אל הוצאות חריגות בהסכם גירושין עבור הוצאות חינוך חריגות של הילדים

על אף שהחינוך עבור ילדים בישראל מגיל 3 עד 18 מסובסד גם הוא, ישנן הוצאות חינוך נוספות שאינן מכוסות ושני ההורים חולקים בהן באמצעות תשלומי מחציות. הוצאות אלו כוללות בדרך כלל: מסגרות חינוך עד לגיל 3, צהרונים, קייטנות, חוגים, שיעורים פרטיים וכן הלאה. לעניין זה חשוב לדעת כי תשלומי מחציות עבור חינוך בדרך כלל משולמים רק לאחר קיזוז מענק הלימודים השנתי המשולם בידי המוסד לביטוח לאומי.

 

כיצד אמור להתחלק תשלום הוצאות חריגות בהסכם גירושין בין שני ההורים?

נטל כיסוי המחציות בגירושים נחלק בין שני בני הזוג המתגרשים במסגרת הסכם הגירושין. לרוב, התשלום מחולק שווה בשווה, היינו כל הורה נדרש לשאת בחצי מן התשלום. עם זאת, במקרים מסוימים, התשלום עשוי להתחלק באופן יחסי, בהתאמה לשכרו כל כל הורה. יתר על כן יש לציין כי בהסכמתם של הצדדים, ניתן לקבוע חלוקה אחרת של התשלום.

 

אופן התשלום של הוצאות חריגות בהסכם גירושין

אופן תשלום ההוצאות החריגות עשוי להיקבע כאמור, על פי הסכמת ההורים המתגרשים.

להלן מספר דוגמאות לאפשרויות אופן תשלום להוצאות המיוחדות בהסכם הגירושין:

  • פתיחה של חשבון משותף לטובת תשלום ההוצאות החריגות בגין הילדים המשותפים.
  • העברת התשלום הישר אל הגופים הרלוונטיים.
  • העברת התשלום מהורה אחד אל ההורה השני.

חשוב לדעת כי בהעדר הסכמה בין ההורים לעניין אופן התשלום של המחציות, אופן התשלום כברירת מחדל, יהיה העברת התשלומים מהורה למשנהו, בכפוף להצגת קבלות.

 

האם כלל ההוצאות החריגות על הילדים נכללות בהכרח תחת המחציות בהסכם הגירושין?

הוצאה חריגה בהגדרתה, היא הוצאה שאינה נכללת בהוצאות ההכרחיות של הילדים, כגון מזון, ביגוד, מגורים, חינוך וטיפול רפואי בסיסי. אולם רק הוצאה חריגה שהיא נחוצה במהותה, כלולה תחת המחציות בגירושין. הכוונה במושג "הוצאה נחוצה" היא להוצאה שהיא חיונית לטובת הילדים.

קביעת נחיצות ההוצאה החריגה יעשה בהסכמת הצדדים, ובהעדרה – לפי שיקול דעתו של בית המשפט, בהתבסס על נסיבות המקרה הפרטני ובהתאם להמלצות מגורמים מומחים רלוונטיים.

לדוגמה: טיפול רפואי חריג, כגון טיפול פסיכולוגי או טיפול אורתודונטי, עשוי להיחשב כהוצאה חריגה בהסכם הגירושין. כך גם במקרה של צורך חינוכי מיוחד, כגון שיעורים פרטיים או לימודים בבית ספר פרטי.

 

מהי הדרך הכי טובה להימנע מקונפליקטים לעניין ההוצאות החריגות בהסכם הגירושין?

הדרך היעילה ביותר להימנעות ממחלוקות בנוגע למה שנכלל במסגרת תשלומי המחציות בגירושין, היא לפרט את תשלומי המחציות הרלוונטיים בהסכם הגירושין.

גם במקרה בו לא פורטו כלל ההוצאות החריגות בהסכם הגירושין מלכתחילה, ההורים עדיין רשאים לקבוע ביניהם הסכמות לגבי הדרך לחלוק בנטל התשלומים של כל הוצאה מיוחדת הרלוונטית לילדיהם.

לדוגמה, ההורים רשאים להסכים שבמסגרת המחציות, הם יחלקו בנטל תשלום גם בגין הוצאות שלרוב נחשבות בבתי המשפט כמותרות לא הכרחיות, למשל: טיסה למשלחת לפולין, בתי ספר פרטיים יקרים, שיעורי נהיגה, השכלה גבוהה וכיוצא באלו.

 

מדוע מומלץ להגיע להסכמה הדדית בנושא הוצאות חריגות ונחוצות בגירושין?

הוצאות חריגות שנחוצות לילדים, כגון טיפול רפואי שאינו מסובסד באופן ממלכתי, חינוך מיוחד או צרכים מיוחדים אחרים, נחשבות גם הן כחלק מתשלומי המזונות בגירושין. הדרך הכי טובה להסדרה של תשלום ההוצאות החריגות הללו, היא כאמור באמצעות הגעה להסכמות משותפות בין ההורים. זאת משום שבהעדר הסכמה בין ההורים לגבי המחציות, בית המשפט יכריע מה הן ההוצאות החריגות הנחוצות לילדים, בהתבסס על חוות דעתם של גורמי מקצוע רלוונטיים, אך לאו דווקא בהתאמה אופטימלית לצרכי ההורים והילדים בפועל.

 

הוצאות חריגות בהסכם גירושין ואופן הטיפול המומלץ בהן – סיכום

במאמר זה ראינו כי הוצאות חריגות בהסכמי גירושין, או בשמן הנוסף – "מחציות", הן הוצאות אשר אינן נכללות בהוצאות ההכרחיות של הילדים, כגון מזון, ביגוד, מגורים, חינוך וטיפול רפואי בסיסי. עם זאת, גם הוצאות חריגות שהן נחוצות במהותן – כגון טיפול רפואי, חינוך מיוחד או צרכים מיוחדים אחרים, נחשבות חלק מתשלום המזונות בגירושין.

הדרך היעילה ביותר להסדרת התשלום של ההוצאות החריגות הללו, היא באמצעות הסכמות בין ההורים. כפי שצוין קודם לכן, בהעדר הסכמה, בית המשפט יהיה זה שיכריע מהן ההוצאות החריגות שנחוצות לילדים במקרה הנתון, בהתבסס על חוות דעתם של גורמים מקצועיים רלוונטיים.

לכן באשר להוצאות חריגות בהסכם גירושין ואופן הטיפול המומלץ בהן, מומלץ להסתייע בשירותי גישור של עורך דין גירושין עם הסמכת מגשר/ת גירושין. עו"ד הלנה שמחי – עורכת דין משפחה ומגשרת מוסמכת המסייעת להורים גרושים להסדיר את תשלום ההוצאות החריגות לילדים בהסכם גירושין באופן מיטבי שיסייע במניעת מחלוקות בעתיד.

צרו קשר עוד היום לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי ואפשרו לילדיכם לקבל את כל מה שיזדקקו לו – ללא צורך בהליכים משפטיים ממושכים ויקרים.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

הוצאות חריגות בהסכם גירושין
הוצאות חריגות בהסכם גירושין
Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader